Všechny nové jednotky od Pesy budou jezdit do konce ledna, oznámil RegioJet
Jde o první vícesystémovou jednotku vyrobenou v Polsku. RegioJet stejné nasadí i pro provoz v Praze.
Společnost RegioJet ÚK zahájila včera pravidelný provoz s elektrickými jednotkami Pesa Elf.eu. Jízdy s cestujícími zatím probíhají ve zkušebním provozu a se třemi jednotkami. Do plného provozu se všemi sedmi objednanými (šest nasazovaných + jedna záloha) se mají dostat do konce ledna příštího roku.
Drážní úřad vydal povolení ke zkušebnímu provozu s cestujícími v závěru minulého týdne. „Od neděle jsou do zkušebního provozu s cestujícími nasazeny tři jednotky řady 654. Soupravy začaly postupně jezdit na lince U7 a zajišťují provoz mezi Děčínem a Ústím nad Labem, další začaly jezdit na lince U5 z Ústí nad Labem do Bíliny a Mostu. Nové jednotky budou ve všední dny také zajíždět zatím jedním párem vlaků do Žatce a Štětí. Plný provoz všech jednotek nastane koncem ledna příštího roku, kdy budou zaučeni všichni strojvedoucí,“ říká Jakub Svoboda, výkonný ředitel vlakové dopravy RegioJet. Hodnota nových jednotek je zhruba půl miliardy korun.
Nové jednotky postupně nahrazují staré dieselové jednotky řady 628. „Uvědomujeme si, že jde o historický okamžik nejen pro PESA a RegioJet, ale pro celý polský železniční průmysl. EMU 654 je vůbec první vícesystémová jednotka vyrobená v Polsku, která je schválena pro provoz s cestujícími,“ říká Krzysztof Zdziarski, předseda představenstva a generální ředitel PESA Bydgoszcz. RegioJet si stejné vlaky objednal ještě pro provoz v Praze.
RegioJet jezdí s dvouvozovými jednotkami s napájením pro stejnosměrnou a střídavou trakci schválenými do rychlosti 160 km/h. Jsou připraveny i na budoucí přepnutí stejnosměrné napájecí soustavy na střídavou v síti SŽ. Kromě národního zabezpečovače je vozidlo též vybaveno evropským zabezpečovačem ETCS. Soupravy jsou bezbariérové – vozidlo je částečně nízkopodlažní. Plně klimatizovaná jednotka je vybavena 154 sedadly 2. třídy, wifi sítí, zásuvkami, WC pro osoby s omezenou schopností pohybu nebo prostorem pro převoz dětských kočárků a jízdních kol. První třída v jednotce není.