Volby a doprava? Průvan čeká nejspíš SŽDC i dozorčí rady státních firem
Parlamentní volby znamenají v dopravě vždy velké změny, zejména v personálním složení klíčových státních organizaci. Letos by změny ale nemusely
Parlamentní volby znamenají v dopravě vždy velké změny, zejména v personálním složení klíčových státních organizaci. Letos by změny ale nemusely být tak velké, jako před čtyřmi lety, kdy dopravu začalo řídit hnutí ANO. Sice není jisté, že si jeden z klíčových ekonomických rezortů udrží, je to ale pravděpodobné.
Začněme od nejvyššího postu: ministr dopravy Dan Ťok v Karlovarském kraji uspěl a stal se poslancem. Jako jednička kandidátky ale zcela neoslnil, díky preferenčním hlasům ho přeskočila místní hejtmanka Jana Vildumetzová.
Pokud by Ťok ministerský post uhájil, i přes řadu výhrad k jeho působení by byla v rezortu zachována dosud nevídaná kontinuita. Právě časté změny na postu ministra jsou jedním z důvodů, proč patří doprava dlouhodobě k problematickým rezortům.
Na post ministra si ale dělají v ANO zálusk i jiní, na prvním místě poslanec Martin Kolovratník. Ani ten ovšem jako jednička neuspěl, v Pardubickém kraji ho přeskočil lékař David Kasal. Kolovratník dopadl hůř i ve srovnání s Ťokem, když ve svém kraji získal 6,3 procenta hlasů (Ťok 11,6 procenta). O jednotky zvítězil Ťok i v absolutních počtech preferenčních hlasů.
Největší změny ale mohou vyplývat především z velkého oslabení ČSSD. Poslední čtyři roky existovala nepsaná dohoda, že ČSSD měla svého člověka ve vedení Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Generálním ředitelem je sociální demokrat Pavel Surý (na fotografii první zprava), o jehož post se dlouhodobě zajímá jeho náměstek Tomáš Drmola (druhý zprava). Ten je mimo jiné spolužákem místopředsedy hnutí ANO Jaroslava Faltýnka, jemuž se v dopravě připisuje velký vliv. I pokud by byla nadále koalice ANO a ČSSD, vyjednávací pozice sociálních demokratů bude výrazně slabší. Je velmi pravděpodobné, že o vliv v organizaci, kterou ročně protečou desítky miliard, přijdou.
Hnutí ANO má na SŽDC už teď velký vliv, podařilo se mu do organizace dostat například advokáta Květoslava Hlínu, jehož kancelář podle údajů v registru smluv pobírá za hodinu práce pro železničáře 2200 korun. Místopředsedou správní rady je další důležitá osobnost babišovců Milan Feranec.
Ten se do Sněmovny také dostal, uspěl na kandidátce hnutí ANO v Olomouckém kraji. Někdejší manažer Agro Jevišovice ze skupiny Agrofert je dnes klíčovou spojkou hnutí v dopravě. Kromě funkce politického náměstka ministra je rovněž předsedou dozorčí rady Českých drah i dalších firem ze skupiny. Hlídá také hospodaření Řízení letového provozu.
I když to zákon nezakazuje, mezi politiky se v posledních letech rozšířil názor, že poslanci by v dozorčích radách státních firem být neměli. Zda Feranec z dozorčí rady ČD po svém zvolení zmizí, není jasné. Na dotaz zaslaný textovou zprávou zatím neodpověděl.
České dráhy měly ve volbách i jednoho z členů nejužšího vedení: Ludvík Urban (první zleva) jako místopředseda představenstva kandidoval ve Zlínském kraji za ČSSD a do Sněmovny se nedostal. Za stejnou stranu se naopak dostal někdejší primátor Brna Roman Onderka, který aktuálně působí v dozorčí radě ČD Cargo, kam se dostal v rámci posledních změn v dozorčích radách státních firem v dubnu letošního roku. I jeho pozice se ale po drtivé porážce ČSSD jeví jako vratká.
Pokud jde o samotného šéfa ČD Pavla Krtka (druhý zleva), lze předpokládat jeho přežití, pokud bude sám chtít. Jeho osobnost nebudí zásadní vášně, navíc mu hraje do karet znalost mezinárodního prostředí a důvěryhodnost u věřitelů.
Podobně se nedají čekat změny ani na Ředitelství silnic a dálnic, jehož stabilizaci pod vedením Jana Kroupy uvádí hnutí ANO mezi svými největšími vládními úspěchy. Stejně je na tom management Letiště Praha, který si před čtyřmi lety přivedl Andrej Babiš.
Jan Sůra, Jan Šindelář