Vodíkový sen Moravskoslezského kraje žije, odklon DPO jej neovlivnil
Veřejná zakázka na zajištění dopravní obslužnosti trasy Ostrava - Havířov - Karviná deseti autobusy na vodíkový pohon pokračuje.
Moravskoslezský kraj – na rozdíl od Dopravního podniku Ostrava (DPO) – dál živí myšlenku vodíku ve veřejné dopravě. Pokračuje tak například opakovaná zakázka na zajištění dopravní obslužnosti trasy Ostrava – Havířov – Karviná deseti autobusy na vodíkový pohon. Deníku Zdopravy.cz to potvrdila mluvčí Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Nikola Birklenová.
Aktuálně je tendr ve fázi posuzování nabídek. Z protokolu o jejich otevírání z 19. ledna vyplývá, že byly podány dvěma účastníky. Jejich jména zatím zůstávají v anonymitě. U prvního účastníka byla nabídková cena za 1 vozokilometr 96,32 korun a u druhého 150,73 korun.
Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je 932 milionů korun. Vítěz se Moravskoslezskému kraji zaváže na deset let. Kvůli pořízení vodíkových autobusů si bude muset zažádat o dotaci. Čerpaná má být z dotačního programu IROP ITI Ostravsko, kde je na nákup alokováno 160 milionů korun. Předpokládaný termín plnění je od celostátní změny jízdních řádů dne 14. prosince 2025.
Plnění vodíku zajistí dopravce
Skutečnost, že DPO vycouval z plánů na vybudování vodíkové plničky na Hranečníku, nemá mít podle Birklenové na tendr vliv. Plnění vodíku pro obslužnost Havířovska bude věcí samotného dopravce, který v soutěži Moravskoslezského kraje uspěje. V předběžné tržní konzultaci byly osloveny společnosti Transdev Morava a Slezsko, Z-Group bus a Arriva autobusy.
DPO odpískal plány na vodíkovou mobilitu po letech velkých slov i plánů. Stalo se tak s poukazem na „péči řádného hospodáře“ a preferenci elektrických autobusů při obnově flotily. Právě na elektrobusy a dobíjecí stanice namísto vodíku se chce nyní podnik soustředit. Podle šéfa DPO Daniela Moryse bude nicméně dopravce vývoj vodíkových technologií dále sledovat.
Konec snů o vodíku v Ostravě, DPO se chce soustředit na elektrobusy
Násobně dražší
Ohlášený příklon k vodíku se DPO dlouhodobě nedařil. Tendr na deset vodíkových autobusů byl vypsán před rokem už podruhé, neboť první zrušil antimonopolní úřad. Předpokládaná cena byla 185 milionů korun, což je zhruba třikrát více, než kolik by stál stejný počet běžných dieselových autobusů pro MHD. S cenou se podnik potýkal i u plničky, když první tendr musel rovněž zrušit, a to kvůli příliš vysoké ceně jediného uchazeče o zakázku. U druhého tendru podnik upravil technické podmínky a cenu odhadl na 147 milionů korun.
Vodíkové tažení vyhlásil už v roce 2018 tehdejší náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu Jakub Unucka (ODS), který viděl Moravskoslezský kraj v pozici průkopníka vodíkové mobility v tuzemsku. Prohlašoval tehdy, že vodík je pohon, kterému ze všech alternativ k benzinu a naftě věří nejvíc. Plnička na Hranečníku měla podle jeho odhadů stát 60 až 80 milionů korun a společně ji měly využívat autobusy MHD i krajských linek na Havířovsku.