Vlečka v Zábřehu po více než dvaceti letech ožila, CZ LOKO začalo se svařováním rámů v nové lokaci
První rám dovezený po vlečce v Zábřehu do areálu CZ LOKO v Zábřehu. Foto: Dalibor Palko / CZ LOKO

Firma převzala výrobu rámů nově pod sebe od externího dodavatele.
Počin hezký, ale benefit jsou zkušenosti s tímto typem přepravy. Moje zkušenost: a) Přijede kamion na místo nakládky. Ještěrkář, jeřábník naloží a to je vše. Vše ostatní si obstará řidič. b) Přijede vagón k vratům a… Posun (čím?), příprava vozu, naložení, přikurtování (vím-li jak, vím-li čím), zakrytí, opětovný posun. Vše kvalifikované činnosti. Jak se zaměstnanci mění, je nutné je školit a ono se jim nechce a něco to stojí (čas + peníze). Toto jsou holt značné náklady navíc, to je ten komplexní balíček logistiky. Přeprava např. Beroun – Ostrava je jen jedna část toho přepravního koláče. Již tuším v roce… Číst vice »
V Nymburce kdysi bývala jedná „žehlička“ na dálkové ovládání, přestali to používat po jednom incidentu, kdy přestala reagovat na ovladač a zastavila se, až když ujela z jeho dosahu.
Dálkové ovládání lokomotiv se používalo už v 70. letech na vlečce Nové huti v Ostravě a myslím, že později i na dalších vlečkách. U ČDC dnes – nevím, nejspíš ne.
Tenhle počin CZ LOKO se mi osobně velmi líbí. Ovšem ze všech stran včetně ministra dopravy i ŽESNADu jsme neustále masírováni argumentem, že na krátké vnitrostátní vzdálenosti je železnice nekonkurenceschopná a nepružná. Navíc ČDC odmítá nové vlečkové smlouvy z důvodu neefektivity. Pokud je zde v diskuzi nějaký ekonom CZ LOKO, mohl bych poprosit o stručné sdělení, proč je pro podnik přeprava po železnici v tomto případě ekonomická? Nebo snad jde jen o nějaké PR gesto českého železničního průmyslu a ACRI vybrala právě CZ LOKO jako oběť propagandy?
V ceně lokomotivy bude cena za přepravu asi dost marginální… Navíc si to asi povezou sami ze Zábřehu do Třebové.
EffiShunter 1000 se montuje v Jihlavě.
Ano, bude marginální. Stejně jako u jiných podobných přeprav, u kterých ale ČESMAD neustále tvrdí, že by se to promítlo do ceny pro konečného zákazníka a proto se to nemůže přepravovat po železnici. Samozřejmě, že se to promítne. Stejně jako se to promítne do ceny té lokomotivy. Proto bych rád znal tu ekonomiku. ta řekne, zda to promítnutí je únosné nebo likvidační. Možná by CZ LOKO mohlo jiným železničním dopravcům v praxi ukázat, že to jde.
Druhá věc je, kolik, takových přeprav budou ročně dělat? Jednotky?
Tam se možná o něco vyšší cena přepravy snad ztratí. Kdyby to sekali jak Baťa cvičky, tak budou taky uvažovat jinak.
A nevozí si to sami ?
I pokud by si to vozili sami, musí splňovat obrovské množství drahých povinností,které silniční dopravci vůbec neznají.
Čekali na vás, až jim to řeknete.
Ne, nečekali. To byste mohl pochopit i z toho, že jsem se ptal já, nikoliv oni. Vy jste ekonom CZ LOKO?
Bohouši, vždyť to není pravda, pokud bude výnosný kšeft třeba i jen na 20 km, tak to železniční dopravci vezmou. A já jsem nic takového nikdy neřekl 🙂 P. S. :CZ Loko má vlastního dopravce, CZ Logistics, jsou našimi členy.
Oldo, to já vím, že i na krátkou vzdálenost lze udělat výnosný kšeft. Ale jste to opravdu vy, železniční dopravci, kteří jste rezignovali a v podstatě dobrovolně opouštíte přepravní trh. A stále to všude tvrdíte, že železniční doprava je do vzdálenosti 300 km (a další tvrdí, že i na 500 a více kilometrů) nekonkurenceschopná. Vím, že se intenzivně snažíte, ale neví to veřejnost. Dnes máte na svých stránkách článek o tom, jak generální ředitel francouzské spedice objevil Ameriku (zjistil, co je jednou z hlavních příčin nekonkurenceschopnosti železnice), bohužel si to veřejnost nepřečte, neboť to máte z nepochopitelných důvodů zaheslované. Čekal… Číst vice »
Ano, taky mám strach, aby se do toho nepřifařil pan ministr, s tím ,že tento převod z kamionú na vlak není možný a nejde to. Protože to není ucelený vlak s uhlím, který nejede stovky kilometrů. Když jsem to poprvé četl, tak jsem nemohl uvěřit vlastním očím, jak to musí být neekonomické.
Maji na vlecce vlastni loko nebo tohle obstarava napr CD Cargo?
Na fotce je lokomotiva 709 401-4, dopravce CZ LOKO závod Česká Třebová.
Tak si to vozí asi sami.
Je hezká zpráva, že firma začala využívat železnici. Zkusím k tomu napsat příklad pro lidi, kteří se stále překvapují, že více a více firem využívá kamion místo železnice. Cesta po železnici ,,jako kusovka” s dopravcem ČDC: Vagon dobere nějaké Pn, které ho převeze do České Třebové, potom pojede na relačním vlaku ČT – Brno, dále vlak Brno – Havl. Brod a poslední kousek Mn Havl. Brod – Jihlava. Vzdáleností to vychází na cca 280 km po železnici a přepravní doba cca 3/4 dny. Silniční přeprava: Kamion to má po silnici cca 150 km a jízdou cca 2,5 hodiny. Tento příklad… Číst vice »
Takhle je pravda, že kolikrát ČDC zbytečně vozy přetahuje jak kočka kůťata, ruší přímý vlaky, které se docela rozjezdily, a raději to vozí přes 5 míst, dvakrát tak dlouho, ale bohužel pokud to nebude ucelenka, tak jiné východisko, než to hodit na pravidelně jedoucí vlak prostě není. Byť by třeba ČDC mohlo být trošku pružnější (i když i toto se zlepšuje).
Ale zrovna trasu Zábřeh – Jihlava, pod 200 km po železnici neuděláte. Nejkratší to bude nějakých 212 km, přes Moravany – Chrudim – Brod, ale to je na ucelenku, aby to mohlo jet takto přímo.
A ještě jsem zapomněl na jednu hodně důležitou proměnnou – síla osobní dopravy a přednost nákladních vlaků. Osobní doprava zesílila na tolik, že kolikrát ani není v silách ČDC být rychlejší, zvlášť na nějakých jednokolejkách, vždyť jsme se reálně dostali do bodu, že smlouva říká obsluhu v XY, ale mi se tam kvůli silné osobní dopravě dostaneme až nejdřív 20 – 30 minut po čase, a vzhledem k ostatní manipulaci nelze přijet ani dřív. Máme jednokolejku, kde odpolední tak, je tak silný, že zpoždění osobky (díky i vzájemnému přenášení zpoždění) způsobí, úplný rozklad a všechny díry, které tam byly, jsou… Číst vice »
K těm 2,5 hodinám je nutné připočíst také dobu na vyřízení povolení k přepravě nadrozměru, s tím spojené zpoplatnění a doprovod. Finální přeprava už je jen na konci celého procesu. Když má smůlu,tak ho někde lapnou,zváží a v případě přetížení nebo nesrovnalostech v papírech bude stát někde na parkovišti několik dní,než se to dořeší úředně.
U nadrozměru ano, ale u jakéhokoliv běžného zboží ne. A odveze to takhle flexibilně někdo už od jedné palety…
Zatím co u železnice nadrozměr žádné povolení od SŽ nepotřebuje? 😉
Obec se jmenuje Zábřeh v jízdním řadu jako Zábřeh na Moravě
A mě místní před nějakými 30 lety poměrně důrazně upozornili, že jejich město se skloňuje: v Zábřeze 🙂
A platí to stále. 😉
Je dobře, že nabírají další pracovníky. Je třeba aby v případě hospodářské krize po zavedení cel měli Češi kvalifikovanou a dobře zaplacenou práci.
Bylo by fajn do článku doplnit, že se jedná o Zábřeh na Moravě:-)
Nebýt odkazu na mapku, sám bych tápal, o který Zábřeh jde.
Kolikpak Zábřehů asi existuje? Ještě je to městská část Ostravy.
Na tyhle nádražácké závleky do běžných názvů jsem tost alergický.
Oficiální název města je Zábřeh. Zábřeh na Moravě je název železniční stanice, text je o vlečce v Zábřehu, nikoliv o vlečce v železniční stanici.
Místní by nikdy neřekli „v Zábřehu“, ale jedině „v Zábřeze“, což mají mezi sebou jako poznávací znamení, protože lidi odjinud by takový tvar ani nenapadl.
Asi se ptám hloupě, ale je to Zábřeh na Moravě nebo Ostrava-Zábřeh?
v článku je odkaz na mapu…
Nebo Zábřeh u Hlučína?
Hlavně že ne Záhřeb…
Ptáš, protože kdyby to byla Ostrava-Zábřeh, tak je to v článku napsané, dokonce nejspíš jen jako Ostrava.
Ano, přesně tak. I když pravopisně správně jsou obě verze.
Ta vlečka je u ulice Na nové?
Ano, v článku je link na mapu.
Ano je to vlečka do Slováckých strojíren, dříve NH Zábřeh a ještě dříve NHKG Zábřeh.