Vlečka v litvínovské rafinerii prošla elektrizací, Orlen si pochvaluje zjednodušení provozu
Osmý vectron pro ORLEN Unipetrol Doprava. Foto: ORLEN

Zhruba polovinu nákladů zaplatila evropská dotace.
Zhruba polovinu nákladů zaplatila evropská dotace.
Výrobce pohonných hmot říká že tím snížil uhlíkovou stopu. To je vtipné
To je taková schizofrenní situace
Tak si na to vzpomeňte, až tu zase bude diskuse o palivech. Vždycky se najde někdo, kdo připomene, že se do uhlíkové stopy paliva má kromě jeho spálení počítat i jeho vytěžení, zpracování a doprava. V tomto případě se rafinerie pokusila o dílčí zlepšení – a zase je to špatně. Aneb, jak říkal Ježíš: „Některejm se holt nezavděčíš.“
Nejvíc by svojí uhlíkovou stopu vylepšil kdyby začal vyrábět syntetická paliva. Ale to je na delší diskuzi.
To už tady bylo.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Sudetenl%C3%A4ndische_Treibstoffwerke
Diskuse má smysl až tehdy, až bude na stole recept na syntetické palivo, které překoná ta minerální v ekologických parametrech, jeho výroba bude ekonomicky udržitelná, bude na trhu konkurenceschopné, bude dostupné v potřebném množství a jeho použití nebude podmíněno likvidací (úplnou náhradou) stávajícího vozového/strojového parku.
Dokud jsme ale ve fázi „zrafinujeme olej z friťáku; když se to povede, bude to pouze dvakrát dražší než nafta a celkový objem produkce rafinérie uživí až šest traktorů“, tak není moc o čem diskutovat. A nebo se můžeme v diskusích vrátit k dřevoplynu, který stále splňuje nejvíce z výše uvedených kritérií.
Vzdyt je to jen zaklinadlo. Naproste hausnumero.
Tak jestli to správně chápu, úplně hlavním přínosem je bezpečnost. Konec snad nebude nutné na bílou “podle rozhledu” jet co nejrychleji, aby se vlak proti kopci dokázal dokoulet celý až na kolej… Nicméně i tak by bylo fajn to tam zabezpečit pro jízdu vlaku.
Dokážete někdo popsat, jaký je rozsah té elekrifikace? Počet zatrolejovaných km jsem si přečetl, ale netuším, kam až to sahá, respektive které koleje byly elektrifikovány 🙂
Dalo by se někde zjistit, z kolika elektrifikovaných vleček se v minulosti dráty sundaly, protože se je při slabém provozu nevyplatilo udržovat?
Já vím o trati Sokolov – Svatava (to není vlečka), dále vlečka terminál Uhřiněves, dále vlečka Sklárna Nové Sedlo a nakládací stanice Družba v Novém Sedle.
Myslím, že všechny vlečky na Lipence přišly o dráty při přepínání na 25 kV.
Napadá mě narychlo Lužice, Mohelnice, popř. zbytky přeložených tratí v severních Čechách (Duchcov, Chabařovice).
Lovosice např.
Z tratí Chrást u Plzně, vleček povícero, například kolejiště Olomouc-Holice, tam se elektrický provoz nikdy nevyužíval.
trať Praha – Děčín: 1) Lovosice, vlečka na labský výklopník uhlí. Začátek byl společný s vlečkou do SCHZ, která z ní zhruba v polovině odbočovala (do SCHZ bez troleje). Výklopník se přestal používat v 96. roce pro neekonomičnost, dráty i koleje sneseny 2002.
Ještě 2) vlečka „dozrávárna banánů“ Terezín/Bohušovice nad Ohří“, první část vlečky do ghetta. Dráty nataženy s elektrifikací hlavní tratě 1979, zrušeno a sneseno cca 2003. Nový majitel areálu vlečku nepotřebuje. 3) vlečka pískovna Dolní Beřkovice. Zrušeno cca 1991 po vytěžení ložiska.
Tak hlavně že někdy mezi lety 2010-2012 si nynější ORLEN tu trakci sám vytrhal se slovy že se jim platit tehdejší SŽDC za provoz nevyplatí, aby to teď z peněz EU zase postavili.
Vylozit si to, jakoze SZ je drahy, ale zadarmo si to vezmou se neda?
Oni si to pak nejak odectou z povolenek, ne? Minimalne to vykazou v tom ekoauditu
Moloch na emisních povolenkách zaplatí za rok víc než dostal.
Vážně? Ony už jsou emisní povolenky na benzín?
Emisní povolenky jsou na všechny paliva pro zdroje nad 20 MW. Ty Chempark provozuje.
A co zrusit emisni povolenky a dotace zaroven?
Zázrak v ČR. Poláci prostě umí. 13 milionů za kilometr.
A mají v tom měnírnu/transformvnu?
To se mi zdá jako normální cena, aspoň před pár lety ještě.
AC nebo DC? A mají napaječku vlastní, nebo jsou napájeni od SŽ?
Zřejmě jde o projekt CZ.04.01.02/03/23_017/0000114. Na webu OPD píšou 3 kV.
DC, napájení od SŽ
Jedině AC😈DC