Vlaky v Tatrách výrazně zdraží, některé jízdenky až osminásobně. ZSSK to vysvětluje i stavem rozpočtu

Jednotka od Stadleru v barvách ZSSK pro provoz na Tatranských elektrických železnicích. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýJednotka od Stadleru v barvách ZSSK pro provoz na Tatranských elektrických železnicích. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Celodenní jízdenka nově zahrne i možnost přepravy kola.

99 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
pavelb

No myslím, že SAD Poprad dostal dárek z nebe. Už teď byl ten autobus levnější, než ta električka a místní také proto jezdí většinově právě autobusem. Protože autobus je většinou i rychlejší, brzy se Prešovskému samosprávnému kraji mimo hlavní turistickou sezónu ani nevyplatí ty električky objednávat.

Marek

Průvodčí může být v kostýmu Jánošíka a zatancovat cestujícím na peronu před odjezdem. Příp nabídnou halušky nebo něco podobného na okostovani. Proč to nevyužit na maximum a neudělat doprovodný program apod 😀

Svojšín

Průvodčím by mohl být medvěd 🐻
Je jich teď na Slovensku docela dost.

Michal M

Pruvodci tam zrusili uz pred 25 lety.

Marek

Však hej. Nj Slováci. Ukažte mi ale něco co nezdražuje.

Jirka Karny

Slovák má jedny z nejmenších velehor světa, ale služby jsou tam dražší než v Chamonix nebo Zermattu. Počínaje ubytováním, konče službami v gastru a i dopravou. Vlastně vůbec nerozumím, proč tam jezdit.

Šimon

Ako jeden z hlavných dôvodov zdraženia uvádzajú nákup nových vlakov/modernizáciu súčasných, pričom oba projekty boli väčšinovo hradené z fondov EÚ a čiastočne zo štátneho rozpočtu. Podiel ZSSK bol 161 280,00 € bez DPH. Takže zvýšenie o takéto sumy je fakt hlúposť a využívanie vysokého počtu cestujúcich na TEŽ a OŽ.

Miki

Cestovné ZSSK nemenilo 14 rokov a to dokonca ani o infláciu, taktiež veľké výpadky z tržieb majú z „vlakov zadarmo”, takže sa niet čomu čudovať. Teraz k vlakom… zle si to pochopil, ZSSK sa chystá na obrovské investície do modernizácie a teda nákupu ďalších jednotiek Stadler KISS na trať BA-ZA, zaobstarať ďalšie električky na TEŽ, nákup batériových vlakov na trate, ktoré sú len čiastočne elektrifikované a v neposlednom rade chcú zaobstarať jednotky s max 200 km/h na hlavnú trať BA-KE, toto všetko v sume presahujúcej miliardu eur. A keďže sa ZSSK musí spolupodieľať na financovaní týchto projektov, tak z toho… Číst vice »

ČECH

startitup.sk/usetri-ti-az-30-eur-slovaci-nasli-legalny-trik-ktorym-obides-zdrazenie-vlakov-v-tatrach/

Roman

To spíš vypadá že autor článku nikdy nepoužil TEŽ

Wlasta

Nevíte někdo, jestli na TEŽ taky platí +1€ za nákup u pokladny? To už by bylo 5€, to už je slušná raketa za pár zastávek přeplněnou tramvají. (Jo, vím o množstevních slevách a e-jízdenkách. Ale představte si gumokolí rodinku, která se rozhodne zkusit alternativu. Už to nikdy neudělají)

Šimon

Áno, takže minimálne cestovné 5 eur a 24 hodinový lístok vyjde na 7 eur (pôvodne za 4)

Gajda

S takovou to moc dlouho nejdostupnější exotika nebude.

A. O.

Tak ony už teď jsou Tatry dražší než Alpy.

JanM

Studentům a důchodcům dotujeme jízdné zdarma, ale potom nemáme na provoz a tak zdražíme platícím cestujícím.

Vendelin

V případě plného vozidla by měli přednost platicí cestující, zadarmisté si vystoupí a počkají.

JanM

Podstata je ale taková že stát dotuje jízdné a potom nemá peníze na provoz. Stav celé slovenské infrastruktury tomu odpovídá

Michal M

A k tomu má zejména v Tatrách přeplněné vlaky. V článku zmíněné posílení na půlhodinu mělo dávno nastat, v sezoně je to sardinkárna.

František

Jo, to je i u nas ze vlaky jsou v patek/nedeli plný důchodců a ti co plati daně a i ten listek si nemají kam sednout a jedou tak radsi autem.

Vladimír M.

Důchodci už mají daně zaplacené.

Luboš Beneš

Jenže zaplatili daně za trabanta a jedou mercedesem….

Ondra L.

Jenze u nas duchodci taky plati za jizdenku, jen ji maji zlevnenou. To je preci rozdil.

jara16

🤢 To jsou řeči…. 🙈

Joachimstahl

Opravdu si myslíte že důchodci neplatí daně? Že zboží v obchodech a služby mají nezdaněné? To jako vážně??

Antonín1

Pro mě to tak tragické nepřijde, ale jen pro mě a mně podobné návštěvníky – do Tater jezdím rok co rok na 14 dní, někdy i více. Auto nemám, po Tatrách jezdíme vždy TEŽ. Vždy si kupují měsíční jízdenku za 16 €, kterou od zítra zdraží na 18 € (snad po 10 letech), tedy o zanedbatelná 2 €. Vždy jsem jí do 3 – 4 dnů „projel“, tedy její cenu, kdybych jezdil za jednotlivé jízdné – tedy podobně, jako tramvajenka. Mým dětem (studentům) vždy zařizuji „přepravu zdarma“ – stačí si stáhnout ze stránek ŽSSK formulář, nechat ho ve škole potvrdit… Číst vice »

Michal M

To je skvělý popis vašeho osobního rovnáku na vohejbák, ale řekl bych že v civilizovaných zemích si člověk prostě kupuje jízdenku za přiměřenou cenu.
TEŽ není zubačka na Jungfraujoch, je to zcela normální MHD pod Tatrami a už teď za ní chtějí víc než za běžný vlak…

fipkař

TEŽ má do MHD dost daleko vinou dlouhých intervalů – MHD by to byla, kdyby jezdila po většinu dne v intervalu kratším než půl hodiny. Bez ohledu na to ovšem v případě TEŽ platí, že pro místní (tedy jako MHD) to příliš drahé být nemusí , když mohou využívat časové jízdenky s delší platností, podobně, jen o něco málo dráž to vyjde i při delších pobytech, a pokud i jednodenní turisté zakoupí jednodenní jízdenku a uskuteční aspoň dvě jízdy (stačí jet tam a zpět při nějaké horské túře), tak to nakonec ani příliš velké zdražení není. A ještě pro pouhé… Číst vice »

Michal M

Vaše rady, že mám pro vyčerpání výhody projíždět všechny zastávky, nebo do túry povinně zamontovat jízdu vlakem tam a zpátky, aby se mi rentovalo abonmá, mi připomínají diskusi o dopravě sanitním vozem v Saturninovi… Skvělý nápady, doporučuju praktikovat s rodinou (ideálně za vlastní), ale já přesvědčený moc nejsem, stále je to ojeb. V Dolomitech jsme v ubytování dostali volňásek na místní autobusy, ve Francii na Mont Blanc Express, na usmoleným Slovensku je vlezné do socky čtyři éčka per osoba… Takže to dopadne takhle: Tatra Express přikoupí deset autobusů (výrazně levnější, výrazně rychlejší, jezdácí i za roh) a TEŽ může být… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Zubačka na Jungfraujoch je za 4 nebo 6 eur? To je skvělá cena! Akorát že vůbec.

Michal M

A to tam prosím tě čteš kde?

Vendelin

Místo zdražení by měla ZSSK nejprve poskytovat adekvatní služby a ne že je plné nastupiste v sezone a neodjede nikdo, protoze vlak přeplněn a čekej si pasažére klidně další hodinu s nejistym vysledkem. Zajistit posilovy autobus je nenapadne. Zlaté Polsko v tomto, tam se pomalu poperou o to, kdo cloveka odveze do města.

Bisik

měli by zavést první třídu

JanM

A z čeho to mají platit když dotují jízdné zdarma? Na posilové vozidla nebo modernizaci koridorů už jaksi nezbývá. I tahle nová zubačka je v tomhle systému poměrně draze vykoupená.

Vendelin

To je jejich problém. TEŽ v sezóně nestíhá a nikomu to nevadí.

Michal M

Mají zrušit jízdné zdarma.

Frantík

To je vlastně ten problém pražských metrobusů „udělali MHD, ale jezdili jí lidí“.

Peter Sabol

Ak zvýšenie cestovného umožní naozaj navýšenie frekvencie spojov, tak je to dobre, v Tatrách sú spoje preplnené a to cestovné je koniec koncov predsa len symbolické.

Jakub

No pridajú spoje do Lomnice, ale na Štrbské pleso resp Štrbské z Popradu neposilnia

Noddy

Malo vozidiel, nedostatocna infrastruktura.

Vendelin

Posílit se dá autobusy, jen by se muselo chtít.

Litovel

Jenže autobusy financuje někdo jiný…

Zaujalo mě, že tam mají zlevněné jízdné 3 eura, přitom studenti a důchodci jezdí zdarma. Naopak je zajímavost, že dítě může mít slevu jen 25 %, v ČR je státem nařízena sleva 50 % a MD zpětné vyplácí doplnění do plného jízdného.

Vendelin

To je celkem jedni. Vlaky nemají adekvatní kapacitu a tu je třeba posílit. V polsku se o vas poperou aby vas odvezli, na slovensku vas vyhodí z vlaku a čekejte si na další…

Peter Sabol

To je pravda.

Josef Pešek

Správně. Zdvoukolejnit a nasadit tramvaje ForCity v intervalu 5 minut.

Frantisek X

Akorát by to zdražení mohlo být rovnoměrné, ne že napálím vše kromě vybraných skupin. Jo, program se dá uzpůsobit i častějšímu ježdění, ale jestli to zase nebude zpětně přeplňovat ty spoje více, než při dosavadním rozložení využití. Z prostředku atrakce…

Kuba

Od chvíle, co zprovozní dálniční úseky mimo Žilinu a mimo Ružomberok, budu jezdit do Tater na jednodenní výlety bez nutnosti použít veřejnou dopravu v SK.
Na vícedenní horskou turistiku jezdím už nyní do jiných zemí, než je náš východní soused (Rakousko, Slovinsko, Švýcarsko, Itálie).

Juraj

Tam je pak velká chyba tatranské samosprávy v tom, že toleruje totální přetížení individuální dopravou a ani nemá odvahu z toho něco vytěžit.

Litovel

To je fajn, že se otevřou nové dálniční úseky, tak na to čekám kvůli cestování, ale parkoviště a města nejsou nafukovací. Chce to nějaké záchytné parkoviště někde dole u zubačky a u Popradu.

mic

No jo, ale to by musela být električka skutečně kapacitní…

Frantisek X

Ovšem. Problém není v dojetí pod Tatry, k němuž by ani ta dálnice nemusela být nutná, kdyby trochu zlepšili vlakové spojení (ale ne vymístěním stanic i u velkých měst někam za humna). Parkovištěm se akorát zabije další kus už tak vytíženého území.

Michal M

Problém není ani dojetí do penzionu a parkování tam. Problém jsou místní přesuny.

fipkař

Záchytné parkoviště u zubačky? Proč ne, ale pak její současná kapacita nebude stačit ani při jízdě několika souprav ve sledu „na dohled“, a navíc je to v rozporu se zdražováním jízdného: v takovém případě by naopak mělo zlevnit, případně být jedna jízda OŽ tam a zpět pro řidiče zcela zdarma.

Petr

Otázka, kde zaparkujete a za kolik. Většinu roku jsou hlavní centra přeplněná a jet autem na Štrbské nebo Popradského plesa nebo do Smokovce je dost problém.

vagonář

Přesně, Žilina, Strečno, Ružomberok, to je špunt.

Bob

Jenže od ledna zdražili v Západním Rusku (dříve Slovensku) i dálniční známky až o 50%, jednodenní nyní vyjde na 8,10 EUR místo loňských 5,40 EUR.

Michal M

Tatry jsou takový osmdesátkový skanzen za rakouské ceny. Jezdit tam má smysl jen pro core nostalgiky a při každé návštěvě vidím, jak je poměr výkon/cena zoufalejší.
Tohle je další krok tím směrem, poslední ať zhasne…

Nose Peak

Výhoda Tater je dostupnost. Do Hohe Tauern nebo podobných atraktivních míst je od nás o dost horší doprava. Dobře se dá dojet tak na Semmering, tam je sice pěkně, ale jsou to spíš takový Beskydy…

Roman

Právě že není, dost velká část Rakouska je dostupná vlakem. Třeba Ostrava – Innsbruck je jenom jeden přestup a vlak to zajede za cca 8 h.

Vendelin

Máte zkušenost s mistni dopravou v Hohe Tauren?

Panoramix

To záleží přesně na tom, co to znamená „od nás“. Z Prahy naopak absolutně nedává smysl jezdit do Tater. O dost blíže a s podstatně kratší dobou dojezdu je hned několik velkých alpských středisek. A ještě si člověk může vybrat, jaké spolkové zemi dá přednost – Štýrsko, Salzbursko, Tyrolsko. Za peníze srovnatelné s Tatrami nepopsatelně kvalitnější služby a podstatně větší rozsah služeb. Zejména v létě pak různé turistické karty, díky kterým se dají ušetřit desítky až stovky €. Zatímco do Tater se člověk kodrcá pomalu dva dny a modlí se, aby kolem Žiliny a Martina projel „jenom“ za 2 hodiny,… Číst vice »

Michal M

Souhlas. Pro mě to má smysl i v tom, že se tam dá dojet v posteli. Autem jsem tam jel jednou v životě z Hradce, ani ne jako řidič a opravdu nikdy více.
Pokud tyhle benefity postupně odpadnou, tak autem nemá smysl nic jiného než Rakousko.

Michal M

Bad Gastein nic? Villach nic? Salzburg nic?
Tam všude jezdí vlak a i za docela rozumné ceny.

Halamus

Tatry jsou ve dvou státech, v jednom státě rozvoj turistiky a rozumné ceny, v tom druhém státě škoda mluvit.

Kkarel

6€ za cely den není žádná katastrofa. Škoda, ze v článku není uvedeno jak dopadla ta 3 denní jízdenka tu kupujeme nejčastěji.

Kkarel

Děkuji za doplnění.

Roman

Ještě že máme v ČR IDS, Slovensko je v tomto pravěk.

Michal M

Na IDS pod Tatrami pracují soudruzi už 25 let a tohle zdražení to zabilo totálně.

Roman

V zemi pod Tatrami chybí hlavně chuť něco změnit. Vše se řídí populismem a tím jestli to hodí nějaká politické body a peníze.

Antonín1

Už tam od podzimu je, ale jen na busech.

Michal M

Jo, všiml jsem si na podzim v buse, že „sa volačo chystá“.
Nicméně IDS jen na busy je taková jakoby zvláštní věc. 🙂

Jakub

IDS tam už funguje, ale ZSSK sa neintegrovala. Na jednu kartu môžem cestovať od Tatier po Čiernu na Tisou, ale iba autobusmi.

Roman

Očividně nefunguje, IDS znamená že tam jsou všechny spoje. Druhá věc je že váš systém je kočkopes. Jestli si to dobře pamatuji Kraj zajišťuje jenom autobusy, osobní vlaky zajišťuje MD.

Roman

Všechny spoje na území kraje (MHD, autobusy, vlaky.)

JanM

Železniční doprava řízená kraji velikosti těch českých taky není žádná výhra. To dává smysl až ve velkých zemích jako je Německo, Francie, Itálie… kde je jeden kraj velký jako Česká republika

Roman

Nesouhlasím, pravidelně používám veřejnou dopravou v ČR, SK, Pl. Krajský úředník bude mít vždy lepší přehled o potřebách občanů co se týče dopravy. Než stovky kilometrů vzdálený úředník v hlavním městě. Je to vidět na kvalitě veřejné dopravy, ta naše je na mnohem vyšší úrovni a nemusíme se vůbec za ní stydět.

Michal M

A tohle platí tuplem o Polsku, kde některá vojvodství zachránila železniční dopravu místy i za cenu převzetí infrastruktury…

Roman

V Polsku je veřejná doprava ještě větší katastrofa než na Slovensku. Už jenom najít jízdný řád v některých oblastech je docela výzva.

Frantisek X

Ono jak kde, a jak kdo se o konkrétní řešení zajímá. On i krajský úředník může veřejnou dopravu kolem sebe umět zmrvit. Nastoupil by úředník okresní, případně obecní. Co mnohdy chybí, je komunikace a koordinace. Ať už jen mezi lidmi v okresu/kraji/státě, či mezi sousedy.

Nestačím se divit

Aneb: jak nahnat víc lidí do aut. A nechávám diskuzi o nedostatku vozidel specifických stranou.

Roman

To taky není žádná výhra, parkoviště v Tatrách jsou přeplněné a docela drahé. Tohle spíš vyžene další lidi do Alp

MaT

Tak ono pro Čechy je taky daleko perspektivnější učit se německy, francouzsky nebo italsky, než slovensky. Když nic jiného, i to zvedne jejich cenu na trhu práce. 🙂

tiborgic

To snad nemyslíte vážně. Slovenský jazyk pro Čechy není potřeba se učit. Já se slovensky dorozumím úplně s přehledem bez nějakého učení. Samozřejmě jsou nějaké nářečí, kde to je horší. Ale tam kolikrát nerozumí ani běžný Slovák. Ale i tam umí normálně slovensky a dokonce i hodně česky

Air Traveller

kez by. dnesni mladez (cest vyjimkam) opravdu slovensky nerozumi.

nechapu to, ale je to tak.

Mios2

Pro srovnání: celodenní jízdenka v Ústeckém kraji je za 200 Kč + 50 za kolo.

Herold

Dokáže někdo odhadnout, jaký vliv bude mít zvýšení jízdného na slovenský státní rozpočet? Myslíte, že to bude aspoň 100 000 EUR do plusu? Já o tom dost pochybuju…

Litovel

Možná stav rozpočtu je takový, že se sníží dotace na provoz a bude potřeba náklady saturovat zvýšením jízdného. Vlaky budou stejně plné.

mluno

Mě to zase tak netrápí, já se do Tater vydávám služebně jen občas (byl jsem předloni), konají se tam významné konference a zároveň je to nejdostupnější zahraničí (takže mi to v práci zaplatí aniž bych musel moc žebrat). A na tu jednorázovou cestu do Nového Smokovce nebo Tatranské Lomnice mě to tak netrápí. No jestli celodenní jízdenka bude za €6 to je pořád dobré, na tu předloňskou za €4 právě koukám. Ale to zdůvodnění je fakt nesmyslné. Kdyby prostě řekli, že rostou náklady, tak se zdražuje, bylo by to lepší (ostatně když jsem byl poprvé v Tatrách bylo základem snad… Číst vice »

Jaaa

Ale vždyť je to jasné. Voliči SmeroHlasu jsou ti, co jezdí zadarmo. A ostatní nikoho nezajímají.

vincze.simeon

Vôbec to takto jednoduché a jasné nie je. Realita je oveľa komplexnejšia a zloženie voličov Smeru a Hlasu je úplne iné ako Vám to zjednodušene ukážu médiá.

Jaaa

Ano, zapomněl jsem na ty, co vlakem nejezdí. 🙂

Michal M

No to je pravda, Trumpa taky nevolili jen ti nejprimitivnější redneckové potácející se mezi biblí a chlastem.
Stojí to za prozkoumání, i co ty relativně normální lidi vede k tomu podcenit vliv tohoto typu politiků na vlastní budoucnost.

Tom

Kdo se bude chtít tlačit tak si holt připlatí. Kolik vůbec stojí parkování po Tatrách? Většinou parkuju zdarna v hotelu, tak netuším

Dachs

Až 10-15 EUR / 12-24 hod.? Přičemž 7 let zpátky to bylo většinou 5 …Když lezete třeba Priečne sedlo, zapamatujete si všechny souvislosti na hodně dlouho 🙂 Tatry jsou krásné, umí být nádherně fotogenické. Škoda skanzenového (osmdesátkového) provedení toho pod nimi, nemluvě o službách a myšlení některých provozovatelů, co si myslí, že se tam budeme každoročně hrnout a sypat. Obdobně Špindl/Pec, Kvilda… v CZ. Alpy (služby a nabídky, přístup podnikatelů k návštěvníkovi, návštěvnické karty, se kterými nemusíte toho moc řešit a jen si užíváte výhod) – většinou úplně jiná liga. Sorry. (Samozřejmě nechci paušalizovat, máme řadu pozitivních zkušeností z Tater,… Číst vice »

Jakub

Namiesto toho, aby plosne zvysili ceny o nejake %, tak hladaju zufale cesticky, kde ziskat viac penazi. Rusi sa aj zlava Regional, rusia sa miestenky, dost vyrazne sa zvysuje cestovne TEZ, akurat zabudli, ze zrusili kontrolorov a ked bude elektricka natrieskana, tak aj tak tam ziadna kontrola nebude moct prebehnut. Mali zrusi komplet BP a vratit normalne zlavy. Podobna somarina ako tie servisne poplatky.

Aaabbb

Přesně tak. Místo všech těchto vyjmenovaných nesmyslů měli zrušit bezplatné jízdné a zavést normální 50% anebo i kdyby 75% slevy.

mluno

Stejně většina tržeb je od turistů, kteří nějaké to euro navíc nepočítají. Místní to mají blbé, ale snad pro ně existuje nějaká permanentka.

Jakub

Mesačný lístokbude stáť 18€, zdražuje o 2€

Litovel

Místní jedou mezi Popradem a Smokovcem autobusem.