Vlaky v Brně se vrací na hlavní nádraží. Příští rok začne ještě větší výluka
Cestující z mezinárodních vlaků v Brně už nečeká od pondělí šok z toho, kde vlastně vystoupili. Po více než třech
Cestující z mezinárodních vlaků v Brně už nečeká od pondělí šok z toho, kde vlastně vystoupili. Po více než třech měsících se v neděli provoz dálkových vlaků vrací na brněnské hlavní nádraží. Další velká omezení čekají cestující v Brně až příští rok.
„Od neděle pojedou již všechny vlaky dálkové i regionální dopravy bez omezení podle platného jízdního řádu,“ potvrdila mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.
V rámci letní výluky se v Brně opravil viadukt přes Vlhkou ulici, 4. nástupiště a přilehlá 6. kolej a také koleje mezi brněnským hlavním nádražím a Židenicemi. Celkem stála akce 170 milionů korun.
Pro cestující výluka znamenala velká omezení, mezinárodní vlaky i všechny vnitrostátní spoje z Prahy se na hlavní nádraží nedostaly a zastavovaly buď v Židenicích či na improvizovaném dolním nádraží. Svým vzhledem připomíná ale spíše železniční stanici na maloměstě před dvaceti lety. Zejména pro zahraniční návštěvníky tak byl první kontakt s Brnem spíše šok. Navíc některé vlaky byly příliš dlouhé na místní nástupiště, lidé museli vystupovat jinými vozy.
Cestující na 4. nástupišti budou mít od neděle k dispozici novou nástupní hranu. Na nástupišti nahradila stávající asfaltobetonový povrch betonová dlažba s vodicí linií a dalšími signálními a varovnými pásy pro nevidomé spoluobčany. Nově opravené nástupiště se doplnil nový orientační i elektronický informační systém, osvětlení, staniční rozhlas či mobiliář.
Letošní výluka byla ale jen ochutnávkou mnohem větších omezení v příštích dvou letech. SŽDC plánuje v Brně utratit téměř 2,5 miliardy korun. „Tyto opravy nádraží jsou jak z dopravního, tak i technického hlediska nezbytné a nesnesou další odklad. A to ani v případě rozhodnutí o budoucí poloze brněnského nádraží. Jedná se o opravy související s udržením provozuschopnosti železničního uzlu, která je v současnosti na hranici svých technických možností. Kapacita nádraží je ve špičkách již zcela vyčerpána. Opravy v následujících letech musí zajistit plynulý provoz do realizace nového nádraží,“ dodala Šubová.
Nejdražší má být především kompletní rekonstrukce zabezpečovacího zařízení. Vzhledem k tomu, že stávající staniční zabezpečovací zařízení bude během realizace stále funkční, musí se nové umístit do postavené technologické budovy. Vedle zabezpečení se bude také řešit rekonstrukce napájení, kolejí a výhybek na břeclavském zhlaví, úpravy kolejiště ve stanici i na přilehlých úsecích. Proběhnou také rekonstrukce mostů přes Křídlovickou a Hybešovu ulici. V případě těchto dvou investic za 443 milionů korun probíhá zpracování projektu stavby. Další významnou akcí bude rekonstrukce výhybek na středním zhlaví brněnské železniční stanice.
Na dolní nádraží budou zajíždět od července příštího roku všechny rychlíky a osobní vlaky ze směru Třebíč a Moravské Bránice. SŽDC podle časopisu Českých drah Železničář vybuduje na dolním nádraží nové kryté ostrovní nástupiště s podchodem a zakryje i první peron. Na dolní nádraží se má od prosince 2018 přesunout 40% výkonů brněnského hlavního nádraží.