Dopravci Železnice

Vlaků mezi Znojmem a Vídní výrazně přibude, Rakušané chtějí až 17 vlaků denně

Viadukt ve Znojmě s vlakem ÖBB do Vídně. Foto: Exprojekt
Viadukt ve Znojmě s vlakem ÖBB do Vídně. Foto: Exprojekt

Až sedmnáct párů přímých vlaků denně má jezdit od poloviny prosince mezi Znojmem a rakouským hlavním městem. V porovnání se stávajícím provozem jde o navýšení rozsahu provozu na více než dvojnásobek. Dosud jezdí sedm párů spojů denně.

Vyplývá to z návrhu nového jízdního řádu, který zveřejnila Správa železniční dopravní cesty na svých stránkách. Deset let od elektrizace trati ze Znojma do rakouského Retzu by se tak přeshraniční spojení mělo dočkat zásadního rozšíření.

Podle jízdního řádu jde o prodloužení velké části vlaků, které jezdí aktuálně jen z Retzu do Vídně, část z nich pojede ze Znojma až za Vídeň do Wiener Neustadt. Přes den bude mít Znojmo s Vídní spojení každou hodinu, cesta na vídeňské hlavní nádraží trvá hodinu a 43 minutu.

„Zvýšení rozsahu dopravy iniciovala rakouská strana,“ řekl mluvčí Jihomoravského kraje Jiří Klement. Podle něj ještě jednání o výši úhrady prokazatelné ztráty stále probíhá a není ještě uzavřeno.

O tarifu budou rozhodovat dopravci, tedy České dráhy a ÖBB. Kraj by rád dosáhl prodloužení platnosti jihomoravského integrovaného systému až do Retzu.

Podle mluvčí Českých drah Vandy Rajnochové ještě nejsou jednání o odbavení cestujících v přeshraniční přepravě uzavřena. Předpokládá ale, že nadále zůstane zachován tarif EURegio, díky kterému stojí jízdenka do Vídně 9,80 eur (259 Kč). To je zhruba o polovinu méně než tarif rakouských drah ÖBB.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

Cena je pro více lidí opravdu vysoká. Spíš bych zkrátil intervaly S8. Dvouhodinový interval mezi dvěmi největšími velkými městy v kraji o víkendu je fakt otřesný.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Více lidí si může koupit Einfach-raus-ticket. V pěti lidech vyjde cesta do Vídně a zpět na 46 eur, to vychází jednosměrně cca 120 kč na jednoho.

Co se týká srovnání s S8. Zde je to prodloužení skoro zadarmo. Ty vlaky jezdí i dnes, jen končí v Retz. Teoreticky by se mohlo prodloužením do Znojma dokonce i ušetřit (více tržeb, naopak mohou zrušit zázemí pro obrat vlaků v Retzu).

K.S.
Host
K.S.

Na snížení intervalu mezi Břeclaví a Znojmem by bylo třeba dokonči rekonstrukci tratě, za Mikulovem jsou už jenom, až na Hrušovany, stanice ne moc moderní, s místně stavěnými výhybkami. Takže je otázka jestli se to dá vůbec vyjezdit. Pokud by měl vlak jet přes Zastávku u Brna, tak tak by se to teoreticky dalo zvládnout asi za 1:45, ale tam zase vzniká otázka jestli se dají vyjezdit spěšňáky z Brna. Přece jenom je tam kapacitní limit.

Jan Dobiáš
Host
Jan Dobiáš

Nedávno tady někdo psal, že ty vlaky jezdí prázdné. Opravdu je to potřeba? Vídeň je spádová oblast pro Znojmo tak možná na výstavy či do opery, na to je 17 spojů denně trochu moc. Takže pokud chce Znojmo nějaké opravdu smysluplné železniční spojení, pak jsou na místě nedávno oživené úvahy o novostavbě na trase do Brna.

xyz
Host
xyz

„Takže pokud chce Znojmo nějaké opravdu smysluplné železniční spojení, pak jsou na místě nedávno oživené úvahy o novostavbě na trase do Brna.“ Falešné dilema – dostatečně kvalitní spojení může (či „je vhodné mít“ – zvolte dle libosti) být zajištěno oběma způsoby. „Vídeň je spádová oblast pro Znojmo tak možná na výstavy či do opery, na to je 17 spojů denně trochu moc“ Paradoxně tomu může být i naopak – při 6 spojích denně (a stavu, kdy poslední spoj od Vídně po mnoho let přijížděl do Znojma už po půl sedmé večer či kdy první ranní spoj ze Znojma směr Vídeň… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Takže Ignác Oharek sedne do auta a dojede do Rácu autem, aby se dostal na vlak a tím pak dojel do práce. Protože zdravotní bratr Ignác Oharek si v Rakousku vydělá 3x tolik a ostatně … plynně rakousky uměl už na základní škole. A nebo Ignáce Oharka vyženeme, protože není dostatečně čech?

Radek
Host
Radek

Je to super, jezdím tím vlakem moc rád, bohužel zpáteční jízdenka znojmo/vídeň za 900,- ve více lidech prostě moc smysl nedává. Chtěli jsme jet takhle v létě 8 lidí a nakonec jsme jeli autem, protože by to byla za skupinu fakt raketa :/

Frederick
Host
Frederick

Až na to, že zpáteční jízdenka nestojí 900 Kč, ale cca 510 (s Inkartou cca o 10 Kč měně), tak nepište laskavě nesmysly.

Radek
Host
Radek

Přes web českých drah aktuálně 974,- (a to mám in 25), v létě to bylo to samé, takže spíš nevím, kde nakupujete Vy.

Frederick
Host
Frederick

Přes web ano, to Vám prodají pouze klasickou mezinárodní jízdenku, stačí si koupit EURegio jízdenku na kterékoliv pokladně (vydávají se na tiskopis vnitrostátní jízdenky) a platíte těch 500 Kč. A v samotném Znojmě stačí říci zpáteční do Vídně a dostanete EURegio.

Radek
Host
Radek

Tak v tom případě díky za radu, to jsem opravdu nevěděl, nakupuju výhradně přes aplikaci nebo web.

Frantisek
Host
Frantisek

Však tam nás chtějí mít…

znojmák
Host
znojmák

Pro skupinu pěti osob se dá kombinovat s rakouským EinnfaRausTicket a cena na osobu tam a zpět je pak pod 250 Kč, pro další tři to vychází něco přes 300 Kč….takže i skupina 8 cestujících se může přepravit mnohem levněji. jinak jak píše Frederick…

Martin V.
Host
Martin V.

Tak ale jestli chtějí nakrmit 17 párů vlaků, tak by měli atraktivní cenové nabídky propagovat a ne je tajit. Nedává přeci smysl odrazovat lidi jako je Radek, kteří chtějí jet vlakem, ale nenajdou fintu jak získat použitelnou jízdenku, a tak nakonec pojedou autem.

Pavel
Host
Pavel

Pro Znojmo je Vídeň přirozená spádová oblast. Na rozumné spojnici Znojma a Brno po železnici se dělá už aspoň Studie proveditelnosti. Dalším krokem musí být pokračování železnice Znojmo (Třebíč) – Jihlava, kde se trať bude napojovat na VRT na Prahu. Vedení současné trati přes Okříšky je díky svému parametrům pro nějaké rozumné spojení nepoužitelná. A mysleme i na nákladní dopravu, pro kterou by spojení přes Znojmo – Jihlavu a dál na Pardubice – Nymburk – Děčín mohlo být rozumnou alternativou, která by odvedla nákladní vlaky z brněnské a pražské metropolitní oblasti a uvolnilo tratě pro osobní dopravu.

Frantisek
Host
Frantisek

Jo. A dvě největší města budeme dále zásobovat kamiony, zatímco tratě k tomu určené zaplaví krátké tramvaje. 🙂 Znojmo – Brno je pořád dost sci-fi, nehledě k tomu, že přes tu Třebíč, pokud by došlo kromě zlepšení parametrů i na menší přeložku a přesunul se tam uzel z Okříšek, by se to napojilo také.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ta jednokolejka z Vídně do Pardubic je pro nákladní dopravu fakt terno. Ikdyž ji zrychlíte na 100−120 km/h. Pořád to bude jako silnice první třidy se semaforem a střídavým provozem jedním pruhem mezi každou dědinou.

K.S.
Host
K.S.

Sklonově celkem dobrá je. Pokud se to dobře navrhne, tak by se daly ještě snížit, ale zároveň by se dalo vypočítat na které části tratě se budou nejčastěji vlaky potkávat a tu zdvojkolejnit. Máte tam potenciál postavit dvě stanice podobné jako je teď v Mikulově , tedy s kolejí dlouhou přes kilometr pro křižování nákladních vlaků. Jsou to Okříšky, pokud se koleje spojí už v místě kde se oddělují tratě do Třebíče a Znojma, tak dostanete klidně kolej dlouhou 1100-1200m. Další jsou Moravské Budějovice s možnou délkou dvou nejdelších kolejí až 1300m, s tím že na Okříšky to vypadá na… Číst vice »

Medvěd
Host
Medvěd

A odlehčilo by to koridoru, ovšem jestli to zas nebude problém jako prudili za I/38 (náhrada D1+D52) ! Zatr ….regionální zájmy .

Medvěd
Host
Medvěd

Na této trase jezdila Vindobona přes Jihlavu. Souhlasím 1+++++ Proč by I/38 nepomohla D1 a D8 ?

Vojta
Host
Vojta

Ještě by mohla konečně rakouská strana povolit IDSJMK do Retzu, i kdyby to měl být třeba dvě zóny navíc (Unterretzbach a Retz). Myslím, že ve výsledku by na tom netratili, čekal bych, že počet cestujících by narostl.

Michal Štěpán
Host
Michal Štěpán

Například v Německu je běžné, že se dva integrované systémy na hranicích spolkových zemí překrývají. Cestující, který používá předplacenou jízdenku například VRS (jižní část Nord Rhein Westfalen) může jet do okrajových částí regionu VRM/VRT (severní část Rhein-Pfalz) buď zcela zdarma nebo pouze za zanedbatelný přípatek 3,80 EUR (tzv. Anschluss ticket), což je rozhodně výhodnější než ať už kilometrický tarif nebo pásmový tarif vedlejšího dopravního regionu.

Takže provést obousměrnou integraci v úseku Znojmo – Retz by bylo více než logické.

xyz
Host
xyz

„Například v Německu je běžné, že se dva integrované systémy na hranicích spolkových zemí překrývají“
V mnoha dalších případech (vyjma vámi zmíněných; jednou z mála dalších výjimek je překrytí VVO a VBB v Elsterwerdě a Ruhlandu) ne; ale na mnoha jiných místech bývá „díra“ mezi dvěma sousedními stanicemi – viz např. trať Bischofswerda – Drážďany či Riesa – Oschatz atd.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Nezamyslice. Platí tam jak IDSJMK, tak IDSOK, nic neznámého.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Zláštní, že Poysdorf prošel a to je hodně hluboko ve vnitrozemí. Kdo nevěří: https://www.idsjmk.cz/mapa/Plan-site-jihozapad.pdf

Frederick
Host
Frederick

Tam ale jezdí jenom turistické spoje z ČR, pravděpodobně je platí pouze česká strana a ta si může tarifní podmínky diktovat podle svého. Mezi Retzem a Znojmem je 6 km na území Rakouska a placeno to je také Rakouskem.

ceskolipak
Host
ceskolipak

To tam je opravdu takový nárůst cestujících ? Aspoň s nějakým hlavním městem mají Znojemáci slušné spojení.
Od nového JŘ mají být sice přímé spěšňáky do Jihlavy/HB (jezdící jen 1x týdně) s návazností na Prahu, ale cestovní doba je 4 hodiny.

Svojsin
Host
Svojsin

Nárůst cestujících tam bohužel není.

LKB
Host
LKB

Takto vypada realna preshranicni spoluprace, bravo! Ted to ze Znojma bude jezdit do Vidne mozna i casteji nez do Jihlavy, sousedniho krajskeho mesta.

D.S.
Host
D.S.

S tím souhlasím, spojení Znojma se zbytkem ČR je zoufalé. Bohužel je to dáno infrastrukturou. Na co by se ale dalo při současném stavu infrastruktury zaměřit by byly spíše, než vlaky do Brna, 2h takt Sp vlaků do Jihlavy a HB (vazba na rychlíky), klidně i dále po 238 do Pardubic, protože tímto směrem neexistuje žádný rozumný způsob meziregionální veřejné dopravy.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jistě, je to dáno infrastrukturou. Ta se totiž od Císaře pána nezměnila. Zatím nejvíc času na to bylo v dobách… Inu hlídaný plot mezi Znojmem a Rakouskem Znojmo Praze nepřiblížil. Jak nečekané.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jinak teda doporučuju Znojmo navštívit a projít. Ne nutně na vinobraní, to je tam Václavák. Ten znárodněný zámek na jih od města byl státu tak drahý, že se stát ani nenamáhal odstranit zásahy z druhé světové. Ještě před 10 lety byly na fasádě stopy po střelbě.

xyz
Host
xyz

„Deset let od elektrizace trati ze Znojma do rakouského Retzu by se tak přeshraniční spojení mělo dočkat zásadního rozšíření.“
Drobné upřesnění – 10 let od DOKONČENÍ této elektrizace (úsek Šatov – Retz byl elektrizován již o 3 roky dříve – na podzim 2016; v elektrickém provozu od 12/2006).

Zajímavé je, že toto zásadní navýšení počtu spojů se objevilo až v nyní vydané (počátkem září) verzi návrhů JŘ; předchozí verze (ta červnová) toto ještě neobsahovala.

Také je zajímavý vývoj postoje rakouské strany, kdy před několika lety představitelé JMK zmiňovali, že navýšení počtu spojů naráží právě na nezájem (resp. přemrštěné finanční požadavky) rakouské strany.

D.S.
Host
D.S.

Co se tarifu týká, tak určitě by bylo dobré zavést tudy i možnost Včasné jízdenky.

Arnošt
Host
Arnošt

S tím tarifem by opravdu chtělo něco udělat. Problém bude v tom, že vlak jede ze Znojma do Vídně 95 procent trasy na území Rakouska, tudíž za rakouské ceny. Pokud by chtěli ČD zavést včasnou jízdenku Znojmo – Vídeň například za 150 Kč, tak si myslím, že to OBB nepovolí, protože by se cestujícím ze vzdálenějších stanic od Vídně vyplatilo kupovat tuto levnou jízdenku, než drahý tarif OBB a OBB by přicházelo o tržby. Ostatně proto je také euregio nutné kupovat na pokladně a ne online.

D.S.
Host
D.S.

Primární účel Včasné jízdenky by nebyl pro cesty ze Znojma do Vídně, cena by klidně mohla začínat na úrovni současné nabídky EURegio, klidně i o trochu méně, stejně za nejnižší cenu nejsou dostupné v den odjezdu, ale pro delší cesty do Rakouska. Nepřijde mi normální, aby například jízdenka ze Znojma do Salzburgu byla levnější přes Břeclav, než přímým vlakem do Vídně.

Arnošt
Host
Arnošt

Chápu, bohužel zde bude problém na straně OBB, kteří nechtějí dotovat české „socka“ jízdné. Ale samozřejmě by to chtělo i nějakou atraktivnější nabídku pro cesty ze Znojma do Vídně, jinak většina cestujících pojede raději busem nebo autem.

D.S.
Host
D.S.

Když s tím OBB souhlasí přes Břeclav nebo Hohenau, tak nevím, proč by tomu tak nemohlo být i přes Znojmo. Jinak ještě k jízdnému v Rakousku. Pro jednorázovou cestu se může zdát rakouské jízdné na naše poměry velmi drahé, ale pro pravidelné cesty nebo síťové jízdenky je tam progresivita daleko větší než u nás. V srpnu jsem se zhruba týden pohyboval ve Vorarlbersku a využil jsem místní týdenní síťovou jízdenku za 41,30€ (platí i na autobusy a MHD). Cena v absolutním srovnání srovnatelná s průměrnou IDS v ČR, ale ve srovnání s tamní kupní sílou a kvalitou dopravy se jedná… Číst vice »

D.S.
Host
D.S.

Oprava..Břeclav nebo Summerau.

Michal Štěpán
Host
Michal Štěpán

V Tyrolsku fungují návazné autobusové linky také dobře. To zlepšení se datuje cca tak 5 let na zpět. Lyžovat tam jezdím zásadně vlakem a vybavení kromě bot si půjčuji na místě, protože pokud si člověk chce užít opravdu kvalitní a moderní lyže, tak nemá cenu si je kupovat.

Vlakem
Host
Vlakem

a do v zari (do 8.) dokonce ta jista tydenni sitova jizdenka stala 13 eur (330 Kc!!!!).

znojmák
Host
znojmák

V tuhle chvíli je nejvýhodnější na dojíždění EURegio týdenní (škoda, že zrušili měsíční), kde pak vyjde jedna cesta do Vídně okolo 140 Kč (což už je dobrá cena). Takže pendleři, kteří dnes jezdí autem do Retzu, budou moct jezdit ze Znojma nebo ze Šatova a za dobrou cenu. Pokud jede člověk sám jen jednou za čas, tak holt EURegio není úplně nejlevnější, ale dá se (komfortní spojení). Ve skupinách pak chce kombinovat s rakouským Einfach-Raus-Ticket, kdy pěti členná skupina může jet do Vídně a zpět za cca 240 Kč/os (120 Kč jeden směr), anebo cestovat po celém rakousku regionálníma vlakama.… Číst vice »

D.S.
Host
D.S.

Přes Summerau také Včasná jízdenka existuje a vlak zastavuje všude.

Jarda V.
Host
Jarda V.

Včasná přes Summerau existuje proto že naše Ex jsou za hranicemi obyčejné couraky které zastavují všude a pokud ne úplně všude tak skoro všude a co se týče vozů tak vnitřek je srovnatelný s OBB soupravami co jezdí na osobacich. já osobně vidím v zajíždění do Znojma snahu „vyrovnat“výkon tam kde to nebude bolet, pokud vím tak je tam nataženo 15kV 2/3Hz a není tudíž třeba „plejtvat“ vícesystémové stroje a posílat je někam daleko za hranice, jen proto že Cechackove k nám posílají ty jejich „380-ky“.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Však tady se taky na rakouské straně jendá o couráky. Včasná přes Summerau existuje především proto, že se to považuje za dálkovou relaci – jezdí tam expres z Prahy. Kdežto tento vlak jede jen ze Znojma a Znojmo je velice špatně napojeno na zbytek ČR, takže to dálková relace není ani náhodou.

Radka
Host
Radka

Více než dvounásobek vzduchovozičů.

A.R.
Host
A.R.

To ty ale nedokážeš posoudit. 😉

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll