Vlakem po Chorvatsku a Bosně: Kde ještě výpravčí, signalisté, výhybkáři ani závoráři nevymřeli
Parní lokomotiva v Zidani Most.
Přinášíme další železniční putování našeho spolupracovníka Davida Ryšánka.
Přinášíme další železniční putování našeho spolupracovníka Davida Ryšánka.
Autor v tomto videu píše, z Bosny a Hercegoviny to v létě od pátku do neděle zajíždí až do chorvatského Ploče. Máte někdo o tom víc info?
https://www.youtube.com/watch?v=9wL2jcl7W2U
https://www.zfbh.ba/sezonski-putnicki-voz-sarajevo-ploce-sarajevo-od-28-06-do-01-09-2024-godine/
U nás vymřeli výpravčí?
U nás na JM do listopadu vymřou. 🙁
Osobně jsem se byl podívat na vlaky při návštěvě Banja Luky. První velký překvapení – osobák tvořen elektrickou lokomotivou a jedním vagonem. Druhý – nic lepšího tam nejezdilo. Třetí – vagony starý jako já a jako já v původním stavu a čtvrtý – nápis DOM. STANICA BANJA LUKA. Nádraží vypadalo na roky výroby vagonů a oproti tomu o kousek vedle na autobusovým nádraží, které samo o sobě už připomínalo dnešní dobu spousta nových Seter. Při pohledu na vagon zevnitř by se mi v něm upřímně nechtělo sednout vůbec nikam – takže plánovaný železniční výlet vzal za své. Tak jsem zvědav… Číst vice »
Musí jezdit s tím, co mají, resp. co jim zůstalo či bylo přiděleno po válce. A nějak to udržet v provozu. A obávám se, že vzhledem k finanční situaci ŽRS je zázrak, že vůbec jezdí alespoň el.lokomotiva s jedním až dvěma vagony. Podívejte se hned vedle k ŽFBH, kde pravidelně část spojů nevypravují, protože není čím jezdit (nedostatek vozidel, personálu, peněz…), a nebo třeba k nedaleké MŽ, kde část spojů nevypravují, protože není za co jezdit (není nafta).
U nádraží Našice (též na trati z Krupiny do Osijeku) je pro změnu centrum slovenské komunity žijící v té oblasti. Pěkná dřevěná budova.
Jinak souhlas s předeslaným, chorvatské železnice neuvěřitelné „muzeum, výpravčí v každé stanici (a to i ve zmodernizovaných + i tam s „plácačkou“, viz Zabok – Zaprešič; no a totéž v nezmodernizovaných) + nízký počet spojů (leč i pro něj tam ti zaměstnanci jsou, s ohledem na zastaralou techniku, přítomni).
A proto miluju tento youtube kanál https://www.youtube.com/@dulevoz
Cestopis je skvělý, jen bych k němu uvítal stejně jako u předchozích mapu, kudy autor cestoval.
Hezký večer, mapku samozřejmě, jako v minulé sérii, udělám v závěrečném díle. Každopádně děkuji za slova uznání.
Tady u Karlstejna na koridoru je taky vyhybkar. Tudle jsem tam prijel a zavory byly spadly. Cekam, cekam. Prijelo dalsi auto a pak jeste jedno. A najednou se vyhybkar probral a z niceho nic to zvedl. Vubec nic nejelo. Proste na to zapomnel. Skvela vec takovej vyhybkar v 21. stoleti.
Kua, myslel jsem zamozrejme zavorare.
hezký příspěvek děkuji velmi dobře se to čte a je to mnohem lepši než všechny ty nekonečné ponosy tohto jiného přispěvatele to mně nebaví ale tohle je skvělý
Základní malér je nejezdí žádný vlak Zagreb – Bělehrad (Zrušeno s Covidem a neobnoven) V Pokladně nádraží Sarajevo jsem se dozvěděl, že Bosna je Rail Antarktis (železniční ostrov) Nemají vlaky Sarajevo – Zagreb. (Zrušeno bez náhrady) a nyní nejsou návaznosti mezi Severní a jižní částí Bosny. Od severu končí vlaky v Doboji (Provozovatel Železnice Republiky Serpské) a na Jih Federelání začínají až v Maglaj mezitím žádná osobní doprava. Jediné co jezdí je letní sezonní Talgo Sarajevo – Ploče a to ještě pátek, sobota, neděle 1 pár. Totálě se v Bosně a Chorvatsku zbláznili.
Je to přesně jak říkáte. Bohužel v Bosně co se týče železnic to může být už jen horší- technický stav je rok od roku horší a údržba se dělá jen nejnutnější.
Obecně covid pohřbil hodně spojů- krásným příkladem je Sarajevo-Biháč. Bohužel i vztahy s republikou Srpskou jsou poslední měsíce velmi napjaté, takže i tady budu pesimista.
Když to tak čtu, mám velikou radost, že jsem někdy v roce 2015 přiměl mou ženu absolvovat se mnou cestu tehdy ještě přímým vlakem ze Záhřebu do Sarajeva a dále do Mostaru. Ona sice mé nadšení nesdílela, ale na to retro balkánského střihu vážně do smrti smrťoucí nezapomenu 🙂 Pohraničník Republiky Srpske s tak vysokou čepicí, že se málem nevešel do vozu, nám s vážnou tváří v Dobrlnjin odebral pasy a zmizel v útrobách stanice. Po 40 minutách se vrátil a řekl jen „Češka“ a „Pivo“, vrátil pasy a zmizel. Pak se v celém voze začalo mohutně kouřit, což nebyla… Číst vice »
Horší tak leda co se týče osobní dopravy, která je tam prostě holt naprosto na okraji zájmu a využití, čemuž se ale nedá absolutně divit.
Nákladní doprava se tam má celkem čile k světu a investuje se tedy zejména tam, kde to vydělává, tedy pro potřeby nákladní dopravy – viz například obnovená trať do Vareše.
A ne jenom Bosna, Srbsko je také prakticky železniční ostrov. Jediný použitelný mezinárodní spoj je Bělehrad – Bar do Černé Hory, s tím že z Černé Hory samozřejmě do ostatních sousedících zemí pro jistotu také žádné vlaky nejezdí. Mezi Maďarskem a Srbskem sice jezdí vlaky na trase Subotica – Szeged (tam začali jezdit teprve minulý rok, před tím také nic), ale to není úplně praktické spojení na trase Budapešť – Bělehrad.
Tak tam se ale snad už za rok znovuotevře koridor do Subotice a vlaky do Maďarska budou obnoveny.
Staví trať na 200 km/h Bělehrad – Novi Sad – Subotica letos ke grafikonu v prosinci jí otvírají, ale zrušené vlaky Sofia – Niš nic nejezdí do Bulharska a Sofia – Temšvár do Rumonska – taky bez osobní dopravy fakt hrůza.
Je to tak- Srbové vsadili na novou trať z Bělehradu směr Maďarsko- otázka jak to tam bude s údržbou když vidím stav trati do Nového Sadu. Směr jih je to horší- tam je trať v katastrofálním stavu a zatím jsem neslyšel nějaké seriózní plány na změnu tohoto stavu.
Mě před lety zaujaly v Sarajevu na liduprázným nádraží tři otevřený kasy, kdy lístek mi teta vypsala ručně propiskou na paragon a platilo se markama, takříkajíc cash only. Někteří zdejší diskutující by byli odbavovacím systémem nadšeni…
O Sarajevu a Bosně bude pokračování, takže údiv asi ještě přijde.
Už se těším, i když je to železnici země poněkud nezaslíbená….
Těžko soudit, železničně je to zajímavé ač tam toho jezdí málo. Do budoucna bych tu rád uveřejnil samostatný seriál pouze o železnici v Bosně za spolupráce s tamními železničáři, tak uvidíme.
Já třeba až v Bosně pochopil, proč se podstatným jménům říká podstatná jména. To když v těch serpentinách od Bradiny k Neretvě přišel štiplístek a na půl huby pronesl větu, ze které jsem zachytil akorát “pruga”, “remont”, “autobus”, “Konjic” 🙂 Pak jsem evakuoval z vagonu asi 10 Skandinávců, co měli menší cit pro podstatná jména…
Právě jsem se ze Sarajeva vrátil a můžu říct, že se odbavování příliš nezměnilo. Je ale možnost si jízdenku zakoupit online a pak si ji musíte na nádraží vyzvednout v papírové podobě (pozor na to, otisknuté dle destinace). Překvapila mě nízká cena osobních vlaků (Putnički) oproti třeba autobusům Centrotrans.
Našel jsem, díky! Nevíte, za co je ten příplatek (“Dodatne cijene”) 2,50 KM? Přirážka za e-shop? 🙂
Jak kde, v Mostaru mi paní za pokladnou lupen ochotně prodala a ještě se podivovala, že si ho kupuju už ráno, když vlak jede až večer, proti tomu v Sarajevu na mne hleděli jak na tele, proč je vlastně obtěžuju s tak banální věcí, jakou je koupě jízdního dokladu. Pak jsem ve vlaku obdržel tohle – https://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=1520718.jpg&styl=2 – pochybuju, že by někdo dokázal vyluštit počátek či cíl cesty, no, ne, že by to bylo důležité.
Přechod přes koleje v rekonstruované zastávce. Bez podchodu! Jak jen jim to ta EU mohla dovolit, když u nás se to nemůže?!
Černotín, zastávka https://mapy.cz/s/budasefoho
Kroměříž, nádraží… veliké Já si to určitě samo najít dovede.
A to zábradlí tam?
Hezký cestopis. Děkuji.