Vlak na baterky, krajští průvodčí, nové jednotky. Nový jízdní řád je tu, sledovali jsme první den
Nový jízdní řád je ve znamení další modernizace české železnice. Dočasně skončil autovlak, loučí se řada 151.
Česká železnice zažívá dnes svůj „nový rok“. V platnost vstupuje nový jízdní řád, který bude platit až do 13. 12. 2025.
Nový grafikon je potvrzením trendu posledních let: cestující čeká na řadě tratí nasazení nových či modernizovaných vlaků. Jen České dráhy za letošní rok nasazují nová vozidla s kapacitou 22 tisíc míst.
Novinek v grafikonu jsou desítky, v případě české železnice jsme o každém kraji informovali v samostatném textu, přehled naleznete zde.
Z pohledu novinek je zásadní start nových akutrolejových jednotek, poprvé na české železnici. Jihomoravský kraj pokročil se svými plány na železnici zrušením většiny pokladen a nástupem krajských průvodčích. V dálkové dopravě je hlavní novinkou start Baltic Expresů mezi Prahou a Gdaňskem.
Oproti jiným rokům nedochází k zásadnímu střídání dopravců. Ke dvěma přesunům dochází v případě Arrivy. Ta končí na městské lince v Praze, kde nastupuje RegioJet. Jde ale o relativně malou ztrátu, firma nově začne působit na jihu Moravy.
Stejně jako v minulých letech jsme sledovali náběh nového grafikonu v on-line reportáži.
16:12 Reportážní cesta se pomalu blíží ke konci. Nyní z Poděbrad trojicí rychlíků Arrivy až do Liberce. Stále s minimálními zpožděními či včas. Děkujeme za pozornost.
15:30 Leo Express v novém grafikonu přišel o vlak Orlice, navyšuje počet spojů do Krakova ze dvou na pět týdně a přidává jeden pár vlaků denně na linku mezi Prahou a Ostravou.
15:17 Rychlý přestup na rychlík R23 RegioJetu. Dopravce zde má již dvě čínské jednotky, třetí je na cestě. Od dneška tak porušuje smlouvu s ministerstvem, podle které má být v každé soupravě alespoň jeden vůz s nízkopodlažním nástupem.
14:48 K cestování patří i jízdní řád. Jeho knižní verzi můžete ještě nyní sehnat, zásoby se ale rychle tenčí.
Nádražní prodejny Pont to go a Pragomodel. Nový knižní jízdní řád v prodeji
14:23 Velké změny nastaly v Pražské integrované dopravě. Na trase Praha – Kolín – Kutná Hora dochází k celkové změně konceptu dopravy. Zastávková linka S1 bude ve špičkách pracovních dnů zkrácena do trasy Praha – Poříčany a místo ní bude v úseku Poříčany – Kolín zastavovat posílená spěšná linka R41 Praha – Kutná Hora, která bude nově provozována v intervalu 30 minut ve špičkách pracovních dní (v úseku Kolín – Kutná Hora v intervalu 60 minut) a budou na ni nasazeny nové elektrické jednotky RegioPanter s kapacitou 230 míst k sezení. Mezi Kutnou Horou a Kolínem bude celotýdenně posílena linka S20 zajíždějící jako linka S28 až do Kutné Hory město s návazností na rychlíky R18 na Prahu.
Nový jízdní řád v PID: Expanze spěšných vlaků na Kolín i nové průjezdné vlaky v Praze
14:03 Dnešní zkušenost s řadou vlaků ukazuje, že v jízdním řádu je u řady spojů značná „vata“. Například rychlík z Brna do Prahy přes Havlíčkův Brod jen v úseku Přibyslav – Havlíčkův Brod zkrátil svoji jízdu o čtyři minuty oproti jízdnímu řádu.
14:00 V Německu dnešním dnem skončila hlavní část prací velké výluky na Riedbahn. Hlavní koridor mezi Frankfurtem a Mannheimem byl zavřený půl roku, vlaky musely odklony. Provoz není obnoven úplně, všechny regionální vlaky se vrátí až v lednu.
13:45 Změny se týkají i některých provozů městské hromadné dopravy. V Brně je největší událostí návrat trolejbusů do oblasti Tomkova náměstí.
13:30 Od dnešního dne jezdí spěšné vlaky znovu přímo z Chebu až do Norimberku. V jízdním řádu 2024 jezdily totiž pouze v úseku z Chebu do Marktredwitz, kde bylo nutné přestoupit do jiné soupravy. Důvodem byly stavební práce ve stanici Marktredwitz. Odjezdy těchto spojů jsou v Chebu navázány na rychlíky od Karlových Varů i Plzně.
13:15 Tarifní džungle jménem Česko. Ano, jistě by bylo nejjednodušší si na celou dnešní cestu koupit OneTicket, ale existují podstatně levnější způsoby. Vzorová ukázka nyní v rychlíku z Křižanova. Jízdenka Českých drah či OneTicket 164 Kč, na tarif Veřejné dopravy Vysočina 100 Kč.
12:50 Jízda po modernizované trati mezi Tišnovem a Křižanovem. Jednou ze změn je zrušení stanice Vlkov u Tišnova a vznik nové zastávky Osová-Vlkov.
12:40 Jednou z řad, která s novým jízdním řádem urychlila svůj konec v provozu, jsou motorové vozy 852/853/854. Končí zejména v Královéhradeckém kraji, kde je nahradily na většině výkonů nové jednotky RegioFox.
12:20 V mezinárodní dopravě je jednou ze zásadních novinek start přímého vlaku Berlín Paříž. Cestu jen se třemi zastávkami zvládne jednotka ICE za osm hodin.
12:10 Komplikace pro cestující na trati z Pardubice do Liberce. Kvůli pádu stromu na trať je přerušen provoz mezi Horkou u Staré Paky a Mostkem.
11:56 Osmý vlak dnes a opět včas. Jednotkou Moravia nyní z Brna do Křižanova otestovat, jak fungují krajští průvodčí.
11:52 Vedle lokomotivní řady 151 se s příchodem nového JŘ výrazně zúžilo i pole působnosti lokomotiv řady 380. Přestaly obsluhovat Budapešť. V jízdním řádu 2025 bude tato řada jezdit už jen na trati Praha – České Budějovice – Linec (Ex7/R17) v počtu 12 turnusových vozidel (celkem jich mají ČD 19). Důvodem je především zavedení výhradního provozu pod ETCS na I. koridoru (nastane v lednu). Další osud této řady, do které se podle ČD nevyplatí ETCS montovat, je zatím nejasný.
11:15 V Rakousku se od povodní vrací provoz na kompletní úsek Westbahn z Vídně do Lince. Končí tak několik měsíců trvající omezení provozu.
11:05 Po roce a půl končí trutnovský pokus s městskou železniční linkou. Cílem byla rychlejší a pohodlnější doprava z Libče do centra města a naopak. Kvůli nízkému zájmu občanů tento víkend linka končí. Město za provoz zaplatilo 3,5 milionů korun.
10:53 Hodinová jízda vinařským regionem z Hodonína do Zaječí a rychlý přestup na rychlík Moravan do Brna.
10:41 Terminál autovlaků na pražském hlavním nádraží skončil, autovlaky z Prahy do Popradu a Košic si dávají nejméně na půl roku přestávku. Nový terminál vznikne v depu Českých drah v Michli, příjezd bude z Chodovské ulice. České dráhy plánují obnovení autovlaků na polovinu příštího roku. Přesun terminálu do Michle zdůvodňují ČD silným provozem na hlavním nádraží a stavebními úpravami tamtéž.
10:30 Dneškem se vrací vlaky na další tratě, které poškodily zářijové povodně. Jde konkrétně o úseky z Krnova do Skrochovic, z Jeseníku do Písečné a z Mikulovic přes polské Głuchołazy do Jindřichova ve Slezsku. Zprovoznila se také úzkokolejka Třemešná ve Slezsku – Osoblaha a trať Mikulovice – Zlaté Hory. Nesjízdné tak zůstanou poslední čtyři úseky.
10:20 Jednotky Stadler GTW pořídila Arriva u Hessische Landesbahn, modernizací prošly ve Škoda Pars. Jezdí v barvách kraje, každá je pojmenovaná po viniční trati. Více fotek interiéru je zde. Touto jednotkou nyní pokračuji do Zaječí. Vlak je zcela bez průvodčího, cestující si stěžují na to, že jim při nákupu ve validátoru strojek nevytiskl jízdenku.
10:11 Díky zprovoznění zmodernizované tratě Brno – Zastávka u Brna skončila po téměř osmi měsících výluka i pro rychlíky Rožmberk Plzeň / České Budějovice – Brno. Cestující tak už nemusejí přesedat v Náměšti na autobusy a trávit čas na D1. Rychlíky zatím jezdí bez zpoždění.
10:00 Jihomoravský kraj s novým grafikonem zásadně změnil způsob odbavení cestujících, počítá s tím, že jízdenky si sami koupí hlavně přes mobil nebo validátory. Při první jízdě je ale patrné, že řada lidí postupuje postaru a snaží se jízdenky koupit u průvodčího. Kraj zatím nebude přechodně do konce ledna sankcionovat nákup jízdenky až u průvodčího.
9:50 Nový jízdní řád přináší i další ústup lokomotivní řady 151. Do 14. prosince bylo turnusováno ještě osm lokomotiv této řady především pro vlaky Praha – Bohumín – Žilina. Od změny jízdního řádu zůstává tato řada nasazena v pravidelném provozu už pouze ve dvou kusech na rychlících Labe mezi Prahou a Děčínem.
9:34 Na Slovensku s novým jízdním řádem dochází k zásadní změně konceptu dálkové dopravy mezi Bratislavou a Košicemi, vlaky budou jezdit každou hodinu. Více jsme psali zde.
9:24 Jeden z benefitů velké modernizace české železnice letošního roku v jednom obrázku: končí nasazování vozů řady Bdmtee přezdívaných honeckery. Například ve Zlínském kraji je nahradily nové jednotky RegioPanter. Dočasný azyl našly aktuálně nepotřebné vozy například ve Veselí nad Moravou.
9:12 Jednou z velkých změn je vstup Arrivy do železniční dopravy v Jihomoravském kraji. Nasazuje zde modernizované jednotky Stadler GTW. Nyní po lince S91 z Veselí nad Moravou do Hodonína. Na první pohled upoutá absence stolků, jinak jde o povedenou modernizaci se zásuvkami, wifi atd. Na palubě je krajská průvodčí.
9:00 Prvnímu spoji Baltic Express se nedaří. Během jízdy mezi Prahou a Kolínem vypadlo napájení jednoho vozu, v Kolíně probíhá odpojování. Vlak má zpoždění již přes hodinu.
Kolín, nedaří se. V Rostoklatech vypadlo napájení soupravy, v Kolíně došlo ke zjištění, že se porouchal kabel topné spojky. První vůz tak bohužel musí ven… a ze dvaceti minut, vzniklých opravou nefunkční toalety v depu, narostlo zpoždění na hodinu a něco. 🥲 Alespoň jsem lépe… pic.twitter.com/m1YuvwbVrH
— Adam Vanting (@Vantju) December 15, 2024
8:47 Obrazem z prvního dne RegioJetu na pražské městské lince S49.
8:36 Spěšným vlakem z Uherského Hradiště do Veselí nad Moravou. Další odjezd včas.
8:30 Jednou z nenápadných změn je pravidlo Odjezd v sekundě nula. Vlaky mohou vyjet již s úderem celé minuty, dveře tak mohou být zavřeny ještě i i v minutě před odjezdem. Více jsme tuto novinku popisovali zde.
8:07 Na linku S49 z Roztok u Prahy do stanice Praha-Hostivař vyrazil v neděli poprvé RegioJet. Soupravy si zatím pronajímá od Arrivy, informační systém je však již s logem RegioJetu a zaměstnanci právě do jednoho z prvních spojů vkládají letáky se žlutým logem. Stejně tak i jízdenky několika málo cestujícím kontroluje průvodčí v uniformě RegioJetu.
Většina lidí vystupuje v Libni. Dál pokračuje ranní souprava téměř prázdná. Celou cestu z Roztok do Hostivaře urazíme za 29 minut.
7:53 Další příjezd včas, celou cestu z Přerova do Starého Města bez kontroly průvodčím.
7:50 Jednou ze změn je i zdražení tarifu OneTicket a tarifu Českých drah. Ještě více se tak prohloubily rozdíly v cenách při nákupu za tarif dopravce nebo za tarif krajů.
7:38 Na řadě tratí cestující zažívají skok v kvalitě cestování o několik desítek let dopředu. Týká se to především úseků, kde jsou nově nasazeny jednotky RegioPanter a RegioFox. Například spěšný vlak do Železné Rudy dnes namísto tradičních vozů řady B tažených brejlovcem nabízí dnes jízdu novou jednotkou Regiofox.
7:24 Arriva hned první den provozu na jihu Moravy musí řešit náhradní autobusovou dopravu. Ne vlastní vinou: vlaky u Mikulova nejezdí kvůli poruše zabezpečovacího zařízení Správy železnic.
7:20 Rychlíkem Moravan z Přerova do Starého Města u Uherského Hradiště. Odjezd opět včas.
7:06 V 6:51 měl vyjet poprvé nový spoj Baltic Express z Prahy do Gdyně. Aktuálně je zpožděn o 25 minut.
6:54 Dnes se mění i jízdní řády autobusů. Jednou z novinek je linka 425 z Prahy do Trutnova a jednou denně do Pece pod Sněžkou. Tarif PID na ní platí do Nového Bydžova.
6:31 Po pěti letech dnešním dnem došlo k obnovení provozu osobních vlaků z Horní Lidče do slovenského Púchova. Jezdí pětkrát denně.
6:20 Velkou změnou v novém grafikonu je zahájení elektrického provozu z Brna do Zastávky u Brna. Detailně modernizaci trati popisujeme zde, cestující zde první dny musí počítat s některými omezeními.
6:12 Další přerušený provoz. Na trati z Břeclavi do Znojma mezi Mikulovem a Novosedly je přerušen provoz kvůli poruše zabezpečovacího zařízení.
6:03 Rychlíkem RegioJetu R8. I přes hrůzostrašné zprávy v diskuzích o kvalitě služeb této linky vozidla celkem v pohodě a čistá.
5:55 První mimořádnost dnešního dne: přerušený provoz mezi Karlovými Vary a Chodovem. Důvodem je porucha zabezpečovacího zařízení ve stanici Karlovy Vary-Dvory.
5:42 Přesně podle jízdního řádu dojezd do Studénky, vlak dál pokračuje do Ostravy.
5:25 První dojmy z nového vlaku jsou jen pozitivní: jízda je svižná, velké překvapení je jednotka i pro pravidelné cestující, kteří o nasazení nevěděli.
5:15 Na cestě prvním bateriovým vlakem v české historii. První spoj dorazil ze Studénky do Štramberka včas.