Vlak, metro nebo tramvaj? Brno zadalo studii proveditelnosti k diametru
Studie má po letech sporů vyřešit podobu takzvaného brněnského metra.
Město Brno dnes zadalo několika firmám studii proveditelnosti, která má rozhodnout letité spory kolem takzvaného severo-jižního kolejového diametru. Jeho podoba zatím není známá, studie má například říci, zda půjde o regionální železnici, tramvajovou trať či přímo metro.
Studie proveditelnosti se bude skládat ze tří částí. První bude mít podobu průzkumu cestovních návyků obyvatel Brna a okolí. Zodpoví například otázky, jaké dopravní prostředky lidé používají a kam a kdy v rámci brněnské aglomerace cestují. Průzkum zpracuje společnost STEM/MARK za 2,5 milionu korun s DPH.
Dopravní model potřebný pro studii vytvoří městská společnost Brněnské komunikace. Tato část vyjde na 2 miliony korun. „Poslední a hlavní část bude technicky zaměřená. Odborníci v ní posoudí zásadní parametry možných dopravních modů, které mohou vést především z jihu města na sever,“ doplnil náměstek primátorky Petr Hladík. Poslední část studie zpracují společnosti Moravia Consult Olomouc a Metroprojekt Praha. Cena za vyhotovení je 11,5 milionu korun.
„Studie proveditelnosti také posoudí vliv severojižního kolejového diametru na životní prostředí a na územní plánování. Důležitým faktorem bude i ekonomické vyhodnocení,“ upřesnil radní pro oblast územního plánování a rozvoje Filip Chvátal.
Podoba diametru se v Brně řeší dlouhá léta. Spor se vyostřil především v roce 2018, kdy Zelení chtěli podzemní tramvaj ve zhruba tříkilometrovém tunelu, zatímco primátor Petr Vokřál regionální trať. Diametr v podobě regionální trati by měl měřit zhruba 16 kilometrů, z toho šest by mělo být pod zemí. Mluvilo se tehdy o nákladech zhruba 20 miliard.
Nová železnice napříč Brnem úzce souvisí i s podobou a umístěním hlavního nádraží. Městské zastupitelstvo si při schválení přesunu nádraží z dnešní polohy k řece Svratce dalo podmínku, že stát současně zafinancuje i diametr.