Vláda pověřila řízením ÚPDI místopředsedu Kotheru, nového předsedu nejmenovala
Podle materiálů, které má deník Zdopravy.cz k dispozici, dosáhl nejlepšího výsledku ve výběrovém řízení dosavadní předseda Kodym.
Vláda dnes zpečetila záměr ministerstva dopravy na zrušení Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI). Zároveň pověřila řízením úřadu místopředsedu Miloslava Kotheru. Deníku Zdopravy.cz to sdělil ministr dopravy Martin Kupka.
Úřad tak zakončí svou existenci bez jmenovaného předsedy, ačkoliv od prosince na tuto pozici běželo výběrové řízení. Do něj se hlásil dosavadní předseda Pavel Kodym (mandát mu po šesti letech skončil 15. února), Kothera a Luďku Hnulíkovou z Arrivy.
„Vláda se ztotožnila se záměrem na převedení působnosti a pravomocí ÚPDI na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, a to do konce roku 2023. Agendy budou tedy v plném rozsahu zajištěny, ale efektivněji a s nižšími náklady pod křídly většího respektovaného úřadu,“ uvedl Kupka.
Podle materiálů, které má deník Zdopravy.cz k dispozici, dosáhl nejlepšího výsledku ve výběrovém řízení Kodym.
ÚPDI zahájil činnost na jaře 2017. Jeho vznik byl mimo jiné reakcí na otevření železničního trhu, vyžádala si ho směrnice Evropské unie. Nezávislý regulátor mimo jiné přezkoumává přidělování kapacity na kolejích jednotlivým dopravcům, systém poplatků za užití kolejí, svobodný přístup k zařízením na nádraží nebo vyváženost smluv o provozu na dráze.
Vedle železnice je pod jeho působností i letecká dopravní infrastruktura, což se v tuzemsku týká pouze Letiště Praha. Naopak třeba přístup dopravců na autobusová nádraží úřad neřeší.
O plánu zrušit ÚPDI a převést jeho činnost pod antimonopolní úřad informoval deník Zdopravy.cz už v sobotu.