Infrastruktura Lidé Železnice

Vláda chystá velkou čistku ve správní radě SŽDC, povede ji děkan fakulty dopravní

Dočasné logo, které začala používat SŽDC. Foto: SŽDC
Dočasné logo, které začala používat SŽDC. Foto: SŽDC

Správní radu Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) čeká v příštích týdnech velká obměna. Ministerstvo dopravy předložilo vládě materiál, který počítá s odvoláním celkem čtyři členů včetně předsedy Vladimíra Novotného. Vláda dnes materiál schválila.

Vyplývá to z materiálu, který poslalo ministerstvo dopravy do meziresortního připomínkového řízení. K poslední změně ve správní radě došlo loni v závěru roku, kdy vláda bez důvěry odvolala jednoho člena. 

Podle materiálu má skončit současný předseda Vladimír Novotný (ČSSD), poslanci ANO Milan Feranec Jan Volný a Karel Korytář (ČSSD) a Jan Volný. Místo nich přijde jen jedna politická náhrada: poslanec ANO a předseda podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník. Správní radu má doplnit ještě děkan fakulty dopravní ČVUT Pavel Hrubeš, Vít Janoš z Ústavu logistiky a managementu dopravy na fakultě dopravní ČVUT a Ivo Drahotský z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice.

Ministerstvo dopravy tak pokračuje na SŽDC v podobném směru, jako u Českých drah, kde v dozorčí radě došlo k výměně části politicky nominovaných členů za akademiky. Předsedou správní rady má být Pavel Hrubeš. Po schválení změn dál zůstanou ve správní radě náměstci ministra dopravy Tomáš Čoček a Ladislav Němec a poslanec ČSSD Jaroslav Foldyna.

Správní rada SŽDC má podle statusu na starosti klíčové otázky jedné z největších státních organizací, schvaluje hospodaření a plán SŽDC nebo řeší personální otázky na nejvyšších postech správce české železnice.

Kompletní činnost správní rady SŽDC

(1) Správní rada schvaluje na návrh generálního ředitele:

a) zásadní otázky koncepce organizace,

b) nakládání v rámci předmětu činnosti s majetkem státu v právu hospodařit organizace k podnikatelské činnosti (mimo určený majetek); nakládáním s majetkem státu se rozumí nabývání, zcizování, nebo zatěžování státního majetku nebo převody tohoto majetku dalším osobám nad rámec běžného hospodaření organizace; běžným hospodařením organizace se rozumí jakékoliv nakládání s majetkem v rámci veřejných zakázek, uzavírání nájemních a pachtovních smluv a dále jakékoliv úkony související bezprostředně se zajištěním předmětu činnosti organizace podle § 21 zákona,

c) roční účetní závěrku,

d) statut organizace,

e) organizační strukturu organizace,

f) jednací řád správní rady,

g) podnikatelský plán.

(2) Správní rada projednává a schvaluje roční finanční plán.

(3) Správní rada projednává:

a) výroční zprávu,

b) pololetní výsledky hospodaření.

(4) Správní rada dohlíží:

a) na výkon působnosti generálního ředitele,

b) na uskutečňování činnosti organizace,

c) na to, zda činnost organizace se uskutečňuje v souladu s právními předpisy.

(5) Správní rada je oprávněna:

a) nahlížet do všech dokladů a záznamů týkajících se činnosti organizace,

b) kontrolovat, zda účetní záznamy jsou vedeny řádně a v souladu se skutečností.

(6) Správní rada je povinna upozornit generálního ředitele na zjištěné nedostatky; přitom mu může navrhnout opatření k nápravě.

(7) Správní rada uděluje předchozí souhlas k uzavření:

a) nájemních smluv o pronájmu pozemků, s nimiž organizace hospodaří,

b) úvěrových smluv, přesahuje-li poskytnutý úvěr částku stanovenou správní radou.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Lukas
Host
Lukas

Nerozumím jendomu. Proč jsou ve správní radě lidé, kteří nemají žádné praktické zkušenosti s fungováním železnice. Nikdy na železnici nepracovali. I ti nově jmenovaní jsou jen dopravními teoretiky. Přečtěte si např životopis pana Tomáše Čočka. https://www.mdcr.cz/Ministerstvo/Vedeni-ministerstva/Ing-Tomas-Cocek,-Ph-D

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Omezím se na prosté konstatování, že ŽESNAD.CZ tuto změnu vítá a plně podporuje.

To
Host
To

SŽDC by potřebovala vypráskat celá – příprava VRT nulová, resp. zpátečka; modernizace koridorů pochybná, prakticky všude nedostatečná; modernizace lokálek, kde zvýší rychlost z 50 na 55

kulica
Host
kulica

Máte možnost se realizovat, nabídka volných míst je dost velká a odborníky hledají pořád:
https://www.szdc.cz/kariera-u-nas/volna-mista.html

VRT
Host
VRT

Jako že hlídač na GŘ ovlivňuje chod firmy? No… Popravdě, vypadá to tak.

kulica
Host
kulica

No, pokud nejsi schopný si ani posunout stránku webu („zalistovat“), tak je to trochu smutné …

VRT
Host
VRT

Kolik tam je manažerských pozic? +-?
Výpravčí, silnoproudař, ani systémák mi tak nepřijdou.
Mimochodem, přeju jim teda hodně štěstí s hledáním. Hlavně ty s VŠ, nebo s kvalifikací.

kulica
Host
kulica

Proč manažer? Co třeba pracovník pro úsek přípravy staveb? Pán jménem To by měl šanci se třeba realizovat … nevím, to už mi přijde jako pozice, ve které se dá třeba něco ovlivnit ohledně staveb.

Vorech
Host
Vorech

Myslite si, ze pripravar neco zmeni?Rika vam neco jako koncepce zeleznice,normy,podnikove normy a metodiky?Tohle jsou pouze lopaty v kanclu!

kulica
Host
kulica

Ano, říká. kdo myslíte že tyto dokumenty tvoří? Manažeři? Ale no tak 🙂
Ke zmíněným dokumentům se vyjadřují všechny dotčené organizace a záleží pak na nich jak se k tomu postaví.

Hulk
Host
Hulk

A zkusil jsi tam něco poptat? polovina inzerátů je neaktuální a když něco aktuálního trefíš, tak název to má honosný a peníze bídné. Soudruzi se ještě neprobudili, že když chtějí kvalifikovaný personál, musí dát rozumnou výplatu.
Osobně jsem to zkusil, bylo několik zájemců a nakonec nenastoupil nikdo, právě skrz ty prachy…

VRT
Host
VRT

K tomu není co dodat. Pokud by se podařilo dostat některé osoby do výkonu trestu. Ale bohužel. Max budou za roky vykopnuti učit do Pardubic.
Daleko horší je propojení s firmami přicucnutými na státní cecík. Tam je zakopaný pes.

Michal
Host
Michal

Vladimíre?

Bjůty
Host
Bjůty

Česká železnice je bohužel malý rybníček, kde se všichni znají, takže jeden vyhozen, a šup, už je v ČD, vyhozen z ČD a šup už učíme v Pardubicích nebo jdeme do SŽDC, případně opačně. Sem tam do toho nějaký padáček, zakázka, umístění rodinného příslušníka na pěknou klidnou pozici.

Zajímalo by mne, jak to dopadne s těmi lukrativními pozemky za skoro miliardu u Nádraží Dejvice, kterou bejvalý ředitel SŽDC, přislíbil dva týdne před odchodem nějaké pochybné firmě za zlomek ceny. Dneska Surý může už vyzývanej dělat svůj oblíbený koníček průvodcovství turistů.

On
Host
On

Opravdu za zlomek? Nebo za cenu
kterou určí znalecký posudek a problém je pouze v tom že není dát kdo a jak vybere znalce a tudíž může vzniknout problém ale taky nemusí.

Jiří Podolský
Host
Jiří Podolský

Jak vtipné-Vít Jánoš za úplatu dělá návrhy dopravní obslužnosti pro MDČR a některé kraje a teď si to bude „sichrovat“ u SŽDC jako člen správní rady. Úkoly pro generálního ředitele budou asi jasné – co si pan Jánoš vymyslí, odbor jízdního řádu zajistí.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Vzhledem k povaze uvedených institucí je co nejlepší součinnost na místě.

Iva D.
Host
Iva D.

To je naprosto vtipné, asi ty tisíce za konzultace nestačí a teď svoje šotoúchylky bude tlačit i na SŽDC silou moci.

Petr Panský
Host
Petr Panský

A že Odbor koncepce MD ČR vede Luděk Sosna a kryje si tím projekty SUDOPu, odkud tam přišel, to vám do teď nevadilo?

Věřím, že popsaná změna u SŽDC povede ke zvýšení efektivity vynakládaných prostředků a k urychlení rozvoje naší železniční sítě včetně výstavby VRT. Včera bylo pozdě.

VRT
Host
VRT

Především je třeba sestřelit z pozice Sosnu. Pak se to snad pohne.

Náčelník
Host
Náčelník

Tak zrovna od Víti Janoše přichází v naprosté většině případů rozumné myšlenky.

Gawain
Host
Gawain

Foldyna?? Tak to je odborník na slovo vzatý! Jediný co mě v souvislosti s ním a dopravou napadá, je jeho záliba v motocyklech, s ruskými řidiči.

Partneři