Vinařskými oblastmi elektrickým vlakem a rychleji. SŽ začíná řešit úpravy pohraniční trati
První jednotky Stadler GTW v barvách Jihomoravského kraje. Autor: Jan Švehla/Škoda Group
Modernizace navazuje na plány na rychlejší spojení Brna a Znojma.
Nechtějí udělat zatím nějakou revitalizaci a prostou elektrifikaci?
Když bude napájení klasické 25kv 50 Hz, tak se přepne trať do Retzu? Stejně tak by i Česko-Rakouský styk mohl být u Hevlína.
Jinak už je jasná trasa Unkovice Znojmo?
ČR nemá kvalitní propojení krajských měst K.Vary, Č.Budějovice atd. a naši moravští spoluobčané řeší velké investice do velkoměsta tybu Znojmo, Blansko, Hanušovice a ještě při kritice napadají ostatní ze závisti, neskutečné, nádraží Brno 75mld, nádraží velkoměsto Vsetín 3,5 mld, tunely na rovině, hala za mld. stadion za mld., koncertní sál za mld.,z dotací už i automaty v MHD, VRT jako první opět ,,metropole,, Brno, ústavní soud se stovkami zaměstnanců, v ostatních krajích chybí VŠ a zde ani neobsadí nabídku, onkologická onemocnění nejvyšší v K.V., onkologické centra opět jen v metropoli Brno, proč se asi za 1.rep při stejném principu přidali… Číst vice »
Samá falešná dilemata.
To víte, my tady v Brně si myslíme, že jsme pupek světa a jak vidíme, mnozí další si to o nás myslí taky. Takže je to jen na vás, abyste nebyl béčko 🙂
Pozoruhodny vyplod.
No vidíte. Já si například myslím, že Karlovy Vary absolutně nemají být krajské město.
Smazáno pro zbytečnost uživatele.
Vinařskou oblasti sice ano, ale vyloženě od sklípkú je to daleko, jako zastávky a tak lidi jezdí autem.
120 jen s ETCS.
Boří les – Valtice i bez něj.
Reálně se asi dosáhne jen při jízdě z kopce, při jízdě od Valtic do Bořího lesa. Jel jsem tam jen ve směru „do kopce“ a třepalo se to celé na hraně možností jako před rozpadnutím, maximálka kolem stovky. Víc ani rána….
Hydrou jsem víc než 100 asi nikde nejel ani z kopce… ale ty GTW by to mohly zvládnout lépe 🙂
Jezdívala svých 120 z Velkého Oseka do Kolína a zpět (v kombinaci s řidičákem). Náhodou docela pohodlné svezení
A neprotestovalo se proti dieslu pod dráty, že se má přesedat?
To věřím, stejně tak myslím že 120 to dávalo na Českém ráji z Poříčan do Prahy (i když se dvěma vleky nevím), pointa byla že tam stejně budou Linty. Bohužel jsem zmaten fotkou napsal GTW.
A pohodlné byl to rychlík z Rumburka pohodlnější než Arriva šrot
Já ano. Ze Zdic do Berouna… 😉
Od 12/2024 to Linty na těch 120 km/h zmáknou snad lépe. 🙂
Nebudou to Linty, ale GTW. A ty to snad zvládnou taky.
Několikrát jsem měl tu čest het s GTW Ahlbeck Grenze – Anklam a na chodové vlastnosti bez debat vede 854/843. Akceleraci se samozrejme nechyta…
2018 proběhla revitalizace druhého úseku (Valtice – Mikulov) a tam už jen „dočasně“ na 100 km/h (protože už se neinstaloval „barvičkovač“).
120 km/h je jen v úseku Boří les – Valtice, revitalizovaném v roce 2017 (kam se ještě „barvičkovač“ umístil).
Jinak celkově kontext novostavby té tratě „od Hrušovan k Hrušovanům“ je pro mě zajímavý, kdy v tomto případě tedy má ekonomicky vyjít nová trať „pro jediný okres“ a MD do ní má (viz schéma vlaků https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/119292901/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD_1.10.pdf/74af8758-3de9-4c74-85d6-fb4ce417befb) objednávat 1h takt „svých“ vlaků.
Srov. s Jesenickem nebo se Šluknovským výběžkem, kam s tím MD ani v tomto výhledu nepočítá.
Tak je okres a okres. Znojmo je skoro predmesti Brna se silnou dojizdkou, cely okres ma 115 tis. obyvatel. Navic je zde potenciál rozvijet napojeni na ekonomické centrum stredni Evropy, totiz Dolní Rakousko.
Takze nezavidte. Sluknovsko a Jesenicko samozrejme take potrebuji sva reseni, ale kdyz se resi Znojmo, tak to ma svůj vyznam.
Navic vsichni vime jake jsou schopnosti dotahovat infrastrukturni projekty na jizni Morave do konce. Takze ta trat do Znojma bude navzdy jen cara na mape.
Kde píšu o závisti?
Jen mi jde o rovný přístup.
P. S. Na Znojemsko to mám „kousek“ a bývám tam docela často + obecně k tomu regionu mám bližší vztah. Ale dovedu být objektivní (zejména i ve srovnání s tím, jak na VRT „nebudou smět“ být stanice obsluhující např. celý okres Nový Jičín, přitom jedna stanice je daleko levnější než nová trať).
Pro spojení do Dolních Rakous je nová trať víceméně okrajová, resp. kdyby už, tak jedině po obnovení tratě Hevlín – Laa.
Jenže ani seberovnější přístup nedokáže zajistit všechno všude v ten samý moment.
Přístup „buď pro všechny, nebo nikomu“ přinesl vždy jen to druhé.
Nemusí jít o ten samý moment. Může jít o ten samý výhled.
A ten do roku 2050 (což v kontextu mezitímních 26 let neznamená „ten samý moment“) neobsahuje mnou zmíněný Jeseník ani Šluknovsko (mmch. o dost víc postižené odlivem obyvatelstva než – zejména východní – Znojemsko, viz https://www.atlasobyvatelstva.cz/cs/12-migrace-obyvatelstva-v-obcich-ceska-2000-2017).
Je to tak, ta zajížďka před Břeclav je sice dost hrozná, ale než se skutečně postaví zkratka na Znojmo, musí nejdřív stát VRT. Takže 160 plnou parou kde to tam půjde, narovnávat oblouky kde to půjde, značná část trati je jako když střelí. Pak nebudou ty dojezdové časy až tak hrozné a spousta lidí dá vlaku do Brna přednost i před autobusem…
Místní doprava do Břeclav-Znojmo přečíslí cestující Znojmo-Břeclav-Brno v tisícinásobcích, to je oproti busu nebo autu na denní dojíždění naprosto nekonkurence schopný čas.
Místní by i tak dali přednost vlaku, kdyby ovšem bylo jakému. Jestli se má trmácet hodinku a čtvrt vlakem po akátce, nebo tahat auto ze vsi mezi Suchohrdly až Hrušovanami, přestoupit někde na bus a s tím se trmácet 50-70min do Brna (dle aktuální hustoty provozu), to už vyjde nastejno.
Tak ono je pochopitelně i levnější postavit rychlodráhu v rovině než do Jeseníku a nějak brzo to určitě taky nebude
Ale já nepíšu o výstavbě rychlodráhy, ale o vedení „ministerských“ linek.
Relace Olomouc – Jeseník by i na stávající infrastruktuře, v ministerské objednávce, s jen cca 3 mezilehlými zastaveními (Zábřeh, Hanušovice, Lipová Lázně) mohla být ujeta za 1,5 h. Po elektrizaci možná i méně.
Totéž Šluknovsko, kam dálkové vlaky nepochopitelně osekalo MD. A jen díky kraji tam část rychlíků nadále pokračuje. A toto má platit i ve výhledu roku 2050 (mmch. ani nemá být Šluknovsko řešeno přímou VR-linkou z Prahy přes Ústí a Děčín)…
Ministerské linky se tam neplánují právě protože ty tratě budou stále relativně pomalé a málo kapacitní, proto budou mít i rychlíky hlavně regionální funkci a nechá se to na krajích. Ale takové protažení R20 do Rumburku (dnes je tam aspoň ostrý přestup hrana-hrana) by se hodilo, jen nevím čím to vozit.
Na t-292 i t-081 je kapacity opravdu hodně – stanic je tam vcelku dost.
A je potřeba řešit i celkový kontext, kdy i při 1,5h jízdě Olomouc – Jeseník bude při hotové VRT Brno – Olomouc cestovní doba Brno – Jeseník jen asi 2hodinová.
Totéž Praha – Děčín – Rumburk: jestliže by vlak z Prahy do Děčína dojel za cca 45 min., tak pak se např. i Česká Kamenice může stát „předměstím Prahy s dojezdem za hodinu a pár minut“.
Včetně o to lepšího ekonomického výsledku pro novou trať z Děčína do cca Rybniště mimo stoupání na Jedlovou.
Já bych naopak R linky převedl na kraje. Jaký je koncepční rozdíl například mezi MD R linkami Kolín – Rumburk nebo Praha – Písek – Budějovice, a krajskými Sp linkami jako Kolín – St. Paka – Trutnov nebo Choceň – Meziměstí? Řekl bych, že žádný. Speciálně tyhle Sp linky jsou fakticky dálkovka a na mapě dálkových linek by i měly být uvedeny.
Částečný rozdíl je v převážné „vnitrokrajské“ trase vs. přes území 2 – 3 krajů (a pokud dvou, tak v cca rovnoměrném rozložení délky trasy na ty dva kraje).
Ovšem, o to méně do tohoto mustru zapadá „ministerská“ linka Praha – Rakovník.
Chybí tam spojení Mikulov – Pohořelice – Brno. Osobně myslím, že by to jezdilo ve špičce častěji. Teď tam jezdí všichni autobusama, ale spíše autama. Reálně to vše nahradí linky 104, 105 a 108, které jezdí až po Pohořelice souběžně po D52. Upřímně doufám, že k tomu dojde, osobně bych to každý den využíval.
S těmito linkami se ale na nové trati ve studii proveditelnosti počítalo
Vím, reaguji na tu mapu.
Prima. Takže 10 let se bude připravovat oprava 10 km úseku Mikulov – Novosedly (pro neznalé, jednokolejka v rovině, bez mostů, bez tunelů). A takhle si tu žijem…
Docela by mně zajímalo, jak dlouho tuto trať naši předkové stavěli? A jak dlouho projektovali?
Ta novostavba trati by určitě zrychlení železniční relace Brno-Znojmo hodně pomohla. Nikoho normálního teď totiž ani nenapadne jet nyní Brno-Znojmo vlakem. S jedním přestupem v Břeclavi za 2h 20min. Po silnici necelých 70km a hodinu autem. Nebo 1h 15min busem… A přitom je to rovina, takže stavět to určitě půjde relativně snadno… Jen jestli těch 34tisíc obyvatel Znojma, respektive 116 tisíc obyvatel okresu Znojmo je dostatek lidí na několikamiliardovou investici, aby se dostali do 400tisícového Brna rychleji vlakem – tak to opravdu nevím. Snad leda, když by to pomohlo Mikulovu a dalším…
Jeste tam jezdi znojmo expres, ktery dava brno znojmo za 50 minut.
Přesně tak … i já zarytý vláčkař tvrdím to stejné … ráno do Znojma prostě Znojmo Expresem, 50 minut … Express Pálava Podyjí dává Brno Znojmo za 1h 50min … Akorát cesta zpět ze Znojma je prostě peklo… Na pátém nástupišti se pravidelně stojí fronta jak na okurky, autobusů jezdí málo a jsou všechny narvané … obzvlášt v něděli odpoledne ve školním roce – to je ještě větší peklo … takže zpátky tím vlakem jedu, protože je to prostě pohodlnější …
„S jedním přestupem v Břeclavi za 2h 20min.“
Pro začátek bych začal tím, aby se v Břeclavi nečekalo půl hodiny na přestup.
Stejně tak, jako se zase ve Znojmě čeká půl hodiny na vlak směr Okříšky.
To ale rozbijete ten velkolepej pásmovej systém osobních vlaků, kterej KORDIS na téhle trati zavádí. Musel by vzniknout nějakej novej Sp, co staví mezi Břeclaví a Brnem jenom jednou nebo vůbec.
Kordis a jeho integrovaný systém je taky super věc.
Při přestupu z vlaku na bus ve Znojmě mi kvůli zpoždění bus občas ujede před nosem (na přestup je 6 minut).
Naposledy minulou neděli mi zase ujel před nosem vlak (o půl minuty), bus měl zpoždění, protože řidič jaksi neuměl prodávat jízdenky.
6 minut ve Znojmě je málo, 30 minut v Břeclavi je moc. Tož kolik minut to má být? 🙂
Ono by stačila, aby opravdu fungovala integrace a čekání na přípoje a ne si ujíždět o minutu.
Pak ale ty vlaky musí ve 100% případů na sebe čekat. A to se praxi těžko zajišťuje (myšleno všeobecně, ne že by to byl konkrétně problém Znojma).
Za mě radši trochu delší ale jistější přestupy, než ty rychlé na pár minut, kde ale člověk při každém drobnějším zpoždění trne, jestli stíhá nebo ne. Na menších úrovňových nádražích typu Znojmo 10 minut, na větších s podchody raději 15.
Snadno to nepůjde, je tam okolo Brna značnej zábor území (hlavně nové logistické areály zrovna v ideální stopě trati) a potom určitě problémy okolo Pasohlávek, kde lidem nevadí silnice, ale dráha?! No fuj, to nepotřebujem.
Takže napřed Pustiměř a teď Pasohlávky. Co udělail tak špatného? Jenom chtějí vědět JAK se jich to dotkne a pak postavit příslušná protihluková opatření.
Ono by to šlo i bez novostavby. Už Sp na stávající infrastruktuře se čtyřmi zastávkami je schopen jet Brno-Znojmo za 1:32, což je docela srovnatelné s autobusem na Zvonařku za 1:15 při nesrovnatelně lepším pohodlí. Nemluvě o tom, že po rekonstrukci úseku Hrušovany nad Jevišovkou-Moravský Krumlov, která se stejně v dohledné době musí udělat, by bylo možné i ve stávající stopě na většině úseků pohodlně zvýšit rychlost na 100 km/h i více. Potíž je, že zde žádné vlaky nejezdí, ne že by trať přes Moravský Krumlov byla tak extrémně špatná, jak někteří líčí.
Podle té SP Brno-Znojmo by mělo být v úseku Hrušovany/J-Znojmo 230 km/h
Jen 200 km/h, bude to konvenční trať, ne VRT.
Teď se dívám, že těch 230 je tam jenom na mini kousku odb. Nový Dvůr – Božice, dál 200 a kus za Hodonicemi 120:
https://pdfupload.io/docs/4b2dc65f
160 za hodinu.. Kvůli tomu, aby si babka z Dobrého Pole dojela do Mikulova k doktorovi.. Probuďte se už, to co poslední dobou plodíte a za co utrácíte zbytečně spousty peněz, je už neúnosné. Čím víc se snažíte být moderní, tím víc stojí vše za h…o!
Jenze pokud tam nebude infrastruktura, tal lidi budou odchazet do “center”… kde uz je to napjate, racionalni je invastovat i do periefie, aby to periferie prestala byt.
Je otázkou, zda tomu odpomůže zrovna dopravní cesta navázaná primárně na ta centra a v podstatě vysávající menší sídla okolo, kde již „nemusí“ být žádné vybavení. Vylepšené silnice už máme, a jak pomáhají periferiím? Možná, kdyby to rozumně napojili na stávající síť, a šlo projíždět i do/z jiných směrů… Přesný plán ale neznám.
Ad vysávání menších sídel: to je blbost. Ještě nikdy nikde nenastala prosperita tím, že lidi (z jakéhokoliv důvodu) měli omezené cestování. Když dnes někdo bydlí v odlehlém kraji, se špatnou dopravní dostupností, je tam „uvězněn“ – musí pracovat v místě, na nějaké pozici která třeba ani neodpovídá jeho předpokladům a je špatně placená (protože v místě je špatná nabídka práce). Jeho děti – z nedostaku uplatnění a ostatních aktivit – už budou chtít žít jinde, typicky po studiích. Naopak, když tenhle nedostupný kraj získá lepší dopravní spojení s nějakou centrálnější oblastí, lidi začnou snázeji cestovat, získají lepší práci a vydělané… Číst vice »
Pouhé vědomí o tom, že mobilita podporuje prosperitu však nestačí. 😉
To jistě. Můj příspěvek mířil na Františka s jeho představou ekonomicky soběstačných venkovských komunit, spojených se světem lokálkou, vozící v sobotu vesničany s košem jablek na trh do městečka.
Silnice rozorat a vrátit přírodě, nechat max. jednu do každé obce pro IZS!
Františkovi vadí i traktor na poli…
Mao Ce Tung to dokonce zrealizoval. 100.000.000 mrtvých, celou ČR 10x.
Nicméně obce ve východní části Znojemska mají spojení do Brna vcelku dobré už dnes (i když po silnici a ze západní části Znojemska jim to nová železnice „o tolik nepřibliží“ (pořád se budou muset nějak dostat do Znojma či aspoň do Šumné a odtud pokračovat vlakem).
Je dost mimo si myslet, že lokálky na 120-160 zabrání tomu , aby lidé za společnosti, kulturou a práci přestali jezdit do velkoměst.
Univerzitu do každé Lhoty!
To si nikdo nemyslí, aspoň doufám. Ale mohou zabránit tomu, ze se tam rovnou odstěhují
Realita je přitom taková, že počet obyvatel ve většině obcí východně od Znojma v posledních 20 let stoupá.
https://obyvateleceska.cz/znojmo/lechovice/594334 dá se tam proklikat i desítkami obcí z té oblasti.
To jak pak snad levnější stavět baráky přitom v tom městě, ne? Než někomu platit jezdit sto kilometrů tam a zpátky.
160 určitě nepojede zastávková lokálka … no i když na trati Brno Šakvice to teď tak je 🙂