Víkend osazování mostů přes železnici. Po Církvici čeká obří jeřáb práce na obchvatu Mělníku
Usazování mostu na mělnickém obchvatu zastaví na 12 hodin provoz na železniční trati.
I přes komplikace s bouřkou se podařilo stavbařům v obci Církvice v noci z pátku na sobotu usadit nový most přes trať 230 Kolín – Havlíčkův Brod, která aktuálně slouží jako objízdná trasa k I. koridoru.
„K usazení došlo zhruba ve dvě hodiny ráno. Byly komplikace při zahájení kvůli bouřce, nárazovému větru a úderu blesku do trafostanice dráhy v Kolíně. Vše pak běželo podle plánu. Je to naprosto ojedinělý technologicky krok v mostařině,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Kvůli osazování mostu nejezdily po trato přes noc vlaky. Most převádí přes trať a obchvat silnici III/03321, nahradí úrovňový přejezd. Během noční akce usadil jeřáb nad železniční trať ocelovou mostní konstrukci, jejíž délka je 38,9 metru a hmotnost 250 tun. Celková délka mostu je 120 metrů. Část konstrukce, s níž jeřáb manipuloval, je umístěna mezi druhým a třetím mostním pilířem.
„Na ocelové konstrukci je již zhotovena spřažená betonová deska v délce 17 metrů, což odpovídá šíři průjezdného profilu kolejiště. Tento postup realizace mostní konstrukce byl zvolen z důvodu zajištění bezpečnosti nad železniční tratí, na níž bude vyloučen provoz pouze dočasně během usazování konstrukce. Ocelová část konstrukce je již na stavbě připravena v předepsané poloze na montážní plošině, odkud ji jeřáb přenese na pilíře,“ uvedla před zahájením mluvčí zhotovitelské firmy Strabag Edita Novotná.
Práce byly prováděny pomocí největšího příhradového jeřábu na pásovém podvozku (Liebherr 1750) v České republice, který má maximální výšku 191 metrů a nosnost až 750 tun. Pro nasazení jeřábu bylo mimo jiné nutné zajistit souhlas Letiště Čáslav, v jehož ochranném pásmu se stavba nachází. Strabag získal zakázku na čtyři kilometry dlouhý obchvat Církvice s cenou 445 milionů korun, odhadovaná cena byla 610 milionů korun. Stavba začala v září 2020, hotovo má být letos v srpnu. Loni v listopadu si stavba vyžádala plánovanou výluku a přeložení ropovodu Družba.
Podobná akce se chystá dnes v noci na stavbě další etapy obchvatu Mělníka. Dojde k osazení ocelové nosné konstrukce přes 117 metrů dlouhého mostu mimoúrovňové křižovatky, která převede hlavní trasu přes stávající silnici I/9, dvě železniční trati i místní komunikaci. V noci ze soboty na neděli se během dvanáctihodinového přerušení provozu na železnici přesune více než dvousettunová nosná konstrukce ještě mírně nad plánovanou výšku, aby se pod ní dala umístit například ložiska mostu. „Do své konečné polohy bude poté konstrukce spuštěna pomocí hydrauliky,“ řekl Martin Buček z týmu komunikace ŘSD.