umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Železnice

Více vlaků GW Trainu na Šumavě? Jihočeši žádají České dráhy o souhlas

Vlak GW Train Regio ve stanici Černý Kříž. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vlak GW Train Regio ve stanici Černý Kříž. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jihočeský kraj má zájem na zvýšení rozsahu výkonů společnosti GW Train Regio na šumavských lokálkách, zejména pro letní období. Vyšší počet vlaků na trati z Nového Údolí do Prachatic požaduje i bavorská strana. Cesta k rozšíření objednávky ale paradoxně vede přes generální ředitelství Českých drah. Kraj je totiž limitován desetiletou smlouvou s národním dopravcem, která umožňuje vyjmutí maximálně 25 procent objednaných výkonů. A nynější objednávka kraje u GW Trainu už je na této hranici.

Jihočeská hejtmanka Ivana Stráská proto napsala předsedovi představenstva Českých drah Pavlu Krtkovi dopis s žádostí o uvolnění limitu. „Dopis jsme obdrželi a připravujeme odpověď. Předpokládáme, že se se zástupci Jihočeského kraje na toto téma také sejdeme,“ sdělil mluvčí drah Radek Joklík. Kraj mimo jiné argumentuje tím, že jde pouze o formální úpravu, dráhy o žádné výkony oproti dnešku nepřijdou. Kraj u nich navíc po ztrátě Šumavy přiobjednal další výkony například na relaci České Budějovice – Písek.

Vlak GW Train Regio u stanice Černý Kříž. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vlak GW Train Regio u stanice Černý Kříž.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

„Potřebovali bychom navýšit objednávku na Šumavě zhruba o šest procent,“ říká šéf krajské dopravní organizace Jikord Jiří Borovka. Smlouva s GW Trainem vzešlá z výběrového řízení podle něj umožňuje navýšení až o desetinu. Vše musí být vyřešeno do 9. dubna, kdy má SŽDC nejzazší termín pro změnu jízdního řádu. Desetiletá smlouva Jihočeského kraje s Českými drahami vyprší koncem roku 2019, kraj ale nechce s rozšířením provozu na Šumavě čekat až na tento termín.

Zejména v počátcích provozu GW Trainu na Šumavě se o svátcích a některých víkendech ukázala nedostatečná kapacita objednaných vlaků. Kraj to vysvětluje mimo jiné tím, že v době tvorby zadávací dokumentace k tendru byla poptávka cestujících výrazně nižší.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Vejvoda

Prostě a jednoduše. Zfušované nabídkové řízení a hrozící průšvih. Viník: Ivan študlar a Jiří Zimola. O kapacitních potřebách na Šumavě se dobře vědělo už při vypisování soutěže. Akorát bylo nutno aby se kšeft přihrál hochům z Jihotransu a pak se to nějak vyřeší…a už je to tady.

jan

Já taky na náhody úplně nevěřím. Jestli byla požadovaná kapacita 65 míst. A zrovna Regiosprinter na to tak vyšel..

železničář v důchodu

To je docela trefně vystižená podstata – jen bych ještě (nejen) já mohl jmenovat i ještě (nejméně) jednoho potenciálního dalšího spoluviníka, ale raději to neudělám, protože ten se aspoň snaží ten rozebíhající se průšvih aspoň trochu zmenšit.

cyklista

Vypadá to, že kromě podhodnocení výkonů, aby mohla být nižší cena, se současně úmyslně nevzala v úvahu letní rekreační přeprava, zejména cyklistů. Vždyť v sezóně bylo na jednom vlaku často přepravováno i více než 100 kol!!! Ale na to se nějak „zapomnělo“… No třeba se počítá s tím, že přepravu cyklistů v létě vlakem nahradí GJW autobusy Jihotransu (jak známo, tyto firmy nemají k sobě daleko), a budou slavní, jak problémy, které „nikdo nepředpokládal“, úspěšně vyřešili… Vůbec bych se tomu nedivil… Kšeft je kšeft… Za dané situace bych viděl jako nejlepší řešení, kdyby kraj přišel s prosíkem za ČD na… Číst vice »

PB

Ano kola odvezou v poštovních vozech, ale kam dají ty cyklisty? Pokud v zimě nestačí na některých vlacích dvě jednotky 654, tak přidáním cyklovozu pro kola to nevyřeší.

jan

Já si myslím, že to byl účel.

Petr

Jenom taková malá technická poznámka: GJW je úplně jiná firma, než ta která provozuje vlaky na Šumavě. Ta se jmenuje GW Train Regio, a má zkratku GWTR… A mimochodem, Jihotrans je GW BUS 🙂

železničář v důchodu

Při dopravě většího počtu jízdních kol prostřednictvím „kolovozů“ především přestane fungovat stávající jízdní řád, protože nepočítá s potřebnými pobyty na nakládku a vykládku – právě pro trať České Budějovice – Volary totiž českobudějovické depo ty „kolovozy“ před asi už více než 20 roky vytvořilo (tehdy z „Bafíků“) a hned v první sezóně jejich provozu se ukázalo, že jízdní řád „šel do kopru“, protože i při účasti manipulanta se nakládka i vykládka nedala při krátkých pobytech včas zvládat. Jediným rozumným řešením by snad mohlo být zavedení dvou či tří párů sezónních „cyklovlaků“ s adekvátními speciálně pro ně zpracovanými jízdními řády, vedených… Číst vice »

železničář v důchodu

Kdyby byli Krtek se Štěpánem aspoň trochu soudní, tak by místo uvolnění limitu navrhli kraji, že tam zavedou opět vlaky ČD za tarif ČD navíc proti krajem objednaným vlakům GWTR a s přímými vozy z Prahy, a třeba i s jen nějakými menšími požadavky na „úhradu prokazatelné ztráty“, než s jakou sazbou šly ČD do té „soutěže“ – a bylo by po problémech (především pro cestující …). Ale očekávat, že z „pobřeží“ vyjde něco pozitivního, je jen velký hřích v podobě „opovážlivého spoléhání ma milost Boží“ …

Milan

Nelíbí se mi, že z monopolu jednoho dopravce se stal na těchto tratích monopol jiného, nelze tak využívat zvýhodněné jízdé (př. víkendové jízdenky, IN karty). Ideální by bylo platit jízdné objednateli dopravy – státu, místo přímo dopravcům, pak by bylo zajištěno jednotné jízdné i výhody mezi různými dopravci.

petr.r

ježíš to by se rozkradlo, z čeho si myslíte, že si platí zlaté padáky?

Honza

Takhle to v normálních krajích (např jmk ale i mnoho dalších) funguje… Teď je potřeba tam zaintegrovat dálkovku, což současný ministr stihne nejdřív tak v roce 2038

Tom na cestách

Tak se staví obvykle v ČR, podrazí se cena a poté navýší na vyšší častku za práci navíc. Poté to stojí několikanásobek než chtěla konkurence, ale byl vybrán nejlevnější. S GW už nepojedu, mám několik negativních zážitků, v Českém Krumlově jsem se už dvakrát nevešel, dříve ČD jezdili odpoledne i s třemi vagóny, často bývalo plno hlavně v létě a o víkendu, nyní se zlepšila doprava, jezdí jeden. A zážitek z Prachatic do Číčenic z konce prosince, přijela 810 v dost opotřebovaném stavu od AŽD, průvodčí nebyl schopen nic pasažérům vysvětlit, radil místním ať si dojedou pro radu do Budějovic,… Číst vice »

Starý Vlk

Tak to zeptání se průvodčího je normální jev, ono se totiž jedná o zastávky na znamení. Je to stejné jako u prostředků MHD (mimo metra) či linkových autobusů, ale u některých vlaků-na rozdíl od MHD a autobusů- strojvedoucí nemá jinou možnost zjistit, zda bude někdo vystupovat, než ve spolupráci s průvodčím. I já jsem to, jezdíc v osobní dopravě u ČD dělal, abych nezastavoval zbytečně, zvláště když byl průvodčí nováček či měl hodně práce s odbavením cestujících.
S tím ostatním souhlasím, je to špatně.

Jiří

Teď jde o to, zda to bylo za stání vozidla (všechno v pořádku) či skutečně za jízdy. Mmch AŽD koupilo motoráky po Železnici Desná, docela bych se divil, kdyby na zastávky na znamení neměli tlačítko (když už měli čelní infopanel). Nebo možná nikdo nenahrál hlášení zastávek…

Direktivni ourada

Šetření v praxi. Ušetříme XY milionů nasazením soukromého dopravce, jenze přitom snížíme kapacitu, počet spojů a služby ve stanicích a nakonec doobjedname kapacitu do původního stavu. Za kolik? Aby to nakonec nevyšlo dráž na úkor služeb…

Chachar Budvar

Bingo:-)

asdf

Těžko, vzhledem k tomu, že GW jezdí za míň na kilometr než ČD. Tedy při stejné kapacitě by vždy stály ČD víc.

Elb

Při stejné kapacitě by ČD stály vždy víc, za kolik nebo je vůbec schopen GWT vozit okolo čtyř stovek lidí na vlak?

Chachar Budvar

Bingo:-) Reklamně pravicující . Helemese. Že by krajem placené PR soukromému dopravci mělo takový ohlas? Žonglů se slůvky levnější, dražší, horší státní, lepší soukromý jsem již slyšel tolik, kam se hrabe cirgus. Ale někdo na to slyší, ba se i přilepí:-) Pokud má být výsledkem slovních hříček krmení správných syčáků, pravdu se nedozvíte. A když ti náhodou ucítí náznak hladu, ještě jsou lehce využitelné mzdy zaměstnanců.