Více spojů mezi Českem a Polskem. PKP Intercity odhalily plány na dálkovou expanzi
Dálkové vlaky PKP Intercity. Ilustrační foto: PKP Intercity

Expanze polského dopravce se týká i spojení do Německa.
Expanze polského dopravce se týká i spojení do Německa.
Spojeni Praha-Wroclaw-Warszava neni mozne?
Případně proc?
To bude dávat smysl až Poláci postaví novou trať z Varšavy do Vratislavi přes Lodž, protože dneska je to mezi Lodží a Vratislaví tragická jednokolejka. Rychlejší spoje (EIP) to berou oklikou spodem přes Opole a Čenstochovou. Ale z Prahy do Varšavy nemá smysl jezdit tudy, lepší je vzít cestou Katovice a Vratislav přenechat Baltikům.
Jsem rád, že se PKP drží spolupráce s ČD a nevrhá se do absolutně zbytečných experimentů s jinými.
To rád slyším. Pro mě je základna cestovaní už několik let Vídeň. Přeminulý týden jsem odletěl a přiletěl kam? Schwechat. Příští týden budu na cestu do/z Curychu nasedat do NightJetu kde? Wien Hbf. Tam to odsejpá.
Nikde jsem se nedocetl, kde na to vezmou vozidla, pripadne co na ukor toho budou muset zrusit.
PKP IC má v běhu dodávku 300 nových vozů od FPS, další vozy se rekonstruují.
Ty spoje do Vídně budou jak se říká ontop nebo je ve výhledu zrušení nějakého současného spoje? Nevíte někdo?
Dokud nezmizí ty zbytečné přepřahy lokomotiv a hraní si s vagony v Bohumíně, bude to nadále nepoužitelné.
Jakože těch 10 minut na přepřah je na tý pětihodinový cestě rozhodujících?
Podívejte se do těch jizdnich řádů, u některých vlaků jsou to i půl hodiny (114/130…). A jako bonus v Bohumíně vzniká spoustu zpoždění díky neschopnosti tamního personálu. Za poslední rok jsem tu trasu jel 10x a jen jednou jel vlak z Bohumína včas. V ostatních připadech sekera od 15 do 100 min. Čili této stanici se rozumný člověk vyhne obloukem.
Tak ale to je proto, že u nás je náboženství „takt“ a v Polsku je náboženství „netakt“ a ne kvůli tomu, že se musí zapřáhnout lokomotiva na druhou stranu vlaku.
Ohledně zpoždění není potřeba se spoléhat na dojmy. EC 114 ma za posledních 14 dní na odjezdu jednou +16, jednou +6 a v ostatní dny do 5 minut (což jsou mnohem lepší čísla než má EC 140, kde se nic nepřepřahá).
Míchate jablka a hrušky dohromady. Vlaky od Žiliny jezdí pozdě z jiných příčin (zejména rozsahlá rekonstrukce žst Žilina) , kdežto vlaky CZ-PL nabíraji zpoždění hlavně v Bohumíně.
Už jsem jednou zažil situaci, že jsme dojeli z Polska za české hranice , tam jsem vzal taxi a v Porubě jsem stihnul předchozí SC na Prahu. Příjezd do Prahy 22.20 a 23.15 rozdíl jen kvůli ostravské aglomeraci
Ano ano. Z Varšavy jsem dojela EC do Bohumína, vytáhla z něj všechna zavazadla a přestoupila na osobák do Svinova čímžto jsem stihla předchozí spoj dál.
Já jsem zažil trochu opačnou situaci, chtěl jsem jet z Polska do Prahy s přestupem ze Sobieského na Košičana v Ostravě. Ale než se zpožděný Sobieski v tom Bohumíně vyúvraťoval, projel pomaloučku nestavící Košičan okolo. Jistila to 2 hodiny zpožděná Silesia, co jela až za námi 🙂
Kam bude jezdit Leoexpress? Přes Žilinu se už příští rok v březnu nedostanou a když se začnou soustředit v nesmyslných časech na PL Krakow, tak je odpálí PKP
Je otázka jak rychle proběhne dualizace flirtů
2027 půjde první jednotka, všechny mají být v provozu 06/2028
Zajímalo by mě, jestli by se mu v tomto případě vyplatil přetah Žilinou..
Nakonec tím Česko vyřeší i soupravy na VRT. Budou tam jezdit polské
Tak v relaci Polsko – Brno – Rakousko je to určitě nejlepší řešení. A zajet si z Brna tu hodinu do Prahy polskou soupravou když to bude spoj z Polska, taky proč ne. A směr Drážďany to zase logicky pokryjí německé soupravy, na našem území to pojede chvilku 🙂
Vlaky na trase Berlín-Budapest to u nás zase takovou chvilku nepojedou.
Nevyřeší. Mezinárodka nebude mít nikdy takový objem jako vnitrostát.
A obnova přímého spojení Vídeň – Ostrava – Gdynia očividně asi nebude 🙁
Léta jsme Sobieskim jezdili takto na dovolenou, my z Přerova, babi s dědou přistoupili v Ostravě, vlak vždycky narvaný po střechu, ale v našem kupé veselo. Letos se dostanou k moři 4 denně Pražáci a my pojedeme do Sopot po deseti letech poprvé autem, protože máti se přestupu ve Varšavě s naší bagáží obává a kromě nočního vlaku z Bohumína už nic nejede…
Je to krásné, určitě, všechna čest, ale kdy konečně někdo zavede pravidelnou linku v pravidelných taktech např. mezi Prahou a Franfurtem nad Mohanem? Nebo proč třeba takové vlaky nejezdí z Krakowa přes Katowice, Wrocław (prostě východ) do Frankfurtu? Evropská metropole jak pr… a z Česka žádný přímý vlak, kromě toho jednoho předřazeného nočního spoje.
Bohužel to naráží na zcela nevyhovující infrastrukturu. Na západ od Plzně nepoužitelné na české i německé straně.
A proč ne dál na západ? Linky z Prahy do Paříže, Bruselu, Amsterdamu…? Přepravní poptávka je, letadel na stejných trasách letá více než dost.
Pravda 👍
no jezdí Warszawa-Poznan-Rzepin-Frankfurt-Berlin :), to vám nestačí? 🙂
Frankfurt jako Frankfurt. Nakonec i do Kolína tu máme slušné spojení… 🙂
Kudy by to jelo, přes Ústí, Drážďany, Lipsko? Jiný použitelný přechod CZ/D reálně není.
On ani tento přechod není moc použitelný kvůli malé kapacitě.
Krom již zmíněného problému s absencí kolejí z Prahy na západ bych chtěl ještě vznést problém, že vysokorychlostní jednotky (které by pro takový vlak byly nutné, aby to mělo smysl oproti cestě s přestupem v Mnichově/Norimberku) jsou poměrně drahá sranda a plýtvat jejich časem na mnoho hodin jízdy po českých srandatratích nedává moc dobře smysl
No zrovna na trase z Prahy do Frankfurtu se po VRT jede asi 10 minut, jinak tam je nějaký úsek na 200, což by konvenční souprava typu Interjet s Vectronem, která tam na naší straně už jezdí, v pohodě zvládla. A kdyby ji na ten kousek za Würzburgem nepustili, jela by po staré trati, pořád lepší než přestupovat v Norimberku. Samozřejmě tam ale jsou ty další výše zmíněné překážky 🙂
Hm, to máte z Prahy blbý… my z Brna můžem s ICE z Vídně do Frankfurtu, i když i to je oklika.
ale toho VRT si taky moc neužijete 🙂
I přesto je to rychlejší a pohodlnější 😀
Zas osobní doprava omezí tu nákladní 🙂
A furt se budou přidávat osobní vlaky a furt. Až se to jednoho krásného dne začne hroutit a samoregulovat jako v Německu. Už teď se všichni diví, že se vlaky zpomalují. Líp rozhodně nebude.
Zrovna na této trati osobních vlaků tolik neni. Přemnožené jsou zejména ty z Prahy do Ostravy
Zajímavé, že na silnici se tohle řeší rozšiřováním kapacity a na železnici ne a vymýšlíme, kdo se má omezit…
Modernizace tratě přes Brod a pravoběžky se rozšiřuje kapacita, modernizací Praha-Velenice, nebo Choceň- Nymburk též, tak nevím o čem blouzníte.
No rozšiřujeme silnice, ne železnice. Otázkou je, kolik dopravy celkově vlastně chceme a uneseme (i když po kolejích by jí se stejnými škodami mohlo být mnohem více, anebo stejně se škodami mnohem menšími…).
O vlacích z Prahy do Wroclavi přes Walbrzych se už neuvažuje?
Dokud nebudou dráty mezi Jaroměří a Walbrzychem, nemá to smysl
No, až se bude jezdit jednokolejně mezi Kolínem a Chocní, tak to možná smysl mít bude.
Což nebude dřív než dvoukolejně VOsek-Coceň.
No, uvidíme. Zvlášť ten průtah Hradcem nevypadá, že by moc postupoval. Bohužel, dost mi ta trať chybí
Což SŽ uvádí zahájení realizace 2027 a konec 2030, zatímco obnovu tratí Kolín-Třebová 2026, přestavbu Chocně už letos, obnovu Kolín-Nymburk 2026 a stanici Kolín taky někdy tak, takže objezdy přes Hradec to zřejmě nestihne.
A jo, cyklická obnova. Kdo ví, co z toho vůbec vypadne, v plánovaných omezeních mají jenom Pardubice-Choceň, v mapě a prohlášení pro změnu Kolín-Pardubice. Omezení vychází typicky týden na úsek. Kdyby fakt nebyla kapacita, je lepší ho zaříznout v Ústí a mimořádně tam zastavit Vindobonu.
Zajímá mě, jestli kvůli tomu nebudou posílat vlaky přes Havlbrod, i kdyby to teda měl být jen změna na čtvrt roku v jízdním řádu, lepší nějaká pravidelnost, než tahle rozhrkanost kvůli jednokolejným úsekům, ale pořád nikdo nic nehlásí.
Ale tohle mohla milá SŽ zkombinovat alespoň se stavbou Choceň-Ústí, ať je tam méně vlaků při odklonu na Brod, když už nebyla schopná do té doby postavit alespoň Hradec-Nymburk pro nákladní vlaky, v té době rovnou i průjezdné koleje v Třebové, ale SŽ nám ráda připravuje co nejdelší omezení..
Neočekával bych informace dřív než měsíc před tím, než to vypukne. Odklony přes Vysočinu jsou asi poměrně pravděpodobné.
Choceň-Ústí, pokud vůbec bude, můžou koordinovat s rekonstrukcí Pardubice-Uhersko-Choceň, která má být někdy ve 30. letech.
Pak to nebude mít smysl ani s drátem. Nebo přepokládáte, že zoufalost zachrání NEx s návěsy 4x denně Wroclaw-Verona, Poznaň-Terst a Vilnius-Basel?
Wroclaw-Verona, Poznaň-Trest je sklonově a kapacitně výhodnější přes Ostravu a Břeclav, ne? Vilnius-Basel, bez tratě Plzeň-Německo asi taky ne.
Když by se to připojovalo na Polské vlaky, tak by to tam ty Brejle z Hradce dotáhly.. Polonizované už jsou.
Možná od tohohle, ale spíš až příštího prosince by měly začít jezdit Sp vlaky (Pardubice -) Hradec Králové – Náchod – Meziměstí – Walbrzych – Wroclaw.
S dálkovými vlaky z Prahy se tu dočkáme až po vybudování Vysokovské spojky a následnou elektrizací.
Sp z HK do Polska nejdříve 12/27. vozidla, která to umí ještě svět neviděl, je jen příslib od Pesy, že umí za dost milionů udělat polonizaci Foxe. Vyrobit by je možná i dříve stihla, ale papíry do té doby jsou i tak nahraně.
Ví se jakou soupravou?
Pro zřízení těchto vlaků se někde psalo, že musí být v provozu výhybna Česká Metuje. Ta je plánována SŽ na rok 2027, proto si myslím, že reálný termín je až v prosinci 2027, jak zde uvedl platamond. K tématu jsem našel odkaz z konference zde: https://www.dopravakhk.cz/clanky-konference-k-cesko-polske-spolupraci-v-oblasti-dopravy.html
Plán na výstavbu výhybny od SŽ stavba H-57 zde: https://mapy.spravazeleznic.cz/stavby
A do Prahy pojedou přes Pacifik, aby nevyžíraly kapacitu, která v Běchovicích chybí.
On ne že by Pacifik měl kapacity nějak moc nazbyt, je to jednokolejka. Navíc mezi Vršovicemi a Spořilovem se tam cpou vlaky od Bernouna
Běchovicemi je to už jen kousek, ale Polské EC by ušetřily kapacitu mezi Poříčany a Ústím na Orlicí.
Takt nastavený, jak se patří 😀 Výstřely do všech směrů.
Otázka zní, zda-li se jedná o tržní produkt na riziko PKP nebo o linky dotované polským ministerstvem dopravy.
Což může být cestujícímu šumafuk.
To jistě. Ale pro šotopřemítání nad jízdním řádem je to dost zásadní informace.
Ve článku se píše, že se má jednat o spoje dotované ze státního rozpočtu
Polský standard.
V případě spojení Bohumín – Vídeň už to snad bude 2 h interval, pokud mají skutečně přibýt 2 spoje
Náhodou, na našem území ty polské vlaky zpravidla v taktu jezdí, včetně nových Baltiků. Na polské straně jak co. A nevím jestli je nutné řešit takt právě u takových výstřelů co jedou 10 hodin 🙂