Více práce a žádné lázně. České dráhy zahájily kolektivní vyjednávání zostra

Posunovač. Autor: Zdopravy.cz/Josef PetrákPosunovač. Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák

České dráhy navrhují poslat náklady na ozdravné pobyty ve výši 75 milionů korun na osobní ohodnocení zaměstnanců.

Vedení Českých drah zaslalo odborům návrh (protinávrh) kolektivní smlouvy na příští rok, čímž začíná kolektivní vyjednávání. A začíná zostra. Návrh nahlodává některé dlouholeté zaměstnanecké jistoty u státní firmy, zahrnuje například zvýšení rozsahu týdenní pracovní doby a zrušení kondičních ozdravných pobytů (KOP), tzv. kopek.

Základní body návrhu zveřejnila největší železniční odborová centrála, Odborové sdružení železničářů, na svých stránkách, deníku Zdopravy.cz je potvrdily i další zdroje z obou stran jednacího stolu. České dráhy ani odbory nechtějí vyjednávání až do jeho skončení komentovat.

K hlavním bodům návrhu patří navýšení rozsahu týdenní pracovní doby, která je u Českých drah v rámci benefitů pod zákonnou úrovní. U zaměstnanců pracujících ve směnném režimu, což jsou typicky strojvedoucí a průvodčí, se má podle představ managementu počet odpracovaných hodin za týden zvýšit z 36 hodin na 37,5 hodiny, u ostatních zaměstnanců v jednosměnném režimu se má zvýšit z 37,5 hodiny (příp. 38,5 hodiny) na 40 hodin.

Průlom by znamenalo zrušení KOP, což je po desetiletí udržovaný benefit. České dráhy navrhují poslat náklady na tento benefit ve výši 75 milionů korun na osobní ohodnocení všech zaměstnanců, kteří mají dnes na KOP nárok. Jedním z jejich argumentů, který byl použit už v minulosti, je, že do lázní jezdí jen malá část zaměstnanců, což není spravedlivé vůči ostatním.

Jak před necelým rokem uvedla v podcastu Cesty Zdopravy.cz šéfka personalistiky a členka představenstva ČD Blanka Havelková, zrušení kopek by se promítlo do růstu mezd. To podle ní platí i o dalších benefitech, odbory se ale nikdy žádných nevzdaly. Havelková vyčíslila benefity zaměstnanců ČD nad rámec zákoníku práce na 1,5 miliardy korun.

Klíčovým bodem každého kolektivního vyjednávání je růst mezd. Vedení Českých drah navrhuje zvýšení tarifních mezd o 2 % a zvýšení objemu smluvních mezd o 2 %. Zároveň navrhuje prodloužení platnosti kolektivní smlouvy na rok 2026 až do 31. března 2027. Běžně se smlouva uzavírá na 12 měsíců s platností od ledna.

Loni v prosinci uzavřely ČD a odbory kolektivní smlouvu, která na letošek zaručovala zvýšení tarifních mezd o 2,5 % a mimořádnou odměnu 12 000 korun. Ta má být vyplacena v listopadové mzdě.

Jednání nebývají jednoduchá, což se zřejmě potvrdí i letos. „Odborové organizace se jednomyslně shodly, že zaslaný návrh zaměstnavatele neakceptují, a požadují vrátit vyškrtnutá ustanovení v zaslaném návrhu zaměstnavatele,“ stojí v reakci odborů na stránkách OSŽ. První kolo jednání je naplánováno na 3. listopadu.

Akciová společnost České dráhy zaměstnává přes 13 tisíc lidí, nejvíce na pozicích strojvedoucích, (přes 3 000) a vlakvedoucích (2 500).

Tagy České dráhy kolektivní smlouva kolektivní vyjednávání
15 komentářů