Větší výkon, o jedny dveře méně. Škoda ukázala novou generaci akutrolejové jednotky

Patnáct jednotek míří do Moravskoslezského kraje.
Škoda Group dnes v Gdaňsku poprvé představila novou generaci akutrolejových jednotek vycházejících z RegioPanterů. Jde o první z celkem 15, které si objednaly České dráhy pro provoz v Moravskoslezském kraji. Jezdit bude pod označením 690.0.
Oproti první generaci prošla jednotka změnami především v oblasti baterií. Podle Tomáše Ignačáka ze Škody Group nové řešení umožní především větší trakční výkon (10,9 kW/t). Dojezd na nabití zůstane minimálně 80 kilometrů.
Baterie jsou umístěny na střeše, jde o typ PRO 8C-850 od ABB. Baterie jsou podle ABB lehké a navržené tak, aby optimalizovaly výkon vlaku a omezily údržbu. Změnou oproti předchozím čtyřem jednotkám je i redukce počtu dveří ze čtyř na tři. Šlo o požadavek zákazníka.
Škoda věří, že s jednotkami BEMU se podaří firmě proniknout na další trh včetně polského.
Podle původního kontraktu měly být první jednotky dodané příští rok do konce listopadu, kvůli problémům s dodávkami profilů ale nakonec ČD uzavřely dodatek na prodloužení termínu do března. “Výroba běží, do konce roku bude jednotka na okruhu na předepsaných zkouškách,” dodal Ignačák.
Zpoždění kvůli záplavám ve Švýcarsku. Další bateriové vlaky od Škody vyjedou až v roce 2027
Patnáct nových jednotek bude jezdit v Moravskoslezském kraji. Hodnota kontraktu je 3,5 miliardy korun, tedy 233 milionů korun za jednotku. V této ceně je servis až na patnáct let, sady vybraných komponentů výměnného systému (např. kompletní podvozky na jednotku) a školení personálu. „Z uvedené částky připadá zhruba jedna čtvrtina na údržbu a sadu náhradních dílů výměnného systému,“ uvedly České dráhy loni při podpisu smlouvy.
Elektrické jednotky umožní zavedení přímých vlaků bez přestupu z krajské metropole Ostravy do nejrůznějších míst kraje, kam nevedou elektrizované tratě, jako jsou např. Krnov, Nový Jičín nebo Budišov nad Budišovkou. Dosud jezdí první čtyři jednotky na trase Ostrava – Veřovice.