Větší kontroly rychlíků a expresů. Stát se dohodl s kraji na spolupráci

Rychlík společnosti RegioJet. Foto: Aleš PetrovskýRychlík společnosti RegioJet. Foto: Aleš Petrovský

Zapojením krajů dojde ke znásobení počtu kontrol.

Ministerstvo dopravy výrazně posílí dohled nad tím, jak dopravci dodržují smlouvy se státem o provozu dálkových vlaků, zejména v oblasti kvality vozidel, jejich čistoty a dodržení řazení vozidel.

Umožní to zapojení krajských kontrolorů, kteří běžně hlídají výkony dopravců u výkonů, které financují kraje. Nově budou tuto činnost zajišťovat i pro ministerstvo dopravy.

„V současné době finalizujeme s více regionálními dodavateli veřejnoprávní smlouvy týkající se kontrolní činnosti s tím, že smlouvy jsou v různých stupních projednávání. Žádný z krajů spolupráci neodmítl,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühlová. Podle daných smluv by kontrolní činnost měla být bezúplatná.

Ministerstvo by mělo spoluprací výrazně navýšit počty kontrol. Jak ukázala data o počtu kontrol, ty jsou velmi nedostatečné a dopravcům se často vyplatí kvalitu vůbec neřešit. „Předpokládáme násobné navýšení počtu kontrol, které budou dané především vyšším počtem kontrolních pracovníků,“ dodala Mühlová.

Rychlíky bez kontroly. Stát nezvládá hlídat kvalitu dálkových vlaků, na které posílá miliardy

Ministerstvo dopravy ročně dopravcům rozdělí za provoz dálkových vlaků přes šest miliard korun, za celý uplynulý jízdní řád provedlo u dopravců jen 115 kontrol. Tolik dálkových vlaků vypraví dopravci v Česku za pár hodin.

Při 115 kontrolách za platnosti minulého jízdního řádu byly uděleny pokuty ve výši 1,35 milionu korun, za celý rok. V praxi to znamená, že v celkovém objemu plateb od státu nejsou nijak motivováni k tomu, aby byly smlouvy dodržovány. Stejně tak je minimální pravděpodobnost, že budou nedostatky odhaleny.

Tagy kontrola dopravců Ministerstvo dopravy vlaky dálkové dopravy
110 komentářů