Velké škrty ve veřejné dopravě. Ústecký kraj plánuje redukci počtu spojů až o pětinu

Motorová jednotka Pesa RegioShark 844 u Markvartic na trati z Děčína do České Kamenice. Foto: České dráhyMotorová jednotka Pesa RegioShark 844 u Markvartic na trati z Děčína do České Kamenice. Foto: České dráhy

Podle úředníků jde o radikální redukci, která poznamená soudržnost celého systému veřejné dopravy v Ústeckém kraji.

Očekávaný výpadek daňových příjmů povede s velkou pravděpodobností v prvním kraji k trvalejší redukci  autobusových a vlakových spojů. Ústecký kraj v návrhu rozpočtu na letošní rok chystá seškrtání peněz na veřejnou dopravu o 220 milionů, což je zhruba desetina celoročního rozpočtu. Ke škrtům má dojít od července, prakticky tak jde o pětinovou redukci.

Návrh rozpočtu bude příští týden schvalovat zastupitelstvo kraje. Škrty v penězích na dopravu jsou v samostatné příloze. Zatímco loni měl odbor dopravy a silničního hospodářství Ústeckého kraje rozpočet 3,156 miliardy, letos navrhuje kraj částku 2,748 miliardy korun. Na samotnou dopravní obslužnost mají jít dvě miliardy korun. Kraj počítá letos v návrhu rozpočtu se schodkem 770 milionů korun a výpadkem daňových příjmů ve výši 1,2 miliardy korun.

„Jedná se o zcela radikální, vlastně až drastickou redukci objednávané dopravní obslužnosti, která poznamená celou soudržnost a celistvost systému, a jen s vypětím úsilí se možná podaří zachovat zásadní síťové vlastnosti a provázání veřejné dopravy celého Ústeckého kraje,“ uvádí úředníci odboru dopravy v materiálu.

Kdyby tam ty peníze reálně nebyly, jako že teď tam nejsou, tak je to pravděpodobně to nutné zlo, které budeme muset udělat. Protože my na to nebudeme mít – a když na něco nemáte, tak to nemůžete objednávat,“ řekl Českému rozhlasu radní pro dopravu Marek Hrabáč (ANO 2011).

Větší omezení u autobusů

Návrh rozpočtu počítá s redukcí ročního objemu výkonů veřejné dopravy o deset procent. Jde ale o omezení, které nastane až od července, prakticky tak dojde k seškrtání výkonů o pětinu. Kraj předpokládá, že takové omezení uspoří 6,5 % rozpočtu na veřejnou dopravu. Větší škrty čekají autobusy: o –12,9 % od července (z původní částky 855,8 milionu na 745,2 milionu korun). Na železnici pak dojde k ke škrtům o desetinu z 1,014 milirdy korun na 912,6 milionu korun.

Bývalý náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM) upozorňuje, že omezení peněz přinese ještě větší škrty dopravních výkonů. Jinými slovy, deset procent ušetřených prostředků může znamenat podstatně větší procentní redukci spojů. „Bude potřeba se domluvit s dopravci na změně smluv. Je nutné si uvědomit, že pokud se například na jednom turnusu s 20 spoji pět škrtne, dál se bude muset platit řidič v práci nebo fixní náklady na autobus. Fakticky se ušetří jen za naftu,“ říká Komínek, podle kterého návrh rozpočtových změn přinese mnohem větší omezení výkonů. Kraj v materiálu uvádí, že smlouvy jsou nastaveny většinou tak, že lze omezit objem výkonů až o pětinu.

Kraj se škrty v jízdním řádech dostávají navíc do začarovaného kruhu: čím větší omezení budou, tím bude veřejná doprava pro lidi méně atraktivní a začnou jezdit auty. To bude znamenat výpadek v tržbách a další prohloubení ztrát z veřejné dopravy. Na to upozorňují v materiálu i úředníci odboru dopravy. „Ekonomický efekt takto velké redukce je ve skutečnosti sporný a celospolečenské dopady neumožněných cest do práce a do škol u jednotlivých obyvatel s touto teoretickou úsporou neumíme porovnat. Zde je třeba srovnat a znovu zvážit účel a důsledky úspor, kdy místo cca 10 % poklesu výkonů uspoříme jen asi 6,5 % financí a rok 2021 skončí kraj s dopravou redukovanou o 20 %,“ píše se v textu.

Tagy Doprava Ústeckého kraje omezení veřejné dopravy propad daňových příjmů Top Ústecký kraj
443 komentářů