Automobily Infrastruktura Silnice

Velké sčítání dopravy začíná, měření bude na více 6465 místech

Sčítači dopravy v roce 2010. Foto: Edip.cz
Sčítači dopravy v roce 2010. Foto: Edip.cz

Se zpožděním začne v neděli na českých silnicích a dálnicích velké sčítání dopravy. Důvodem prodlevy byl nouzový stav, během kterého by nezískal stát z měření reálné výstupy.

Měření se opakuje po pěti letech. Původně mělo začít v dubnu, jarní část se ale Ředitelství silnic a dálnic rozhodlo posunout na příští rok. Podle mluvčího ŘSD Jana Studeckého ale již nic nebrání tomu, aby začalo letní sčítání. „Na konci května, kdy bylo z aktuálních dat intenzit dopravy zřejmé, že se doprava pomalu vrací do stavu před vyhlášením mimořádných opatření, bylo rozhodnuto, že prázdninová i podzimní část CSD 2020 proběhne v letošním roce,“ řekl Studecký.

Zakázku na sčítání dopravy získalo loni sdružení vedené státním Centrem dopravního výzkumu (CDV), členy sdružení jsou ještě Vars Brno a Manpower. Stát má za sčítání zaplatit 49,1 milionu korun.

Zakázka se týká sčítání dopravy na více než šesti tisících úsecích. Vítězná firma má ŘSD dodat data o tom, jak jsou jednotlivé úseky vytížené i jaké je například rozložení dopravy podle dnů či typu aut. Použije k tomu i data z více než tří stovek automatických sčítačů.

Sčítání dopravy probíhá jednou za pět let, jen poslední proběhlo s ročním zpožděním kvůli personálním změnám na ŘSD.

Sčítání nepřikazuje ŘSD žádný zákon, požaduje ho ale v pětiletých cyklech ministerstvo dopravy. „Výstupy slouží primárně jako podklady pro rozhodovací a plánovací činnosti na svěřených komunikacích, řešení ochrany životního prostředí a pro zajištění požadavků evropských struktur. Dále jsou využívány pro projektovou a posudkovou činnost,“ dodal Studecký.

Tabulka počtu sčítaných sčítacích úseků (SÚ) na jednotlivých kategoriích komunikací:

kategorie komunikace počet SÚ
dálnice I. třídy 40
dálnice II. třídy 90
silnice I. třídy 1 815
silnice II. třídy 3 150
silnice III. třídy 1 370
celkem 6 465
19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miky

Nejsem odborníkem, nicméně nebylo by v roce 2020 levnější koupit kvalitnější anonymizovaná data o pohybu mobilů od operátorů nebo od Google/Waze?

Zbyněk

A jak poznáte, jestli se mobil vezl kamionem, autem, autobusem nebo na motorce?

Jiří Kocurek

Tím poberete max tak dálnici někde na Vysočině. Kamiony i autobusy se posčítají samy, takže je odečtete od počtu mobilů.
Problém bude v tom atuobusu. Ona ta poloha bez zapnutého GPS modulu může být i 1/4 kilometru vedle a to pak nevíte, jestli je to 70 osobních aut, nebo 2 autobusy 100 m od sebe.

Ostravan

V čem spočívá rozdíl mezi kategorií komunikace dálnice I. třídy a dálnice II. třídy, resp. které dálnice (úseky dálnic) spadají do první a které do druhé kategorie?

Ostravák

Dálnice I. třídy: D1, D2, D3, D5, D8, D11
Dálnice II. třídy: D4, D6, D7, D10, D35, D46, D48, D52, D55, D56

Soukromý kůň

Prostě bývalá Rka.

Libor

Škoda že i při vjezdu na dálnici II. třídy řidič není nijak informován, že se nejedná o běžnou dálnici, ale o jinou třídu (bývalé Rko), protože pak je to překvapení v délce připojovacích pruhů, poloměrech, atd.

Vladimír Bílý

Začátkem prázdnin může být provoz místy až o čtvrtinu nižší, než obvyklý. Do toho ještě jistý vliv Covid-19 útlumu. Čili by mě zajímalo, jak moc relevantní data z toho dostaneme a jestli to bude porovnatelné s minulým sčítáním, které proběhlo ve standardním termínu.

Tomas

v textu je celkem jasně řečeno, že se jedná o akci, která se chová každý čtvrtrok …. takže námitka ohledně relevantnosti dat bych se nebál – jedná se o prázdninová data, a s daty z půlky prosince je asi nikdo srovnávat nebude.

Navíc … asponň tedy v Praze .. se COVID projevil na prázdninovém provozu přesně naopak – provoz je podstatně silnější, než běžně první měsíc prázdnin bývá.

Věřím, že podobné to bude i jinde – protože lidi neodjeli hromadněna dovolené do zahraničí, ale courají se po čechách.

Vladimír Bílý

V textu vidím napsáno, že toto měření se koná jednou za 5 let. Poslední celostátní měření bylo 2016.

súdružka Kolesárová

pochopil jsem to tak, že teď proběhne plánované letní sčítání, jarní se posunulo kvůli kovidu na jaro 2021

sladlu

U scitani mi vadi, ze neodhali dalkovou „nucenou tranzitni“ dopravy. Kolik procent lidi/ridicu skutecne si danou trasu vybralo dobrovolne.

Vetsinou vyspeledek pocitani je novy koberec. Obchvaty jsou stale vzacne 2km obchvat.

Kdyz jedu z Plzne na Moravu, Ostravu ci na Slovensko jsem nucen jest pres Prahu. A to fakt nechci. Nebo kdyz jedu z Budejovic do Pardubic ci Krkonos. Opet musim pres Prahu :/
Pragocentrismus 😀

A navigace neprozradi, te silnice 1.tridy c19 je pouze 4m siroka bez delici tredove cary. Kazdy 3km nejaka vesnice. Ja nechci jest pres mestecka a lidi v mestecku nechteji abych tam jel

Jirka

Údaje o tranzitu by možná šly zjistit pomocí automatických sčítačů + rozpoznávání SPZ. Může být ale problém s GDPR. Nicméně to není součástí současného zadání, které se dělá historicky každých 5 let. Pomocí intenzit se plánuje, která silnice nebo dálnice má nejvyšší prioritu na rozšíření, obchvat, atd…

Ondra

Podle SPZ je to naprosto k ničemu. Jsou tisíce firemních aut kde nesedí spz s reálným krajem kde vozidlo jezdí

Josef

Patrne myslel rozpoznani SPZ kudy projela, to ze nesedi s tim kde je auto provozovany je snad jasny a vubec to nemusi byt nutne firemni auto. Na ojetine vam znacka zustava a nove auto si muzete registrovat kde chcete, takze i kdyz jste treba z Varu, tak si muzete zaridit treba olomouckou znacku.

Ostravák

Tak jezdi vlakem

Jiří Kocurek

Z Budějovic do Krkonoš vlakem… Mno, má pravdu v tom, že východní obchvat Prahy doopravdy chybí.

Paja

Nemusíte. Fakt ne. Chcete, protože to je rychlejší (pokud nestojí D1/D5/D10/D11 u Prahy). Z ČB do Pardubic klidně jeďte přes Pelhřimov a HavlBrod. Na čas to o moc pomalejší nebude, jen to je horší řízení než přes Prahu. Co vám vadí na cestě z Plzně na Moravu přes Prahu nevím, nicméně klidně můžete jet přes Příbram po bývalý I/18.

Paja

A ještě k tomu nucenýmu tranzitu, moc nevím jakej je rozdíl jestli vás započtou v Olbramovicích nebo v Obratani, prostě tranzit někudy jet musí.