Velké sčítání dopravy začíná, měření bude na více 6465 místech
Se zpožděním začne v neděli na českých silnicích a dálnicích velké sčítání dopravy. Důvodem prodlevy byl nouzový stav, během kterého
Se zpožděním začne v neděli na českých silnicích a dálnicích velké sčítání dopravy. Důvodem prodlevy byl nouzový stav, během kterého by nezískal stát z měření reálné výstupy.
Měření se opakuje po pěti letech. Původně mělo začít v dubnu, jarní část se ale Ředitelství silnic a dálnic rozhodlo posunout na příští rok. Podle mluvčího ŘSD Jana Studeckého ale již nic nebrání tomu, aby začalo letní sčítání. „Na konci května, kdy bylo z aktuálních dat intenzit dopravy zřejmé, že se doprava pomalu vrací do stavu před vyhlášením mimořádných opatření, bylo rozhodnuto, že prázdninová i podzimní část CSD 2020 proběhne v letošním roce,“ řekl Studecký.
Zakázku na sčítání dopravy získalo loni sdružení vedené státním Centrem dopravního výzkumu (CDV), členy sdružení jsou ještě Vars Brno a Manpower. Stát má za sčítání zaplatit 49,1 milionu korun.
Zakázka se týká sčítání dopravy na více než šesti tisících úsecích. Vítězná firma má ŘSD dodat data o tom, jak jsou jednotlivé úseky vytížené i jaké je například rozložení dopravy podle dnů či typu aut. Použije k tomu i data z více než tří stovek automatických sčítačů.
Sčítání dopravy probíhá jednou za pět let, jen poslední proběhlo s ročním zpožděním kvůli personálním změnám na ŘSD.
Sčítání nepřikazuje ŘSD žádný zákon, požaduje ho ale v pětiletých cyklech ministerstvo dopravy. „Výstupy slouží primárně jako podklady pro rozhodovací a plánovací činnosti na svěřených komunikacích, řešení ochrany životního prostředí a pro zajištění požadavků evropských struktur. Dále jsou využívány pro projektovou a posudkovou činnost,“ dodal Studecký.
Tabulka počtu sčítaných sčítacích úseků (SÚ) na jednotlivých kategoriích komunikací:
kategorie komunikace | počet SÚ |
dálnice I. třídy | 40 |
dálnice II. třídy | 90 |
silnice I. třídy | 1 815 |
silnice II. třídy | 3 150 |
silnice III. třídy | 1 370 |
celkem | 6 465 |