Velké investice do kolejové dopravy: Ve Švýcarsku otevřeli dvě nové příměstské tramvajové tratě
Stavba u Curychu vyšla levněji, než byl původní rozpočet.
Na dvou různých místech ve Švýcarsku došlo v neděli k zahájení provozu na nových tramvajových příměstských tratích. V jednom případě jde úplně o novostavbu, ve druhém o zásadní rekonstrukci a modernizaci. Na obou z nich jezdí nové tramvaje Stadler Tramlink. Města a kantony si od investice slibují další přesun cestujících z aut do veřejné dopravy.
Jde o trať Waldenburgerbahn u Basileje a Limmattal Bahn v oblasti Curychu. Obě měří zhruba třináct kilometrů, na obou jezdí vozidla po metrovém rozchodu.
Celkem 13,4 kilometru dlouhá Limmattal Bahn spojuje kantony Curych a Aargau, konkrétně pak Altstetten a Killwangen-Spreitenbach. První úsek byl otevřen již v roce 2019, nyní došlo k prodloužení. Jde o kompletně novou dvoukolejnou trať. Stavěla se přes pět let. Vylepší výrazně dopravu na severozápadě největší švýcarské metropolitní oblasti. Napojila se i na síť tramvajových linek v Curychu. Sedmičlánkové tramvaje jezdí každých patnáct minut, infrastruktura je připravena na takt 7,5 minuty. Provozovatelem dopravy je Aargau Verkehr AG (AVA). Stavba vyšla na 600 milionů franků, tedy zhruba 15 miliard korun. Investor při otevírání uvedl, že celkové náklady jsou nižší, než se čekalo, původní rozpočet počítal s částkou 755 milionů franků. Zvažuje se další prodloužení trati. Kompletní informace o projektu jsou na stránkách Limmattal Bahn.
V případě Waldenburgerbahn šlo o kompletní modernizaci a změnu rozchodu: ze 750 na 1 000 mm. Původní vozidla prodal dopravce na Slovensko na Čiernohronskou železnici. Součástí projektu, jehož investorem je Baselland Transport (BLT), je vybudování nového terminálu ve Waldenburgu a Liestalu, kde je propojení tramvaje s vlaky. Část tratě byla zdvoukolejněna, díky tomu je zaveden patnáctiminutový interval po celý den. Nasazována jsou sedmičlánková vozidla Tramlink . Celý projekt je popsán zde na stránkách BLT.