Velká železniční renesance. Polsko začíná s obnovou další trati, restart dalších tří projektuje
Motorová jednotka PESA ve stanici Gorzów Wielkopolski. Foto: PKP PLK

Na opravu jedné trati naváže revitalizace dalších tří.
Na opravu jedné trati naváže revitalizace dalších tří.
Poláci mají dobrého správce železnic, Kdyby jim fungoval jako nám, tak nepostaví ani ň. U nás máme výhodu, že se tolik tratí v 90. letech nezrušilo a není diletanství SŽ tak moc vidět.
Správa Želenic nechápe o čem je článek.
Tohle je srovnávání nesrovnatelného. Polsko po 2. sv. válce přišlo o tisíce kilometrů tratí (část zničena, část demontována Sověty), takže dnes logicky obnovuje to, co tehdy zmizelo. U nás se železniční síť zachovala – proto nemáme co obnovovat.
To co bylo poškozeno po druhé světové válce je už buď dávno obnoveno (nebo obnoveno a zrušeno), případně dávno nadobro zrušeno. Většina těch tratí co se dnes obnovuje přišla o provoz zhruba před 20-25 lety, to už bylo dávno po válce.
Ano, to nechápete.
Tratě, které u nás SŽ ruší, by v Polsku už dávno sloužily jako cyklostezky.
Od Gorzowa do Skwierzyny jezdí vlaky už i dnes, jak osobní, tak dálkové a nákladní. Dál ze Skwierzyny směrem na Miedzychod je trať sjízdná celá (občas tam jezdí drezíny, nebo odkloněné vlaky s ropou z Wierzbna, směrované obvykle na Miedzyrzecz), a pravidelně tam jezdí nákladní vlaky s plyny do Rokitna. Dál od Wierzbna už to je nesjízdné, včetně dříve důležitého uzlu Miedzychod, ale relativně kompletní po Sierakow. Dál už ta trať dnes v podstatě neexistuje. Ale třeba v Nojewu je z bývalé stanice pěkné železniční muzeum.
„Som z toho voľaký zmätený!“: ta rychlost 160 km/h je podle toho obrázku jen na hlavních tratích (a možná tam platí už dnes), ale na těch tratích, co mají být obnoveny, mapka inzeruje jen 80 či 60 km/h – jak to tedy vlastně bude? Tipuji, že půjde jen o dobrou možnost využití té rychlé hlavní trati (Berlín – Poznaň) i pro rychlejší (a přímé) spojení Poznaně a Gorzówa Wielkopolskiego – nebo se snad mýlím?
Ta mapka znamená současný stav, proto tam úplně chybí část těch zmiňovaných úseků, které jsou dnes buď úplně zrušené, nebo s rychlostí 0 km/h.
Díky za vysvětlení – to jsem z toho textu nepochopil.
Ne. Ne. Vážně tyto tratě nemají charakter trati Rakovník- Mladotice… Tak schválně, kdo se s tím první vytasí. Jinak palec nahoru👍👍
Před 14 dny jsem byl v Polsku,…..a dle mě má potřebu většina železničních tratí modernizace…dokonce hlavní tahy
Já byl tento víkend a z Varšavy jsem si udělal na otočku výlet do Gdaňsku – jel jsem místním Pendolinem (EIP) a 327 km to urazilo za 2,5h – takže tak hrozné to tam asi zase nebude .. Mimochodem servis ve vlaku (první třída) excelentní – v ceně jízdenky pití i lehčí jídlo dle výběru z menu s donáškou na místo.
Neřekl bych že je to tam nějak znatelně horší než u nás…
A nezdá se vám to třeba jen proto, že jste po těch horších tratích nejel? Po některých to ostatně už dost dlouhou dobu ani vůbec nejde (a ještě nějakou dobu zjevně ani nepůjde) …
V posledních dvou letech jsem projel Svinoústí – Štětín – Gdynia – Bydgoscz – Varšava – Jelenia Góra, Lichkov – Wroclaw, Wroclaw – Czestochowa – Katowice – Tychy – Bohumín a nikde mi to teda nepřišlo horší než jet z Chebu do Ústí nebo z Plzně do Budějovic, případně z Prahy do HK…
To jsou všechno v podstatě „hlavní“ tratě (tam i u nás), a ty už nejspíš stačili většinově dát nějak dohromady – teď postupně obnovují to, co bylo v takovém stavu, že zájem o využívání těch tratí s množstvím dlouhých pomalých jízd nikdo neměl, a tak tam osobní dopravu často úplně zastavili.
Tak zrovna Tychy, respektive kousek za – Bohumín je solidní katastrofa, viz třeba 40 přes most u Chybia, dlouhodobě nečinné stavební práce při rekonstrukci Pruchny, aktuálně několik jednokolejek kvůli rekonstrukci, 2×60 km/h kvůli stavu tratě, to je za mě daleko horší než u nás…
Ano tahle trať je opravdu katastrofa už dlouhé roky, když jsem tamtudy jel před lety do Krakova tak se jelo většinu cesty 30, ale aspoň už s tím taky začali něco dělat
No, například stav tratě přes Chalupki za mě žalostný, v takovém stavu snad není žádná trať v ČR. (můj názor)
Řekl bych, že je to tam možná lepší než v Česku. Jezdil jsem dost často mezi warszavou a Ostravou. Ve Varšavě přijel vlak vždy na čas. Na hranice s českem a vlastně do Bohumína plus mínus tři minuty. Z Bohumína do Ostravy, cca 20km, udělal až 50 minut zpoždění.
Příjezd do Wrocławi je něco. Jak u nás na lokálkách to tam krásně hází.
Jak je na tom trať Bielsko-Biala – Skoczów? Ta se snad má taky reaktivovat. A proč vůbec takovou trať (vedoucí zástavbou, elektrizovaná (!!!)) v devadesátkách zrušili/zakonzervovali, stejně jako třeba trať do Cieszyna od východu?
Trať BB Skoczów byla sjízdná až do roku 2013; osobní vlaky skončily 2009. Důvodem byl technický stav tratě a následně nízká rychlost vlaků. Primárně dlabání na údržbu.
Trať z Těšína do Skočova by pokud se nepletu měla být již opět v provozu.
Plán zprovoznění je 2031.
Konkrétně trasa by měla být takto.
BB Skoczow Goleszow Cieszyn Těšín.
Když jsem se to dozvěděl přišlo mi to jako maly zázrak. Nic lepšího nás zde nemohlo potkat. Polák počítá se zajížděním do Českého Těšína…
Dnes je to naopak ale jde o znouze ctnost. Byť jsme tady za to všichni rádi. Výhodnější bude zajíždění Kolejí Šloňských k nám. Už aby to bylo….
Je to označeno v jejich plánech jako trasa P11. Číslo tratě BB Skoczow je tuším 197…