dkv_obrazok

Velká železniční renesance. Polsko začíná s obnovou další trati, restart dalších tří projektuje

Motorová jednotka PESA ve stanici Gorzów Wielkopolski. Foto: PKP PLKMotorová jednotka PESA ve stanici Gorzów Wielkopolski. Foto: PKP PLK

Na opravu jedné trati naváže revitalizace dalších tří.

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Davidoff

Poláci mají dobrého správce železnic, Kdyby jim fungoval jako nám, tak nepostaví ani ň. U nás máme výhodu, že se tolik tratí v 90. letech nezrušilo a není diletanství SŽ tak moc vidět.

Péťa

Správa Želenic nechápe o čem je článek.

Panda

Tohle je srovnávání nesrovnatelného. Polsko po 2. sv. válce přišlo o tisíce kilometrů tratí (část zničena, část demontována Sověty), takže dnes logicky obnovuje to, co tehdy zmizelo. U nás se železniční síť zachovala – proto nemáme co obnovovat.

182-097

To co bylo poškozeno po druhé světové válce je už buď dávno obnoveno (nebo obnoveno a zrušeno), případně dávno nadobro zrušeno. Většina těch tratí co se dnes obnovuje přišla o provoz zhruba před 20-25 lety, to už bylo dávno po válce.

M K

Ano, to nechápete.

roman

Tratě, které u nás SŽ ruší, by v Polsku už dávno sloužily jako cyklostezky.

182-097

Od Gorzowa do Skwierzyny jezdí vlaky už i dnes, jak osobní, tak dálkové a nákladní. Dál ze Skwierzyny směrem na Miedzychod je trať sjízdná celá (občas tam jezdí drezíny, nebo odkloněné vlaky s ropou z Wierzbna, směrované obvykle na Miedzyrzecz), a pravidelně tam jezdí nákladní vlaky s plyny do Rokitna. Dál od Wierzbna už to je nesjízdné, včetně dříve důležitého uzlu Miedzychod, ale relativně kompletní po Sierakow. Dál už ta trať dnes v podstatě neexistuje. Ale třeba v Nojewu je z bývalé stanice pěkné železniční muzeum.

Frýdlantský výběžek

„Som z toho voľaký zmätený!“: ta rychlost 160 km/h je podle toho obrázku jen na hlavních tratích (a možná tam platí už dnes), ale na těch tratích, co mají být obnoveny, mapka inzeruje jen 80 či 60 km/h – jak to tedy vlastně bude? Tipuji, že půjde jen o dobrou možnost využití té rychlé hlavní trati (Berlín – Poznaň) i pro rychlejší (a přímé) spojení Poznaně a Gorzówa Wielkopolskiego – nebo se snad mýlím?

182-097

Ta mapka znamená současný stav, proto tam úplně chybí část těch zmiňovaných úseků, které jsou dnes buď úplně zrušené, nebo s rychlostí 0 km/h.

Frýdlantský výběžek

Díky za vysvětlení – to jsem z toho textu nepochopil.

Happy

Ne. Ne. Vážně tyto tratě nemají charakter trati Rakovník- Mladotice… Tak schválně, kdo se s tím první vytasí. Jinak palec nahoru👍👍

Dim

Před 14 dny jsem byl v Polsku,…..a dle mě má potřebu většina železničních tratí modernizace…dokonce hlavní tahy

k.m

Já byl tento víkend a z Varšavy jsem si udělal na otočku výlet do Gdaňsku – jel jsem místním Pendolinem (EIP) a 327 km to urazilo za 2,5h – takže tak hrozné to tam asi zase nebude .. Mimochodem servis ve vlaku (první třída) excelentní – v ceně jízdenky pití i lehčí jídlo dle výběru z menu s donáškou na místo.

2101

Neřekl bych že je to tam nějak znatelně horší než u nás…

hobbysta

A nezdá se vám to třeba jen proto, že jste po těch horších tratích nejel? Po některých to ostatně už dost dlouhou dobu ani vůbec nejde (a ještě nějakou dobu zjevně ani nepůjde) …

2101

V posledních dvou letech jsem projel Svinoústí – Štětín – Gdynia – Bydgoscz – Varšava – Jelenia Góra, Lichkov – Wroclaw, Wroclaw – Czestochowa – Katowice – Tychy – Bohumín a nikde mi to teda nepřišlo horší než jet z Chebu do Ústí nebo z Plzně do Budějovic, případně z Prahy do HK…

hobbysta

To jsou všechno v podstatě „hlavní“ tratě (tam i u nás), a ty už nejspíš stačili většinově dát nějak dohromady – teď postupně obnovují to, co bylo v takovém stavu, že zájem o využívání těch tratí s množstvím dlouhých pomalých jízd nikdo neměl, a tak tam osobní dopravu často úplně zastavili.

Radim Škopec

Tak zrovna Tychy, respektive kousek za – Bohumín je solidní katastrofa, viz třeba 40 přes most u Chybia, dlouhodobě nečinné stavební práce při rekonstrukci Pruchny, aktuálně několik jednokolejek kvůli rekonstrukci, 2×60 km/h kvůli stavu tratě, to je za mě daleko horší než u nás…

2101

Ano tahle trať je opravdu katastrofa už dlouhé roky, když jsem tamtudy jel před lety do Krakova tak se jelo většinu cesty 30, ale aspoň už s tím taky začali něco dělat

M K

No, například stav tratě přes Chalupki za mě žalostný, v takovém stavu snad není žádná trať v ČR. (můj názor)

Pavel

Řekl bych, že je to tam možná lepší než v Česku. Jezdil jsem dost často mezi warszavou a Ostravou. Ve Varšavě přijel vlak vždy na čas. Na hranice s českem a vlastně do Bohumína plus mínus tři minuty. Z Bohumína do Ostravy, cca 20km, udělal až 50 minut zpoždění.

Patrik

Příjezd do Wrocławi je něco. Jak u nás na lokálkách to tam krásně hází.

Caprad

Jak je na tom trať Bielsko-Biala – Skoczów? Ta se snad má taky reaktivovat. A proč vůbec takovou trať (vedoucí zástavbou, elektrizovaná (!!!)) v devadesátkách zrušili/zakonzervovali, stejně jako třeba trať do Cieszyna od východu?

Kubrt

Trať BB Skoczów byla sjízdná až do roku 2013; osobní vlaky skončily 2009. Důvodem byl technický stav tratě a následně nízká rychlost vlaků. Primárně dlabání na údržbu.

Zoffrey

Trať z Těšína do Skočova by pokud se nepletu měla být již opět v provozu.

Ic540

Plán zprovoznění je 2031.
Konkrétně trasa by měla být takto.
BB Skoczow Goleszow Cieszyn Těšín.

Když jsem se to dozvěděl přišlo mi to jako maly zázrak. Nic lepšího nás zde nemohlo potkat. Polák počítá se zajížděním do Českého Těšína…
Dnes je to naopak ale jde o znouze ctnost. Byť jsme tady za to všichni rádi. Výhodnější bude zajíždění Kolejí Šloňských k nám. Už aby to bylo….

Je to označeno v jejich plánech jako trasa P11. Číslo tratě BB Skoczow je tuším 197…