Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Velká výluka v Brně. Hlavní nádraží nebude rok průjezdné, expresy pojedou přes dolní

Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Brňané i návštěvníci města se už od poloviny července potýkají s omezeními vlakové dopravy spojenými s rekonstrukcí hlavního nádraží. Teprve s příchodem nového jízdního řádu 9. prosince ale nastane situace, kterou koordinátor jihomoravské dopravy KORDIS JMK nazval Velká Vlaková Výluka (VVV).

Správa železniční dopravní cesty zahájí další fázi rekonstrukce nádraží, která zahrnuje především zbudování nového staničního zabezpečovacího zařízení za 1,8 miliardy korun. Zabezpečovač se rovněž bude instalovat na navazující traťové úseky, rekonstrukce čeká i koleje a výhybky.

Po celou dobu platnosti nového jízdního řádu tak bude hlavní brněnská stanice neprůjezdná, což si vyžádá od cestujících značnou dávku trpělivosti a smyslu pro orientaci. Výrazně opět vzroste význam dolního nádraží, kde SŽDC 8. prosince zprovozní (ve směru od Zvonařky) nové ostrovní nástupiště, podchod i čekárnu. Vlaky zde budou využívat tři koleje.

Na dolní nádraží budou zajíždět především všechny vlaky od Břeclavi a mezinárodní expresy na Prahu, Vídeň a Bratislavu. Zamíří sem i osobní vlaky od Tišnova a Kuřimi, které uhnou v Židenicích. Rychlíky budou končit už v Brně-Králově Poli, do centra města budou cestující moci využít tramvajovou dopravu.

Část spojů ze směru od Slavkova pojede i nadále na hlavní nádraží (přes Židenice), další část skončí v Židenicích s možností přestupu na jiný vlak do centra. Několik odpoledních vlaků pojede pouze do Brna-Slatiny, odkud bude zavedena náhradní doprava na hlavní nádraží. Osobní vlaky od Sokolnic-Telnice skončí v Brně-Chrlicích, odkud budou jezdit autobusy na centra.

Schéma velké vlakové výluky v Brně. Pramen: KORDIS JMK
Schéma velké vlakové výluky v Brně.
Pramen: KORDIS JMK

Hlavnímu nádraží se vyhnou i rychlíky od Vyškova. Budou jezdit přes Židenice do Králova Pole. V Židenicích bude možný přestup na vlaky směřující na hlavní nádraží. „Obecně lze říci, že mezi hlavním nádražím a Židenicemi budou jezdit osobní vlaky každých 15 minut v průběhu téměř celého dne včetně víkendů. Výluka na hlavním nádraží se naopak nedotkne spojů přijíždějících do Brna od Střelic. Stejně tak vlaky od Blanska, včetně rychlíků, budou i nadále zajíždět na hlavní nádraží,“ doplnila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Dopravu z dolního na hlavní nádraží zajistí autobus linky 61.

Na dolní nádraží přesměruje všechny své vlaky dopravce RegioJet. Jedinou výjimkou bude poslední večerní spoj z Prahy, který bude končit na hlavním nádraží. RegioJet chystá otevření informační a prodejní kanceláře na dolním nádraží.

Provoz na dolním nádraží během výluky 2017. Foto: Aleš Ondrůj
Provoz na dolním nádraží během výluky 2017. Foto: Aleš Ondrůj

Zmíněné výluky potrvají po celou dobu platnosti jízdního řádu 2018/2019. Jako první zahájila SŽDC letos v létě rekonstrukci památkově chráněných mostů přes Hybešovu a Křídlovickou ulici. V případě mostu přes Hybešovu ulici se mimo jiné rekonstruuje jeho ocelová nosná konstrukce. Sanací projde i spodní stavba včetně kamenných kvádrů, cihelného zábradlí a betonových hlavic pilířů. Celkové náklady dosahují výše 214 milionů korun.

Podobný rozsah mají i práce na dvou ocelových konstrukcích mostu přes Křídlovickou ulici, který se nachází přibližně 600 metrů jižněji směrem na Horní Heršpice. V případě spodní stavby se zbourají zídky s úložnými kamennými bloky a postaví se nové ze železobetonu s kamenným obkladem. Kamenné opěry mostu projdou injektáží a přespárují se. Náklady této stavby činí 129 milionů korun.

Brno si tříměsíční výluku s přesunem provozu na dolní nádraží užilo už loni. SŽDC tehdy opravovala viadukt přes Vlhkou ulici, 4. nástupiště a přilehlou 6. kolej a také koleje mezi brněnským hlavním nádražím a Židenicemi. Celkem stála akce 170 milionů korun. Miliardová rekonstrukce brněnské uzlu přitom nijak nesouvisí s diskusemi o budoucím umístění nádraží. Podle SŽDC je třeba ji tak jako tak udělat, neboť nádraží funguje na hraně kapacity.

28
Diskuze

avatar
8 Komentáře
20 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
21 Autoři komentářů
Zespa8nDToK.S. Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
LK
Host
LK

Doufam, ze pri rekonstrukci odstrani zpatecnickou rychlost poslednich par km / set metru trati pred Brno hl.n., kdy vlaky od Breclavi zpomali ze 160 km/h nevim presne, na kolik, ale dle pocitove rychlosti to vice jak 60-80 km/h nebude.

Prosim, dokaze nekdo odkazat nejaky zdroj, kde je videt, proc je posledni usek tak pomaly?

Plus stav nadrazi Brno Horni Herspice mi neprijde prilis dobry, nemelo by byt renovovano tez? Urcite tam nejsou oddeleny rychle prujezdni koleje od zastavkovych, jako jsou napr. v Zidenicich…

Zesp
Host
Zesp

Úsek je pomalý prrávě kvůli jeho zoufalému stavu a konstrukčnímu řešení (mosty, svtršek, výhybky apod.). Je to poplatné době vzniku, kdy se do uzů vjíždělo zásadně pomalu, takže to nebyl problém. Je to tam tak, že cca po odpojení nákladního průtahu je od BV 160, pak to klesne na 120, na jižním heršpickém zhlaví je 100, za nástupišti začíná 80, no apřed těmi mosty, které se budou měnit začíná 30 a ta pokračuje přes celou stanici….

Jan
Host
Jan

Za ty 2 roky vyluk by to měli komplexně zmodernizovat. Ne lepit.

Alibaba
Host
Alibaba

Zase takový drobný tréning do budoucna na variantu odsunutého nádraží. Vyčíslil někdo o kolik se prodlouží cestovní doba pro cestující, kteří budou vystupovat v Brně na dolním?
Samozřejmě nelze počítat ty cestující, kteří se kvůli výlukám na dolní nedostanou, protože to by v případě odsunu nebyl standardní stav.

D
Host
D

Kéž by se ta díra v zatáčce do Vídně už nadobro rozpadla a my, tranzitující, si tady nemuseli užívat radosti přestupování.

DD
Host
DD

A pozor,zde si někdo myslí,že je pupek světa. Naneštestí však není,je jen pouhý tranzitující s ubohým názorem.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Buďte rád, že se ta „díra“ nerozpadla.

Jinak byste v ní nemohl přestupovat, pane trolle.

D
Host
D

Mgr. Pavel: Přestup by se přesunul do nějakého rozumem obdařenějšího místa, např. do Břeclavi. V tom je ten vtip, magistře.

K.S.
Host
K.S.

Tak si říkám, nechtěli by na Dolním přidat ještě jednu kolej a pár výhybek pro dosažení shodného počtu kolejí pro oba směry a udělat z toho běžně provozované nádraží? Vlaků bude pravděpodobně dále přibývat a počítat s tím že se nakonec situace s nádražími někam pohne se moc nedá, navíc v současnosti je Hlavní nádraží absolutně odporný slepenec, který nápor cestujících nezvládá. Podle mne by bylo celkem elegantním, byť asi zdaleka ne nejlepším řešením, pokud by se provoz v Brně rozložil mezi dvě hlavní nádraží a dále se posílila role dalších stanic, Zejména Heršpic, Židenic a Králova Pole. To by… Číst vice »

fensterglaser
Host
fensterglaser

Že nápad o dvou hlavních nádražích je pouhá fantasmagorie si můžete ihned ověřit. Zkuste navrhnout panu Jančurovi, ať tedy po skončení výluky od prosince 2019 zůstane jezdit s vlaky RJ na dolní nádraží a nevrátí se zase zpátky na hlavní. Můžete to vylepšit též o případný přesun jeho autobusů od Grandu na Zvonařku. Aniž předjímám jeho případnou odpověď tak mohu informovat, že měl enormní zájem na tom, aby RJ 1051 (současný RJ 1053) zajížděl i od 9. prosince dále na hlavní a ne na dolní nádraží. Bylo mu samozřejmě vyhověno.

K.S.
Host
K.S.

Myslíte? Berete to tak že srovnáváte stav kdy tam pořádně nic není, jedná se o provizorní nádraží, s potenciálním stavem po nastartovaném rozvoji jižního centra, zbrojovky a probíhajícím rozvojem Vlněny a přeložením tramvají do Plotní, tedy stavem poněkud odlišným, než je ten dnešní. Co se týče Grandu, tak je to asi jako kdybyste srovnával… No řekněme jako levnější venkovská hospoda kde mají akorát řízek a smažák (v neděli i smažák se šunkou) s vietnamským okýnkem na veřejných záchodech ve feťáckém sqatu. Brno v zásadě potřebuje to aby se ta odpornost jménem Zvonařka, dobře chápu že to chrání cizince z východu… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Netušil jsem, že některými svými komentáři dokážete tak úspěšně konkurovat exotům typu „petr.r“ …

K.S.
Host
K.S.

Dnes asi nemám den, navíc na argumenty „Grand/Zvonařka“ a „nic tam není“ jsem silně alergický. Vím že ten příměr s rychlým občerstvením je asi přehnaná pitomost, ale bohužel se ten příměr díky stavu ÚÁN u křižovatky Plotní x Zvonařka přímo nabízí, když tam jdete v létě tak vás do nosu praští pach moči a přepáleného tuku, i těch plakátů v azbuce je místy dost. Bohužel jsem nucen širší uzel kolem hlavního používat v zásadě denně a je to dost utrpení, na takovou zátěž prostě není stavěn a mám pochybnosti o tom že by to zvládlo nádraží ve variantě Petrov, respektive… Číst vice »

Michal
Host
Michal

A máme to tu opět… Kdyby se stále neodkládalo finální řešení (= nové nádraží, ať už kdekoliv), nemusely se tyto opravy provádět a už jsme pár let možná mohli jezdit z nového…hlavně, že to nové má už název z ankety za milion.

Michal
Host
Michal

No tak včil ho máte nové tam kde bylo, jmenovče. 🚂

xyz
Host
xyz

„už jsme pár let možná mohli jezdit z nového…“ … čímž by si Brno prošlo paralýzou železniční dopravy už před pár lety (uzavírka nákladního průtahu v rámci jeho přestavby na nové nádraží + tratě do něj zaústěné, mj. tedy rozšíření + zvýšení náspu podél Hladíkovy ulice; tzn. veškeré nákladní vlaky jedoucí přes hl. n.; krom toho pak během rozšiřování náspu + výstavbě nových mostů by probíhalo i dlouhodobější uzavření tratě Židenice – odb. Černovice, takže problém pro část vlárských vlaků). Jojo, už se mohlo jezdit z nového. P. S. Ty peníze, které by se v situaci „nové nádraží za Zvonařkou… Číst vice »

a8n
Host
a8n

Ano, jezdilo by se z nového, které už by teď kapacitně nestíhalo.

Radek
Host
Radek

Takže investujeme 1,8 mld. do zabzař ve stanici, kterou jsme se rozhodli zrušit?
Nebo pořád ještě doufáme, že se to podaří zvrátit a nádraží zachovat?

Aktivní železničář
Host
Aktivní železničář

Jestli myslíte, že nové nádraží bude stát za 20 let, tak se pletete.

Dan
Host
Dan

Souhlas. Nikdo totiž nevěří, že se nové začne opravdu stavět. Takže rekonstrukce stávajícího je vlastně dobrá zpráva.

Michal
Host
Michal

Mein Führer… těch 30-50 miliard na přestěhování blbýho nádraží v blbým Brně prostě nikdo nedá dohromady. Měli jste být ready ve zlatých časech OPD2, bratru roky 13 (příprava)-15 (realizace).

Buďte rádi i za tohle, že to nikomu nespadne na hlavu. Třeba časem vydržkujete (za 10 jard) nějaký podzemní řešení pro VRT průjezd.

K.S.
Host
K.S.

Samozřejmě že si pak nějaký průjezd někdo vydržkuje, například takový že VRT se přehoupne pod Heršpicemi přes trať na Břeclav, a zadní částí Dolního půjde na Latinu, kde sebere ještě komárovskou spojku, úrovňově. Takže tam budete mít peron 2k peron 2k 1k VRTPeron, 2k VRTPeron 1k Nic moc nemusíte stavět a jste tak možná na 5mld. Na jízdu do Vídně pak nějak pořešíte přejezd na trať od Zastávky a dvojkolej do Heršpic a pak ke kusým peronům. A když to vyjde, tak se snad vlezou všichni.

D
Host
D

I kdyby nádraží zůstalo „pod Petrovem“ tak se bude jednat o kompletně novou stanici s jiným zabzař.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Pro většinu přestupů v Brně bude zkrátka třeba preventivně počítat s mnohem většími dobami, než jaké stačily dosud …

Marek
Host
Marek

Tohle už je moc i na mě, jakožto velkého vlakového fandu. Jdu si udělat řidičák a koupit auto.

brn
Host
brn

To moc nepomůže, kapacita brněnských ulic pro automobilovou dopravu je též na hraně kapacity.nm

František
Host
František

Však ti největší „vlakoví fandové“ jezdí zásadně auty. 😉 Holt už je po letech odkládání kvůli vizi potřeba vše opravit, aby to sloužilo dál. A že by auto ve větším městě nabízelo něco výrazně lepšího…

To
Host
To

šotouši jezdí zásadně autem, ve vlaku je prakticky nepotkáte