Infrastruktura Železnice

Velká soutěž na nádražní toalety. SŽDC hledá jejich provozovatele v 55 stanicích

Nové záchody na Masarykově nádraží (jedno z mála nádraží, které nepatří SŽDC). Autor: České dráhy
Nové záchody na Masarykově nádraží (jedno z mála nádraží, které nepatří SŽDC). Autor: České dráhy

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chystá velké změny v koncepci provozu zařízení, které sice úplně nesouvisí s železničním provozem, pro cestující jde v některých situacích o nejdůležitější místo na celém nádraží.  Součástí nové koncepce je i soutěž na provozovatele veřejných záchodků na 55 stanicích.

Vyplývá to ze zveřejněného dokumentu o předběžných tržních konzultacích, v kterých chce SŽDC zjistit, jak co nejlépe vypsat koncesní řízení na provozovatele toalet napříč republikou. Koncese má být na čtyři roky.

SŽDC zatím nezveřejnila seznam nádraží, které budou předmětem koncesního řízení. Mělo by jít ale hlavně o větší stanice, kde denně obslouží tolik zákazníků, aby provoz pokryl náklady a ještě mohla vítězná firma zaplatit správcům železnice.  „SŽDC aktuálně předpokládá nalézt koncesionáře, který nabídne nejvyšší doplatek, tedy SŽDC bude mít z koncese příjem,“ uvedla mluvčí SŽDC Nela Friebová. Současné příjmy z toalet nechce SŽDC zatím uvést s ohledem na chystané koncesní řízení.

Soutěží na více nádraží najednou chce SŽDC docílit stavu, kdy výdělky z větších stanic budou „dotovat“ toalety na menších nádražích. „Cílem SŽDC je zajistit na vybraných nejvýznamnějších stanicích provoz veřejných toalet se stálou obsluhou tak, aby tuto změnu SŽDC nijak nedotovala. Lokality s menší průchodností a návštěvností veřejných toalet by měly být částečně hrazeny z příjmů v lokalitách s návštěvností vyšší. Jestli se tento pozitivní předpoklad potvrdí, ukáže až samotná veřejná soutěž a zájem o tyto lokality ze strany soukromého sektoru,“ dodala Friebová.

Cílem je podle ní zajistit na nejvýznamnějších stanicích kvalitní provoz veřejných toalet se stálou obsluhou po celou dobu otevírací doby budovy osobního nádraží s důrazem na zvýšení komfortu cestující veřejnosti. SŽDC podle ní aktuálně zpracovává nový koncepční materiál, který nastavuje standard vybavení hygienických zařízení podle kategorie osobních nádraží.

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bivoj

Křížové finacování nádražních hajzlíků ??? To až se dozvědí v Bruseli, to bude čóro !

Správně by měla proběhnout i liberalizace provozování nádražních WC – v každé stanici alespoň tři záchody různých provozovatelů, aby na konkurenci vydělal zákazník. Můžou si konkurovat cenou, kvalitou, doplňkovým sortimentem, věrnostním programem …….

Marek Turnovec

Tak zákazník (se) vydělá v každém případě…

K.L.

Nádražní toalety by měly být zdarma, v Ostravě na hlavním chtějí za vychcání 20 Kč a tak je nádražní budova ochcaná i osraná dokola, o tom smradu je zbytečné mluvit. Když má přijet nějaký papaláš tak to hasiči ostříkají hadicí a za pár dnů je to zas to samé.

Karel

Z toho je vidět že regulační poplatek funguje přesně tak, jak fungovat má: odrazuje od zbytečných návštěv.

-TR-

Ne, lepším řešením by mělo být snížení poplatku, a to na 10 Kč.

Dáda

Nikoliv, doporučil bych v rámci zkvalitnění poplatek zvýšit na 35Kč.

Honza

Sice 20 Kč, ale pěkné a udržované

Cyklista

Myslím, že takovéto toalety by mohly mít podobný model jako Česká pošta. Klient toalet by si mohl koupit los, denní tisk, omalovánky, tematickou pohlednici, nebo při delší potřebě sepsat pojistku, nebo zajistit úvěr.

Vydělaly by i na SŽDC =) =) =)

libcha

Úplně zcestná myšlenka! WC si nemají na sebe vydělat. Zpoplatněná WC mají mít zejména účel regulačního poplatku. Údržba WC a jeho případného platebního systému by měla být financována jako součást údržby staniční budovy a jejího dalšího zařízení. Křížové financování jednoho WC druhým už je úplně na hlavu postavené.

V Británii je na většině nádraží WC zdarma, na některých velkých nádražích je taky zdarma a je tam vidět pozůstatky někdejších turniketů. Jo a taky jsem na několika místech zahlédl stojánky s pitnou vodou uzpůsobené na plnění lahví.

simbič

Nejste to vy, kdo přespává ve spacáku v parku před evropskými nádražími a ještě se tím chlubí na vlaky.net? Pak není divu, že chcete vše za hubičku, ne-li zadarmo.

libcha

A nestydím se za to 🙂

Uznávám, že z precedentního hlediska to není tak jednoznačné: na letištích jsem se s placenými WC ještě nesetkal, zatímco na autobusových nádražích je zvykem je mít pěkně „mastné“. Takže je kde ta správná hranice?

Bivoj

To je tím, že v letadlech záchody jsou, kdyby byly letištní zpoplatněny, počkali by šetřílci až do letadla. Zatímco v autobusech obvykle nebývají, tak si autobusové terminály můžou ceny diktovat.

Karel

Regulační poplatek, který všem říká: pokud to jen trochu jde, najděte si radši nějaké křovíčko nebo tmavé zákoutí.

Karel

Proč to SŽDC nedělá sama, když je to tak ziskové? Proč to zase proteče přes spřátelené firmy?

Karel

Protože státní organizace je z definice a z principu neschopná, milý jmenovče.

a8n

S hajzlbábou spadající pod kolektivní smlouvu by to nikdy výdělečné být nemohlo.

ABC

V Ostravě hl.n. stojí WC 20,- Kč a tak lidé chodí kolem nádražní budovy. Moč teče po chodníku a tuhé exkrementy jsou po zemi i na zdech. To je mimo jiné výsledek snahy vydělat na provozu WC maximum.

Bivoj

V Matce měst je na hlaváku taky za dvacku, tak radši postavili do parku veřejné pisoáry.

Václav

Doufám, že v podmínkách pro provozovatele bude rozumná cena za použití. Nechtěl bych chodit na záchod za 100 Kč

Gremli

WC a pitná voda na nádražích by měla být především zdarma – tedy jako služba v ceně jízdenky (z pohledu cestujícího), respektive služba v ceně ošlapného/poplatku za užití cesty/něčeho podobného (z pohledu SŽDC).

Podle mě totiž vydělávání na základních lidských potřebách není znakem vyspělé společnosti… WC a pitnou vodu zdarma jsem zažil například v Sydney – po městě i na každém nádraží. Akorát tady v Evropě z toho musíme dělat byznys.

Pišta

Nesouhlasím, WC zaplatit a pak si nechat o poplatek z WC snížit cenu jízdenky.

František

Hlavně co nejsložitěji, aby lidi mrzelo, že si koupili jízdenku předem, nebo naopak šli na záchod až potom, případně neměli čas ještě vystát frontu na slevu. To se určitě chytne. Podobně skvěle jsem dostal slevu do restaurace v obchodním domě, když už jsem byl po obědě, a káva stála méně, než byla minimální částka pro slevu. 😀

MRC

Nebylo by jednoduší udělat wc pro cestující s platným jízdním dokladem zdarma a pro zbytek poplatek těch 5-10 korun? 😉

Karel

Jistě. Slečna hajzlbába bude mít místo role toaletního papíru sáhodlouhý seznam, kteří z železničních a autobusových dopravců jsou smluvní a kteří nikoliv. A pokud se někde jízdné platí až po nástupu do vozidla, tak se smí čurat až po cestě, nikdy před cestou. Geniální. Pro případ přestupujících cestujících v rámci IDS nebo jednotné jízdenky pak lze uplatnit složitý clearingový algoritmus, jak náklady za opotřebení mušle rozpočíst na zúčastněné dopravce.

AAA

A co když mám Litacku nebo IN100?

Jiří Šrámek

Tak máš platný jízdní doklad.

Bivoj

Takže hajzlbába bude mít u sebe POPku? Nebo jak zkontroluje platnost IN100 , PID , nebo jen eshopové jízdenky?

Karel

Pokud máte lítačku, tak byste měl mít nárok na přednostní odbavení se spěšným příplatkem.

Cyklista

Myslel , že musí hajzlíkem jen proletět…

aldik

V MCD zákazník taky dostane slevu z nákupu když použije WC a předloží ten kupon.. Škoda jen, že to nelze uplatnit na těch samoobslužných kioscích 😀

Pišta

Přesně tento systém jsem myslel. Mají ho i v některých nákupních centrech. Pokud bude WC zadarmo, budou se tam občerstvovat feťáci apod..

Dáda

v rámci cestování by každý cestovatel měk speciální kartičku s registračním číslem a čipem s biometrickými údaji, která by byla registrací do veřejného fondu hajzlů, kam by každý dopravce z ceny jízdenky odvedl nějakou %tní část. MD z této částky odečte režijní náklady a zbytek se s číslem platné jízdenký zadané na vstuponím turniketu přístupném po zasunutí a validaci uživatelské kartičky cestujícího umožní vstup na toaletu. Tam bude bezdotykově změřeno množství vypuštěného nebezpečného odpadu a tato ceny odpovídající množství odpadu by byla poté odečtěna z tohoto fondu. JUPÍ

Hodně štěstí

Prostě v českých podmínkách je prostě něco problém dávat zdarma. Jakmile umožníte WC zpřístupnit zdarma, tak to rovnou zařídíte hostel pro bezdomovce a feťáky. Jako suvenýr si vezmou na památku záchodovou mísu, umyvadlo, kohoutky atd.. A někteří si jsou schopni i brát vodu do kýble, by ušetřili doma za vodu. prostě taková by byla realita.

AAA

Tak ať to udělají modelem ASFINAG ….

RHh

To by na to musel dopravce přispívat a zhodnotit ten příspěvek v ceně jízdenek.. Nebo SŽDC zavést další poplatek podobně jako ošlapné, ale to jsme zase narazili..

Sinep Anigav

Obě strany mají kus pravdy, Gremli i Hodně štěstí, ale ať by to bylo nakonec „fee anebo free“, tak
1) pokud jde o velkou, jakýkoliv provozovatel nádražních WC by měl ctít princip urgentního příjmu (odstranit časově náročné vstupní postupy vč. vystání fronty, placení a zápůjčky klíče u dost vzdálených pokladen – zažili jste?); no a administrace až potom, když už je čas
2) pokud jde o malou, když bude placená, provozovatel by měl ze smlouvy pečovat o nejbližší kouty ve-i-vně budovy (? např. posypem, postřikem ?), aby nevoněly jako když se vaří ledvinky

Svojsin

Tomu fandím, když si představím tu hrůzu co je např. v Chomutově….

Tomáš Záruba

Pro CV pevně doufám, že platí „nic novýho už nerozjíždět“…

František

Když mohlo být v KV přestavěno nádraží na periferii, a žádná krása to už nebyla ani není…