Velká soutěž na dálkové vlaky na západ Čech skončila u ÚOHS. ČD napadly její podmínky
Souprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz![Souprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2022/05/ch1.jpg)
![Souprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2022/05/ch1.jpg)
RegioJet už odvolání proti výběru Arrivy nepodá.
Nechám se překvapit rozhodnutím UOHS a pevně doufám, že na UOHS to nebude rozhodovat šotouš/taktouš. Ono jádro pudla tkví v tom, jak to mají ČD naformulované, to není nikdo z nás. Napadají to nejspíše systémově, opírajíc se přitom o nesmyslné tržby. A na to může mít nešotouš/netaktouš jiný pohled než MD. Jisté je z toho jen to, že chtějí soutěž komplet zrušit. Tak co taky s ohledem na pořadí mohou chtít jiného. Ty tržby ARRIVY jsou – s ohledem na vnější vlivy – absolutní úlet, kdo však středobod vidí jen v tom, že to jede v taktu a nereaguje na… Číst vice »
Pokud budou tržby například jen 800 milionů Kč (tedy mezi cca 500 mil. Kč, jak odhadovali ostatní dopravci a 1,04 mld., jak odhadoval vítěz), zaplatí zadavatel vítěznému dopravci vyšší dotace, než by zaplatil druhému v pořadí. Jsme toho názoru, že soutěž byla vypsaná dobře, ovšem vítěz spekuloval na vědomě nereálném počtu cestujících, aby se nemusel o nadtržby se zadavatelem dělit v poměru 50:50 a naopak sázel na to, že získá extra dotaci až 1,565 miliardy díky nižším než plánovaným tržbám (dělení rizika 50:50) Myslim, ze Jancura vystihol podstatu, co sa CD nepaci. Ak je to skutocne tak ako vyssie uvedene,… Číst vice »
Klasika, než aby se podívali kde dělají chyby oni. Kopou kolem sebe…
Komedie
Jak píše kolega níže – to jim ty podmínky připadly divné až poté, co podali nabídku a nevyhráli? To měli hlásit dřív, že je něco špatně.
Snad se s tím nebudou moc rozpakovat a shodí to ze stolu…
Docela by mne zajímalo co nastane až Arriva po nějakém čase zjistí že to finančně nevychází protože odhad tržeb přestřelila.
Když totiž sleduji jejich vlaky na R21 a hlavně R22 tak si troufnu tvrdit že za jejich působení má obsazenost dlouhodobě klesající tendenci.
Tak to nevím jakými spoji R21 a R22 jezdíte, tyto linky mají především velké sezónní výkyvy poptávky cestujících do hor (když je volno/hezky) a spoje ráno/večer na dojíždění už začínají kapacitně stačit (a když Arriva nasadí místo dvou jednotek jen jednu tak už nestačí vůbec)
a já zase pozoruji klesající tendenci na lince R11 v režii ČD.
S čím to srovnáváte. Podmínkou soutěže jsou nové vlaky. Arriva plánuje pro vyšší zisk zvýšit kapacitu pro cestující, takže bude mít nové patrové jednotky jako je bezkonkurenční Stadler Kiss.
A jste si jistý že když místo 5 vozů nasadí 10 patrových že se všechny obsadí?
Navíc InterJety co tam dnes jezdí patří k tomu nejlepšímu co může česká železnice (bez ohledu na dopravce) v dálkové dopravě nabídnout.
Co by nastalo? Půjde do červených čísel. To nás ale nemusí trápit, pokud nejsme její zaměstnanci nebo akcionáři.
No stát bude muset část doplácet. Ale asi to bude míň než by musel u vítězství Jančury.
Tak jako ano, v „psychologii“ ČD je to jasné – nevyhráli oni, takže to „musí“ být cinknuté… jenom by mě zajímalo jestli si vzpomínají za jakých všelijakých okolností dostávali (ve výběrovku i napřímo) ještě tak před 10ti lety nehrabány zakázky oni…
Lépe to nejde popsat.
Kde že loňské sněhy jsou…
Pokud bude soutez zrusena tak bude jeste veselo, zajimalo by me zda se na Nabrezi dostal material od Arrivy v plnem zneni i s oduvodnenim. Tam bych videl snahu to jeste podsektout. Prijde odvolani od Arrivy na to ze pred mesicem rikali ze je to nesmysl ze to nemuze vychazet a ejhle ono to asi jde a zas se odvola zrusi a budou se snazit docilit vyhlaseni vyteze podle puvodni souteze. RJ v povzdali vse sleduje, uci se a rekl bych ze to dopadne tak jak se rika v tom porekadle “kdyz se dva perou treti se smeje”.
Jestli to půjde tímhle tempem, tak jsem zvědav, jaký podíl výkonů na České železnici budou mít ČD třeba za 20 let.
Tak jestli se budou odvolávat i proti tomu že je dneska pátek…
Troufam si tvrdit, ze uz nebudou existovat…
Cca 40 – 60 %.
Komendianti z Nabrezi v akci.
Návrhy máme nebo jen kopeme?
Muj navrh je, aby konecne Ceske Drahy zacali normalne podnikat a delat neco pro cestujici. Stacilo by uz jen to, ze treba k nastupisti dojede souprava, ktera je vyzvacena v aplikaci Muj vlak. Dale ze nebude jinak otoceny vuz, ze nebude chybet restauracni vuz, ze se vrati Pendolina tak jak jezdily, ze se obnovi cekarny CD Lounge pro cestujici a tak dale a dale.. Az zacnou Ceske Drahy normalne podnikat a chovat se prozakaznicky, tak at klidne vyhravaji linky. Do te doby budu rad, ze o vykony prichazi a doufam, ze jednou dojde na privatizaci. Protoze kdekoliv sedi nekdo kdo… Číst vice »
To není o privatizaci, ale o konkurenci.
To, co kritizujete, se v menší či větší formě vyskytuje u všech dopravců a to nejen u nás. Že to vidíte/chcete vidět jen u ČD, je problém váš.
Když vezmu jednu věc z té hromady frází, tak pro mě jako cestujícího je určitě lepší, když jede starší vůz, než žádný vůz.
Mám pocit, že ČD předstírají aktivitu pomocí naprosto zbytečných kroků, které nemají efekt. Protestovat proti zadávacím podmínkám je možné do doby podání nabídek. Potom co skončí lhůta pro nabídky se dá rozporovat jen hodnocení. §242 odst. 4 ZZVZ.
ÚOHS by je s tím měl poslat někam. To že je divné zadání (a to vážně je) si měli uvědomit a stěžovat než podali nabídku.
Má to efekt zdržování.
Nemáte pravdu, viz například rozsudek Krajského soudu v Brně č. j. 62 Ca 55/2008 – 63 v rámci jiné veřejné soutěže, kde bylo konstatováno, že nejasnost zadávacích podmínek může být odhalena až při hodnocení nabídek a odpovědnost za tento stav nese následně Zadavatel.
Je to tragikomedie národního dopravce, kterej po tom co sám předvedl se soutěží na rychlíky v roce 2006, si asi na podobné chování nemá morální právo stěžovat.
Za ty miliardy ušetřené díky této soutěži by ve Španělsku postavili několik km nové vysokorychlostní tratě.
🙂 Aneb ukázka, že ČD mínusářům absolutně nejde o zlepšení české železnice, o cestující, o zkrácení jízdních dob, o modernější železnici…
Nebo prostě jen obecná nechuť poslouchat furt nějaké kecy o tom, že jinde je líp.
Vtipný bude, pokud se soutěž bude opakovat, Arriva si řekne o miliardu víc a znovu vyhraje. To by mě vážně pobavilo.
Ještě vtipnejsi by bylo, kdyby se soutěž opakovala a ČD by daly cenu jeste nižší než teď ARRIVA.
Máte pravdu, že by to bylo vtipné. Jiná adjektiva mě
Tak to už by ze sebe ČD udělaly definitivní trumpety. A protože to zas až takový trumpety nejsou, tak tuhle alternativu nepředpokládám.
Pokud se správně nastaví podmínky kompenzací, tak ať si řekne férovou cenu předem a ne aby to doháněla potom, že jim tam vlastně tolik lidí nepojede.
Pokud se nastaví podmínky tendru a vítěz je splní, tak není moc o čem diskutovat nebo špekulovat.
I to se může stát
Jaká je nejdelší lhůta, kdy musí Mlsna rozhodnout?
Žádná taková lhůta není.
Na všechno existuje lhůta.
Papír snese vše
Právní oddělení je třeba uživit…
Tak tady mají ČD nejspíš velmi slabou pozici, neb jsou až třetí v pořadí a nejspíš to ani na ÚOHS neuhrají. RegioJet to raději vzdal, protože nejspíš pochopil, že tudy cesta k úspěchu nevede… Být na místě ČD, raději bych se zamyslel, jak neprohrát to ostatní a něco proto udělat. A jak využít své opravárenské zázemí i pro ostatní dopravce. Jojo, ČD mají velký úřednický aparát, který musí živit…
Tak mohou docílit zrušení soutěže a její opakování. Na to pořadí v soutěži vliv nemá.
Myslím si že přesně k tomuto směřují. A pokud se prokáže že skutečně jde podat nabídku která vyhraje, ale pro stát bude dražší (kompenzace ztráty) tak ta soutěž nedává smysl a měla by být zrušena. Podle mě naopak RegioJet, už počítá s tím že soutěž bude zrušena…
Vzhledem k tomu, že podání k ÚOHS je spojeno se zaplacením kauce (která v případě neúspěchu propadá), tak je asi zřejmé, že RegioJet nepředpokládá, že by byla vyřazena Arriva a tím pádem smlouva by byla podepsána s RJ. Maximálně bude zrušeno řízení pro nejednoznačnost podmínek a bude se opakovat….
Nabídka by pro stát byla dražší jen v nějakém specifickém případě okolností. To už tu bylo takové dodatky které mohly nabídku zdražit.
Asi jsem někde slyšel, co je problém v zadávacích podmínkách – bod zajišťující, že vlastně riziko za nízké tržby proti odhadu provozovatele/dopravce v soutěži nenese plně tento, ale z 50% objednavatel, který se tak nakone zavazuje hradit vyšší ztrátu z provozu než je reálně oficiálně vysoutěženo!
Tento bod a jeho zjevný výklad Arivou dělá ze soutěže bezcenou frašku, protože objednavateli nezaručuje nejnižší náklady na provoz objednávané služby a zájemcům o její dodávání umožňuje nabízenou cenu služby tzv. podstřelit za účelem vyhrání soutěže!
Ty body o sdílení ztrát už ve smlouvách byly i dřív.
To bude odhadem nějaká reakce na Covid, aby tam dali možnost pro nějaké nepředpokládatelné události.
Čím víc budou ČD zdržovat, tím dýl tam budou jezdit.
A pokud se prokáže, že mají pravdu, tak se bude muset zrušit a opakovat soutěž na provoz rychlíků R14A Pardubice – Liberec, R14B Liberec – Ústí nad Labem, R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor – Rumburk a R24 Praha – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk, tak tam zase bude déle jezdit ARRIVA.
Nejsem právník, ale skoro bych řekl, že proti zadávacím podmínkám můžete podat námitky pouze do konce lhůty pro podání nabídek. Takže je dost dobře možné, že to ÚOHS prostě shodí ze stolu…
Dle informací šlo o námitky na skutečnosti, které se daly zjistit až po vyhlášení vítěze
A? I to bude nějakou dobu trvat.
Spíš jim jde o ovlivnění podoby těch dalších VŘ, které článek zmiňuje.
Nová smlouva je platná od prosince 2028 (to je opravdu velká časová rezerva, ČD nic nestihnou…)
Pokud to UOHS celé zruší, tak je jedno, že jsou až třetí.
Regiojet si myslím, že nic nevzdal, jen si lehce spočítal, že na UHOS stačí podat jedno dovolání a oni sami nemusí riskovat, že v případě neúspěchu jim propadne kauce.
ČD by se asi také mohly zaměřit na to, jak interně nabídky kalkulují?
Trosku jinak. CD to mohou hrat na predbezne opatreni zakazu uzavreni smlouvy. Jsou tam 4 roky na porizeni vozidel a tato lhuta je sibenicni. Takze kdyz to treba o dva roky natahnou, tak bude nezbytne s nimi uzavrit dodatek o prodlouzeni za uplne jine penize…