Velká soutěž na dálkové vlaky na západ Čech skončila u ÚOHS. ČD napadly její podmínky
Souprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

RegioJet už odvolání proti výběru Arrivy nepodá.
InterJety jsou moc krásné, velmi by se mi líbilo, kdyby jezdily do Hradce Králové jako IC například Východočeský expres. Měl bych nápad, ale vím že nejspíš se realizovat nebude. Nejsem z řad odborné veřejnosti a je spousta expertů, kteří mě odpálí s tím že tomu nerozumím. Ale přesto věřím že jsme svobodná země a můžeme zde tedy svobodné diskutovat. V případě zavedení vrstvy Ex10 by tato vrstva mohla pokrývat buď relaci Praha – HK – Trutnov, tedy převzít Krakonoše, nebo do Meziměstí. Myslím, že jakákoliv dvoukolejka do HK je prozatím hudba vzdálené budoucnosti, takovým instantním řešením by tak mohlo být… Číst vice »
Jakékoliv zlepšení komfortu / zrychlení cesty Praha – HK bych jako pravidelný cestující taky uvítal. Netuším, nakolik jsou realizovatelné Vaše nápady, ale kromě diskuze pod článkem, jste to doufám také směroval někam na objednatele dopravy.
ČD umí jen napadat prohrané soutěže. Co takhle zeštíhlit přebujelý aparát a snížit nabízené ceny?
zapomeňte na to, že by čd reálně mohly být efektivnější, než soukromníci..je to prostě nesmysl..až to stát prodá, tak pak je tu možnost..pokud bude akcie vlastnit stát, je to bez šance
Slyšel jsem, že pořidí Flirty od Stadleru.
To zní nepravděpodobně. Slyšel jste to kde?
Říkal mi to instalatér
Čím by měla Arriva jezdit na lince R16? Něco v duchu R14A/B, R21, R22?
A co si přečíst článek, hm?
V článku se nepíše s čím tu linku budou jezdit. Jen ze to bude nove.
A na linkách R 14A/B, R21 a 22 jezdí s něčím novým?
Nicméně odpovím, mají to být jednotky.
Ano. Tudíž dotaz „Něco v duchu R14A/B, R21, R22?“ svědčí o tom, že dotyčný článek buď nečetl a nebo si myslí, že ty vlaky na vyjmenovaných tratích jsou nové. Předpokládám spíš tu první variantu.
Už někdo rozklíčoval, jak to je s těmi podmínkami kompenzací? Někdo tu naznačoval, že se velikost kompenzace se počítá právě z odhadovaných tržeb. Jen se ptám.
Tak já jsem čekal, že si dopravce zažádá o fixní dotaci, a tím pádem by měl mít zisk z tržeb. Ale je tu nějaký háček v tom, že když bude tržeb málo, tak stát má platit něco navíc, čili by v nějakých ohledech nabídka Regiojetu vyšla stát levněji. Pokud by to byl od Arrivy propadák.
A proč si myslíte, že by stát ve stejné situaci platil Regiojetu míň, když ten chtěl naopak mnohem víc?
Píše o tom Jakub dole, taky mi to moc smysl nedává .
Pretoze u Arrivy je ten hacik, ci dokaze zvysit obsadenost vlakov o 235%. Ak to nedokaze, stat jej bude musiet doplatit nejake peniaze v konecnom sucte to vyjde drahsie ako RJ, ktoremu by stat nemusel doplacat nic resp menej.
Nechám se překvapit rozhodnutím UOHS a pevně doufám, že na UOHS to nebude rozhodovat šotouš/taktouš. Ono jádro pudla tkví v tom, jak to mají ČD naformulované, to není nikdo z nás. Napadají to nejspíše systémově, opírajíc se přitom o nesmyslné tržby. A na to může mít nešotouš/netaktouš jiný pohled než MD. Jisté je z toho jen to, že chtějí soutěž komplet zrušit. Tak co taky s ohledem na pořadí mohou chtít jiného. Ty tržby ARRIVY jsou – s ohledem na vnější vlivy – absolutní úlet, kdo však středobod vidí jen v tom, že to jede v taktu a nereaguje na… Číst vice »
Pokud budou tržby například jen 800 milionů Kč (tedy mezi cca 500 mil. Kč, jak odhadovali ostatní dopravci a 1,04 mld., jak odhadoval vítěz), zaplatí zadavatel vítěznému dopravci vyšší dotace, než by zaplatil druhému v pořadí. Jsme toho názoru, že soutěž byla vypsaná dobře, ovšem vítěz spekuloval na vědomě nereálném počtu cestujících, aby se nemusel o nadtržby se zadavatelem dělit v poměru 50:50 a naopak sázel na to, že získá extra dotaci až 1,565 miliardy díky nižším než plánovaným tržbám (dělení rizika 50:50) Myslim, ze Jancura vystihol podstatu, co sa CD nepaci. Ak je to skutocne tak ako vyssie uvedene,… Číst vice »
A kde chce vzít Arriva elektrické lokomotivy a rychlíkový vozy na Plzeň
Píše se o tomto tendru už několik měsíců, tak byste to mohl vědět – všichni výrobci pro danou zakázku musí zajistit zcela nová vozidla.
Pardon, všichni dopravci samozřejmě
Myslíte rychlíkové nízkopodlažní vozy? Takové řešení by bylo věru komplikované. Naštěstí existují nízkopodlažní elektrické jednotky.
Proč by to mělo být komplikované řešení? Když není problém udělat částečně nízkopodlažní hrubou stavbu pro vložený vůz jednotky, tak není problém udělat stejný typ hrubé stavby pro rychlíkový vůz.
A proč by to někdo měl chtít dělat? Vždyť by to ani neplnilo normy pro jednotlivé vozy.
nové railjety jsou třeba částečně nízkopodlažní..nemyslím teď od jednotky Stadleru, ale opravdu vozy od Siemensu
Technicky je možné leccos, ale kolik to bude stát? Nemyslím si, že by dopravce, který vyhrál cenou, hledal řešení, které ho bude stát víc než řešení standardní a tudíž levnější. Tohle je byznys projekt a ne hledání slepých uliček za nesmyslnou cenu.
„Udělat“ jde skoro cokoliv (když je dost peněz) ale v dostupném čase patlat nějaký prototyp to je poněkud riskantní…
K čemu by jí byly?
Hmm hmm, takže dopravce svůj výpočet obhájil před ministerským, ale šotouš ví, že je to absolutní úlet. Působivé.
Klasika, než aby se podívali kde dělají chyby oni. Kopou kolem sebe…
Komedie
Jak píše kolega níže – to jim ty podmínky připadly divné až poté, co podali nabídku a nevyhráli? To měli hlásit dřív, že je něco špatně.
Snad se s tím nebudou moc rozpakovat a shodí to ze stolu…
Ne divné, ale zavádějící. Ano, i takový případ může nastat a nebylo by to poprvé, viz několik rozsudků soudů o zrušení takových řízení.
Pak je měli napadnout hned a ne se podle nich hlásit.
Nemohli, viz důvod, který je uveden v diskuzi níže.
Docela by mne zajímalo co nastane až Arriva po nějakém čase zjistí že to finančně nevychází protože odhad tržeb přestřelila.
Když totiž sleduji jejich vlaky na R21 a hlavně R22 tak si troufnu tvrdit že za jejich působení má obsazenost dlouhodobě klesající tendenci.
Tak to nevím jakými spoji R21 a R22 jezdíte, tyto linky mají především velké sezónní výkyvy poptávky cestujících do hor (když je volno/hezky) a spoje ráno/večer na dojíždění už začínají kapacitně stačit (a když Arriva nasadí místo dvou jednotek jen jednu tak už nestačí vůbec)
a já zase pozoruji klesající tendenci na lince R11 v režii ČD.
Já na R8 s RJ …
S čím to srovnáváte. Podmínkou soutěže jsou nové vlaky. Arriva plánuje pro vyšší zisk zvýšit kapacitu pro cestující, takže bude mít nové patrové jednotky jako je bezkonkurenční Stadler Kiss.
A jste si jistý že když místo 5 vozů nasadí 10 patrových že se všechny obsadí?
Navíc InterJety co tam dnes jezdí patří k tomu nejlepšímu co může česká železnice (bez ohledu na dopravce) v dálkové dopravě nabídnout.
Je to velice překvapivé, že když je více sedaček, že může jet více lidí. Hledejte omluvy jaké chcete, jestli se vám pak lépe dýchá, situaci to nezmění. Prosinec 2028, nové jednotky.
A máte pro ta svá čísla nějaký podklad?
InterJety jsou fajn, akorát nejsou nízkopodlažní a místo bistrooddílu mají jen almaru ve voze 1. třídy s rachotící roletou. Ale nějak se vedle těch InterJetů zapomíná, že větší část tohoto souboru představuje linka R16 a tam ČD nasazují… však víme co.
Co by nastalo? Půjde do červených čísel. To nás ale nemusí trápit, pokud nejsme její zaměstnanci nebo akcionáři.
No stát bude muset část doplácet. Ale asi to bude míň než by musel u vítězství Jančury.
Trpět budou především cestující, kteři to celé financují, jak jízdným tak daněmi
Proč to dělají.
Tak jako ano, v „psychologii“ ČD je to jasné – nevyhráli oni, takže to „musí“ být cinknuté… jenom by mě zajímalo jestli si vzpomínají za jakých všelijakých okolností dostávali (ve výběrovku i napřímo) ještě tak před 10ti lety nehrabány zakázky oni…
Lépe to nejde popsat.
Kde že loňské sněhy jsou…
Pokud bude soutez zrusena tak bude jeste veselo, zajimalo by me zda se na Nabrezi dostal material od Arrivy v plnem zneni i s oduvodnenim. Tam bych videl snahu to jeste podsektout. Prijde odvolani od Arrivy na to ze pred mesicem rikali ze je to nesmysl ze to nemuze vychazet a ejhle ono to asi jde a zas se odvola zrusi a budou se snazit docilit vyhlaseni vyteze podle puvodni souteze. RJ v povzdali vse sleduje, uci se a rekl bych ze to dopadne tak jak se rika v tom porekadle “kdyz se dva perou treti se smeje”.
Jestli to půjde tímhle tempem, tak jsem zvědav, jaký podíl výkonů na České železnici budou mít ČD třeba za 20 let.
Tak jestli se budou odvolávat i proti tomu že je dneska pátek…
Troufam si tvrdit, ze uz nebudou existovat…
Cca 40 – 60 %.
0, během 40.let ČD zaniknou
Podívejme se, kolik se nám tu začíná scházet věštců. 😀
Podle mě existence nebo neexistence ČD naprosto nezáleží na souboru Ex6+R16.
Komendianti z Nabrezi v akci.
Návrhy máme nebo jen kopeme?
Muj navrh je, aby konecne Ceske Drahy zacali normalne podnikat a delat neco pro cestujici. Stacilo by uz jen to, ze treba k nastupisti dojede souprava, ktera je vyzvacena v aplikaci Muj vlak. Dale ze nebude jinak otoceny vuz, ze nebude chybet restauracni vuz, ze se vrati Pendolina tak jak jezdily, ze se obnovi cekarny CD Lounge pro cestujici a tak dale a dale.. Az zacnou Ceske Drahy normalne podnikat a chovat se prozakaznicky, tak at klidne vyhravaji linky. Do te doby budu rad, ze o vykony prichazi a doufam, ze jednou dojde na privatizaci. Protoze kdekoliv sedi nekdo kdo… Číst vice »
To není o privatizaci, ale o konkurenci.
To, co kritizujete, se v menší či větší formě vyskytuje u všech dopravců a to nejen u nás. Že to vidíte/chcete vidět jen u ČD, je problém váš.
Když vezmu jednu věc z té hromady frází, tak pro mě jako cestujícího je určitě lepší, když jede starší vůz, než žádný vůz.
No nevím. U LE vím vždycky co přijede, ve většině případů vím dokonce i směr.
U RJ se mi osobně nestalo, aby přijelo něco jiného než na co mám místenku.
U Arrivy jede buď Desiro (642) nebo 845.
Jen u ČD mi u každého vlaku chodí denně zprávy o mimořádném řazení. A když si člověk vybere Bmz a místo toho přijede B, tak člověk úplně neoplývá nadšením.
Navíc v posledních dnech několikrát viděno řazení R 16 B (místo ABmz), BDs (místo abecedy), B, Bmz, B
No, nevím, zrovna nedávno jsem jel RJ Ostrava Brno, ty vozy byly vyloženě eckelhaft. Špína, doslova zaplivanej osuntelej plyš,zima, zásuvky nebo něco podobného neexistovalo. Na trase Kolín UNL v celé soupravě fungoval pouze jeden! záchod, a to sem se musel zeptat vlakového doprovodu, kde že to je a na mou otázku, jestli je to normální jen krčil rameny a prej on za nic nemůže. Jako jezdím tím dost nerad, řek bych, že v závazkových relacích je RJ kvalitou tak deset až patnáct let za ČD. No a že víte, u LE co přijede je doslova úsměvné, vzhledem k tomu, že… Číst vice »
Schválně jsem to spočítal, za loňský rok mám u RJ 7x změnu typu vozu/přesunutí rezervace. Při odhadem 70-80 jízdách to vychází na téměř 10 % jízd.
Mám pocit, že ČD předstírají aktivitu pomocí naprosto zbytečných kroků, které nemají efekt. Protestovat proti zadávacím podmínkám je možné do doby podání nabídek. Potom co skončí lhůta pro nabídky se dá rozporovat jen hodnocení. §242 odst. 4 ZZVZ.
ÚOHS by je s tím měl poslat někam. To že je divné zadání (a to vážně je) si měli uvědomit a stěžovat než podali nabídku.
Má to efekt zdržování.
Nemáte pravdu, viz například rozsudek Krajského soudu v Brně č. j. 62 Ca 55/2008 – 63 v rámci jiné veřejné soutěže, kde bylo konstatováno, že nejasnost zadávacích podmínek může být odhalena až při hodnocení nabídek a odpovědnost za tento stav nese následně Zadavatel.
Je to tragikomedie národního dopravce, kterej po tom co sám předvedl se soutěží na rychlíky v roce 2006, si asi na podobné chování nemá morální právo stěžovat.
A jéje, právník z ulice…
Za ty miliardy ušetřené díky této soutěži by ve Španělsku postavili několik km nové vysokorychlostní tratě.
🙂 Aneb ukázka, že ČD mínusářům absolutně nejde o zlepšení české železnice, o cestující, o zkrácení jízdních dob, o modernější železnici…
Nebo prostě jen obecná nechuť poslouchat furt nějaké kecy o tom, že jinde je líp.
A víte proč je tam lépe? Kvůli lidem. Všechno to dělají lidé. Protože tam není tolik mínusářů, negativistů, děsičů, posměváčků, závistivých lidí, co každý kope sám za sebe, co si rádi dělají naschvály a sabotáže. Mají tam nějaké cíle, morálku, hrdost, cítí tam patriotismus. Učte se.
Ano, jen mají skoro 90% nezaměstnaných ve věku 18-25, ale jinak samá pozitiva a sociální jistoty.
Husa se chytnula. Lukáš, který doteď na Čr plival kudy chodil
Tak znova, mínusy jsou protože ne každý chce v diskuzi číst příspěvky zcela mimo téma.
Mimo téma? Pochopil jste, že se za ty ušetřené miliardy dá úplně stejně postavit (o 40% méně) pár km českých VRT/RS ? Čtete jistě články zdopravy. Že ušetřené miliardy státu jsou velkým přínosem té soutěže, že stát je potřebuje na mnoho dalších projektů?
Jestli jsou opravdu ušetřené budeme moci říct až na konci toho kontraktu.
Vtipný bude, pokud se soutěž bude opakovat, Arriva si řekne o miliardu víc a znovu vyhraje. To by mě vážně pobavilo.
Ještě vtipnejsi by bylo, kdyby se soutěž opakovala a ČD by daly cenu jeste nižší než teď ARRIVA.
Máte pravdu, že by to bylo vtipné. Jiná adjektiva mě
Tak to už by ze sebe ČD udělaly definitivní trumpety. A protože to zas až takový trumpety nejsou, tak tuhle alternativu nepředpokládám.
tak by to zas napadly ostatní..protože to by těžko obhájily..
Pokud se správně nastaví podmínky kompenzací, tak ať si řekne férovou cenu předem a ne aby to doháněla potom, že jim tam vlastně tolik lidí nepojede.
Pokud se nastaví podmínky tendru a vítěz je splní, tak není moc o čem diskutovat nebo špekulovat.
I to se může stát
Jaká je nejdelší lhůta, kdy musí Mlsna rozhodnout?
Žádná taková lhůta není.
Na všechno existuje lhůta.
Papír snese vše
Právní oddělení je třeba uživit…
Myslíte externí právní firmu.
Tak tady mají ČD nejspíš velmi slabou pozici, neb jsou až třetí v pořadí a nejspíš to ani na ÚOHS neuhrají. RegioJet to raději vzdal, protože nejspíš pochopil, že tudy cesta k úspěchu nevede… Být na místě ČD, raději bych se zamyslel, jak neprohrát to ostatní a něco proto udělat. A jak využít své opravárenské zázemí i pro ostatní dopravce. Jojo, ČD mají velký úřednický aparát, který musí živit…
Tak mohou docílit zrušení soutěže a její opakování. Na to pořadí v soutěži vliv nemá.
Myslím si že přesně k tomuto směřují. A pokud se prokáže že skutečně jde podat nabídku která vyhraje, ale pro stát bude dražší (kompenzace ztráty) tak ta soutěž nedává smysl a měla by být zrušena. Podle mě naopak RegioJet, už počítá s tím že soutěž bude zrušena…
Vzhledem k tomu, že podání k ÚOHS je spojeno se zaplacením kauce (která v případě neúspěchu propadá), tak je asi zřejmé, že RegioJet nepředpokládá, že by byla vyřazena Arriva a tím pádem smlouva by byla podepsána s RJ. Maximálně bude zrušeno řízení pro nejednoznačnost podmínek a bude se opakovat….
Nabídka by pro stát byla dražší jen v nějakém specifickém případě okolností. To už tu bylo takové dodatky které mohly nabídku zdražit.
i to by mělo být součástí hodnocení..ne se jen spoléhat na tvrzení dopravce, že tam pojede 2x více cestujících než nyní..
Asi jsem někde slyšel, co je problém v zadávacích podmínkách – bod zajišťující, že vlastně riziko za nízké tržby proti odhadu provozovatele/dopravce v soutěži nenese plně tento, ale z 50% objednavatel, který se tak nakone zavazuje hradit vyšší ztrátu z provozu než je reálně oficiálně vysoutěženo!
Tento bod a jeho zjevný výklad Arivou dělá ze soutěže bezcenou frašku, protože objednavateli nezaručuje nejnižší náklady na provoz objednávané služby a zájemcům o její dodávání umožňuje nabízenou cenu služby tzv. podstřelit za účelem vyhrání soutěže!
Ty body o sdílení ztrát už ve smlouvách byly i dřív.
To bude odhadem nějaká reakce na Covid, aby tam dali možnost pro nějaké nepředpokládatelné události.
Vnímám to podobně. Pro ČD bohužel, že tuto kličku nepochopili nebo nechtěli pochopit. Každý soudný člověk musí vidět, že tak velký nárůst cestujících, který Arriva očekává, je velmi nepravděpodobný, minimálně v úvodní době trvání kontraktu kdy bude trať stále připomínat spíše staveniště.
takový nárůst je nepravděpodobný kdykoliv, nevím na co by tam dopravce ty lidi nalákal..samozřejmě něco více než v současnosti reálné je, ale tady se bavíme o číslech více jak 2x vyšších..a to je utopie, na toprostě ty lidi ani neexistují
Čím víc budou ČD zdržovat, tím dýl tam budou jezdit.
A pokud se prokáže, že mají pravdu, tak se bude muset zrušit a opakovat soutěž na provoz rychlíků R14A Pardubice – Liberec, R14B Liberec – Ústí nad Labem, R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor – Rumburk a R24 Praha – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk, tak tam zase bude déle jezdit ARRIVA.
Nejsem právník, ale skoro bych řekl, že proti zadávacím podmínkám můžete podat námitky pouze do konce lhůty pro podání nabídek. Takže je dost dobře možné, že to ÚOHS prostě shodí ze stolu…
Dle informací šlo o námitky na skutečnosti, které se daly zjistit až po vyhlášení vítěze
A? I to bude nějakou dobu trvat.
Spíš jim jde o ovlivnění podoby těch dalších VŘ, které článek zmiňuje.
Nová smlouva je platná od prosince 2028 (to je opravdu velká časová rezerva, ČD nic nestihnou…)
časová rezerva to fakt není..troufám si tvrdit, že ani kdyby už teď byla smlouva, s velkou pravděpodoností by se nevyjelo včas..si zkuste zjistit informace od výrobců
„ani kdyby už byla“…. Tvle s tímhle se snažíte argumentovat, fakt? A to vše ostatní, to jste se musel hodně snažit. Se smiřte s prohrou
Pokud to UOHS celé zruší, tak je jedno, že jsou až třetí.
Regiojet si myslím, že nic nevzdal, jen si lehce spočítal, že na UHOS stačí podat jedno dovolání a oni sami nemusí riskovat, že v případě neúspěchu jim propadne kauce.
ČD by se asi také mohly zaměřit na to, jak interně nabídky kalkulují?
Trosku jinak. CD to mohou hrat na predbezne opatreni zakazu uzavreni smlouvy. Jsou tam 4 roky na porizeni vozidel a tato lhuta je sibenicni. Takze kdyz to treba o dva roky natahnou, tak bude nezbytne s nimi uzavrit dodatek o prodlouzeni za uplne jine penize…
není možné udělat přímé zadání i jinému dopravci třeba na 2 roky? Sice nepředpokládám, že by to pro někoho bylo nějak zajímavé, ale nemusí to být jistota pro čd