Velká soutěž na dálkové vlaky na západ Čech skončila u ÚOHS. ČD napadly její podmínky
![Souprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2022/05/ch1.jpg)
RegioJet už odvolání proti výběru Arrivy nepodá.
Zatím největší soutěž na provoz dálkových vlaků v objednávce ministerstva dopravy začal řešit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Stalo se tak poté, co České dráhy napadly zadávací podmínky celého nabídkového řízení na provoz vlaků linky Ex6 Praha – Plzeň – Cheb a R16 Praha – Plzeň – Klatovy – Železná Ruda. Vítězem vyhlásilo ministerstvo dopravy společnost Arriva vlaky.
Podání návrhu potvrdily České dráhy (ČD). „Jelikož došlo ze strany ministerstva dopravy k odmítnutí našich námitek proti zadání a parametrům tendru, podali jsme návrh na přezkum úkonu objednatele,“ uvedl mluvčí ČD Filip Medelský.
Vítězství Arrivy u vlaků z Prahy na západ platí, ministerstvo odmítlo námitky dopravců
Ministerstvo tento týden oznámilo, že námitky Českých drah a RegioJetu po vyhlášení vítězství Arrivy zamítlo. Podle informací deníku Zdopravy.cz míří podání Českých drah nyní nikoliv proti vítězství Arrivy, ale zadávacím podmínkám. Dopravce na problém přišel až po vyhodnocení všech nabídek, nechce ale specifikovat, o jaký konkrétní bod jde.
Rozhodování ÚOHS může výrazně ovlivnit i parametry dalších nabídkových řízení na dálkové vlaky, aktuálně běží soutěž na provoz rychlíků R14A Pardubice – Liberec, R14B Liberec – Ústí nad Labem, R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor – Rumburk a R24 Praha – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk.
Nová linka z Prahy do Rumburku, 10 kritérií hodnocení. Obří soutěž na rychlíky v detailech
V boji o zakázku na provoz dálkových vlaků nebude naopak pokračovat RegioJet, který byl v soutěži druhý. Majitel RegioJetu Radim Jančura uvedl, že s vyjádřením ministerstva dopravy není spokojen, k ÚOHS se ale neodvolá. Jančura od počátku zpochybňuje reálnost nabídky Arrivy zejména v oblasti tržeb, jejichž odhad má Arriva výrazně vyšší než ostatní dopravci.
Vysoké podnikatelské riziko, tvrdí Jančura
„Ministerstvo argumentuje, že dopravce může cenou motivovat jízdu mimo špičku, což je podle našeho názoru v regionální a krátké meziregionální dopravě velmi problematické. Nezbývá než držet Arrivě palce, aby nastavila takovou cenovou politiku, která povede k nárůstu jízdného ale i nárůstu cestujících zároveň, a to takovému, aby se vyhnuli nákupu dalších souprav. Soutěžní podmínky v tomto řízení nevnímáme jako diskriminační, pouze upozorňujeme na velmi vysoké podnikatelské riziko,“ dodal Jančura.
Provoz na těchto linkách nyní zajišťují České dráhy. Pokud ministerstvo uzavře s vítězem smlouvu do konce června, Arriva by měla vyjet v prosinci 2028.