Na Slovensku začíná oprava osmi tratí za evropské peníze. Vyjde na 5,5 miliardy
Motorový vůz 811 ZSSK, ilustrační foto. Autor: Honza Groh (Jagro) – Vlastní fotografie/ Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5883287

Jestli chceme dostat lidi postupně do hromadné dopravy, tak potřebujeme, aby byla spolehlivá, jezdila na čas, rychle a měla co nejvyšší míru komfortu, tvrdí slovenský ministr.
Tak pořád ba evropskou unii Slováci nadavaji ale když jim pritecou tyto velké peníze tak to je dobré…
Fico a spol dobře vědí, že i Slovensko je součástí EU, ale jejich voliči rádi slyší, jak je všichni okolo utlačují.
Naštěstí pro ně mají vidinu spásy s budoucím rozšířením přátelství s velmi prosperujícím, čisto – křesťanským, nesvobodnejsim Ruskem.
Nie – my 5,5 milióna obyvateľov musíme trpieť vládu kreté-nov, ktorých zvolilo 1 284 427 neandertálcov.
Rusko nie je čisto kresťanské.
To s tím křesťanstvím byla ironie.
Samozřejmě žádná země nemůže být “ čistokrestanska“.
Pane Očadlý, v českém textu se používá česká gramatika. To platí i při uvádění cizích zeměpisných názvů, tedy i názvů slovenských krajů: „v Banskobystrickém, Trnavském, nebo Trenčínském kraji“.
Pokud by se váš článek zmiňoval třeba o rakouských spolkových zemích, bude platit stejná zásada, např.: „v Korutanech, nebo Štýrsku“, nikoliv „v Kärnten, nebo Steiermark“.
Nevím, za co ty mínusy.
Máte pravdu, Kořen slova se použije původní ale skloňuje se v češtině. Nicméně bývalo blbým zvykem počešťovat i ten kořen. Banská Bystrica bývala u někoho Báňskobystřická a Nízke Tatry se stávaly Nízkými. O Píšťanech místo Piešťan už ani nemluvě.
V těch pravidlech s vámi souhlasím.
S Bankou BystŘicí jsem se ale za svůj život naštěstí nesetkal.
U Nízkých Tater bych byl tolerantní, protože se jedná o běžné přídavné jméno, ale Píšťany, to jsem nikdy nepochopil.
Kdysi dávno v minulém století, když se hlásilo ještě naživo, mně na Slovensku rozesmálo jedno ohlášení příjezdu Košičanu, když se ozvalo: „…ktorý dalej ide cez HAVÍŽOU do Prahy.“
nevím, jak je to dnes, ale dříve i ty předpřipravené cizojazyčné hlášky ČD/ SŽ mohly někdy cizince taky rozveselit.
Havířou bych odpustil, oni taky správně říkají Prešou a Trebišou …
Od dua Krajíček & Hlaváček padla kdysi v bedně hláška, že to byly „prvé dve ŠOU na Slovensku“.
A pak ještě ta rekonstrukce železničních „svršů“. Takovej svrš – to je prevít.
Přitom pro automatickou kontrolu pravopisu i s návrhem případných oprav textu stačí pouhé jedno kliknutí.
Automatická kontrola pravopisu má často nedostatky v odbornej terminológii – aj v železničnej.
Kontrola pravopisu vás minimálně vás upozorní na nesrovnalost v textu. Pokud nebudete spokojený s nabízenými návrhy oprav, můžete si tam sám napsat, co chcete.
Niežeby si nemal pravdu, ale v tomto má chaos veľa ľudí (aj v médiách), napr. v SK veľa ľudí používa „do Plzňa“, „do Olomouca“ atď. 🙁
A v hospodě si dávají „velký plzeň“.
Už začala – Humenné bylo vlakem nedostupné víc než rok a částečně je to doteď.
Banská Bystrica má spojení s NAD směr Bratislava (už X měsíců) a odnedávna směr Košice (Lučenec – Filakovo výluka už od 12. 5., přinejmenším na 7 měsíců).
Což ovšem nejsou regionální tratě 😉
Ostatně i v tom seznamu v článku jsou úseky hlavních, ba mezinárodních, tahů.
A všechno jsou to tratě aktuálně nějak provozované, žádná z nich není s 20 a více let zastavenou dopravou…
odkedy je späť priame spojenie medzi Bystricou a Košicami?
Pardon, namísto Banské Bystrice měl být uveden (primárně) Zvolen.
Na tuhle záměnu bacha! To je jak prohodit Pardubice s tím jeho konkurentem na severu.
Za 5,35 mld. Kč??? To žádná velká oprava regionálních tratí nebude, to je zcela zavádějící tvrzení.
Treba si uvedomiť, že sa jedná o krátke úseky tratí, kde sa bude jazdiť v pôvodnej stope. Veľké investičné náklady zhltnú preložky tratí, veľké mosty, nové tunely. Napríklad na spomínanom úseku Výh. Holiša – Fiľakovo by mala byť po novom rýchlosť 120 km/h. Doterajšia traťová rýchlosť bola 100 km/h (z dôvodu nevyhovujúceho stavu dlhoročne 50 km/h). A žiadna z týchto tratí nie je regionálna. Takto môžeme pomenovať trať Lučenec – Utekáč a nie Nižná Myšľa – Ruskov
Celkem by mě zajímalo, na co bude dobrá na takovém krátkém úseku Holiša-Fiľakovo rychlost 120km/h, když prakticky žádné vozidlo ji nebude moci využít. A než tam někdy v budoucnu dorazí elektrizace, tak bude ta trať zralá na další rekonstrukci.
Jazdia tam (ak sa nemýlim) DMU 861 s Vmax=140.
To ano, ale na takovém krátkém úseku těžko takovou rychlost využijí, zvlášť pokud všude zastavují.
Trochu paradox, že na drôtizovanej trati do Moldavy nechali 100km/h a tu…. no ale budiž
To jsem taky nepochopil.aspoň 120….
To asi nebude moc velká oprava, vzhledem k tomu že většina slovenských lokálek je ve stavu před rozpadnutím.
Kolik slovenských lokálek máte v posledních letech osobně projeto?
Jeden by rád věděl, jak postupuje zdvojkolejnění z Bratislavy do Dunajské Stredy, 5 mld. Kč by taková akce spotřebovala jak nic.
Nebo Kral’ovany – Trstená, ta trať by potřebovala pořádnou rekonstrukci jak prase drbání.
Nijako.
Povedal to sám minister na tlačovke po otázke novinára.
Zatiaľ sa budú na tejto trati robiť iba drobné investície.
A na tom zbytku je zastavená osobní doprava.
Třeba Nové Mesto nad Váhom-Myjava-Veselí na Moravou má jeden extra pomaloý úsek kde se nepovedlo sanovat zářez už více než patnáct let?
Takže už i Slováci? Za chvíli budeme ve střední Evropě, kdo primárně regionálky ruší.
Jediní.
Tak Slováci už zrušili co se dalo. 😀
Oni toho moc neměli ani před rušením. Ale jinak by ty lokálky se stabilním osobním provozem člověk napočítal na prstech obou rukou.
MD pripravuje hromadný prevod regionálnych tratí na kraje, čo znamená pre 95% z nich zrušenie. 🙁
Jenze zaroven take jedini, u kterych je na mnohych tratich s naprosto tragickou obsazenosti spoju stale objednavana doprava.
Se koukněte, o jaké tratě v tom seznamu se jedná. Ani jedna z nich není na zrušení, ani jedna z nich není typická lokálka (ač Margecany Červená Skala a Trnava Kúty mají dnes už jen místní význam).
No, Margecany–Červená Skala, tam jezdí 2 nebo 3 páry denně… 😀
Právě že už ne, teď je asi 5 párů REx Banská Bystrica Margecany. Na straně k Margecanům samozřejmě stále jezdí osobáky (tedy když není výluka).
Vida, moc jsem to teď nesledoval. Naposled jsem odtamtud jel stejně autobusem do Popradu, protože to je násobně rychlejší.
Na tej trati su dva svety, Namestovo-Margecany maju v pracovne dni hodinovy takt a par vlakov je aj po Dobsinsku Ladovu Jaskynu. Az poslednych par kilometrov ma len tie tri vlaky denne.
Námestovo je jinde, tady je Nálepkovo 🙂
samozrejme
Přitom Margecany – Červená Skala je tak nádherná trať… Jedna z nejkrásnějších, co znám… A že jich znám hodně… Z Margecan jede vlak krásným zalesněným údolím do Námestova (budiž, jen velmi pěkné), ale pak Mlynky zastávka, kdy na peróně byl jen kus vlaku, zbytek v tunelu, úžasné Dedinky u nádrže Palcmanská Maša ve Slovenském ráji, cesta nad zelenomodrým údolím Hnilce, krásná Stratená, pak Dobšinská ladová jaskyňa poblíž obrovského podzemního komplexu, v lesích 4 km od vsi přes kopec ztracený Vernár, kde není vůbec nic, a potom téměř spirálový tunel, kterým vlak sjede k zastávce Telgárt penzion, kde se k peronu… Číst vice »
Nálepkovo, Nálepkovo. Nebo Vondrišel (úplně nepochopitelně přejmenovaná obec).
Ale jinak souhlas, je to tam nádherné.
Nálepkovo (v minulosti Vondrišel, nem. Vogendrisel, Wagendrüssel) – takýto názov po 2. sv. vojne nemal šancu na zachovanie. 🙁
…ale Telgárt vrátili. A spousta původně německých názvů na slovensku zůstala, šlo se spíš po těch maďarských. Navíc Nálepka ani odtamtud nebyl…
Jinak tohle je zajímavý blog
https://dennikn.sk/blog/1968045/genocida-madarskych-toponym-na-juznom-slovensku/
Chce to zopáknout slovenskou vlastivědu, Námestovo je na Oravě a je tam přehrada.
https://mapy.com/s/depetohunu
Jasně, sorry, omlouvám se, po pár vínech 😅😅. Samozřejmě je to Nálepkovo
Nádrážák by neměl chlastat.
Když má po osmi dnech volno… A ještě k tomu je v Mikulově… Nebuďte tyran 😂😂
Turnov a Trutnov také pořád někdo zaměňuje a většina normálních lidí to z kontextu obvykle stejně pochopí – i bez odkazu třeba na Krkonoše, když už ani u jednoho z těch míst není velká přehrada.
Kuřim, Kouřim; Hulín, Šluknov…
No a? Všechny okolní státy jich už dávno zrušili, nebo odprovoznili daleko větší procento. A to i v českém příhraničí. Nyní obnovují provoz jen na několika z nich a to ještě na takových, kde je poptávka daleko větší, než na těch českých s obratem do 100 cestujících denně.
Asi ste nepochopili ale idu resp. robia sa úseky BA -Nové Mesto – ÚNS, žiadna lokalka ale súčasť TEN-T koridoru ako aj Streda nad Bodrogom – Veľký Horeš či Ruskov – Nižná Myšla a nové AH medzi Leopoldovom a Račou; 2 elektrifikované trate Šelpice– Boleráz a okolie Levíc 1. alternatíva k trati 110 a 2. prepojenie medzi Banskobystrickým krajom a západným Slovensko; úsek Lučenec – Fiľakovo spojnica Banskobystrického kraja a východného Slovenska (dačo medzi regionálnou a hlavnou tratou) a asi jediná reálne regionálna Červená Skala – Telgart. Nie Slováci nezachranuju lokalky práve naopak: minulý rok z jednej cyklocesta (PN –… Číst vice »
Fakt? A kterou jsme konkrétně zrušili?
Celé to je divadlo zo strany ministra a GR ŽSR.
Mnohé tie projekty sú už v realizácii.
A konkrétne Šelpice – Boleráz (a aj trať pri Strede nad Bodrogom) majú problém s verejným obstarávaním, kde ŽSR chcú vylúčiť uchádzača, ale nedarí sa im to.
Len horko ťažko to páni priznali na tej tlačovke, aj to po otázke novinára…
Tu je video z tej tlačovky: https://www.youtube.com/watch?v=m0PUvT_gtNU&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Finfrastruktura.sk%2F&source_ve_path=Mjg2NjY
Minister aj šéf ŽSR tam tárajú slušné povedané nezmysly. Kto sa tomu rozumie, tak sa musí chytať za hlavu. Fakticky veľa chýb. Negujú svoje výroky v priebehu pár minút.
Tu to je zhrnuté: https://infrastruktura.sk/t/jozef-raz-ml-minister-dopravy-od-25-10-2023/25052/386?u=jarino
Diaľnice a modernizované železničné trate a vozidlá budujú už 35 rokov výhradne firmy kamarátov Mečiara a Fica. 🙁
A pak to dopadá jako Dúha a Višňové.