Na Slovensku začíná oprava osmi tratí za evropské peníze. Vyjde na 5,5 miliardy

Motorový vůz 811 ZSSK, ilustrační foto. Autor: Honza Groh (Jagro) – Vlastní fotografie/ Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5883287Motorový vůz 811 ZSSK, ilustrační foto. Autor: Honza Groh (Jagro) – Vlastní fotografie/ Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5883287

Jestli chceme dostat lidi postupně do hromadné dopravy, tak potřebujeme, aby byla spolehlivá, jezdila na čas, rychle a měla co nejvyšší míru komfortu, tvrdí slovenský ministr.

Odebírat
Upozornit na
guest
66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lukas

Tak pořád ba evropskou unii Slováci nadavaji ale když jim pritecou tyto velké peníze tak to je dobré…

Svojšín

Fico a spol dobře vědí, že i Slovensko je součástí EU, ale jejich voliči rádi slyší, jak je všichni okolo utlačují.
Naštěstí pro ně mají vidinu spásy s budoucím rozšířením přátelství s velmi prosperujícím, čisto – křesťanským, nesvobodnejsim Ruskem.

Addams

Nie – my 5,5 milióna obyvateľov musíme trpieť vládu kreté-nov, ktorých zvolilo 1 284 427 neandertálcov.
Rusko nie je čisto kresťanské.

Svojšín

To s tím křesťanstvím byla ironie.
Samozřejmě žádná země nemůže být “ čistokrestanska“.

Karl vB.

Pane Očadlý, v českém textu se používá česká gramatika. To platí i při uvádění cizích zeměpisných názvů, tedy i názvů slovenských krajů: „v Banskobystrickém, Trnavském, nebo Trenčínském kraji“.
Pokud by se váš článek zmiňoval třeba o rakouských spolkových zemích, bude platit stejná zásada, např.: „v Korutanech, nebo Štýrsku“, nikoliv „v Kärnten, nebo Steiermark“.

Lysimachia

Nevím, za co ty mínusy.

Ketchup1970

Máte pravdu, Kořen slova se použije původní ale skloňuje se v češtině. Nicméně bývalo blbým zvykem počešťovat i ten kořen. Banská Bystrica bývala u někoho Báňskobystřická a Nízke Tatry se stávaly Nízkými. O Píšťanech místo Piešťan už ani nemluvě.

Karl vB.

V těch pravidlech s vámi souhlasím.
S Bankou BystŘicí jsem se ale za svůj život naštěstí nesetkal.
U Nízkých Tater bych byl tolerantní, protože se jedná o běžné přídavné jméno, ale Píšťany, to jsem nikdy nepochopil.
Kdysi dávno v minulém století, když se hlásilo ještě naživo, mně na Slovensku rozesmálo jedno ohlášení příjezdu Košičanu, když se ozvalo: „…ktorý dalej ide cez HAVÍŽOU do Prahy.“
nevím, jak je to dnes, ale dříve i ty předpřipravené cizojazyčné hlášky ČD/ SŽ mohly někdy cizince taky rozveselit.

mic

Havířou bych odpustil, oni taky správně říkají Prešou a Trebišou …

Karl vB.

Od dua Krajíček & Hlaváček padla kdysi v bedně hláška, že to byly „prvé dve ŠOU na Slovensku“.

Daniel Jablonecký

A pak ještě ta rekonstrukce železničních „svršů“. Takovej svrš – to je prevít.

Karl vB.

Přitom pro automatickou kontrolu pravopisu i s návrhem případných oprav textu stačí pouhé jedno kliknutí.

Addams

Automatická kontrola pravopisu má často nedostatky v odbornej terminológii – aj v železničnej.

Karl vB.

Kontrola pravopisu vás minimálně vás upozorní na nesrovnalost v textu. Pokud nebudete spokojený s nabízenými návrhy oprav, můžete si tam sám napsat, co chcete.

Addams

Niežeby si nemal pravdu, ale v tomto má chaos veľa ľudí (aj v médiách), napr. v SK veľa ľudí používa „do Plzňa“, „do Olomouca“ atď. 🙁

Lysimachia

A v hospodě si dávají „velký plzeň“.

xyz

Už začala – Humenné bylo vlakem nedostupné víc než rok a částečně je to doteď.

Banská Bystrica má spojení s NAD směr Bratislava (už X měsíců) a odnedávna směr Košice (Lučenec – Filakovo výluka už od 12. 5., přinejmenším na 7 měsíců).

Kubrt

Což ovšem nejsou regionální tratě 😉
Ostatně i v tom seznamu v článku jsou úseky hlavních, ba mezinárodních, tahů.

Rabín

A všechno jsou to tratě aktuálně nějak provozované, žádná z nich není s 20 a více let zastavenou dopravou…

Filip

odkedy je späť priame spojenie medzi Bystricou a Košicami?

xyz

Pardon, namísto Banské Bystrice měl být uveden (primárně) Zvolen.

Yoss

Na tuhle záměnu bacha! To je jak prohodit Pardubice s tím jeho konkurentem na severu.

F. K.

Za 5,35 mld. Kč??? To žádná velká oprava regionálních tratí nebude, to je zcela zavádějící tvrzení.

Rado

Treba si uvedomiť, že sa jedná o krátke úseky tratí, kde sa bude jazdiť v pôvodnej stope. Veľké investičné náklady zhltnú preložky tratí, veľké mosty, nové tunely. Napríklad na spomínanom úseku Výh. Holiša – Fiľakovo by mala byť po novom rýchlosť 120 km/h. Doterajšia traťová rýchlosť bola 100 km/h (z dôvodu nevyhovujúceho stavu dlhoročne 50 km/h). A žiadna z týchto tratí nie je regionálna. Takto môžeme pomenovať trať Lučenec – Utekáč a nie Nižná Myšľa – Ruskov

Mark

Celkem by mě zajímalo, na co bude dobrá na takovém krátkém úseku Holiša-Fiľakovo rychlost 120km/h, když prakticky žádné vozidlo ji nebude moci využít. A než tam někdy v budoucnu dorazí elektrizace, tak bude ta trať zralá na další rekonstrukci.

Addams

Jazdia tam (ak sa nemýlim) DMU 861 s Vmax=140.

Mark

To ano, ale na takovém krátkém úseku těžko takovou rychlost využijí, zvlášť pokud všude zastavují.

rušnovodič Peter

Trochu paradox, že na drôtizovanej trati do Moldavy nechali 100km/h a tu…. no ale budiž

Nedbal

To jsem taky nepochopil.aspoň 120….

Roman

To asi nebude moc velká oprava, vzhledem k tomu že většina slovenských lokálek je ve stavu před rozpadnutím.

oplanisko

Kolik slovenských lokálek máte v posledních letech osobně projeto?

N.N.

Jeden by rád věděl, jak postupuje zdvojkolejnění z Bratislavy do Dunajské Stredy, 5 mld. Kč by taková akce spotřebovala jak nic.

Roman

Nebo Kral’ovany – Trstená, ta trať by potřebovala pořádnou rekonstrukci jak prase drbání.

Horizon

Nijako.
Povedal to sám minister na tlačovke po otázke novinára.
Zatiaľ sa budú na tejto trati robiť iba drobné investície.

Lysimachia

A na tom zbytku je zastavená osobní doprava.

Ketchup1970

Třeba Nové Mesto nad Váhom-Myjava-Veselí na Moravou má jeden extra pomaloý úsek kde se nepovedlo sanovat zářez už více než patnáct let?

Lumír Kalas

Takže už i Slováci? Za chvíli budeme ve střední Evropě, kdo primárně regionálky ruší.

Lumír Kalas

Jediní.

M19

Tak Slováci už zrušili co se dalo. 😀

Lysimachia

Oni toho moc neměli ani před rušením. Ale jinak by ty lokálky se stabilním osobním provozem člověk napočítal na prstech obou rukou.

Addams

MD pripravuje hromadný prevod regionálnych tratí na kraje, čo znamená pre 95% z nich zrušenie. 🙁

HHonza

Jenze zaroven take jedini, u kterych je na mnohych tratich s naprosto tragickou obsazenosti spoju stale objednavana doprava.

Kubrt

Se koukněte, o jaké tratě v tom seznamu se jedná. Ani jedna z nich není na zrušení, ani jedna z nich není typická lokálka (ač Margecany Červená Skala a Trnava Kúty mají dnes už jen místní význam).

Lysimachia

No, Margecany–Červená Skala, tam jezdí 2 nebo 3 páry denně… 😀

Kubrt

Právě že už ne, teď je asi 5 párů REx Banská Bystrica Margecany. Na straně k Margecanům samozřejmě stále jezdí osobáky (tedy když není výluka).

Lysimachia

Vida, moc jsem to teď nesledoval. Naposled jsem odtamtud jel stejně autobusem do Popradu, protože to je násobně rychlejší.

M@trixX

Na tej trati su dva svety, Namestovo-Margecany maju v pracovne dni hodinovy takt a par vlakov je aj po Dobsinsku Ladovu Jaskynu. Az poslednych par kilometrov ma len tie tri vlaky denne.

Kubrt

Námestovo je jinde, tady je Nálepkovo 🙂

M@trixX

samozrejme

Marťas

Přitom Margecany – Červená Skala je tak nádherná trať… Jedna z nejkrásnějších, co znám… A že jich znám hodně… Z Margecan jede vlak krásným zalesněným údolím do Námestova (budiž, jen velmi pěkné), ale pak Mlynky zastávka, kdy na peróně byl jen kus vlaku, zbytek v tunelu, úžasné Dedinky u nádrže Palcmanská Maša ve Slovenském ráji, cesta nad zelenomodrým údolím Hnilce, krásná Stratená, pak Dobšinská ladová jaskyňa poblíž obrovského podzemního komplexu, v lesích 4 km od vsi přes kopec ztracený Vernár, kde není vůbec nic, a potom téměř spirálový tunel, kterým vlak sjede k zastávce Telgárt penzion, kde se k peronu… Číst vice »

Lysimachia

Nálepkovo, Nálepkovo. Nebo Vondrišel (úplně nepochopitelně přejmenovaná obec).

Ale jinak souhlas, je to tam nádherné.

Addams

Nálepkovo (v minulosti Vondrišel, nem. Vogendrisel, Wagendrüssel) – takýto názov po 2. sv. vojne nemal šancu na zachovanie. 🙁

Lysimachia

…ale Telgárt vrátili. A spousta původně německých názvů na slovensku zůstala, šlo se spíš po těch maďarských. Navíc Nálepka ani odtamtud nebyl…

Jinak tohle je zajímavý blog
https://dennikn.sk/blog/1968045/genocida-madarskych-toponym-na-juznom-slovensku/

Michal M

Chce to zopáknout slovenskou vlastivědu, Námestovo je na Oravě a je tam přehrada.
https://mapy.com/s/depetohunu

Marťas

Jasně, sorry, omlouvám se, po pár vínech 😅😅. Samozřejmě je to Nálepkovo

Daniel Jablonecký

Nádrážák by neměl chlastat.

Marťas

Když má po osmi dnech volno… A ještě k tomu je v Mikulově… Nebuďte tyran 😂😂

exnadražák

Turnov a Trutnov také pořád někdo zaměňuje a většina normálních lidí to z kontextu obvykle stejně pochopí – i bez odkazu třeba na Krkonoše, když už ani u jednoho z těch míst není velká přehrada.

Lysimachia

Kuřim, Kouřim; Hulín, Šluknov…

Qěcy

No a? Všechny okolní státy jich už dávno zrušili, nebo odprovoznili daleko větší procento. A to i v českém příhraničí. Nyní obnovují provoz jen na několika z nich a to ještě na takových, kde je poptávka daleko větší, než na těch českých s obratem do 100 cestujících denně.

Filip

Asi ste nepochopili ale idu resp. robia sa úseky BA -Nové Mesto – ÚNS, žiadna lokalka ale súčasť TEN-T koridoru ako aj Streda nad Bodrogom – Veľký Horeš či Ruskov – Nižná Myšla a nové AH medzi Leopoldovom a Račou; 2 elektrifikované trate Šelpice– Boleráz a okolie Levíc 1. alternatíva k trati 110 a 2. prepojenie medzi Banskobystrickým krajom a západným Slovensko; úsek Lučenec – Fiľakovo spojnica Banskobystrického kraja a východného Slovenska (dačo medzi regionálnou a hlavnou tratou) a asi jediná reálne regionálna Červená Skala – Telgart. Nie Slováci nezachranuju lokalky práve naopak: minulý rok z jednej cyklocesta (PN –… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Fakt? A kterou jsme konkrétně zrušili?

Horizon

Celé to je divadlo zo strany ministra a GR ŽSR.
Mnohé tie projekty sú už v realizácii.
A konkrétne Šelpice – Boleráz (a aj trať pri Strede nad Bodrogom) majú problém s verejným obstarávaním, kde ŽSR chcú vylúčiť uchádzača, ale nedarí sa im to.
Len horko ťažko to páni priznali na tej tlačovke, aj to po otázke novinára…

Horizon

Tu je video z tej tlačovky: https://www.youtube.com/watch?v=m0PUvT_gtNU&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Finfrastruktura.sk%2F&source_ve_path=Mjg2NjY
Minister aj šéf ŽSR tam tárajú slušné povedané nezmysly. Kto sa tomu rozumie, tak sa musí chytať za hlavu. Fakticky veľa chýb. Negujú svoje výroky v priebehu pár minút.
Tu to je zhrnuté: https://infrastruktura.sk/t/jozef-raz-ml-minister-dopravy-od-25-10-2023/25052/386?u=jarino

Addams

Diaľnice a modernizované železničné trate a vozidlá budujú už 35 rokov výhradne firmy kamarátov Mečiara a Fica. 🙁

Lysimachia

A pak to dopadá jako Dúha a Višňové.