Doprava ve městě Metro

Metro D a společný podnik s Pentou? Radní plány opět odložili

Vizualizace stanice metra D Nemocnice Krč. Foto: Metroprojekt
Vizualizace stanice metra D Nemocnice Krč. Foto: Metroprojekt

Uprostřed prázdnin čekalo dnes pražské radní hlasování o jedné z největších akcí v jejich volebním období: založení společného podniku se společností Penta, který má zajistit stavbu nových stanic na budoucí trase D. Nakoec opět nehlasovali.

Podle agentury ČTK nakonec náměstek pro dopravu Petr Dolínek bod z programu stáhl s tím, že chce doplnit od DPP další podklady. Na twitteru o tom informovala také radní Petra Kolínská.

Důvodem je červnová novela zákona o urychlení výstavby liniových staveb, do které se dostalo i metro D. To znamená, že Praha může začít stavět i na pozemcích, které ještě nemá vykoupené. Právě na těžkostech s výkupy pozemků stavěli zastánci návrhu na společný podnik Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) s developery. Teď o jeden z hlavních důvodů přišli.

Je to jen další argument, proč je společný podnik v tuto chvíli nesmysl,“ říká David Ondračka z Transparency International. Jednotná není ani pražská koalice, i proto Zelení navrhnou dnes úplný konec těchto plánů. „Z našich analýz vyplývá, že zákon o předběžné držbě, který teď konečně prošel ve sněmovně, výrazně zrychlí výkup pozemků pro nové stanice metra. A to i bez účasti soukromých subjektů,“ uvedla radní pro územní rozvoj Petra Kolínská.

Založení společné firmy měli radní schválit na konci května, nakonec materiál odložili. Penta vyhrála soutěž, kterou vypsal DPP. Ve společném podniku má mít 51 % akcií. Výběr strategického partnera proběhl formou dvoukolového výběrového řízení za účasti 6 renomovaných developerů. „Společný podnik bude pod pevnou kontrolou DPP a hlavního města Prahy díky nadstandardní ochraně akcionářských práv DPP,“ řekl mluvčí Penty Ivo Mravinac.

Společný podnik měl umožnit co nejrychlejší vykoupení pozemků pro výstavbu metra a především stanic na povrchu. Podle současné legislativy nemůže za pozemky nabídnout cenu, kterou požadují jejich vlastníci. Pokud ale projde i senátem na konci června schválená novela a podepíše ji prezident výkupy budou snadnější a půjde stavět i bez souhlasu majitelů.

Metro I.D, základní údaje.
Pramen: DPP

Současně má společný podnik těžit z finančního zhodnocení pozemků přilehlých k novým stanicím, a pokrýt tak část nákladů na výstavbu. Společný podnik nebude stavět tunely, stanice ani vestibuly. Jejich stavbu bude zajišťovat DPP.

Model navržený DPP, o kterém musí rozhodnout pražstí radní (Rada je valnou hromadou DPP) počítá s tím, že DPP do firmy vloží 318 milionů korun, Penta 331 milionů korun. „Je to odvážné, moderní a pro město výhodné řešení,“ uvedl generální ředitel DPP Martin Gillar. Ve společném podniku má mít Penta 51 procent a DPP 49 procent. Nová firma by se tak řídila soukromým právem, čímž by se urychlil výkup pozemků a následně zjednodušilo získání stavebních povolení. Město podle Gillara nemůže vlastníkům nabídnout tržní cenu, majitelé přitom žádají násobky cen, které vycházejí ze znaleckých posudků. Celkem jde o 655 pozemků se 162 vlastníky.

Celý projekt metra I.D s deseti stanicemi má stát 40 miliard korun, z toho by na společný podnik (DPP a  Penta) vycházela investice 6,5 miliardy. Desetinu této sumy by tvořilo základní jmění podniku, 331,5 milionu by dodal soukromý partner a 318,5 milionu DPP. Zbylých 90 procent investice má pokrýt komerční úvěr od konsorcia bank.

Společný podnik by měl na starosti nadzemní části stanic a development přilehlých pozemků. Práva ke všem pozemkům musí nabýt do čtyř let, jinak může dopravní podnik Pentu z holportu „vykopnout“. „To je podle mě velice důležitý ochranný mechanismus,“ uvedl ekonomický ředitel DPP Peter Hlaváč.

DPP počítá s tím, že zatím bezejmenná nová firma bude mít řadu dcer. Ze sta procent bude vlastnit investiční společnost, která postaví stanice, kde není developerský potenciál nebo už ho má pod palcem jiná firma. Jde o stanice Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč a také most přes krčské nádraží. Pro ostatní stanice budou založeny developerské dcery (pro každou zvlášť). Podíl společného podniku v těchto firmách se bude odvíjet od vůle města k developerskému podnikání a ochotě do něj investovat, maximálně však bude 49 procent. Minimálně bude mít hodnotu vložených pozemků. Zbytek podílu (vždycky však většina) připadne na Pentu. Se založením speciálních firem se počítá pro stanice Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice. DPP nicméně přiznává, že konkrétní business plány pro jednotlivé stanice zatím neexistují.

Společný podnik bude mít několik příjmů, ze kterých bude splácet několikamiliardový bankovní úvěr. V první řadě půjde o platby od DPP za pronájem a využívání prostor, do podniku by měly plynout i dividendy z jednotlivých SPV. Východy ze stanic budu smluvně zajištěny. Všechny peníze půjdou na splátky úvěru, pokud nebudou stačit, nalije do podniku peníze DPP skrze směnečný program. Tím by měl dopravní podnik převzít od bank věřitelskou roli. Finále má přijít za 15 let, kdy Penta bezplatně převede svůj podíl ve společném podniku na DPP.

Společný podnik bude mít tříčlenné představenstvo, kde jeden člen (předseda) bude nominant DPP a bude zároveň vykonávat funkci generálního ředitele. Gillar přiznal, že už o obsazení této pozice jednal s někdejším šéfem stavební společnosti Hochtief CZ Tomášem Bílkem. V dozorčí radě bude poměr opačný, dva členové budou z DPP. Pro některá rozhodnutí, například manipulaci s pozemky, bude třeba stoprocentní shoda.

Společný podnik přichází v době předvolební kampaně, kritizuje ho proto nejen část koalice, ale i opozice. Podle primátorky Adriany Krnáčové jde o kampaň založenou na strašení lidí. Penta chce navrhnout, aby na činnost společného podniku dohlížely respektované osobnosti veřejného života

Štítky

6 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Takže to stát postaví se soukromníkem s jehož firmou se může v budoucnu stát cokoli a pak se stát bude padesát let soudit. Výborně.

    • Tak ono to nemá jednoduché řešení. Město nevlastní pozemky a za cenu, za kterou může město max. vykupovat, to nikdo neprodá. Penta s tím nebude mít problém, ale cenou za to bude významná role soukromého hráče, který na tom bude chtít logicky vydělat. Vím, že toto není investigativní portál, ale stálo by za to rozkrýt, kdo a kdy prodal konkrétní pozemky do soukromých rukou… plány metra D existují poměrně dlouho a pokud nejde o restituční pozemky, muselo k prodeji do soukromého vlastnictví dojít v době, kdy už tyto plány alespoň nahrubo existovaly.

      • Jo, to je klidně možné. Soukromník jistě postaví nad vlezy do metra skvělé komerční budovy a proto do toho jde, metro mu je patrně zcela ukradené, to je dle pana níže diskutujícího pro socky..Podle níže diskutujího JG jsou přemýšliví lidé prosťáčci, to je to samé uvažování jako před rokem 1989 se dávali přemýšliví lidé v SSSR do blázince. V ČSSR rovnou do Valdic.

  • Je to velmi logické- je přeci chvilku před volbama a socky/chudina/prostí občané – je jedno jak tu jednu a tu samou skupin u voličů nazvete – by to prostě neskousli…
    To je přece všem naprosto jasné a proto se tak děje – takže další zbytečný článek..

  • Na firmu se nebude vztahovat zákon o svobodném přístupu k informacím ani zákon o veřejných zakázkách. Takže je to dost riskantní podnik s velikým potenciálem pro podivné kšeftíky.

  • Paradox je, že v ČR jsme se dostali do situace, že realizace vlastní stavby je to nejjednodušší, co nás může potkat. Tomu by se předci asi vysmáli. Sice se schválil nový zákon, ale… zákon nepočítá s politikařením, nátlaku všech možných zúčastněných i nezúčastněných atd. atd. Zkrátka dnes nikdo nechce převzít za nic zodpovědnost – všichni se bojí něco rozhodnout, protože každé rozhodnutí logicky ubere u některé ze skupin politické body. Výsledkem je to, že rok po volbách se nic nedělá, protože se sestavují koalice, pak se politikaří a půl roku před volbama se už zase nic nedělá, protože se řekne, že rozhodnutí se nechá na nové garnituře. S naší mentalitou bychom potřebovali, aby volební období trvalo aspoň 10 let!

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora