Dopravci Železnice

Velká expanze RegioJetu. Pět nových zemí za půl roku, propojí i Rakousko s Polskem

Siemens Vectron v barvách RegioJetu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Siemens Vectron v barvách RegioJetu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Největší soukromý železniční dopravce v Česku letos může rozšířit svůj záběr až o pět zemí. Tři z nich si ze seznamu už může odškrnout, i když jednu víceméně formálně: Maďarsko, Slovinsko a Chorvatsko. „Na přelomu července a srpna spustíme vlaky z Prahy do Budapešti, do konce roku bychom chtěli jezdit z Česka přes Polsko na ukrajinské hranice,“ říká šéf RegioJetu Radim Jančura.

Jeho manažeři zkoumají už detailně podmínky, za kterých by si mohli půjčit peníze se státní garancí z programu Covid Plus. Ten se nově otevřel i dopravcům. „Zajímá to i nás, i když zatím jsme to nijak neřešili a musíme se s podmínkami programu teprve seznámit. Mohli bychom urychlit nákup některých vozů,“ říká Jančura. Zajímá se přitom o nové, ale hlavně použité vozy. „Bez státní garance musíme investice zastavit nejméně na dva roky. Banka by nám teď nepůjčila,“ tvrdí Jančura.

Letošní expanzi táhne nákup devíti lehátkových vozů po Deutsche Bahn. I díky nim mohly vzniknout nové vlaky do Chorvatska. Ty vznikly zcela mimo původní plán, Jančura s oblibou mluví o novém spojení jako o produktu korony. „Měli jsme prázdné vlaky a přemýšleli, jak lidi dostat zpět. Bylo nám jasné, že musíme spoléhat hlavně na české zákazníky,“ vysvětlil Jančura.

Už před koronakrizí firma plánovala spuštění linky do Budapešti. Ta by nakonec měla vyjet na přelomu července a srpna, dopravce finalizuje ceník. Vlaky pojedou dvakrát denně přes Vídeň: první ranní vlak z Prahy do Vídně pojede až do Budapešti, stejně tak předposlední, který bude v maďarské metropoli nocovat. RegioJet tak vstoupí i do atraktivního segmentu vlaků mezi Budapeští a Vídní. V Budapešti bude jezdit na nádraží Kelönfeld a Déli. Do Maďarska firma oficiálně začala jezdit s vlakem do Chorvatska, zastavuje v městečku Csorna poblíž Györu.

Podstatně větší expanze čeká RegioJet na konci roku. Nově chce začít jezdit do Polska a až na ukrajinskou hranici. Firma má už přes rok v Polsku licenci, aktuálně čeká na povolení pro konkrétní trasu u polského regulátora. Nová linka přitom nebude jezdit jen z Prahy, ale i z Vídně. Dopravce chce spojit v Bohumíně noční vlak na ukrajinské hranice. Bohumín se má stát centrem velké logistické operace: vlaky z Praha a Vídně se rozdělí na dva: jeden bude pokračovat do Varšavy, druhý do Přemyšle. Tam má na RegioJet čekat vlak ukrajinských železnic. „Půjde o garantovaný přestup,“ dodal.

Jančura ve spojení na Ukrajinu vidí velký potenciál. „Před koronou jezdilo až dvacet autobusů denně do Lvova. Ty nemají budoucnost. Jednak na trhu vstupují nízkonákladové aerolinky, jednak vlaky,“ dodal Jančura. Za výhodu vlaku bude považovat například to, že kontrola proběhne za jízdy nebo cestující si může vzít větší zavazadlo. K podobné redukci autobusů došlo v minulosti u spojení Praha – Košice.

139 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bob

Nevíte někdo, zda se chystá RJ obnovit také linku z Prahy do Žiliny přes Bratislavu?
A zda Arriva ještě někdy obnoví linku do Trenčína?

Marek

A kdy začne Regiojet jezdit na trase Praha-Tábor-České Budějovice

Ic540

Až tam povedou kapacitní koleje.
Dočkáte se…😀👍🚂

Leoš Konečný

Tak do Budejovic vam jezdi zluty bus kazdou hodinu

Jirka

Až dodělají koridor. Na nickolejné výluky je hloupost nastoupit.

Bob

Naposledy když jsem jel autobusem z Ukrajiny (z Užhorodu do Michalovců), tak mi nejvíc vadilo, že nás slovenští celníci a pasáci (celní a pasová kontrola) nechali kysnout na hranici skoro dvě hodiny, ačkoliv jsme byli hned třetí autobus v řadě a skoro nikoho jiného tam neměli. A pracovali přesně stylem lenochodů z jistého kresleného filmu – naprosto to nepůsobilo dojmem, že by se nějak snažili nebo dokonce spěchali. Asi takto Ukrajince prudí prostě jen tak z principu, aby ukázali svoji nadřazenost. Batohy nás, českých turistů, přitom zkontrolovali jen velmi zběžně a s nadhledem, na Ukrajince byli mnohem přísnější. To je… Číst vice »

Jirka

Kontrola ve vlaku také může být výživná.

MlB

To ano, ale pokud proběhne za jízdy, člověk se s tím vyrovná mnohem lépe…

Mzp

Jančura je geniální podnikatel – použít Covid Plus na financování expanze je nápad za 2 miliardy 😛

Ludva

No banka by nám nedala, tak co si nezobnout od státu, že? Že ty peníze nejsou určené na rozvoj firem, ale na záchranu opravdu potřebných? To mě nezajímá, přeci s tou koupí dalších vozů nebudu dva roky čekat ne ? No to je prostě celý pan Jančura. Co dodat

Bob

Tak ono se v souvislosti s podporou pro dopravce psalo, že není určena dopravcům, kteří už před covidem měli problémy. Tedy chudým sebrat a bohatým přidat, to je cílem státu. Ne zachraňovat ty, kteří neměli rezervy.

Pravdepodobnost

Mate nejake tajne informace z vladnich zasedani k cemu jsou ty penize urcene? Pokud to sleduji tak penize nejsou vazane a lze za ne nakoupit treba drahy obrazy do kancelare reditele.

Ludva

Tak toto je vážně raději bez komentáře.

Dáda

no jestli to vevzít s jiného pohledu. POškození „rámičkou“ je u všech dopravců. díky tomu se posunula ekonomika všech dopravců směrem k problémům. Státní podpora by měla pomoci všem dopravcům, kteří „utrpěli újmu“. Někdo zasanuje nebo oddálí okamžitý krach. Jinej, kterej nebyl krachu tak blízko (z různých důvodů) podporu také využije využije a bude se rozvíjet. Nevidím v tom zásadní problém. Neby myslíte, že by se úspěch měl trestat a pomáhat by se mělo jen těm néně schopným, co se s „rýmičkou“ nezvládli vypořádat?

Ludva

Program covid není určen jen dopravním firmám. O ty se teď jen rozšířil. Takže se klidně může stát, že pan Jančura si koupí další ojetiny, aby mohl vydělávat na dopravě na Ukrajinu a nezbudou peníze na další, možná mnohem potřebnější a důležitější firmy. K čemu vám bude, že bude pravidelné spojení na Ukrajinu, ale třeba vaše děti se nedostanou do školy, protože zkrachuje autobusový dopravce který ty děti do školy vozil.

Avlaky

Tak asi budou jezdit do také školy, kde je dobré spojení

Dalibor

A podle jakých kritérií se měří potřebnost a důležitost? To jako někdo si bude rovnější? Kdo má nárok, nechť si zažádá. Předpokládám, že jsou nějaký podmínky, co musí splnit, aby garanci dostal.

Jaaa

Jak se to měří? Vždyť to je právě v těch podmínkách, které se mají nastavit. To není „nějaký podmínky“ = boží slovo. To někdo rozhoduje.

Jaaa

Ne, to je Babišův tunel pro SmartWings. A další kámoš se toho chytl.

Opravdu mi přijde diskriminační, že to mohou použít jen firmy nad 250 zaměstnanců. Velké firmy opravdu tolik podporovat nemusíme, mají tržní výhodu optimalizace z rozsahu.

Panda

Ideál z pohledu spotřebutele by byl, kdyby měl do budoucna RGJ (+ další ne-FlixTrain dopravci) relativně komplexní síť motivující národní dopravce ke zlepšení/zlevnění všude (a ne jen k přesunu kvalitních vozů a k výrazně rozdílné kvalitě služeb). Tzn. přidat Hamburg, Varšavu, Plzeň (časem snad Mnichov/Frankfurt), kde by často mohl urvat i silnou frekvenci mimo ČR, kde jsou vysoké ceny (Dresden-Berlín-Hamburg, Katovice-Varšava, Norimberg-Frankfurt, Regensburg-Mnichov…). A k tomu pokračovat v lehátkových výstřelech alá celoroční Přemyšl, letní Rijeka/Split/Livorno/Rimini (pro lepší využití vozů k tomu třeba zimní Dolomity/tyrolské Alpy a jarněpodzimní eurovíkendy?)…

Pravdepodobnost

Presne. Miliardy pro smartwings jsou castecne vyhozeny prachy ale tady se to skutecne projevi i pro obycejny lidi.

Pravdepodobnost

… castecne vyhozeny prachy a castecne darek cinanum… chtel jsem smaznout kus vety a smazal jsem toho moc

Vojta

Věta „Nová linka přitom nebude jezdit jen z Prahy, ale i mimo Česko, a to z Vídně.“ je trochu divná. Trochu mě zarazilo, kudy by se do Vídně mělo jezdit mimo Česko, nebo jestli jsou tím myšlené jenom Čechy. Přeložka „mimo“ dává smysl ve směru kudy, případně kam, ale odkud? Myslím, že kdyby tam bylo jenom „ale i z Vídně.“, tak by to bylo jasnější (nepředpokládám, že by někdo zaměnil rakouskou metropoli s vesnicí na západě Moravy).

computer

ale i přesto, to automatické strojové generování textů už funguje docela dobře

Bob

Předložka „mimo“ nemá jen význam „kam“ nebo „kudy“, ale také „kde“. Ale ve významu „odkud“ ji opravdu použít nelze. Pokud bychom chtěli využít produktivnosti češtiny, museli bychom pro ten účel vytvořit předložku „zmimo“, podobně jako máme „zpoza“ nebo „zpod“ (nářečně „zpopod“). V moravských nářečích existuje i předložka „zeza“ („je zeza Hradišča“ = bydlí za Hradištěm). „Mimo Česko“ jakožto komplementární protiklad Prahy taky není úplně košer.

Jakub

Nevím co ty dopravce pořád tak táhne kamsi na tu Ukrajinu.

Panda

Žijete někde v jeskyni, že nevíte, že tu pracuje poměrně dost Ukrajinců?

Jan

Nejen pracovníci, ale i rodinní příslušníci a potom za nimi jezdí příbuzní, takže i jeden člověk ukrajinského původu může vyvolat několik jízd ročně. Pokud si může člověk vybrat mezi 18-24 hodinami v buse na sedadle anebo ve vlaku na lehátku za stejnou cenu, tak je ta volba jasná.

Panda

Souhlas, napsal jsem to ve zkratce. On ani turistický potenciál (Lvov je celkem „trendy“) není úplně zanedbatelný, ale furt ten podíl turistů ve vlaku bude asi v průměru nižší než u jiných mezinárodních Ex.

Peeetr

Nebo je to naopak kancelářskej pražák, co si myslí, že hlavní funkcí železnice má být turismus.

Panda

Kancelářský Pražák zná právě Ukrajince dobře:)) (uklízečka, oprava chodníku, stavba po cestě domů, montérky v metru, vyprodaná sekaná+Braník v Bille:))

Marian Kechlibar

Žeby poptávka po dopravě tímto směrem?

Dalibor

Zájem lidí kupovat tamtím směrem lístky? Co jinýho by je tam táhlo!

Jiří Kocurek

Pro někoho asi nepředstavitelné: Zákazníci.

Jarda

Teším se, až se projedu žlutým vlakem do Maďarska. Jezdit tuhle trasu busem je utrpení. Nicméně každá další nová trasa od kteréhokoliv dopravce je dobrá zpráva, buďme rádi.

Panda

Navíc ČD tuhle linku také celkem zanedbávaly (oproti Vídni, Berlínu, Ostravě…), tak snad je to motivuje:) A Gyor je fajn destinace navíc.

Marian Kechlibar

Doporučuji oblast Visegrád / Nagymaros, krásná příroda i památky, má to tam „šmrnc“. A staví tam vlak z Budapešti do ČR.

Leoš Konečný

Zlutym busem to nebylo tak strasny

Tom

Tomu fandím, jen na čem by měl zapracovat je kvalita lůžek a lehátek. Jeli jsme s ním loni do Popradu a kvalita lůžek nic moc, EN Slovakia a vozy WLABmz ale i WLABMee jsou mnohem komfortnější.

PetrN

možná protože Regiojet má lehátka, nikoliv lůžka a vámi zmiňované WLABmz/mee jsou lůžkové vozy se třemi lůžky v kupé

David

To máte asi pravdu, ale taky připusťte, že jste za tu přepravu s RJ zaplatili o něco míň než za EN Slovakia. Takže volba je na vás. Buď preferujete moderní vozy a nebo preferujete cenu.

Mirek

Já jsem vloni jel do Popradu „lůžkem“ Regiojetu za téměř 1300 Kč, plus něco stál i lístek Brno-Pardubice. Zpět opravdovým lůžkem ČD za 605 Kč a to včetně navazujícího úseku Česká Třebová – Brno. Regiojet je velmi často dražší než dráhy, zvláště ve špičkách.

bkp

No upřímně, raději bych viděl konečně tu linku do Berlína, než někam na ukrajinské hranice…

Panda

1 vlak na ukrajinské hranice bude mít asi jistější odbyt díky více dojíždějícím za prací/rodinou, ale jinak souhlas, že Berlín je třeba oproti Vídni/Blavě dost podceněný a je to vidět na počtu busů…

Peeetr

Jenže Praha Berlín není zase tak silná linka, naopak české a polské pohraničí směrem na západ a tamní největší město Berlín má ideální parametry pro autobusy.

Panda

Pořád je to ale vlakem časově cca stejné s busem, horší to je v některých časech s cenou… A například linka Praha/Brno-Vídeň taky za posledních let hodně narostla a to mj. díky Railjetu a Regiojetu – větší frekvence, větší kvalita, nižší cena (samozřejmě i díky rušeným autobusům, opravě D1 a chybějící dálnici u Nových Mlýnů). ..

Pravdepodobnost

Nemci nechtej regiojet pustit na koleje. Maji strach ze by soukrnomnik zdrzoval objednany vlaky a zpusoboval zpozdeni.

(realne zachovat zachovat lokalni monopol aby cestovani po zeleznici bylo drahy jako prase a krizove tak financovalo zakladni dopravni obsluznost – tedy stav kdy mate jednotlivou jizdenku predrazenou a pravidelno podstrelenou – coz by soukromnik delal obracene)

Jiří Voseček

Co tak čtu stesky a hejty na lůžka, lehátka, značení tříd, cesty do Chorvatska, linku R8: Jančurovi zapomněli odboráři z ČD říct, že to NEJDE. A Jančura nevěděl že to nejde, takže to udělal a lidi mu za to platí. Blbec, přeci to nejde.

Od lesa

Jsou to bestie, říkám to furt!

Iveta

Jo na tom něco je ,ČD má tolik hejhulů odborářů ,že než se na něčem shodnou tak už projekt ukradne konkurence.ČD by do Chorvatska jezdila po nutných jednáních vedení -odbory tak v roce 2022.Ano Jančura je křivák a bere zaměstnance na hůl ,ČD mají odbory a prosadí např.kvalitní odpočinek při dělené směně ,příplatky a odpovídající plat ,ale vše je zdlouhavé a tratí firma a tím následně i zaměstnanci a v odborech jsou na regionálních pozicích převážně lidé co profesně již nemohou mít postup ,tak se angažují jako slavní odboráři.A zaměstnanci mají stejně porád názor ,že odbory mají dát kolekci na… Číst vice »

Dalibor

jo to srovnání s Metransem sedí. Bohužel pro ČD, kde to nejen v poslední době spí a neschopní ( a zároveň všeho schopní) kokoti si dělají kariéru

Ludva

Jiří a proč do toho pletete odboráře? Oni vám něco provedli 😀 ? Oni mohou za to, že vedení ČD rozhodlo, že to pro ně není proveditelné? O tom silně pochybuji. Nevím, jak na ČD pracují odbory, věřím, že asi dost špatně, ale v tomto rozhodně nejedou. A jen trochu na obranu ČD. Ano Jančura dostal dobrý nápad a velice rychle ho i provedl, to je bezesporu úspěch. Ale všichni by si měli uvědomit, že srovnávají dvě naprosto rozdílné organizace. Soukromého dopravce, který má naprostou většinu výkonů komerčních a proto si může prakticky dělat co se mu zlíbí, má volně… Číst vice »

Jiří Voseček

Pletu do toho odborare, protože píšu o těch co komentují na tomto serveru. Zapsklych RK haterech. A pokud to nejsou členové či vedoucí pracovnici odboru CD, tak sním boty.

CD mají povinnosti vyplývající ze smluv se státní správou a zajištěny příjem. Myslím že se nemusíte bát toho, že RK zastaví expanzi.

Že Jančura hodně mluvi všichni víme. Splní třetinu. Ale i ta stojí za to.

Ludva

No Jiří tak se můžeš pustit do těch bot. Já tu ty některé věci o kterých píšeš také kritizoval a s ČD mám společné jen to že s nimi dost často jezdím jako cestující. Dobrou chuť. To že někdo nevidí všechno jen v růžových barvách neznamená, že je automaticky odborář z druhého tábora.

Jiří Voseček

To že vy zrovna nejste z ČD neznamená že většina také není. Normální diskutující běhání RJ tak fanaticky jako tady mnozí předvádí.

žlutý klandr

Konkurenční prostředí je potřeba všemi prostředky podporovat a kultivovat.

SP45-116

Czekamy na Was. Będzie konkurencja dla PKP IC. Ceny powinny spaść.

Dáda

takt ak, rád pojedu na výlet i do Ploska, tentokrát vlakem!

pkajetan

Kochamy Polskę, lubimy tam wracać. Szkoda, że ​​Regiojet nie jedzie na północ, do Poznania…

SP45-116

Jak Poznań to Szczecin i przesiadka na prom do Malmo, Trelleborga.

Urban Transport Lover

Czeskie firmy prywatne z przyjemnością podróżują do Polski – a Polacy mają prawo podróżować po lewej stronie pociągiem o bardzo wysokich usługach.

Ic540

Zdravím.

Třešničkou na dortu toho spojení Rakousko/Česko Polsko a v článku se o tom autor nezmiňuje…

Je možnost přestoupit v Ostravě Svinově od Vídně na vlak Praha Košice a odvratně…

Takže spojení s Vídni s jedním přestupem v Ostravě získávají i všechny města od Havířova po Košice kde tento vlak staví…

Určitě toho využiji při návštěvě Vídně.
Ráno osobní do Svinova a Morávií tam.
Celodenní možnost programu a večer zpět.
Ne vždy je potřeba či možnost nocovat ve Vídni. Takže za mě ok.
Zatím však není znám přesný odjezd vlaku z Vídně…

Ic540

V Ostravě se tedy během noci nahlédnutím do JŘ vyskytne 6 nočních vlaků Regiojetu…

Kdo by to byl před pár lety řekl.
Praha Polsko
Vídeň Polsko
Praha Košice
a zpět…

A že bude s jedním přestupem i možnost Vídeň Košice a zpět…

Až neuvěřitelné….
😀👍🚂👍😀🚂

Palecek.M

No a predstavte si, ze se da dojet z Vidne do Kosic i bez prestupu

Ic540

Jojo. Dá. Měl jsem spíše na mysli okrajové spojení nikoliv denní IC vlak…

V.N.

Ono to není primárně určeno pro cestující Košice-Vídeň. Ale pro lidi jedoucí od takového Těšína až po Margecany do Vídně.

Romino

Takéto spojenie už existovalo priamym vozňom ZSSK z Košíc do Viedne cez Bohumín a späť na vlakoch EN Slovakia/EN Chopin. No potom sa zrušilo, nakoľko sa zaviedol IC vlak Košice – Bratislava – Viedeň.

Ic540

Zdravím.
Jo denní spojení je určitě plus.
No okrajová a noční kolikrát přinášejí možnosti nespat v hotelu, ale využít vlak…
Tak co se týká Slovenska mohly by Poľana a Zemplín v podstatě jezdit až z a do Vídně…

Jaaa

Ovšem kdo by tím jel…

Ic540

Zdravím.
Kdo by tím jel.
Asi každý z trasy zmíněných vlaků co nemá cíl Bratialavu, ale Vídeň.
Důvody jsou různé a je jich mnoho jak u Bratislavy tak Vídně…
Jde o to nabídnout.
A to se v poslední době nějak zapomínalo…😀👍🚂

Pravdepodobnost

Jsou lidi co pres den nemaji co delat (prpadne se jim cestovani pocitace do pracovni doby) a tak radi cestuji v denni dobu. Ostatni vyuziji radi vecernich/rannich nebo v dobach nouze i nocnich vlaku.

Jan Kocourek

Ať si jezdí kam chce ale ať nedělá z lidí blbce a novináři to ještě přiživují. To že nabízí lehátka za lůžka a ještě se mu za to tleská je neskutečné a drzé. Proč nejedná férově? Vždyť i při nákupu jízdenky klame cestující tím že nabízí ty lůžka.

Ondros

Ruku na srdce, kolik cestujicich zna rozdil mezi lehatkem a luzkem? Je tento pojem legislativne zakotven? Asi nikoliv, vse vychazi z drazni terminologie, ktera neni zavazna. RJ slavi uspech take proto, ze na rozdil od CD nabizi sve sluzby prehledne a jednoduse.

Jakub

V čem ČD nabízí své služby složitě? A v čem je oproti ČD úspěšnější?

Původní Pražák

No řekl bych, že jen díky RJ jsou dnes ČD tam, kde jsou, pokud jde o jednoduchost a podmínky nákupu jízdenek. A pokud jde o úspěšnost, doporucuju najít si na YouTube videa Simona Sinka o „infinitive game“. Pak se možná přestanete nesmyslne ptat, která firma je úspěšnější.

Jakub

A vy sám tedy nevíte v čem je RJ úspěšnější, že odkazujete na nějaká videa?

Původní Pražák

To video by vám vysvětlilo, ze firmy nehrají fotbal, aby se dalo posoudit, ze jedna je úspěšnější nez jiná. Na což se mimochodem da přijít i selským rozumem.

V.N.

Vám připadá tarifní systém ČD jednoduchý ?

Jakub

Mě je nějaký tarifní systém vcelku ukradený. Já kupují jízdenky přes mobilní aplikace a rozhodují se podle konečně ceny. Nákup přes aplikaci mi přijde jednodušší u ČD. Pokud jde třeba o internetové stránky, tak tam třeba, podle mě, RJ zaostává výrazně.

Jan Kocourek

To tedy promiňte ale na to musi být nějaká legislativa? To tam může dát dřevěné lavice a vydávat to za lůžkové delux? Ale když by to dělali ČD to by bylo řevu a vy a vám podobní byste to hned kritizovali ale u RJ je to dle vás v pořádku.

Chronosphere

No to klidně může.Neexistuje zákon, který by mu to zakazoval. Řev by ale byl taky,a proto takovou hloupost,která vás kdoví proč napadla,logicky neudělá, protože by to kritizovali i jeho zákazníci.A z těch on na rozdíl od ČD žije.

Jan Kocourek

Jeho zákazníci neví jaký je standard lůžkového kupé tak to nekritizují. A dle mínusů to zde neví dost lidí.

Dáda

Jak kde. ony ty standarty mají různmí provozovatelé různě nastaveny. Který máte na myslí vy?

Jan Kocourek

Níže jsem dal odkaz. A tam je krásně vidět jak vypadá lůžkové kupé.

Dalibor

no já měl šanci jet lůžkem i v Rusku…. tak proto se prám který z mnoha standartů máte na mysli.

sledovatel webu

Proč tady chcete mávat nějakým praporem? Standarta je přece něco úplně jiného než standard!

Dalibor

Jsa staršího data narození používám stále starý provopis. Holt prostě nejsu kůl, a pořád vík, kterého jsem data narození a ne datumu a siny ne sinusy. Stejně tak mám standartní řešení abyste se nenadřeli nikoliv čím dál modernější aby jste. Starý pes se nový štěkání nenaučí..

Bob

Standarta se od standardu lišila už docela dávno, to fakt s datem narození nesouvisí. Ale cením si toho, že neznáte plusy a minusy, ale jen ply a miny a lyžnické hůlky máte z bambu a ne z bambusu. A do práce jistě jezdíte autobem.

Chronosphere

Čí je chyba,že cestující veřejnost nezná standardy ČD? Cestujících? RJ? Nebo snad dokonce panku? Teda punku.

Jakub

Samozřejmě že existují zákony na ochranu spotřebitele. V rozhodnutích správních orgánů případně pak soudů může být definováno co je co.

Chronosphere

Tak to jste mě pobavil.Myslíte,že nějaký zákon zakazuje jízdu na dřevěných latích pod názvem Extra special class ? Popřípadě že existují nějaké správní orgány přes hadrou potaženou koženku?
Označení Coach, lůžko,lehátko,uhlák,810 lux je na vůli každého dopravce,a jestli se vám nezdá název odpovídající kvalitě,jeďte s někým jiným.

Frantisek

A stejně tak míchá jedničku s dvojkou. Teď je otázkou, zda to většina lidí vůbec dokáže rozlišit podle dosud ustálených zvyků, nebo je jim to prostě jedno (byť bylo fajn odlišit lůžko s povlečením a převlékáním se do pyžama od lehátka s dekou a spaním ve víceméně denním oblečení).

Původní Pražák

To jsem nevěděl, že na lůžko se musím převléknout a na lehátko nesmím?

Chronosphere

Lehátko má povlečení taky.Dezinfikované.

Dáda

No právě. on má staré lehátkové vozy, kde 2 lehátka zrušil a má tam jen 4 ne 6. nicméně k nim je povlečení v jisté formě, tj je to takový něco mezi.

dopravák

Lehátkové vozy s oddíly s pouze čtyřmi lehátky existovaly už dávno i u různých státních drah, ale Č(S)D je běžně nenakupovaly ani jich nevyužívaly – byly ovšem vždy definovány jako lehátkové a nikoli jako lůžkové = kategorie vozu vždy záležela a záleží na vybavení a službách v jednotlivých vozech poskytovaných (a od toho se odvíjejí i ceny za jejich použití).

Jiří Kocurek

Víte, co byla sranda? Řazen Beer jako dvojka a k tomu A149 jako jednička. Hádejte v čem bylo lepší svezení?

Dáda

ten rozdíl je již menší.
Svého času byly kategorizace přísně dané i počtem cestujících v kup´é. RJ má takový lehátrkolůžko. původně lehátka, snížil kapacoitu na 4 lidi 4 lehátka. Lehátka jsou ponekud měkčeji vytapecírovaná než kalsická lehátka 70. let. tj naní je to takoví něco mezi…

Jaaa

4 lehátka v kupé jsou T4, jsou to pořád lehátka. I na západě, odkud má svoje lehátkové vozy.
Rusko má sice 4 lůžkové vozy, ovšem podle východních standardů, kde není místo na pověšení kabátu a velkej kufr. Chceme tady východní standardy?

Jan Kocourek

Pro mínusující: Tak to vypadá lůžkové kupé
https://www.luzkovevozy.cz/luzkove-vozy-wlabmz-TTyX27.html
A porovnejte si to s RJ 😛

Dalibor

Špatná definice. Takto vypadají lůžkové kupé JLV. Porovnejte si to s RJ a to včetně cen. Každá služba má svou cenu a své zákazníky.
mj jel jsem lůžkáčem v Rusku a opravdu vypadal jinak než ten JLV, nehledě k tomu že tam mají i na „spací vozy“ 3 různý „třídy – úrovně“

Jaaa

Jo, včetně plackarty, že. Prosím zkuste neztotožňovat západní standardy s těmi východními…

Dalibor

No já jel spacím v Rusku 2x jak se to jemnovalo „oficiálně“ netuším říkali tomu spalnyj vagon, ale kupíčko bylo pro 2, děžurná ochotná, klima, mi se tocelkem líbilo. Teda záchod byl společněj por celý vůz. Jo a dežurná ho zamyká před příjezdem do zastávky, neb „ve stanici nelze“. Na chdbě mašinostroj „samovar“ na horkou vodu. Bohužel jídelní vůz náš vlak jaxi neměl. Sprcu jo, ale ve vedlejším voze a za „bakšiš“, nebyla v ceně lístku. Maj tam v kupé telku, ve který jedouo furt ty samý věci dokola. Prostě jinej standart.

Heki

Kocourek mne fakt bavi🤣hlavně poté co jsem četl trefné příspěvky o odborarich výše…Typická potrefena husa.

Jan Kocourek

Těžko trolle se železniční dopravou nemám nic společného. Jen mě irituje že Jančura dělá z lidí blbce a lehátka vydává za lůžka ale hnupum je to jedno a tleskají tomu protože žlutý.

Pavel

Přeprava Gastarbeirů se zrychluje a začínají dostihy mezi vlaky a low costy. Nemyslím si, že váha zavazadel bude rozhodovat zda vlak nebo letadlo. Low cost má až 32 kg na letenku + 7 až 10 kg do binu. Nevím, co by v dnešní době musel Gastarbeiter stěhovat, aby se vyplatilo se mu vláčet s bagáží po vlaku a cestovat tam a zpátky o dva dny déle a ještě být z vlaku rozlámaný. Když ušetří 2 dny dovolené, jsou to pro něho cca 3.000 Kč minus únava z cesty vlakem minus potencionální problémy s vybírači výpalného. A Gastarbeiteři už umí počítat… Číst vice »

J.K.

Těžko říct, ale stále má třeba vyprodané busy z Londýna, i když už se létá…

Pavel

Souhlas. Ale přece jenom věkově a charakterem práce/únavy je rozdíl mezi zedníkem z Ukrajiny a servírkou z Čech, jak snesou stěsnání > 10 hodin. Proto i vlaky vítězí u Ukrajinců nad busy. Ve vlaku se lze aspoň projít, příp. pokud je volněji, natáhnout nohy.

Pravdepodobnost

A hlavne ve vlaku se lze vozrat. Uz z toho duvodu zustanou u vsech obyvatel vychodu v oblibe.

Zbyněk

Ono i trochu záleží na časových polohách spojů. Např. ty nové linky wizzu z Pardubic mají časy letů docela hrůzostrašné, buď budete muset vstávat ve 2 ráno, abyste let stihl, nebo ve 2 ráno přiletíte. Tady bych o pohodlí letecké dopravy moc nemluvil, noční vlak bude mít své místo.

Pavel

S tím částečně souhlas, že se u letů v noci část pohodlí stírá. Na 2. stranu, právě Pardubice určitě moc rádi vyjdou WIZZu vstříc, pokud by chtěl létat a odbavovat přes den/navečer, místo v noci. Takže pokud WIZZ bude vnímat vlaky od Studenta jako konkurenci, snadno si pozici vůči Studentu vytrimmují. Zkoušel jsem Lvov a WIZZ má, zatím, září a ještě podmíněné souhlasem regulátora/vlády. Možná jen kvůli COVIDu, ale i tak určitě se ještě budou věci ladit.

Dan

Spíš bych řekl, že WIZZ nemá co přes noc dělat s letadlem, tak ho pošle do Pardubic. Takže bych to na změnu času odletu moc neviděl

Pavel

Jde i lety až od září. Volných letadel určitě bude mít WIZZ až až.

Dáda

Každý si zvolí to, co mu nejvíc vyhovuje. Já třeba využívám letadlo i vlak. Podle toho, o co jdu. Loukóstu se snažím vyhýbat, nejsem tak nějak spřízněn s cestujícími, které je zhusta využívají – mám rád svůj klid. Tzn alespoň ekono-komfort. Noční vlaky mám rád, protože z nich nevylízám rozlámanej a vyspanej a najezenej.

Pavel

Vlaky (i tramvaje) mám rád, že jedou rovně a neposkakují jak autobus. A potom z vlaku jsou výhledy, které z auta nebo busu nejsou, protože přece jenom vlak není tolik stíněný zastávbou díky ochrannému pásmu okolo. Na dlouhou štreku ale musí vlak uhánět, jinak je to k nesnesení, což, bohužel, je v ČR miserie. Naopak, v Itálii např. je cestování vlakem naprostá lahůdka v porovnání s vyčerpávajícím slalomem po dálnicích v krajině. V Česku mají kouzlo lokálky, ale dálky, až na zcivilizovaný koridor Praha-Ostrava-Břeclav, jsou spíš k vzteku. A konektivita do zahraničí je hrůza hrůzoucí – viz. bus DB do… Číst vice »

Pravdepodobnost

Ne kazdy ma obsesivni strach cestovat pozemni dopravou a kazdy vstup do dopravniho prostredku bere jako zacatek pracovni doby. Vetsina ukacek (vseho co bydli na vychod od karpat) cestuje vlakem zasadne totalne vozraly. Takze pro ne je to spis jako jestli letet za manzelkou hned nebo se na dva dny stavit v hospode. Akorat se ta hospoda trochu kejva, cas od casu drzcne piiiivem a obcas prudi nekdo strizlivej.

Vladimir

Vi nekdo kolik ma leoexpress aktualne zamestnancu? Covid plus mohou cerpat firmy s vice jak 250 zam. a nejsem si jisty jestli on na nej dosahne.

J.K.

Taky jsem si říkal že bude na hraně, ale s LE Tenders by to mít měl, nevím jestli to jde sečíst v rámci skupiny…

Tomáš

Leoš to zvládne, v nejhorším případě rychle zaměstnance převede

Vít Jůza

Myslím, že už jsem se koukal na wikipedii, a tam bylo asi 255 … což je ovšem bez záruky.

Aleš

Jančura má pravdu, autobusy na dálkových linkách nemají budoucnost.
Smysl pro autobusy je na středně dlouhých tratích do 300 km. Léta jsem
jezdil jako autobusák na evropských linkách a mohu to jen potvrdit.

Pan Da

mno, vídávám v Plzni naprosto nacpané autobusy A-EXPRESSu linky Plzeň – Snina…..sám tam tedy jezdívám vlakem , ale i pro tohle je reálná poptávka

PatriK

Důvodem je cena a přeprava až na místo bez přestupu.

Frantisek

Protože často neexistuje přiměřená nabídka vlaku, pár lidí má taky možná větší pocit bezpečí.

Hynek

Navíc kapacita autobusu může být pro takové cesty optimální, více lidí by už nejelo, proto se snaží nalákat lidi každou blbostí. A koneckonců cestující si to může najít, když dá stejnou cenu jako u busu a pokud skutečně vozí 10 párů autobusů denně do Lvova, tak je fakty že je lepší vlak. Ovšem záleží taky na tom, jak lidem sednou časy, ne každému může vyhovovat, vlak v poledne a o půlnoci, jestliže teď si vybírá z autobusů např. co 2 hodiny.

Hodně štěstí

Přepojit jednu skupinu vozů z jednoho vlaku na druhý za velkou logistickou operaci nepovažuji. U nočních vlaků zcela běžná záležitost.

Zbyněk

Řekl bych, že to bylo myšleno tak, že v obou vlacích budou přímé vozy do obou konečných destinací. Oba se tak rozdělí v Bohumíně na půl a vozy budou přeřazovány jak z pražského vlaku na vídeňský, tak z vídeňského na pražský, bude to tak trochu složitější, než kdyby se přeřazovaly vozy jen z jednoho vlaku na druhý.

Vít Jůza

Pořád je to běžný posun, ano, proti rozřazování nákladních vlaků (jestli ještě nějaké jezdí) zcela primitivní.

David

Přinejhorším ty vlaky protáhnou přes svážný pahrbek.

Zbyněk

Přesně 😀 to s lidma uvnitř mám pocit ani nejde, takže se to všechno bude muset odehrávat na staničním kolejišti

Jan

Tak když jde na Ukrajinských hranicích převazovat podvozky s lidma, často i spícíma, tak proč by nešlo seřazovat? 🙂

Pravdepodobnost

Vetsinu osobnich vagonu nesmite ani spoustet. Je neco jinyho na zastavenym vagonu udelat udrzbu s lidma vevnitr a dost jinyho ten vagon plny lidi nekam nerizene stouhnout at se zastavi narazem do neceho.

Jiří Kocurek

Ne nejezdí. Metrans a ČD Cargo jsou halucinace.

Jaaa

ČD to v Bohumíně a v Břeclavi s nočními vozy dělají běžně už léta… Tyhle bombastické věty jsou něco, co mi tu občas vadí. 🙁

Hynek

Zajímalo by mě, jak to bude s třídami, jestli všechny budou k dispozici na všech relacích a jestli bude v nich dostatečná kapacita.

Hynek

Znáte to, velká logistická operace… Klasické velkohubé prohlášení, na která už jsme si u pana Jančury už zvykli. To, že se tak u ČD už léta běžně spojují takto vlaky a nějakou dobu už jsou i tři, to všechny nechá chladnými, tam nikdo velblouda z komáry dělat nemá zapotřebí, ale u RJ to je velká logistická operace. Divné, že velká logistická operace nebyla, když se před pár lety spojoval s vlaky LE kvůli výluce v Ústí nad Orlicí. To jezdili Praha – Česká Třebová spolu a pak třeba RJ na Havířov a LE na Staré Město. To byla teprv logistická… Číst vice »

noerf

Důležité je, aby měl dostatek lokomotv a vagónů. U lokomotiv to bude mít díky postupnému zařazení Traxxů MS3 a možnosti pronájmu Vectronů (ELL, Lokotrain) pokryté, otázka je,jak je na tom reálně s vagóny, kterých nemá úplně dostatek.

vitapb

Tak že by konečně dal dokupy a začal provozovat vozy po SNCB?

Gajda

Osobně si myslím, že velcí dopravci v Evropě teď všechno potřebovat nějakou dobu nebudou, tak by možná stálo zato zkusit si něco třeba na rok jen pronajmout. Jeden to nebude mít odstavený a druhej bude mít s čím jezdit, spokojený můžou být oba