Velká expanze RegioJetu. Pět nových zemí za půl roku, propojí i Rakousko s Polskem
Největší soukromý železniční dopravce v Česku letos může rozšířit svůj záběr až o pět zemí. Tři z nich si ze
Největší soukromý železniční dopravce v Česku letos může rozšířit svůj záběr až o pět zemí. Tři z nich si ze seznamu už může odškrnout, i když jednu víceméně formálně: Maďarsko, Slovinsko a Chorvatsko. „Na přelomu července a srpna spustíme vlaky z Prahy do Budapešti, do konce roku bychom chtěli jezdit z Česka přes Polsko na ukrajinské hranice,“ říká šéf RegioJetu Radim Jančura.
Jeho manažeři zkoumají už detailně podmínky, za kterých by si mohli půjčit peníze se státní garancí z programu Covid Plus. Ten se nově otevřel i dopravcům. „Zajímá to i nás, i když zatím jsme to nijak neřešili a musíme se s podmínkami programu teprve seznámit. Mohli bychom urychlit nákup některých vozů,“ říká Jančura. Zajímá se přitom o nové, ale hlavně použité vozy. „Bez státní garance musíme investice zastavit nejméně na dva roky. Banka by nám teď nepůjčila,“ tvrdí Jančura.
Letošní expanzi táhne nákup devíti lehátkových vozů po Deutsche Bahn. I díky nim mohly vzniknout nové vlaky do Chorvatska. Ty vznikly zcela mimo původní plán, Jančura s oblibou mluví o novém spojení jako o produktu korony. „Měli jsme prázdné vlaky a přemýšleli, jak lidi dostat zpět. Bylo nám jasné, že musíme spoléhat hlavně na české zákazníky,“ vysvětlil Jančura.
Už před koronakrizí firma plánovala spuštění linky do Budapešti. Ta by nakonec měla vyjet na přelomu července a srpna, dopravce finalizuje ceník. Vlaky pojedou dvakrát denně přes Vídeň: první ranní vlak z Prahy do Vídně pojede až do Budapešti, stejně tak předposlední, který bude v maďarské metropoli nocovat. RegioJet tak vstoupí i do atraktivního segmentu vlaků mezi Budapeští a Vídní. V Budapešti bude jezdit na nádraží Kelönfeld a Déli. Do Maďarska firma oficiálně začala jezdit s vlakem do Chorvatska, zastavuje v městečku Csorna poblíž Györu.
Podstatně větší expanze čeká RegioJet na konci roku. Nově chce začít jezdit do Polska a až na ukrajinskou hranici. Firma má už přes rok v Polsku licenci, aktuálně čeká na povolení pro konkrétní trasu u polského regulátora. Nová linka přitom nebude jezdit jen z Prahy, ale i z Vídně. Dopravce chce spojit v Bohumíně noční vlak na ukrajinské hranice. Bohumín se má stát centrem velké logistické operace: vlaky z Praha a Vídně se rozdělí na dva: jeden bude pokračovat do Varšavy, druhý do Přemyšle. Tam má na RegioJet čekat vlak ukrajinských železnic. „Půjde o garantovaný přestup,“ dodal.
Jančura ve spojení na Ukrajinu vidí velký potenciál. „Před koronou jezdilo až dvacet autobusů denně do Lvova. Ty nemají budoucnost. Jednak na trhu vstupují nízkonákladové aerolinky, jednak vlaky,“ dodal Jančura. Za výhodu vlaku bude považovat například to, že kontrola proběhne za jízdy nebo cestující si může vzít větší zavazadlo. K podobné redukci autobusů došlo v minulosti u spojení Praha – Košice.