Véčkem za úspornější létání. KLM s univerzitou v Delftu poprvé odstartovaly s modelem netradičního letadla

Funkční prototyp letadla Flying - V. Foto: KLMFunkční prototyp letadla Flying - V. Foto: KLM

Letadlo má mít v přepočtu na sedačku o 20 % nižší spotřebu než stávající stroje, cestující i náklad budou v křídlech.

Po dvou letech příprav odstartoval z nejmenované letecké základny v Německu funkční model letadla Flying-V, které vyvíjí Technická univerzita v nizozemském Delftu společně s leteckou společností KLM.

Letoun ve tvaru písmene V může podle vývojářů znamenat průlom ve snižování spotřeby paliva v letecké dopravě. Prvnímu letu předcházely dva roky příprav, pozemních testů a rozsáhlé testování v aerodynamickém tunelu.

Posun ve vývoji oznámil nizozemský dopravce na svých stránkách, KLM vývoj částečně financuje. Mezi partnery je také například Airbus.

„Byli jsme velmi zvědaví na letové vlastnosti Flying-V. Plánujeme se všemi našimi partnery nadále tento koncept rozvíjet. Dalším krokem bude Flying-V model na udržitelné letecké palivo,“ řekl Pieter Elbers, prezident a generální ředitel KLM.

Letadlo je navrženo záměrně do tvaru písmene V. Kabina pro cestující, nákladový prostor i palivové nádrže jsou integrovány v křídlech letadla, čímž dochází k úspoře paliva. Výpočty ukazují, že futuristická konstrukce o délce 55 metrů činí tento letoun lehčím a aerodynamičtějším, čímž by měl při stejné vzdálenosti spotřebovávat o 20 % méně paliva než Airbus A350 – nejmodernější letadlo současnosti. I přes menší rozměry by Flying-V měl dokázat přepravit stejný počet cestujících (314 osob) a stejný objem nákladu (160 m³).

Tagy Flying - V KLM TU Delft úsporné létání
61 komentářů