Ve zkušební době se osvědčil. Pruh pro autobusy má být na Evropské natrvalo

Červeně zvýrazněný začátek buspruhu na Evropské. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýČerveně zvýrazněný začátek buspruhu na Evropské. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Úspora času vzniká zejména v úseku Nová Šárka – Divoká Šárka přesmykem autobusového pruhu z pravé do levé poloviny vozovky.

Odebírat
Upozornit na
guest
51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vít

Ten přesmyk je nic moc, kdyby se úsek uzpůsobil a bus pruhy byly v levé části (s širokými nástupními ostrůvky uprostřed) už od světelné křižovaly “nahoře” odstranilo by se křížení a kolizní situace.

Za Šárkou (blíž k Veleslavínu) už ke křížení prostě dojít musí …

Motolak

A proč vlastně trolejbusy po rekonstrukci nemohly jezdit stále vpravo jako předtím autobusy 119?

prt

Protože obsluhují sdruženou tram+bus zastávku Divoká Šárka.
https://maps.app.goo.gl/wq7KbmRAzjQYjZw98?g_st=ac

Leinad

A musí? Jasně sluší se aby linky stejným směrem zastavovaly u stejného nástupiště, ale 1) 119 je „rychlík“, 20+26 zastavují několikrát mezi Šárkou a Veleslavínem a jedou dál 2) Obojí má docela krátký interval i mimo špičky.

Filip Jirsák

Není to právě proto, aby se tam dalo snadno přestoupit, když tram a bus jinak neobsluhují stejné zastávky?

Davidoff

Zajímavé, zajímavé. Vždy když se autíčkům sáhne na počet pruhů, stanou se silnice průjezdnější. Zákaz předjíždění kamionů se taky osvědčil. Nešlo by to dělat častěji?

M1M2

Ono těch aut je logicky více, než VHD, takže jste objevil více, než svého času Kryštof Kolumbus. K Vaší smůle VHD nikdy nevykryje 100% poptávky.

MHD

Dělat častěji ve smyslu vytvořit BRT koridor, nebo ve smyslu škodit?

Leinad

Kde se zákaz předjíždění kamionů osvědčil? Více by se osvědčilo vymáhání pravidel o předjíždění, pokutování pomalého předjíždění a nedávání přednosti při změnách pruhu.

Panoramix

Očekával bych, že předjetím kolon vzniká podstatně větší časová úspora. Zatímco vyjádření ROPIDu, že je to “až” 100 sekund, v praxi znamená, že je to zpravidla tak 1 minuta. A to není vůbec nic, vzhledem k tomu, že se jedná o úsek dojezdový, kdy všechny spoje končí v oblasti P6 a případný skluz se nikam nepřenáší. Ale chápu, že je snazší vytvářet pseudoopatření tam, kde je to snadné a stačí zabrat 1 pruh na silnici, než provádět opravdové úpravy komunikací, které by umožnily plynulý průjezd VHD. Třeba úsek od Spojovací do Limuzské, kde jsou autobusy obětí silné IAD a naprosto… Číst vice »

Karel.kub

Na Českobrodské z centra by byl potřeba čtvrtý pruh, což se zástavbou pod kopcem není možné. Ale tam se stav změní se stavbou tunelů okruhu. Nejdřív k horšímu, pak snad k lepšímu.

Frantík

Příklad, že jeden pruh navíc by situaci spravil? 🙂

Karel

100 sekund mi prijde hodne mala uspora na to co takove opatreni zpusobi v okolnich ulicich a bohuzel je zde stale videt chybejici okruh alespon mezi D7 a Horomericemi / Suchdolem, protoze z Horomeric se na okruh primo najet neda, bud pres Predni Kopaninu (zvyseni tranzitu) a nebo se otoci na sjezdu u letiste (take zbytene zvyseni provozu) a ackoli jsem pro verejnou dopravu, tak bohuzel diky tomuto omezeni se zvysil provoz v obytnych ulicich, ktere na to nejsou stavene a jako dalsi dusledek pak dochazi ke zjednosmerneni techto ulic a tedy opet to odnesou obcane Prahy 6. Jde jen… Číst vice »

hobbysta

A všiml jste si, že jízdní doba trolejbusu v úseku Navigátorů – Nádraží Veleslavín je podle jízdního řádu 7 minut? Při takové jízdní době a na tak krátkém úseku (cca 3,3 km) se vám rozdíl minimálně jedné minuty (tedy 7 nebo 8+) skutečně zdá pro VHD se dvěma mezilehlými zastávkami málo? Jaký rozdíl byste si tedy v takovém případě představoval vy?

Zahn

100 sekund je přibližně čtvrtina jízdní doby v daném úseku. Jedná se také o průměrnou hodnotu, do níž jsou zahrnuty i víkendy a období slabšího provozu. Skutečná zdržení tam v ranní špičce směrem do centra často přesahovala 10 minut.

JanM

Společný pruh pro autobus a kolo, kdo tohle vymyslel? Autobus nebo taxi pojede za cyklistou rychlostí 30 km/h

Vasek

Nepustit cyklistu do pravého pruhu aby musel jet u pravého kraje levého pruhu? Před nervními řidiči aut zatímco vpravo je prázdno. Trochu bizár.

pacicka

V civilizovaném světě by byla cyklostezka úplně mimo silnici…

Ondra

Takže má cyklista jet v tom levém pruhu jako ostatní auta, to by bylo lepší myslíte ?

michal001

A kolik cyklistů jste tam viděl? To jednoho za den autobus v pohodě objede.

hobbysta

Pokud tam cyklisté skutečně jezdí jen minimálně (a nikde v dohledu není separátní cyklostezka), bylo by určitě lépe vytvořit pro ně cyklotrasu nejakou klidnější paralelní ulicí a cyklisty v tom úseku z Evropské vymístit bez pardonu úplně.

Jakub P

Většina lidí na kolech tam už dneska přes Dědinu nejspíš pojede Letecká-Navigátorů-Nová Šárka. Po Evropský nejspíš pojedou jen ti, kdo budou rychlejší než ten bus, takže k zákazu nevidím důvod. Škoda akorát, že DPP při stavbě tramvajový trati na Dědinu dle svého zvyku totálně zprasil cykloinfra ve Vlastině, ta by se jinak taky dala použít jako další možnost. Problém pro lidi na kolech je pak ten další úsek od ústí Vlastiny k Nádraží Veleslavín, kde je jen částečně legalizovanej chodník na straně k Šárce a paralelní ulice, který by mohly posloužit jako klidnější alternativa jsou jednosměrky bez cykloobousměrnosti (a logicky… Číst vice »

MaT

To se tak v Praze dělá už dlouho, je to tak prakticky u všech těchto původně kvůli MHD vyhrazeným pruhům, pokud je to tedy pravý pruh. Vrchlického, Patočkova… Jste si toho doteď nevšiml? Problém je právě u těch pruhů vlevo (třeba u FN Motol), tam se na řešení pro cyklo kašle. Podle inženýrů z DPP mají prý cyklisté jezdit po chodníku (asi si nevšimli, že pro kola legalizovaný není, nahoru k Vypichu podél ulice není dokonce žádný, resp. je trochu dála vede trochu jinam), nebo si mysleli, že se tam na kole prostě nejezdí. I když chápu, že pomalejší cyklisté… Číst vice »

Frantík

Předjíždět se dá i tím vyhrazeným pruhem. Pokud zrovna tam nejede autobus.

Dachs

Spíš nerozumím privilegiu pro taxi.

Jinak tady cyklista asi docela sviští. Jinde funí do kopce a řidič autobusu plného lidí jej nemůže bezpečně předjet (zatáčky či rozhledové poměry, provoz proti). Největší ignoranti pak předjedou autobus v zastávce, aby si manévr vzápětí všichni zopakovali.

jirka

Taxi narozdil od bezne IAD nepotrebuje parkovani (po kazde jizde}.

hobbysta

Taxi doprava je logicky (a oprávněně) vnímána spíš jako paralela VHD než jako IAD – taxislužba je služba podobná VHD, která má provozovatele a zákazníky podobně jako VHD.

Frantík

Nevim, jestli to jde i přes plnou čáru jako tady, ale pokud se ho autobus rozhodně předjíždět, auta v normálním pruhu by měla ten autobus pustit.

Jakub P

Zkuste si najít průměrnou rychlost busů v Praze, možná vás to překvapí. Zejména takhle z kopce člověk na kole spíš dojíždí busy zastavující v zastávkách, než aby dojížděly busy jeho. A to má jednoduchý řešení, prostě na tom kole trochu zpomalíte za těmi busy…

Karel

Nahodou je to docela fajn z kopce, protoze clovek jede rychle a ve vetsine pripadu se mi stalo, ze me predjel bus u okruhu a dasli me dojel az pred Veleslavinem. Do kopce bych se samozrejme do takoveho pruhu nehrnul a abych rekl pravdu tak me naopak prekvapilo, ze toto nevylo mozne napr. v Ceskych Budejovicich a clovek jel na prave strane leveho pruhu, z leva auta a z prava trolejbusy, takze mi stacilo ani ne kilometr takove jizdy

Vasek

Strašné co v Budějovicích vytvořili. Na Lidické mi vyženou cyklistu před auto. Vedle něj prázdný pruh pro auto/trolejbusy.

Svedek

Nebo do nej proste najede jak ridic linky 201 dnes v 15.44 v Rychnovske smer Cerny Most, proste dedku uhni jinak te sejmu, a nakonec na nej z okenka plivne

Mařenka

Teď ještě důsledně řešit neoprávněné blokování a projíždění buspruhu a bude to fungovat ještě líp.

MaT

No než ty namátkové kontroly jednou za čas, co vidím třeba na Vrchlického, by to chtělo využít kamerový systém a ty pokuty posílat prostě automaticky všem…

Snad tam není ten problém jako u dálnic, že pokutu je možné dát jen vozidlům, které policie zastaví a zkontroluje, že tam náhodou nejede někdo s průkazem ZTP…

Jakub P

Dobrej nápad je taky instalovat ty kamery přímo na busy MHD.

Jan

To by se mi líbilo spíš na tramvajích s tím, že by se automaticky rozesílaly pokuty autům blokující tramvajový pás.

Jakub P

Klidně to může být na busech i na tramvajích.

hobbysta

Autobusy snad většinou už i nějaké kamery mají (i se záznamem), tak by snad mohlo stačit přidat řidičům nějaké tlačítko, jehož obsluhou by se někde (kdekoli) zaznamenal čas, ve kterém je na tom záznamu nějaký prohřešek (a třeba ne jen něčí neoprávněná jízda v BUSpruhu) zaznamenán, aby bylo snazší tyto záznamy vyhodnocovat a řidiče „napráskat“ PČR do nějaké databáze. První (jediný) takto zjištěný případ u každého vozidla bych třeba nechával projít, ale když by vozidlo se stejnou RZ bylo nahlášeno víckrát, pak začít nejdřív výchovnou pokutou a posléze i strženými body. Ale to by se tím někdo kompetentní (MD ČR)… Číst vice »

Jenda

Komu byste body strhával, když nevíte, kdo řídil? Provozovateli vozidla? Co když vůbec nemá řidičák?

michal001

Dnes dělá řidiče Boltu a Uberu kdejaký bambula. To byste musel denně aktualizovat importy tisíců aut.

V. K.

Existuje evidence vozidel taxislužby a mají povinnost tam mít ty auta zapsaná. Takže to není problém.

pacicka

Proč? Tak to zaplatí provozovatel vozidla a ten ať si to s bambulou vyřídí sám, kde je problém‘?

jirka

Protoze taxi (tudiz i ten bambula) do toho pruhu muze

prt

Taxi se střešní svítilnou tam může – ale těch moc není.

Dachs

Bez kamer to bohužel nepůjde. Málokdy třeba na Strakonické je vidět hlídka. Pokud je, mají žně.

Jenda

A proč tam ta hlídka není denně? Naivně mi přijde, že by za den vybrala klidně sto tisíc – to mi neříkejte, že by se městu i čistě finančně nevyplatilo 🙂

leos

V čem je problém, že kamery nehlídají zneužívání bus pruhů, když mohou hlídat rychlost? Proč to v Praze nejde? Určitě by šlo importovat seznam SPZ IZS, MHD a taxíků. Kdo to blokuje a proč? Každý řidič, který objede kolonu bus pruhem a pas se do ní začlení, zpomaluje kolonu pro všechny.

richard

Je to velmi dobrá otázka, kterou si my (obyvatelé Vokovic) neustále klademe, a odpověď – jak nám bylo řečeno – leží na policii. Ta tvrdí, že podle zákona musí každý přestupek zachycený kamerou být ručně zkontrolován policistou, než může být zaslána pokuta. Alespoň to nám řekl radní Hrubes. Necháme si to ověřit; při vydávání pokut za parkování na základě práce vozů Eltodo to nezdá být problém (za čtyři dny jsem dostal tři pokuty za parkování, protože jsem zaparkoval svůj elektromobil v takzvané „oranžové zóně“ v mylném přesvědčení, že tam mohu parkovat zdarma).

Frantík

A určitě jich není tolik, aby si to Máňa za 3 hodiny nezvládla projít ručně.

leos

Jako dočasné řešení by Praha měla postavit několik hlídek ráno a odpoledne na hlavní tahy s bus pruhem. Tipuji, že za pár měsíců by se počet zneužívání celkem snížil.

Jeffer

Dajme tomu, že po dobu dočasnosti by sa ťažko ospravedlňovali náklady na inštaláciu kamier. Ale teraz, keď je to už „na večné časy“ by sa mohli.