Ve Žďáru začala stavba jižní spojky, má odlehčit Brněnské ulici

Zahájení stavby přeložky I/37, Žďár nad Sázavou (květen 2024). Pramen: ŘSDZahájení stavby přeložky I/37, Žďár nad Sázavou (květen 2024). Pramen: ŘSD

Odborníci předpokládají, že v místě přeložky by se měla nacházet stará cihelna s cihlářskou pecí.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zahájilo stavbu přeložky silnice I/37, která ve Žďáru nad Sázavou propojí ulice Brněnská a Jihlavská, a přinese tak místním alespoň drobnou úlevu od tranzitní dopravy. Stavba 700 metrů dlouhé silnice si vyžádá 113 milionů korun, hotova má být na jaře 2025. Zakázku v tendru získala společnost Aquasys, která má ve Žďáru sídlo.

Přeložka má odlehčit především Brněnské ulici, v níž se dnes spojují dopravní proudy směřující do Žďáru od východu po silnici I/19 ve směru od Nového Města na Moravě a od jihu po silnici I/37 ve směru od Velké Bíteše (a tím od dálnice D1). Denně tudy projede 11 tisíc aut.

„Propojka ulic Jihlavská a Brněnská je jednou z částí plánovaného obchvatu města. Stavba převede část nákladní a osobní dopravy z vnitřní sítě ulic Jihlavské a Brněnské do nově vybudovaného úseku a odlehčí křižovatce ulic Jihlavská a Brněnská. Tranzitní doprava pojede přímo po nové propojce,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

I/37 Žďár nad Sázavou, Jihlavská - Brněnská. Pramen: ŘSD

I/37 Žďár nad Sázavou, Jihlavská – Brněnská. Pramen: ŘSD

Přeložka je navržena jako dvoupruhová, na obou koncích bude okružní křižovatka. Po dokončení bude úsek navazovat na již zprovozněnou propojku ulic Brněnská a Jamská.

Zároveň se stavbou začne v trase archeologický průzkum. Odborníci na základě zjišťovacího průzkumu z roku 2021 předpokládají, že v místě přeložky by se měla nacházet cihelna s cihlářskou pecí. Vlastnil ji podle ŘSD známý jihlavský průmyslník Karel Löw (1849-1930).

Obyvatelé Žďáru nad Sázavou ale vyhlížejí především úplný odsun silnice I/37 z města, a to v podobě šestikilometrového západního obchvatu. Zhruba před rokem získala stavba souhlasné stanovisko v procesu posouzení vlivů na okolí (EIA). „Předpokládá se, že stavba bude zahájena v roce 2031 a ukončena 2034,“ píše se v předložené dokumentaci.

Obchvat je rozdělen na dvě části: severní (2,4 km) a jižní (3,6 km). Jeho součástí budou mimo jiné dvě mimoúrovňové křižovatky a dvanáct mostů.

I/37, obchvat Žďáru nad Sázavou. Pramen: ŘSD/dokumentace EIA

I/37, obchvat Žďáru nad Sázavou. Pramen: ŘSD/dokumentace EIA

Tagy I/37 obchvat Žďáru nad Sázavou ŘSD
5 komentářů