Ve Vodochodech dokončili díly k novým letadlům české armády, nyní zamíří do Brazílie

Aero je jedním z nejvýznamnějších partnerů brazilského výrobce letadel v Evropě.
Vodochodské Aero dokončilo a postupně vyexpedovalo části letounu Embraer C-390 pro českou armádu. Díly nyní míří na montážní linku do Brazílie. Ve Vodochodech vyrábí k brazilským transportním strojům jejich zadní části trupu, nákladové rampy, náběžné hrany křídla a kompletní sady dveří.
„Nadrozměrné díly, tedy zadní část trupu a cargo rampu, Aero přepravuje po silnici do německého přístavu Hamburk, odkud pokračují lodí do brazilského přístavu Santos. Odtud putují po silnici přímo na montážní linku Embraeru v Gaviao Peixoto. Naopak náběžné hrany křídla a dveře se po silnici dostanou do Weiterstadtu, kde jsou konsolidovány a následně přepraveny letecky z Frankfurtu do São Paula, odkud opět putují po silnici na montážní linku,“ uvedla firma v tiskové zprávě.
Aero je pro Embraer exkluzivním dodavatelem vyráběných částí a podílí se nejen na výrobě, ale v některých případech i na jejich vývoji. Pro Embraer je hlavním průmyslovým partnerem v Česku a jedním z nejvýznamnějších v Evropě. Jen zmíněných sad chce firma letos vyrobit osm.
České letectvo posílí celkem dva transportní Embraery C-390. První mají mít vojáci k dispozici ještě letos. Stroje vyjdou i s vybavením na 11,3 miliardy korun bez DPH. „Posílit schopnost přepravit na delší vzdálenosti těžší a objemnější náklady nebo zajistit převoz lidí z krizových oblastí potřebuje Armáda ČR dlouhodobě. Naplno nám to ukázaly třeba evakuace z Afghánistánu nebo Súdánu,“ zdůvodnila dříve akvizici ministryně obrany Jana Černochová.
Embraer C-390 uveze až 26 tun nákladu, případně pojme 80 cestujících nebo 64 plně vyzbrojených výsadkářů. Plně naložený letoun doletí dva tisíce kilometrů, s nákladem 23 tun pak 2 720 kilometrů a s nákladem 14 tun 5 020 kilometrů. Maximální dolet pak činí přes šest tisíc kilometrů, s přídavnými nádržemi až osm tisíc kilometrů.