umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Zprávy

Ve Velké Británii začala soutěž na nejdelší silniční tunel v zemi, povede pod Temží

Vizualizace nového tunelu pod Temží. Foto: Highways England
Vizualizace nového tunelu pod Temží. Foto: Highways England
Přes čtyři kilometry dlouhý tunel má odlehčit dopravě mezi hrabstvími Kent a Essex.

Britský správce dálnic Highways England vypsal zatím největší soutěž ve své historii. V soutěži s odhadovanou cenou 2 miliardy liber (59 miliard korun) hledá firmu, která postaví nový tunel pod Temží. Ten bude současně i nejdelším silničním tunelem v zemi.

Součástí soutěže je nejen samotná stavba, ale i kompletní projektová dokumentace. Dva šestnáct metrů široké tubusy spojí města Gravesend a Medway v hrabství Kent a Essex. Tunely budou dlouhé 2,6 mil (4,3 kilometru). Na soutěž navážou ještě další části zakázky: propojení s dálnicemi A2 a A13. Celý projekt má odhadované náklady 6 miliard liber, jde o celkem 14,3 mil nové silnice. Vypsání velké zakázky oznámily Highways England na svých stránkách.

Ve Velké Británii jde o jeden z největších silničních projektů od doby dokončení okruhu M25 kolem Londýna. „V dobách velké nejistoty na trhu jde o velkou zakázku, která přinese tisíce pracovních míst,“ uvedl Matt Palmer, který má projekt na starosti. Vláda od nové stavby očekává ekonomický růst celé oblasti. Dosud v této oblasti je pouze dálniční most přes Temži u Dartfordu, přes který denně projede 180 tisíc aut.

Stavba by měla začít do roka a půl, tunel se začne stavět podle plánů v roce 2022. Dosud nejdelším silničním tunelem v zemi Mersey Queensway mezi Liverpoolem a Birkenheadem. Je dlouhý 3 237 metrů.

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
orlando

Aspon budou mit kluci razicti z Metrostavu praci…

Big Fat Fabulous Woman

Jaký je rozdíl v UK mezi dálnicemi pod označením A vs. M?

Roiman4

Těžko se to popisuje. Ale M je prostě hlavní dálnice té země. Je to ta nejdůležitější silnice a vede primárně z a do velkých cílů. Raritou je na ní kruhový objezd nebo semafor. Pokud jsi jel někdy do Londýna po M1 tak ta končí/začíná kruhovým objezdem. Na tuto silnici smí pouze motorová vozidla. Mají modré značky a číslované exity. “A” je taky dálnice, ale můžeš se na ni setkat s U turnem, třeba taková A64 z Leeds do Scarborough je krásným příkladem ( dost jsem si to užil ). Taky jsou na tom častěji kruhové objezdy, ale už to snaží… Číst vice »

PetrN

no já nevím, co tam namátkově koukám na silnice „A“ na letecký snímek tak se velmi často (většinou) jedná o klasickou silnici obdoby naší I.třídy, u větších měst, i vámi zmiňovaná A64 je 2+2 ale pouze po York, dále na Scarborough je klasicky 1+1, takže já bych asi napsal že A jsou prostě hlavní silnice I.třídy a na vytížených úsecích mají 2+2 pruhy, jako třeba naše I/13 v Podkrušnohoří, I/37 Pardubice-Hradec a tak… M pak jsou prostě dálnice.

Kalanis

Podle mne je to naopak jednoduché. „M“ si lze představit jako federální „D“ (D1, D2, D5, D61) určené jako hlavní tahy dálkové dopravy do různých koutů (M3, M4, M5, …), „A“ pak jako federální „R“ (R6, R7), což jsou kapacitní spoje. Ovšem existují věci jako A48(M) (Cardiff) – což si lze přeložit jako R48(D). Tam je trasování jako R, ale parametry a správa podle D. U nás je to třeba R10(D) nebo právě R48(D) (Frýdek-Místek).

Roman Petrlík

Faktická poznámka: Medway není město, ale oblast, a rozhodně nebude uvažovaným tunelem obsluhována, neboť leží na stejné straně „břehu“, jako Gravesend. Tunel povede od dálnice A2 z místa Thong, pod západní částí Gravesend, pod Temží a jeho konec bude v Tilbury…

Matouš

No hurá. Tohle výrazně usnadní cestu z Doveru/Folkestone na sever (po A1) a východ Británie. Procpávat se tam po M25 byl občas hodně porod.

A jedno upřesnění: most u Dartfordu funguje (většinou) jen pro jeden směr. Pro druhý je hned vedle něj už nějaký ten pátek tunel.

Kalanis

A taky je potřeba dodat, že Dartford bývá ve špičkách permanentně zacpaný. Bez ohledu na to, že už před léty přešli od budek na platbu mýta skrz kamery a web. Jezdí tam nějakých 150 000 aut / 24h. A nakonec – děsně tam fouká, takže se most občas zavírá. To tunelu sice nehrozí, jen to na Dartfordu snižuje kapacitu z 8 pruhů na 4.

M B

Jakou výhodu má tunel oproti mostu? 🙂

MLB

I kdyby žádnou, je vždycky výhodné mít víc než jeden způsob překonání přírodní překážky. Zvlášť v tak frekventovaném úseku.

J.K.

Myslím že v Nizozemí jim vycházelo že může být až o 30% levnější, pokud jde o velké stavby a je potřeba zachovat průjezd velkých lodí…

Alibaba

Občas mám pocit, že v Nizozemí mají taky těžký nedostatek násypového materiálu.

Panda

Lodní doprava?

Jakub (easydrink)

V tomhle případě asi ne.

Kubrt

A proč ne? Nad tím mostem budou všechny přístavy na Temži a sousední Dartford Crossing je dost vysoký..

Jakub (easydrink)

To nepochybuji. Já jsem to myslel tak, že pokud by tam byl problém již teď s lodní dopravou, tak tunel problém nevyřeší, protože ten most se bourat nebude.

...

Viděl jste Queen Elisabeth II. bridge na Dartford Crossing? Tam problém s výškou lodí opravdu nebude.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dartford_Crossing#/media/File:Dartford_crossing_approach.jpg

Obdobně vysoký most mají třeba v Hamburku.

Jakub (easydrink)

Já opravdu neříkám, že s tím mostem je problém.

Alibaba

Jestli maj větší a vyšší lodi na Temži problém, tak spíž za odlivu s ponorem.

Alibaba

Já bych si s tím nebyl tak jistý.
Proti proudu Temže je spousta větších přístavů, a i ten další most na M25 je docela vysoký. Nízké mosty jsou až v centru Londýna za Towerbridgem.

Jiří Kocurek

Momentálně se tak zastavila tahle loď: https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:460609/mmsi:371384000/imo:9303170/vessel:GRAND_DUKE
Je vcelku dost vysoká a potřebovala by adekvátní most.

Alibaba

Trochu lepší ohledně počasí. A tady třeba i zábory pozemku.