Ve Varšavě otevřeli novou lávku přes Vislu, vyšla na téměř miliardu korun
Nová lávka je jednou z nejdelších na světě.
Varšava získala novou turistickou atrakci i užitečnou stavbu. Nová 452 metrů dlouhá lávka přes řeku Vislu se stala nejdelší lávkou v Polsku i jednou z nejdelších na světě. Současně umožní pěším a cyklistům jednodušší překonání řeky.
Nový most vyšel město na celkem 154 milionů zlotých (904 milionů korun) včetně projektu a úprav okolí. Postavila ho společnost Budimex. Spojuje části města Śródmieście a Praga.
Lávka se stavěla zhruba dva roky, hotová je s měsíčním předstihem. Hned po otevření na lávku zamířily davy lidí. Základem je ocelová konstrukce, která propojuje ulice Karowa a Stefana Okrzei.
Lávka je podepřena na sedmi železobetonových pilířích. Na levém břehu, před posledním pilířem, se rozšiřuje na dvě rampy. Konstrukce je z povětrnostně odolné oceli nazývané také corten. Je to především kvůli vysoké vlhkosti vzduchu nad řekou.
Varšava se pochlubila, že jde o jeden z nejdelších mostů pro pěší a cyklisty. Je o 127 metrů delší než londýnský Millenium Bridge. Šířka se mění a dosahuje 6,9–16,3 metrů. Most má sloužit i jako vyhlídka na historické centrum Varšavy. „Absence automobilového provozu a krásné panorama města umožní pěším i cyklistům chvíli relaxovat,“ popisuje město. Nová lávka také výrazně zkrátí cestu mezi oběma částmi města.
Město současně plánuje úpravy okolí mostu, dojde k vybudování další cyklistické infrastruktury, rozšíření chodníků a výsadbě další zeleně.
Lávku navrhlo varšavské studio Schuessler Plan na základě diplomové práce Małgorzaty Dembowské napsané pod vedením profesorky Ewy Kuryłowicz z Fakulty architektury Varšavské technické univerzity.
Most má i svoje speciální stránky.