Cestovní ruch Infrastruktura Stavebnictví Vodní doprava Zprávy

Ve středních Čechách začne stavba sedmi nových přístavišť, chystá se výtah na Slapech

Lodní výtah na přehradě Slapy, vizualizace. Pramen: ŘVC
Stát začíná naplňovat plány na rozvoj plavby ve středních Čechách, výtah na Slapech má být do pěti let.

Ředitelství vodních cest (ŘVC) začne ještě před koncem roku stavět ve Středočeském kraji sedm nových veřejných přístavišť, z nichž některá budou sloužit už během letní sezóny 2021. Další přístaviště se projektují. Šéf ŘVC Lubomír Fojtů to uvedl na úterní tiskové konferenci.

„Navazujeme tak na úspěšně vybudované přístavy a přístaviště na Baťově kanále i na Vltavě u Českých Budějovic, jejichž intenzivní využívání dokládá zájem veřejnosti o trávení svého volného času na palubě lodí,“ uvedl Fojtů.

Nová středočeská přístaviště vzniknou v Mělníku, Brandýse nad Labem, Čelákovicích, Nymburce, Poděbradech, Kolíně a na Vltavě v Davli. Všechna přístaviště budou mít přípojky elektřiny a pitné vody. „Vytvoří tak bezpečné zázemí pro návštěvu okolí vodní cesty i přenocování s lodí během dovolené,“ dodal Fojtů. Podle něj se přístaviště projektují na dalších sedmi místech.

Budoucí přístaviště Děčín-Smetanovo nábřeží. Vizualizace ŘVC.

Projekty jsou součástí plánů na rozvoj rekreační plavby na středním Labi. „Věřím, že středočeské Labe i Vltava se stanou stejně turisticky atraktivními lokalitami, jako to vidíme na Baťově kanále nebo na jihočeské Vltavě,“ řekl radní Středočeského kraje pro oblast dopravy František Petrtýl.

Představil přitom krajskou dotaci, která je určená na stavbu dalších menších vývazišť. Dotace je určená pro obce, sportovní kluby, kempy či restaurace. Loni byla dotace vypsána poprvé, díky ní vznikne vývaziště v Lázních Toušeň a Káraném.

Strategickým vodním projektem příštích let ve Středočeském kraji je nicméně výstavba lodního zdvihadla Slapy. Hráz vodního díla musejí dnes menší lodě překonávat na přívěsu za traktorem, větší se přes ní nedostanou. „Věřím, že během následujících necelých dvou let se podaří dokončit projektovou dokumentaci a zahájit stavbu tak, aby byla v roce 2025 dokončena,“ řekl k tomu Fojtů.

Odebírat
Upozornit na
guest
30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Roman

To je bezva. Za chvíli to všude kolem vody bude jak na smetišti. Například na březích slapské Žraločí zátoky je po letní sezoně nasráno jak po technoparty. Hromady výkalů proložené toaletním papírem (v tom lepším případě) tam zbyly po nájezdu „milovníků vody a přírody“ na místech, kde ta prasata ani nesmí kotvit…

Alf11

Výtah to je opravdu to poslední co by se mělo stavět.

Peeetr

To je důsledkem počínání zelených kazišuků, že se peníze na infrastrukturu pak nejsnáze používají na takovéhle turistické blbůstky.
Místo toho skutečné zlepšení pro hospodářství, zlevnění elektřiny, stabilizaci vody v krajině i běžný život lidí v podobě přestaveb našich průtočných přehrad na přečerpávací, se odsouvá do nedohledna.

K.S.

E-e, neschopnosti státních úřadů dodržovat pravidla a pracovat s rychlostí jakou by měly. Pokud zvládnou na nějakých 15 let nebo kolik zablokovat územní plán kraje, tak něco je špatně a chyba nebude na jejich straně.

Radim

Zdvihadlo na Slapech a Orlíku (to velké pro lodě 300 t) jsou zcela zbytečné a nebudou mít žádný přínos, neboť za jejich použití se neplatí.
V době , kdy není dokončena dálniční síť, okresky se rozpadají je tato investice (dá-li se toto označení vůbec použít jelikož návratná nebude vůbec) vyhazováním peněz z okna.

K.S.

Víte v českém právu je velmi dlouho zakomponovaná logika že kdo přehradí splavnou řeku, musí umožnit touto přehradou proplutí, to tam máme od Karla IV (pokud se nepletu) a je to základ ke všem těm propustím na jezech. A platilo to i pro přehrady na Vltavě a Labi (Střekov), problém je akorát to že to není dokončené. Vltava byla historicky splavná řeka po Budějovice a náklady na zachování této splavnosti (kvůli logice výše) musí jít za beneficienty daných přehrad, stejně jako bylo na mlynářích aby se starali o funkčnost propustí na jezech. Ono se k tomu dnes blbě odkazuje a… Číst vice »

Radim

Žádné nákladní lodě tam už nikdy plout nebudou, na to zapomeňte. I kdyby to bylo levné, tak mzdové náklady posádky lodi za násobně delší dobu přepravy oproti např. vlaku Vám cenu zvednou.
S čím však 100% můžete počítat je fakt , že jak investiční náklady a provoz zařízení budeme platit my všichni daňoví poplatníci, i kdyby provoz hradil majitel hydroelektrárny, tak si buďte jistý, že si to dá do nákladů a o to bude dražší el. energie i pro Vás.

DOMČA

Nebude – jen by platil nizsi nebo zadne dane.. Na cenu elektrickeho proudu by to vliv nikdy nemelo – ta se stanovuje na burze v Lipsku na zaklade nabidky a poptavky a tim souvisejicich dlohodobych kontraktech !!!

Petr

Mimochodem, víte jak je plánovaná trasa pro PLM na Temelín? Po vodě z Hamburku. Ono totiž díky modernizaci to po kolejích už jaksi nejde, takže co neprojede po silnici, musí po vodě a tak má Škoda JS, trochu problém, velké kusy nemohou vyrábět v Plzni. A problém přehrad je řešen u této cesty pomocí přepravy po silnici, například Orlík se bude objíždět jen ze Solenic na hráz, kde se to zas nalodí na člun. Zřejmě i člun a remorkér se tak předpokládá převézt.

K.S.

Temelín, víte že chtěli použít i Zeppleín?
Stejně tu elektrárnu nebudou ve finále stavět, nebudou na to peníze.

Petr

Peníze je to nejmenší. Dnes už je problém, že u nás nejsou lidi, kteří umí postavit elektrárnu.

Jiří Kocurek

Za Karla IV byla Vlatava využívána především k plavbě vorů, tedy dřeva a to jen po porudu dolů. Opačně by to ani nešlo. Dřevo se pak používalo ve stavebnictví, nábytkářství. A k vytápění a vaření – což dnes již neplatí. Bylo by tedy možno začít argumentovat změnou podmínek, jelikož Karel IV neznal železnici, který přepravy dřeva zvládá bez problémů a to i za sucha, kdy Vltava splavná není. Rovněž by bylo možno argumentovat výletními loděmi, které za Karla také nebyly. Prblém je v tom, že by nám mohl vzniknout nebezpečený precedens – přístup k nemovitosti odepřen, nově můžete s pluhem… Číst vice »

K.S.

Kolem Vltavy byla (minimálně místy) potahová stezka, pokud se nepletu, takže proti proudu to minimálně později šlo. (lovecpokladu. cz/home/potahova-stezka-tzv-kralovka-6713)

Proto říkám, nedá se použít přímo to vyhlášení, ale musí se jít spíš podle ducha zákona, který říká že pokud někdo přeruší cestu, má zjednat cestu náhradní, nebo jiný způsob jak se přes překážku dostat.

V. Táborský

Naopak po Vltavě byli plaveny značné objemy zboží a to až do překonání této možnosti železnicí. Významným artiklem byla například sůl, a i proto vedla koněspřežná dráha pouze z Lince do Budějovic, kde se překládalo právě na vltavské šífy.
Samozřejmě toto historické okénko nesouvisí nijak se současnou poptávkou a možností nákladní lodní přepravy

Bob

Okresky přece jsou zbytečné a nemají žádný přínos, protože se za jejich použití neplatí, dle vaší logiky. 🙂

Radim

Zatím ne, ale přínos se neměří jen platbou za používání. Okresky jsou využívané IAD, HAD, nákladní dopravou, IZS atd. což se o Vltavské vodní cestě zdaleka říci nedá. Čily i když se za použití přímo zatím neplatí ( což je do budoucna v plánu minimálně pro nákladní dopravu) tak jsou tyto komunikace hojně využívané a tím jsou přínosem.

Jiří Kocurek

Za okresky se neplatí? To jako spotření daň z PHM nemá vztah k naježděným kilometrům?

Tomas Stribrny

pro nas ridice ma dan z PHM jiste primy vztah k najetym kilometrum.
Ale myslet si ze se tato vybrana dan pouzije na opravu silnic, zcasti nebo nedejbuh doknce cela, je prinejmensim naivni.

Jaroslav

A lodě spotřební daň snad neplatí?

Milan

Pokud nebude zdvihadlo na Slapech, je třeba zahájit řízení o odstranění stavby Slapské přehrady, aby v tomto místě byla zachována splavnost. 65 let trvající odklady a výmluvy nelze dále vlastníku stavby tolerovat.

Radim

Proč musí být zachována splavnost? Spousta řek je zcela nesplavných a nikomu to nevadí.

Petr

Musí být zachována, ne zřízena. Kde už byla, musí zůstat. Zajímavé zda má Orlík a Slapy vůbec kolaudaci, nebo jedou ve zkušebním provozu s VaN. 😀

GP

Mám silné pochybnosti o ekonomické efektivnosti lodního zdvihadla na Slapech… Ale snad se je podaří rozptýlit nějakou pěknou studií, jejíž zpracování si ŘVC určitě zadalo, s nezpochybnitelnými vstupními daty a předpoklady…
Jsem také zvědav, zda za 5 let uvidíme jízdu zdvihadla anebo soudní jízdu ekologických stachanovců… protože ze kdy je EIA? 2009?
Patriku, Vodo -> veverka obecná, krahujec obecný, mlok skvrnitý, netopýři, tis červený, lýkovec, ostřice převislá, … musím pokračovat? 🙂 😉

Od lesa

Tak zase budeme sponzorovat zázemí pro opilecké parníčky…

Jenda-71

Na Vltavě ať si dělají co chtějí, hlavně ať s tou „civilizací“ nelezou na Sázavu.

Jakub

Tak snad nechcete srovnávat Vltavu, Labe a Sázavu… tj. dvě řeky a takovou širokou bystřinu pro vodáky za předpokladu alespoň pár desítek cm hloubky.

Od lesa

Ono nejde o to jak je široká nebo kolik je tam vody, ale o tu zvěř. Vidím to v Jizerkách, na jaře kraj vydal seznam obcí kam rekreanti nesmějí, pražáků tady bylo milion. Teď jim omezili otevíračky přes noc, tak pořádaj mejdany na horách, protože jsou tady za hodinu autem.
A když už se 3 dny nevyspíš, tak voláš policajty a dohaduješ se s nalitejma smažkama, to fakt nechceš.

Jiří Kocurek

Lištová sekačka o půl desáté ráno. Na zemědělské práce se zákaz sekání trávy nevztahuje.

Od lesa

Lištovku nemám, nepotřebuju ji na nic… ale ani velká motorová pila o deváté s nima po hodině práce nehnula, byli našrot.
Alespoň došlo na pořez hromady polen, chystal jsem se na to několik dní.

K.S.

Myslím že pan Kocurek myslel se s ní dostaviti na místo a tam ji spustit a konat práci… K té pile si pořiďte ještě toto www. zbozi. cz/vyrobek/guirca-maska-horor-jason/ A pak vesele pro dříví do lesa. 😉