Autobusy Dopravci Železnice

Ve středních Čechách končí jízdné zdarma pro žáky, studenty a seniory, rozhodli zastupitelé

Autobus Iveco Crossways společnosti Arriva na lince z Králova Dvora do Prahy. Foto: PID
Autobus Iveco Crossways společnosti Arriva na lince z Králova Dvora do Prahy. Foto: PID
Za roky 2018 až 2020 bylo vyplaceno studentům zhruba 11,5 milionu korun a seniorům přes milion.

Středočeský kraj kvůli úsporám od příštího roku ruší žákovské a seniorské jízdné zavedené v minulosti na základě předvolebního slibu ČSSD. S návrhem nové krajské rady za STAN, ODS, Piráty a Spojence dnes souhlasili krajští zastupitelé. Žáci, studenti a lidé nad 65 let dosud mohou v regionu jezdit zdarma. Tato skupina má stejně jako jinde ze zákona slevu 75 procent z jízdného a zbylých 25 procent jim na požádání zpětně proplácí hejtmanství. Tato praxe na konci roku skončí.

Podle radního pro veřejnou dopravu Petra Boreckého (STAN) nebude úspora tak velká, protože jde o menší projekt. Za roky 2018 až 2020 bylo vyplaceno studentům zhruba 11,5 milionu korun a seniorům přes milion.

Podle Boreckého jde o první oběť škrtů kvůli propadu daňových příjmů. Radní už dříve upozornil, že kraj do konce roku očekává propad na nevybraném jízdném 570 milionů korun, z toho 350 milionů Kč u autobusové a 220 milionů u železniční dopravy. Dalších asi 60 milionů Kč padá na vrub obcí.

Dotace podmíněná komunisty

Peníze na pokrytí nákladů na dojíždění do školy kraj vyplácel už za hejtmana Davida Ratha (dříve ČSSD). Po volbách v roce 2016 byla s nástupem koalice ANO, STAN, ODS a tří zastupitelů za TOP 09 tato praxe zrušena. O rok později se vedení kraje změnilo a nová krajská vláda ANO a ČSSD podporovaná komunisty v roce 2018 žákovské jízdné opět zavedla. Byl to jeden z požadavků, jímž komunisté podmínili podporu nové koalici.

Zástupci STAN a ODS, kteří nyní s Piráty a Spojenci vedou kraj, zpětné hrazení jízdného v minulosti kritizovali. Podle nich jde o administrativně náročnou praxi a populismus. Borecký už dříve uvedl, že nová koalice by žákovské a seniorské jízdné zřejmě zrušila i za lepší ekonomické situace.

Někdejší hejtman Miloš Petera (ČSSD) s opětovným rušením žákovského jízdného nesouhlasí. Výdaj podle něj není tak zásadní, aby si to kraj s tak velkým rozpočtem nemohl dovolit. ČSSD se stejně jako KSČM do nového zastupitelstva již nedostala.

ČTK

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kevis

Ještě něco dodám. V socialismu byly mzdy na mizerné úrovni. Jídlo na současné přepočty drahé,no nájemné dejme tomu levné. Ale neexistovaly žádné slevy na jízdném. Děti platily poloviční a ostatní plné jízdné. Teda pokud neměli týdeníky, měsíčníky. Tak nechápu, proč jsou najednou slevy pro většinu cestujících a pracující, který má kolikrát mzdu ve výši důchodu si musí jen proto,aby mohl jezdit do práce,platit plné jízdné. A ti pracující to nezneužívají tak,jako třeba studenti. Přijdou z práce a jsou rádi, když si doma můžou chvilku odpočinout a ne dělat výlety za zábavou a chlastem. Prostě tohle jsou vyhozené peníze, které mohl… Číst vice »

Iveta

Za socíku nebyly slevy?Já mám doma ještě starou TR 10 ,pravda já jí používal až začátkem 90 tek ,ale platila za socíku a těch slev je tam jak máku.Dělnické jízdenky,žákovské a to několik variant ŽT (denní dojíždění)ŽZ (dojíždění na intr)Děti do 6 let zdarma,důchodci polovic(později v Os aSp na občanku zdarma)Vojenské úvěrové přepravenky,jízda na povolávací rozkaz,jízda rodičů za dětma do ústavů,sleva pro skupiny (myšleno např školy).Jinak souhlasím s tím ,že mládeži umožnit dojíždění do školy ,třeba zdarma ,ale jednou za den tam a jednou zpět ,nebo na intr v ne a v pá domu,jistě by to nějak technicky šlo zvládnout… Číst vice »

Kevis

Ale ano,byly slevy. Týdeníky, měsíčníky. Ovšem pokud je řidič poctivě děroval,jak měl, tak je využili opravdu jen do práce a školy a zpět. Nemohli na ně cestovat na chlastací akce. A ten zbytek jmenovaných slev bylo opravdu minimum. Jezdím s autobusem od roku 1988 a tak vím,co bylo či nebylo.

Kevis

A tím minimem myslím počet cestujících,co je využívali. Dalo se to za měsíc spočítat prsty na jedné ruce

cipísek

Zajímalo by mně, kde jste přišel na to, že za socialismu neexistovaly slevy. Asi jste nečetl tarify ČSD z osmdesátých a dřívějších let- Doporučil bych Vám, aby jste si věci nejdříve ověřil a pak psal. , V tomto případě pouze blábolíte a nevíte o čem

Divočák

zase ode zdi ke zdi.. dojíždění do škol alespoň 50% zadotovat, jinak velký souhlas

Kevis

Ale proti slevě na dojíždění do škol nic nemám. Ale ne slevy na to,aby lítali po supermarketech a nebo za zábavou a pak se v noci vraceli opilí se slovy, že chce studentské jízdné,jak se běžně stává. Proč platí slevy i o prázdninách a víkendech, když není škola? Bohužel u nás máme i takové přepravní pokyny, že vlastně bez průkazky studenta musíme uznávat do 18 let studentskou slevu i na občanku. Takže toho zneužívají i nepřizpůsobiví občané, kteří měli vůbec problém vychodit pár tříd základní školy. Jenže řekne, že chce studentské a vy mu ho musíte dát. Pokud nedáte a… Číst vice »

-TR-

Byl jste pokáraný správně. Předpis zní, že sleva 75 % se poskytuje dětem a mládeži od 6 do 17 let včetně, od 15 let pak na základě předložení dokladu totožnosti. K tomu, zda dotyčný studuje nebo ne, se přihlíží až od věku 18 let, kdy je vyžadován žákovský průkaz nebo karta ISIC.

Legendární píseň Řiditel autobusu od skupiny The Tap Tap – stále aktuální: https://www.youtube.com/watch?v=8qacVvm-8ao

-TR-

Doplnění: o tarifních předpisech v dopravě je možné si myslet cokoliv a je možné navrhovat i jejich změny. Ale pokud jsou nějaké předpisy v platnosti, musí být dodržovány, bez ohledu na názor řadových zaměstnanců.

-TR-

Však to tak je, studenti mají státem garantovanou slevu 75 %. Akorát kraj nebude proplácet ten zbytek, který musí jinak platit.

Kevis

Je to ovšem studentské jízdné,ne sleva pro všechny do 17 let. Takže je toto nařízení paskvil, jelikož to udělali tak,aby ho mohli zneužívat všichni do 17 let. Krom toho existuje nějaká ochrana osobních údajů,dle které a potvrdí vám to kdejaký policista, nemáte nárok nahlížet do občanského průkazu. Takže tyto předpisy jsou v rozporu s ochranou osobních údajů

Kevis

Jinými slovy se má prokázat úředním dokladem s fotkou, jménem a datumem narození. A kolik mladých do 17.let má nějaký jiný doklad než občanku nebo pas. Do těchto dokladů však nesmíte,pokud nejste úřední osoba, nahlížet.
A když už je tak hajíte,pokud pracujete, uvědomte si, že je platíte i ze svých daní. A asi dle té obhajoby rád podporujete i flákače

Kevis

Tady na Ostravsku studenti zadarmo nejezdí. A když je chytrý koordinátor dopravy s krajem,pak ani ti studenti na určitých trasách nemají nárok na slevu 75%. Stačilo jen trochu zapřemýšlet a změnit tarif. Vymysleli zónu Ostrava a zóny XXL, což jsou obce sousedící s Ostravou. V zóně XXL slevy pro žáky, důchodce a studenty platí., ovšem pokud jede do Ostravy,bez měsíčníku nemají nárok na slevu. Prostě mezi těmito zónami neplatí slevy. Takže děti platí poloviční,studenti a důchodci do 69 let plné jízdné a nad 70 let jedou mimo Ostravu se slevou a po Ostravě zdarma. Takže u nás před půl rokem… Číst vice »

-TR-

Ten důvod je úplně jiný. V MHD totiž obecně sleva 75 % není nařízena státem. Což znamená, že tarify IDS na to zpravidla berou ohled.

Výjimkou je Ústecký kraj a tarif DÚK, kde sleva 75 % se přiznává i v provozech MHD, rozhodla o tom vedení jednotlivých měst.

Michal

Jo,to si socky vozili zadky zadarmiko,co? Mě také nikdo zadarmo benzin nedá !!

Jarda

To si kraj opravdu pomohl! Ani na odměny jim to nebude stačit, šupákům! Víte, když jsem viděl ten jejich palác v Praze, ta kvanta nadstandardně placených úředníků?! Tady je něco v nepořádku. Kolik z nich je tam vůbec Středočechů? Hejtmanem nebo hejtmankou počínaje? Do očí bijící ostuda nás všech! O to jízdné snad ani nejde. Ale možná to někomu pomohlo, nevím. Ty náklady jsou v rozpočtu kraje zřejmě směšné.

Kubrt

Který z dosavadních středočeských hejtmanu vám nebyl dost stredocechem?
U úředníka krajského úřadu je zcela irelevantní, zda bydlí v kraji, na jehož úřadě pracuje.

Vojtěch

Kéž by už důchodci nejezdili zadarmo. Nebo by o tu výhodu mohli aspoň přicházet za špatné chování.

Halamus

Něco podobného, nejen pro důchodce, mají propracované v Číně.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Syst%C3%A9m_soci%C3%A1ln%C3%ADho_kreditu

Hugo

Co podle vás je špatné chování?

KnihoTlama

Tyhle jízdné zdarma nás připravují leda tak o kvalitní infrastrukturu a leckcde se k vůli tomu jezdí jen na D3

Ondřej

Ani jako pravičák nejsem proti tomu, aby jezdili zdarma důchodci. Přece jen celý život platili daně a je to to nejmenší, co pro ně můžeme udělat. Ale studenti už mají zadarmo školu, tak by aspoň za cestu do ní mohli poloviční jízdné zaplatit.

Jiří Kocurek

Nezáviďte jim tu školu zadarmo. Vy jste za ni taky platit nemusel. Ani za tu střední, chodil-li jste tam. Dojíždění do školy nemá být překážkou ke vzdělání. A už vůbec ne středoškolské.

...

Dojíždění už je překážkou samo o sobě. Většinou překonatelnou, ale i tak překážkou. Jestli to něco stojí nebo ne, to není z pohledu studenta a jeho rodiny zase až tak zásadní.

Ondřej

Já jsem si za cestování do školy zaplatil a nevidím tak důvod, proč by další generace platit neměly. Pro celé generace přede mnou dojíždění do školy překážkou nebylo, proč bychom ho najednou za překážku měli považovat? Jediné, co vzdělání zdarma způsobilo je, že na něj lidi z vysoka se*ou. Množství negramotných lidí je u nás vyšší, než ve většině zemí, kde za něj lidé platí.

Leinad

Já jsem proti z důvodu přehlednosti v rozpočtu (jsou to prachy na dopravu nebo na důchody) a zbytečné byrokracie (saskarny s proplacením, povinnost vykazovat).
Jiná věc je, jak velký má být důchod. Asi by nebylo dobře, kdyby důchodce neměl ani na tramvaj a musel by městem pěšky.

Tomáš

Ano, stát by neměl za důchodce rozhodovat, k čemu použijí svůj důchod (jako za socialismu), měl by jim místo slev radši zvýšit důchod. Ekonomicky však dává smysl důchodcům nějakou slevu dávat – jednak mají menší ochotu platit, takže střet nabídky s poptávkou je pro ně na nižších cenách než pro pracující, druhak častěji dojíždějí za zdravotními službami.

KnihoTlama

Já jsem taky pravičák a můj názor je ten, že jízdné by nemělo být socialistické ale že za kvalitní infrastrukturu a vyšší rychlost na železnici by se mělo více připlatit. Jinak naše železnice bude v socialistickém havarovaném stavu. V zahraničí je běžné, že železnice jsou nejdražší služební komoditou a za 100 km úsek jízdy se platí třeba 35 €uro. Rozhodně nechci aby se na železnici jezdilo za socialistické ceny za socialistických podmínek. Pak chybí peníze na platy fírů, průvodčích. Cena jízdenky z Prahy do Ostravy by měla stát min. pro druhou třídu alespoň 800,- Kč. Já bych třeba klidně vysolil… Číst vice »

Tomáš

Za 800 nebo za 1200 Kč by Praha-Ostrava téměř nikdo nejezdil. Jednak by to vyšlo levněji autem, druhak by při 5 jízdách ročně bylo lepší pořídit si roční „vlakovku“ za 24000 Kč. Cena má být taková, kde se střetává nabídka s poptávkou, za 800 nebo za 1200 by nás čekaly jen prázdné vlaky aneb zpátky k socialistickému plánování a centrálnímu stanovování cen… (což bohužel stále platí)

Tomáš

Mělo tam být 10 jízdách tam a zpět… Člověk nemá psát takhle pozdě v noci 😀

Ondřej

V zásadě mě doplňujete, s vyššími cenami souhlasím. Ale v poskytnutí jízdného zdarma druhou třídou důchodcům nevidím nic socialistického. Jde jen o trochu úcty ke starším. V MHD jezdí důchodci zdarma tradičně a nikomu to nevadí, zde jde přece o stejný princip. Svoji babičku taky svezete zadarmo a nebudete po ní chtít peníze na benzín. Nelze, než souhlasit, i s názory pánů výše. Stát opravdu nemá kecat lidem do toho, co si za své důchody kupují + výše důchodů je směšně nízká. Pro představu, mě současná důchodová kalkulačka prorokuje i s nadprůměrnou mzdou závratných 10 400 Kč – v roce… Číst vice »

Jarda

Jako levičák v kapitalismu naprosto souhlasím! Kdyby rodiče viděli, co všechno si jejich děti ve škole denně kupují, asi by se divili. Domácí svačina v koši, v ruce obložená bageta, brambůrky a jiné zdravé a dobré věci. Energetické nápoje, přeslazené limonády, pokud je automat, tak kávička, atd. Tady pak už nejde jen o peníze, ale o zdraví.

Michal

Tak se jdi rozšoupnout do kravína-levičáku !!!!

Garry

Byl bych pro, zachovat slevu pro studenty na dojíždění do školy a zpět. Důchodce, max za poloviční.Ať se o ně poperou s nabídkami přepravci. Zmizely by podvody s doplacením rozdílu. Běžte se podívat v době covidu na jakékoliv nádraží kdo v dnešní době nejvíc rajzuje.Důchodci a smradi!Hlavně že zavírají stánky a restaurace.Ale že se schází smradi na nádražích ,lauzuji po obchoďáku,večer se za 5 kč vrací domů je každému putna.Na slevy nikdo nesáhne.Holt Bureš se bojí o voliče.Že se hází prachy do kanálu nikoho netrápí.Kdyby nebyli tyto komoušské slevy stačila by polovina vlaků.Diky nim sice železnice přežívá ale platíme to… Číst vice »

-TR-

Vaše hrubka na konci textu vystihuje vaši skutečnou inteligenci.

Garry

Vím o ni.Chyba se vloudila.Opravit nelze.Stačí?

Daniel Černý

Zavedl bych ve veřejné dopravě teplé mléko pro důchodce, a mlíčka v krabičkách pro žáky základních škol.

Hugo

Raději nějakou tu plechovku piva, a to i pro děti. Pivovary těžko přežívají. Pivo i do škol, mléko není zdravé.

valašák

Toš to my sa tu mááme!

Milan

hlavně že jejcih plat není populismus.TADY MÁTE UKÁZKU TOHO JAK TO BUDE VYPADAT AŽ SI HLOUPÍ ČEŠI ZASE ZVOLÍ PRAVICI

Jan Sůra

Vyčistěte si prosím klávesnici, nějak se vám zasekl Caps Lock.

-TR-

Jsem levičák, a přesto si myslím, že proplácet určitým skupinám obyvatel 100 % z ceny jízdného je blbost.

Ušetřené peníze je možné použít na zvýšení počtu spojů nebo na udržení provozu na lokálkách. Nechci jít slovenskou cestou, kde studenti a důchodci jezdí ve vlacích zdarma, zato na třetině tratí není žádný provoz a na další třetině je provoz naprosto nedostačující.

Kubrt

Věcně souhlas, jen těm mladším připomenu, že osobní provoz byl na řadě slovenských tratích zrušen/omezen dávno (10+ let) před zavedením cestování „zdarma“. Naopak v posledních letech dochází k jistému pozitivnímu vývoji i u ZSSK Calatori.

-TR-

ZSSK Calatori 😀 😀 😀 To se povedlo!

Problém na Slovensku ale není jen na tratích bez osobní dopravy, ale i na tratích, kde jezdí málo vlaků a nefunguje taktová doprava, alespoň každé 2 hodiny, což by měl být základní standard.

Kubrt

ZSSK Calatori není můj vynález, ale líbí se mi to.
Ten slovenský systém náhodných výstřelů osobních vlaků vede k tomu, že na relativně málo vlaků potřebují hodně vozidel a personálu, mají neefektivní oběhy. Za ne o mnoho víc peněz by se dalo odjezdit víc vlaků, v jednotkové ceně za výkon pak levnějších.

-TR-

Ano, přesně tak, bohužel efektivita na Slovensku nikoho nezajímá.

Pezos

Nová ministr financí navrhl rozpočet, který by fakticky znamenal zrušení asi poloviny spojů, takže lepší to jen tak nebude.

-TR-

Proto je třeba, aby na Slovensku se přešlo na český model a aby objednávka drážní dopravy byla svěřena krajům.

Brzdič zániku

MILAN NA HRAD ! Zpátky ni krok! 😁

Ondřej

Znovu už nepište.

Od lesa

Konečně si přestali kupovat voliče za peníze z našich daní.
A omladina omezí bivakování ve vlacích.
Ještě bych zavedl platnost žákovských a studentských slev pouze na dny školy (+ neděli pro intráky) a na jednu jízdu denně do školy a jednu zpět.

Jirka

Jedna jízda do školy a zpět se blbě kontroluje s měsíční jízdenkou

Od lesa

Proč jako? Udělám kartu jako peněženku, akorát místo peněz tam budou jízdy. Pak už si to školák pípne u průvodčího tam, pak zpět a víc toho za jeden den nepůjde. Zcela jednoduché.
A jen z místa bydliště do místa školy.

Kalina

V praxi se nezmění nic, ten kdo jezdí pravidelně (zmíněná „omladina“) má Lítačku pro neomezené cestování v rámci příslušné oblasti.

Pezos

Pravidla Modrého života, část slevové průkazy:

s jízdenkou za žákovské jízdné se může jezdit pouze v pracovní dny v 6:00 do školy a ve 14:30 zpět, jinak se jedná o zneužití

Kajman

Pozor, i toho už jsem byl svědkem.

Jiří Kocurek

A jestli mu končíé hodiny v 15:15, má to na vlak pěšky 25 minut od školy a pak jede s přestupem vlakem 55 minut, tak ať si vyřídí potvrzení s vlastnoručním podpisem ředitele školy. Beztak si bude po škole vydělávat nehorázné prachy (jako zdravotní sestra např.), tak ať platí, že si vozí zadek.
Aneb, když mám režijku, tak ať nemá slevu nikdo jiný! A už vůbec ne mladí, kteří ještě nic neodpracovali. Navíc jsou mladí a to je zločin, vybrat si takovéhle datum narození.

Jiří Kocurek

Jedná se samozřejmě o sarkasmus, datum narození si nikdo nevybral.

...

Což je ale velká diskriminace. Považte, pohlaví si už dnes vybrat můžete, dokonce už jich je asi 160, ale datum narození nikoli. Do nebe volající nespravedlnost!

Plzeňský kraj

Dobře a doprava bude chcípat,pokud chcete mít na důchod, važte slova,tohle se mladým lidem a celý život pracujícím důchodcům líbit nebude…

Od lesa

Nevím proč, mají slevu do školy, nevím proč jim sponzorovat cesty na diskotéky a mejdany. Když mají peníze na alkohol (cigarety a drogy), mají i na jízdné.

Kalina

V rámci integrovaných spojů PID je cestování od 70 let nadále bezplatné (kromě vlaků). https://pid.cz/slevy/#senior-70
„Senioři od 70 let jezdí bezplatně v celém systému PID kromě vlaků (metro, tramvaje, autobusy, lanová dráha, přívozy).“

Vít Jůza

Zatím … jak dlouho??

55p

Je pravda, že systému by to dost pomohlo. Kromě 1/4 od seniora by dostal trojnásobek ze státní kasy.

Michal J.

Skvělé! Včera bylo pozdě. Senioři a studenti by měli jezdit za polovic.

Jirka

Klidně studenti zdarma, ale pouze z/do školy

-TR-

Nějakou slevu studentům poskytnout na libovolné trase, ale zadarmo by to rozhodně nemělo být.

...

Pokud budou každý zabírat jen půl místa, tak klidně.