Ve špatný čas na špatném místě. Kolegové postavili strojvedoucímu pomník, připomíná tragédii na přejezdu
Pomník připomínající tragickou nehodu na přejezdu v Dolní Lutyni, kdy zahynul strojvedoucí Dalibor Žák. Foto: David Brzeźniak

Vyřízení povolení trvalo jen tři týdny.
Kvůli tuně reklam si na mobilu ani nemohu fotky zvětšit 😡👎
Bezvadná věc, pomník vůbec nevypadá špatně. Nebožtík by měl určitě radost a chlapi si zvedli karmu. Doporučuji se jednou za rok u pomníčku sejít, zavzpomínat, očistit a dát si společně pivko :). Ode mě jednička s hvězdičkou.:)
Moje varianta: Závory se otáčí podle svislé osy, tak jako na Britských ostrovech, přehrazují trať a v suočinnosti s ploty zabraňují vstupu na trať. Přijíždí vlak, do prvního přIbližovacího úseku, před přejezdem zatím svítí STŮJ. Začne předzváněcí doba, závory se zavírají. Pokud jim nic nebrání, rozsvítí se na návěstidle VOLNO. Pokud nedojde k uzavření přejezdu zůstane svítit STŮJ. To návěstidlo je ještě před druhým přibližovacím úsekem, na zábrzdnou vzdálenost před přejezdem. Síce by projel STŮJ,ale před přejezdem by zastavil. To celé propojené na druhou kolej. Je pravda, že by točvolanti čekali déle. Předpokládat že nejdelší a nejpomalejší vozidlo přejezd včas… Číst vice »
Na koridoru nemá být přejezd ani jeden. Všechny přejezdy na koridoru zrušit (tj. vjezd na koleje fyzicky znemožnit), problém vyřešen. Ano, doprava se bude hrnout přes dědiny. Aspoň bude výstavbu nadjezdů/podjezdů blokovat míň vidláků…
Výborný nápad, nejvyšší čas začít. Když udržíme tempo rušení přejezdů 70 za rok, pak jsme s rušením přejezdů hotovi již za sto let.
Na KORIDORECH je 7000 přejezdů??
Fantastické, podejte to jako přihlášku vynálezu. Jen maličkost – závory se zavírají, když předzváněcí doba skončí, ne když začne.
Nictakového jsem tam nepsal. Nebo to bylo špatně pochopeno.
Je to špatně napsáno.
Tak tady to nepochopil vůbec nikdo. Funkce přejezdu Hradlo Mnichovice 80 tá léta: Po obdržení předvídaného odjezdu hradlář nejdříve stáhl závory a pak postavil oddílové návěstidlo do polohy volno. Pokud nestáhl závory, návěstidlo do polohy volno nešlo postavit. Závory sice mohl stáhnout i když by mezi nimi bylo vozidlo, žádný technický prostředek tomu nebránil, ale nepředpokládalo se, že by byl úplný blázen nebo terorista. Nová Ves u Kolína, dnes: Přijíždí Pendolino, po obzazení přibližovacího úseku přezváněcí doba, nejbližší oddílové návěstidlo v poloze volno, na přejezdu traktor se dvěma přívěsy, který vjel ještě před začátkem výstrahy. Poslední přívěs opouští přejezd, závory… Číst vice »
Ten kluk měl fakt smůlu.🙄
Sympatické gesto. Otázkou je, zda to neměl udělat úplně někdo jiný.
Právě zahlédnuto z vlaku.
Díky chlapi.
Dobře, chlapi!! 👍
Ale je to hezké gesto👍kluci,to byl dobrý nápad
Já bych na takovejch místech, krom pomníku, uvítal ještě informační ceduli se jmény těch, kdo svou (ne)činností k tragédii přispěli, i s výčtem zásluh. Strana dolžna znať svojich gerójev…
Chudák pan ředitel, ale tady má krev na rukou z velké části i správce pozemní komunikace a stavební úřad. A taky tvůrci ČSN 34 2610.
A pokud nebyla ČSN dodržena, tak se uplaňuje princip omezené důvěry: Nelze požadovat, aby účastník provozu kontroloval …
… proto taky za zakrytí výstražníku padlo obvinění z obezného ohrožení.
Krásný pomník. Tři týdny na vyřízení mi teda přijde dost..
Nezapomeňte,že jsme v Česku. Soused čeká na povolení ke stavbě septiku od listopadu.
To je opravdu k🤢.bude všechno digitálně a rychle… Kecy v klecí a úředníků čím dál víc.
Spíš docela rychle,na dnešní poměry
To je opravdu nádherné gesto od kolegů z Bohumína. Díky Vám všem.
Moc hezké gesto od kolegů. Palec nahoru!
Tyhle staré mašiny jsou jak z tvrdého papíru. Kdyby jel na Vectronu tak by s vysokou pravděpodobností přežil. Je to jako srovnání Favorita vs moderního SUV.
Kdyby byly v..
To je všechno kdyby …
Myslíte? Já se obavám, že by ho nezachránil ani tank. Ve 140 potkal masivní podvalník s naloženou důlní mašinou o váze 60 tun, která díky umístnění na podvalu byla minimálně z větší části proti kabině. Tu energii mohlo umořit jen velmi málo co….
kdyby se na přejezdu blokl Favorit nebo SUV, tak strojvedoucí pravděpodobně přežije i v té staré mašině….
Je to sice hezké že mu udělali pomník, ale dalším nehodám na přejezdech to nezabrání. Pokud není možné rušit přejezdy, je nutné vymyslet takové zabezpečovací zařízení, které vlak na přejezd nepustí, dokud nejsou závory dole a na přejezdu nic nezůstalo. I za cenu delší doby uzavření přejezdu. Ať si točvolanti počkají, když nepoužívají mozek.
Jste asi úplně mimo. Koleje přeci mají přednost před silnicí. Jen ti za volantem nemyslí. Asi o vlacích nic nevíte, když jste navrhl takovou hloupost. Vlak by musel brzdit stovky metrů předem, pak rozjíždět. To prostě v praxi nejde – není to tramvaj
Právě. Jakékoliv zařízení snažící se zastavit vlak protože nějaký bezmozek přejíždí přejezd i při blikajících světlech – to by jen zpomalovalo vlaky, fakt o hodně.
Většina podobných střetů navíc končí fatálněji pro ty na silnici, než pro ty ve vlaku. Takže mírně vyšší ochrana mašinfírů za cenu často zbytečného zpomalení vlaku by byla dost hloupým řešením.
.. jakkoliv je tento smutný tragický případ výjimkou..
Tenhle uvízl před tím, než se výstraha spustila. A uvízl proto, že byl špatně postavený.
… přejezd byl špatně postavený.
Přejezd byl špatně postavený. A co jako? Pořád toho deb.la obhajujete jako by za to nemohl.
Tak v tom případě Němci či Britové jsou úplně mimo a o vlacích nic nevědí. Tam se u přejezdu s celými závorami musí nejdříve povinně zkontrolovat volnost přejezdové plochy, pak teprve dovolit jízda drážního vozidla. Přejezd bez této kontroly by nikdo nesměl ani zkolaudovat a jeho provozování by bylo v rozporu se zákonem! Viz EBO (Eisenbahnbau- und Betriebsordnung).
A jaká je intenzita provozu na těch tratích, kde se ty přejezdy nachází? Já když si to představím, jak jede expres 160 km/h, tak aby stihl před přejezdem zastavit, to by znamenalo, že přejezd už by musel být shozený, když je vlak 1600 metrů od něj, kvůli zábrzdné vzdálenosti (pokud neuvažuji něco špatně tedy). To znamená předzváněcí doba cca 20 sekund, pak kontrola volnosti přejezdu, a následně ještě dalších cca 35 sekund, než vlak přijede, deset sekund se závory zvedají, a následně mohou jet auta. U nákladních vlaků jedoucí méně než nejvyšší dovolenou rychlostí, či snad osobákem zastavujícím v tom… Číst vice »
Intenzita provozu bývá velmi vysoká, protože PZS s celými závorami je nejvyšší typ zabezpečení typický pro významné tratě. Např. Kolín – Wuppertal – Hannover rozhodně není lokálka. Předzvánění bývá zpravidla jen 13 vteřin, protože se užívá sekvenční sklápění a uvažovaná vyklizovací rychlost je 8 km/h, ne 5 km/h jako v ČR. Tj. delší časy jsou částečně kompenzovány kratšími časy v úvodní fázi výstrahy. Ale celkově to prodloužení doby uzavření přejezdu je, toť nepochybné. Ale zase nejsou žádné Studénky, Lutyně ani Uhříněvsi. Politika musí říci, jakého faktoru si ceníme více.
Ano, takový systém by předmětné nehodě zabránil. Přecijen není to lokálka, kde se jezdí 60-80 km/h.
„Zab.zařízení které nepustí vlak na přejezd“ .. „aby si řidiči aut počkali“ – chcete tedy evpouštět na přejezd vlaky, nebo auta? Jinak požadavek „nepustit vlak na přejezd kde by mohl někdo jet“ je naprosto mimo realitu a finanční možnosti. Fakt by mne zajímala technická realizace pro průměrný přejezd a hlavně jeho cena. O dopadech na silniční provoz nemluvě (někde jsou závory dole 45 minut z každé hodiny). Jakkoliv je tento incident smutný, tak kompletně eliminovat riziko vedoucí k podobným střetům je zkrátka téměř nemožné, resp. platili bychom za něj neadekvátně vysokou cenu (nejen finanční). Nelze zkrátka předejít šem rizikům, deal… Číst vice »
Na Unicčovce se nedovřela (nedopadla) závora a ETCS zastavil vlak.
Tak takový „use case“ zase má význam. Indikace že závory nejsou dole znamená mnohem vyšší pravděpodobnost, že někdo vjede na přejezd (oproti situaci výše). Takovému riziku už má smysl se vyhnout i za cenu zastavení vlaku (co když závora nedovřela protože se zasekla o pod ní stojící auto zasahující do kolejí?).
Navíc, nedovření závory signalizuje problém na infrastruktuře dráhy, dráha by měla reagovat. Dráha je zodpovědná za případné nehody.
Ale v tomto případě ty závory spadly..
Přesně tak. A zabzař o smrtonosné překážce nevědělo nic. Z pohledu řízení provozu byl přejezd „v pořádku“ a „řádně fungoval“.
Jenže lokomotiva nebyla vybavená ETCS a než by někdo ručně vyslal generální stop… smutný, leč nezvratný osud.
Tak v tomto případě je to prosté – bývalo by stačilo, aby zaoblení nivelety vozovky na přejezdu odpovídalo platné normě a pan Dalibor by byl naživu.
No jo, tak to dopadá když si někdo postaví na poli fabriku na rajčata a místo adekvátní příjezdové komunikace využívá úzkou polňačku, po které posledních sto let jezdil třikrát do roka traktor…
I pro takovou cestu platí ČSN, jen zaoblení nivelety nemusí mít poloměr 200 metrů, ale stačí 100. Tady je zlom, tj. NULA.
Za stavbu a technický stav železničního přejezdu odpovídá Správa železnic a nikdo jiný. Tak tady neshazujte odpovědnost na okolí.
A kdo to zaplatí? Kromě toho, na dvoukolejných přejezdech s větším provozem by už vůbec žádné auto neprojelo. Vymyslet se dá cokoliv, ale zaplatit to už bohužel ne. Vždycky to bude kompromis mezi pokud možno co nejvyšší bezpečnosti a finanční únosností. Takhle to funguje všude. Těchto nehod na přejezdech se závorami s fatálními následky je naštěstí velmi málo. A dělají se další věci, které tomu mají předcházet, např. jsou teď přejezdy z vnitřní strany označovány cedulemi SOS s číslem 112, což by melo každého trknout, že když tam uvázne, má hned volat.
Tak zase v klidu, bezpečnostní lidar stojí zhruba 100 litrů a je akceptován jako průmyslové řešení bezpečnosti strojů, takže i když si ho dráha zdraží na mega, tak při zabezpečení přejezdu jsou to víceméně drobné. Vyhodnocení může probíhat v tom skeneru a ten může dávat pouze bezpečnostní výstup o volnosti přejezdu. Ale na to proč to nejde bude mít dobrá správa milion argumentů. Bylo by fajn tím zabezpečit přejezdy, kde se jezdí nad 120, protože při takové rychlosti by proti takovému monstru na kolejích nepomohl ani vectron. Není nutné bezpečně zabrzdit, stačí do toho nevlítnout jak vandrák do putyky. A… Číst vice »
Tak ono auto na přejezdu může zůstat i z jiných důvodů, než že točvolant nepoužívá mozek. Celá řada uváznutí byla způsobena jámami v přejezdové ploše resp. na jejím okraji, odkud řidič nedokázal vyjet či lomy nivelety a mezitím se rozběhla výstraha. Po srážce je to ovšem pak už jedno. Známému se na přejezdu porouchal motor (a nepočítal bych ho mezi bezmozky, prostě skoro nemožné se stalo skutkem a zdechlo to zrovna na těch několika málo metrech). I s tím by měla seriózní analýza rizik počítat.
Porouchal se mu motor. Zde by nepomohlo ani kdyby ho „naši bezchybní lidé“ na místě zastřelili.
I v tomto případě pomůže kontrola volnosti přejezdové plochy před dovolením jízdy vlaku. Pravda, musí jít o celé závory, u polovičních povinnost kontroly volnosti neplatí, takový přejezd se i v SRN dá zkolaudovat.
Tak jako občas se to dá odskákat na startér, ale moderní stroje už tuhle nouzovou záložní elektromobilitu nepodporují.
Na startér odskáču. Jaká je pravděpodobnost?
Všude je poměr riziko/cena. Povinné přilby na lyžích nesníží riziko, zvýší rychlost lyžařů.
U většiny moderních vozidel už neodskáčete.
Vážně musíte urážet řidiče kudy chodíte?
„… které vlak na přejezd nepustí…“
Asi jste chtěl napsat: „… které auto na přejezd nepustí…“ ?
Napsal to správně. Jde o zařízení, které vlak na přejezd nepustí, dokud nemá centrum řízení provozu prokazatelnou informaci, že přejezdová plocha je volná. To samozřejmě u nás nikdy nebude, ale prohnilí kapitalisti na Západě to mají.
No, nepoužíváte ho prokazatelně vy.
Pomníků je hodně, některé hezké, některé pěkné nejsou.
Život mu to nevrátí, ale tento je opravdu krásný a důstojný. Moc pěkné a od kolegů hezké, že si tu práci s pomníkem dali.
Souhlasím!