Vážení kamionů je nepřesné a nevěříme mu, tvrdí dopravci. Vše je certifikováno, oponuje ŘSD

Vysokorychlostní váhy. Foto: Cross-trafficVysokorychlostní váhy. Foto: Cross-traffic

Chybné vysokorychlostní vážení zaznamenalo ŘSD údajně jen jednou. Dopravci tvrdí, že je to naopak běžné.

Systém vysokorychlostního vážení vyžaduje zásadní revizi, tvrdí jednatel dopravní společnosti CONTI-RSC Ondřej Stöhr v komentáři rozeslaném médiím. Podle něj minulý týden zveřejněná kontrola NKÚ ukázala, že nestačí pouze rozšiřovat počet měřících bodů, ale je třeba zajistit, aby jejich provoz měl jasná pravidla, transparentní metodiku a měření obstála i ve srovnání s jinými přesnými vážními zařízeními.

Ředitelství silnic a dálnic však namítá, že kontrola NKÚ se přesnosti systémů vysokorychlostního kontrolního vážení vůbec netýkala.

NKÚ tvrdě proti ministerstvu: Systém vážení selhává, přetížené kamiony dál ničí silnice, pokut je minimum

V praxi jsme při přepravě sypkých či kapalných materiálů opakovaně narazili na situace, kdy nám byly na základě vysokorychlostního vážení uděleny sankce, přestože jsme náklad přebírali a kontrolovali na certifikovaných mostních vahách s velmi vysokou přesností,“ uvádí Stöhr.

Trvá tak na tom, aby používané technologie pro kontrolu hmotnosti vozidel byly přesné, technicky spolehlivé a výsledky jejich měření obhajitelné. „Bez důvěry v přesnost systému nemohou dopravci nést odpovědnost za jeho výsledky,“ prohlašuje za silniční dopravce jednatel CONTI-RSC. Zavádění dalších vážních bodů bez zajištění jejich kvality podle něj jen zvyšuje administrativní zátěž a právní nejistotu.

Podle Ředitelství silnic a dálnic však došlo k odstavení vysokorychlostní váhy kvůli nepřesnosti a chybnému vážení jen výjimečně. „Toto se v rámci státního metrologického dohledu stalo pouze jednou, a to na podzim roku 2023 na WIM D2. Od té doby byla upravena přesnost WIM (odečítaná tolerance) a s ohledem na tato nová kritéria by i tato váha přesnost splnila,“ uvádí na doraz Zdopravy.cz mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Přesnost měřidla má podle něj stěžovatel rozporovat u Českého metrologického institutu (ČMI), který by provedl úřední přezkoušení měřidla. „Pokud by výsledkem bylo, že měřidlo je v pořádku, stěžovatel by platil veškeré náklady na úřední přezkoušení. V opačném případě náklady nese provozovatel a měřidlo je odstaveno,“ dodává Rýdl radu, jak by měli dopravci postupovat.

Podle Rýdla chce ŘSD primárně ochraňovat dopravní infrastrukturu a vysokorychlostní váhy provozuje v souladu s platnou legislativou. „Z našich měření a poznatků nemáme indicie, které by potvrzovaly vaše tvrzení,“ vzkázal dopravcům mluvčí.

S rozporováním zákonem stanoveného měřidla se podle něj mají obrátit na ČMI, který tato měřidla stanovuje. „Důvěra v systém je přece založená na tom, že se jedná o stanovené měřidlo certifikované národní autoritou k tomu zřízenou,“ uzavřel Rýdl s poukázáním na údajnou nedůvěru dopravců v systém.

NKÚ ve své zprávě z kontroly, která probíhala téměř rok konstatoval, že vážení kamionů neplní svou základní funkci – chránit dopravní infrastrukturu před přetíženými vozidly prostřednictvím účinné prevence a vymáhání postihů.

Podle NKÚ vysokorychlostní váhy často nefungovaly, velké množství vážních deliktů se ŘSD vůbec nepodařilo předat příslušným obcím k dalšímu řešení a skutečné postihy končily na úrovni jednotek procent.

NKÚ tvrdě proti ministerstvu: Systém vážení selhává, přetížené kamiony dál ničí silnice, pokut je minimum

Tagy Ředitelství silnic a dálnic ŘSD ŘSD ČR vážení kamionů vysokorychlostní vážení
59 komentářů