Vážení kamionů je nepřesné a nevěříme mu, tvrdí dopravci. Vše je certifikováno, oponuje ŘSD

Chybné vysokorychlostní vážení zaznamenalo ŘSD údajně jen jednou. Dopravci tvrdí, že je to naopak běžné.
Systém vysokorychlostního vážení vyžaduje zásadní revizi, tvrdí jednatel dopravní společnosti CONTI-RSC Ondřej Stöhr v komentáři rozeslaném médiím. Podle něj minulý týden zveřejněná kontrola NKÚ ukázala, že nestačí pouze rozšiřovat počet měřících bodů, ale je třeba zajistit, aby jejich provoz měl jasná pravidla, transparentní metodiku a měření obstála i ve srovnání s jinými přesnými vážními zařízeními.
Ředitelství silnic a dálnic však namítá, že kontrola NKÚ se přesnosti systémů vysokorychlostního kontrolního vážení vůbec netýkala.
„V praxi jsme při přepravě sypkých či kapalných materiálů opakovaně narazili na situace, kdy nám byly na základě vysokorychlostního vážení uděleny sankce, přestože jsme náklad přebírali a kontrolovali na certifikovaných mostních vahách s velmi vysokou přesností,“ uvádí Stöhr.
Trvá tak na tom, aby používané technologie pro kontrolu hmotnosti vozidel byly přesné, technicky spolehlivé a výsledky jejich měření obhajitelné. „Bez důvěry v přesnost systému nemohou dopravci nést odpovědnost za jeho výsledky,“ prohlašuje za silniční dopravce jednatel CONTI-RSC. Zavádění dalších vážních bodů bez zajištění jejich kvality podle něj jen zvyšuje administrativní zátěž a právní nejistotu.
Podle Ředitelství silnic a dálnic však došlo k odstavení vysokorychlostní váhy kvůli nepřesnosti a chybnému vážení jen výjimečně. „Toto se v rámci státního metrologického dohledu stalo pouze jednou, a to na podzim roku 2023 na WIM D2. Od té doby byla upravena přesnost WIM (odečítaná tolerance) a s ohledem na tato nová kritéria by i tato váha přesnost splnila,“ uvádí na doraz Zdopravy.cz mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Přesnost měřidla má podle něj stěžovatel rozporovat u Českého metrologického institutu (ČMI), který by provedl úřední přezkoušení měřidla. „Pokud by výsledkem bylo, že měřidlo je v pořádku, stěžovatel by platil veškeré náklady na úřední přezkoušení. V opačném případě náklady nese provozovatel a měřidlo je odstaveno,“ dodává Rýdl radu, jak by měli dopravci postupovat.
Podle Rýdla chce ŘSD primárně ochraňovat dopravní infrastrukturu a vysokorychlostní váhy provozuje v souladu s platnou legislativou. „Z našich měření a poznatků nemáme indicie, které by potvrzovaly vaše tvrzení,“ vzkázal dopravcům mluvčí.
S rozporováním zákonem stanoveného měřidla se podle něj mají obrátit na ČMI, který tato měřidla stanovuje. „Důvěra v systém je přece založená na tom, že se jedná o stanovené měřidlo certifikované národní autoritou k tomu zřízenou,“ uzavřel Rýdl s poukázáním na údajnou nedůvěru dopravců v systém.
NKÚ ve své zprávě z kontroly, která probíhala téměř rok konstatoval, že vážení kamionů neplní svou základní funkci – chránit dopravní infrastrukturu před přetíženými vozidly prostřednictvím účinné prevence a vymáhání postihů.
Podle NKÚ vysokorychlostní váhy často nefungovaly, velké množství vážních deliktů se ŘSD vůbec nepodařilo předat příslušným obcím k dalšímu řešení a skutečné postihy končily na úrovni jednotek procent.