Automobily Doprava ve městě Silnice

Varnsdorf za radary zaplatil firmě více, než vybral na pokutách. První někdo zničil

Radary ve Varnsdorfu. Foto: varnsdorf.anobudelip.cz
Radary ve Varnsdorfu. Foto: varnsdorf.anobudelip.cz

Instalace radarů měřících rychlost na třech místech je zatím pro město Varnsdorf ztrátovou záležitostí. Radnice zatím zaplatila firmě Water Solar Technology za jejich provoz výrazně více, než vybrala na pokutách. První radar v minulých dnech neznámý vandal zničil.

Na ztrátový byznys upozornily v pondělí Reportéři ČT. „Město zaplatilo za první smlouvu, která byla ukončena, včetně DPH 21 milionů 704 korun a nějaký drobný. V následných, v následné smlouvě máme, máme zaplatit nebo už jsme taky zaplatili, protože faktury chodí měsíčně, 12 milionů 331 tisíc korun. Zhruba. Inkaso do města je v tuto chvíli 25 milionů korun. To znamená, je tam, je tam stále ještě rozpor mezi, mezi tím, co jsme zaplatili a co jsme, co jsme vlastně inkasovali,“ řekl starosta Varnsdorfu Stanislav Horáček (ANO 2011).

Město je s pokutami ve velkém skluzu. Přestupků je tolik, že teprve teď dostávají lidé informaci o pokutě za rychlou jízdu v červnu. Každý měsíc naměřily radary 20 tisíc přestupků, postupně počet přestupků klesá. Není ani jasné, zda pokuty vymůže, protože podle názoru ministerstva vnitra je celý systém v rozporu se zákonem.

Reportéři ČT současně upozornili na fakt, že se firma Water Solar Technology dostala k zakázce prakticky bez soutěže. První smlouvu, jejíž hodnota byla maximálně milion korun, získala ve výběrovém řízení, kde město oslovilo tři jiné uchazeče. O tom, koho město osloví, rozhodovali jen radní, zakázka nebyla veřejná.

Na tom výběrovém řízení jsem zjistil jednu zajímavou věc, a sice, že městem Varnsdorf byly osloveny tři subjekty, které všechny, jak jsem zjistil, jsou propojené. Je to společnost Amaio, která nakonec se výběrového řízení nezúčastnila, a společnosti Sundeck a Water Solar Technology, které mají sídlo na stejné adrese kdesi na periferii v anglickém Manchesteru,“ řekl opoziční zastupitel a šéf finančního výboru Jan Šimek (TOP09).

Starosta Horáček a majitel firmy Water Solar Technology Milan Schubert navíc při natáčení přiznali, že se znají 20 let. Když se vyčerpal první milion, došlo k sepsání nové smlouvy bez soutěže. To, že k sepsání nové smlouvy došlo až po dvacetinásobném překročení původní částky nebyl schopen starosta vysvětlit.

Město si za radary vytrvale stojí i poté, co ministerstvo vnitra upozornilo, že způsob spolupráce s firmou Water Solar Technology je v rozporu se zákonem. Podle stanoviska ministerstva vnitra je varnsdorfský systém v rozporu se zákonem.

„Ministerstvo vnitra po předběžném posouzení shledalo rozpor usnesení Rady města Varnsdorf se silničním zákonem,“ napsala radnici ředitelka odboru veřejné správy, dozoru a kontroly ministerstva vnitra Marie Kostruhová. Ministerstvo se opírá o rozsudky Nejvyššího správního soudu, podle kterých nesmí být příjmy třetí strany závislé na výsledku měření.

Ve hře jsou nemalé peníze. Zastupitelé na konci loňského roku přesunuli pomocí rozpočtové změny na odměny za měření rychlosti více než 30 milionů korun. Od loňského jara do konce listopadu naměřily radary téměř 100 tisíc přestupků. Město počítá s výběrem více než 110 milionů korun za rok.

Město ve stanovisku zveřejněném na svých stránkách upozornilo, že jde pouze o předběžné posouzení správního orgánu, z něhož nelze v žádném případě dovozovat jakoukoli neplatnost uzavřených smluv či přijatých usnesení orgánů města Varnsdorf. Varuje současně před tím, aby lidé pokuty neplatili. „Je tak zcela nevhodné, aby kdokoli vyzýval k nehrazení pokut, které byly vyměřeny na základě měření prováděných výhradně Městskou policií Varnsdorf,“ uvedlo město. Pokud lidé s pokutou nesouhlasí, mohou podat odpor a věc řešit ve správním řízení.

Z trojice radarů se stalo ve Varnsdorfu hlavní téma. V noci ze soboty na neděli došlo podle Děčínského deníku ke zničení jednoho radaru ve Studánce. „Škoda byla předběžně vyčíslena na 350 tisíc korun. Případ šetříme jako možné poškození cizí věci,“ uvedla děčínská policejní mluvčí Petra Trypesová. Právě tento radar vadí lidem nejvíce: je umístěn na výjezdu z města a přímo u něj stojí pouze jeden obydlený dům.

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kocurek

Neodpustím si sarkamus:
Mno řešení je jednoduché. Snížit povolenou rychlost. To by bylo, aby příjem z pokut nebyl vyšší. A když bude potřeba, tak i semafor za pár mega v místě mimo křižovatku. Nebo atrapu železničního přejezdu, aby se konečně začalo na pokutách pořádně vybírat. Prostě je potřeba vytvořit více přestupků, aby mohlo být více represí a pak konečně se na tom bude dát vydělat.

petr.r

Zrušit, firma co není v EU nemá u nás co dělat, mají na to měsíc čas.

J.L.

„Starosta Horáček a majitel firmy Water Solar Technology Milan Schubert navíc při natáčení přiznali, že se znají 20 let.“ – Bylo by dost smutné, kdyby podnikatel neznal starostu a starosta neznal podnikatele v patnáctitisícovém městě.

O studánkce

Velice zajímavě zní skutečnost škody na radaru a ceny jeho pronájmu. Radar je na prach a škoda cca 350 tKč, chápu že něcóstojí energie na provoz a software, ale k ceně zaplacené za pronájem formou častky za jeden přestupek se zdá nehorázná! Chová se tedy starosta města a zastupitelstvo jako řádný hospodář? Také to, že spácháte přestupek a dozvíte se o něm s několika měsíčním skluzem není přeci v pořádku. Oddaluje to důležitý efekt ponaučení, takže, se dá tvrdit, že pakliže by Vám byla uložena pokuta v řádu týdne, pak si dáte nasledující období pozor. Zde se však těži z… Číst vice »

mlha

Přestupek vzniká překročením rychlosti o určitou toleranci nad limit, kontrolu radaru a jeho ověření zajišťuje akreditované měřící středisko, které podléhá ČMI.

O studánkce

Hezká teorie, ale jaká je praxe? Kde je protokol o ověření, proč není takové potvrzení součástí každé obálky s přestupkem.
Odhalený přestupek a následný trest má mít předevšim varovnou funkci s efektem „přiště si dávej pozor“ nikoliv jezdi tady půl roku jakoby nic a pak to všechno dalších půl roku plať.
Je to stejné, jako když by vám nepřišla zádná upomínka na dluh za energie a pak rovnou zazvonil exekutor!

Jan Sova

ČMI pouze ověřuje správnost funkce měřidla (fokus radaru atd…). Kalibrace měřidla pak probíhá podle návodu k obsluze. Být občanem Varnsdorfu, tak chci dokladovat smlouvy, plnění a pak by mě zajímalo, co si za to město pořídí (nové chodníky, atd….). Ideálně by se to mělo investovat do pozemních komunikací. Ale pochopil jsem z podtextu, že Varnsdorf zrovna příklad ideální nebude…

Petr766

Počítám že radary jsou jako obvykle na úplně normálních místech kde se nehody nestavaly. Jako téměř všude kde si obce chtějí vylepšit rozpočet

Kajman

Dycky Vanďák! 🙂

Václav

Jinak receno, vsichni utreli hubu a jsou nastvani (ridici i obec), krome jedne soukrome firmy, ktere je hej. Nad verejnym zajmem a bezpecnosti se nikdo ani nezamyslel. Jsem rad, ze tuto srandu nesponzoruji ani jako ridic, ani jako danovy poplatnik.

Spidour

Ja myslim, ze pan starosta je spokojeny take. A tyhle firmy bych jako soukrome snad ani nenazyval, to neni firma, to je ucelovy parazit, ktery akorat skodi a na nezkorumpovanem trhu by se neprosadil.

Václav

Když se nad tím člověk zamyslí, tak těch účelových parazitů je v republice obrovské množství. Vždycky, když se ptám sám sebe, jak se dělá pořádný business, tak dospěji k něčemu takovému. Ty poctivé pořádné businessy jsou mnohem složitější… Pokud toto dělá/bude dělat každá obec, tak ten západ v platech jen tak nedoženeme. Ale budeme mít mnoho „pořádných businessů“ pro hrstku parazitů…

Jan Sova

Přímo to asi nesponzorujete, ale věc je kapku složitější… Pokuty jsou příjmem obce. Stát ovšem po obcích jen velice obtížně kontroluje obsazenost a výkon jednotlivých státních agend (zde správní řízení při dohledu na bezpečnost sil. provozu). V praxi to vypadá tak, že obec si pořídí (pronajme) radar, který používá k inkasu pokut. Úředníky v tabulkách ovšem refunduje státní rozpočet jako poplatek za dvojkolejnost státní správy/samosprávy (přenesená působnost). Město tedy může část personálních nákladů do velké míry schovat pod výkon agendy, která ovšem není kontrolována z té pozice, zda jde skutečně o agendu(ne)zbytnou. Prostě (Prago)centrum ne na vše dohlédne…. No a… Číst vice »

železničář v důchodu

Na doplnění informace se hodí odkaz na další zajímavé údaje dostupné ve zprávě zveřejněné na portálu „Aktuálně.cz“:
https://zpravy.aktualne.cz/regiony/ustecky/policie-vysetruje-poskozeni-silnicniho-radaru-ve-varnsdorfu/r~d752e988342611e9b981ac1f6b220ee8/

Jan Sova

No jestli pak policie nevyšetřuje ve Vanďáku porušování povinností při správě cizího majetku. To je paragraf, na kterém si policie v různých městech láme zuby…. Měli by potrénovat…. Holt je to nějak propojené ta komunální politika a trestní právo….