Nejnovější rozhodnutí Světové obchodní organizace (WTO), které umožnilo USA zavést dovozní cla na evropské zboží až ve výši deset procent,zostřilo spory mezi Evropskou unií a USA. Hrozba desetiprocentního cla by ale paradoxně dopadla i na americké aerolinky. I Evropská komise vytáhla ve sporu ovliňujícím zejména výrobce letadel svůj trumf: začala řešit fúzi amerického Boeingu s brazilským Embraerem.
Světová obchodní organizace (WTO) povolila USA uvalit cla na evropské zboží v objem 7,5 miliardy dolarů. Důvodem je nezákonná podpora evropského výrobce letadel Airbus. Americká vláda oznámila, že uvalí na evropská letadla clo ve výši 10 %.
Airbus dnes vyzval k rozhovorům, které by zmírnily obchodní napětí mezi USA a EU. „Pokud se Úřad amerického obchodního zmocněnce (USTR) rozhodne uvalit cla na dovoz letadel a dílů pro letadla, vyvolá to nejistotu a potíže nejen v leteckém průmyslu, ale i v širší globální ekonomice,“ dodal Airbus. Jeho šéf Guillaume Faury varoval, že zavedení amerických cel by mělo negativní dopad na americké letecké společnosti a jejich zákazníky i na trh práce ve Spojených státech.
Podle agentury Reuters může clo dopadnout výrazně i na americké letecké společnosti. Ty mají totiž objednány stovky letadel a jejich zdražení může způsobit výrazné zvýšení nákladů. I když má Airbus svůj závod v americkém městě Mobile, jeho kapacita plně výrobu pro americký trh nestačí.
Delta Air Lines prohlášení uvedla, že navrhované clo na letadla, u kterých je už podepsána smlouva, je nespravedlivé a postihne americké společnosti a jejich zákazníky. Delta je v USA největším zákazníkem Airbusu, celkem má objednáno 266 letadel.
Oznámení o clech navíc přichází v době, kdy stále americkým dopravcům chybí uzemněná letadla 737 MAX.
Airbus vyzval v prohlášení k jednáním, které by zmírnily obchodní napětí. „Pokud se Úřad amerického obchodního zmocněnce (USTR) rozhodne uvalit cla na dovoz letadel a dílů pro letadla, vyvolá to nejistotu a potíže nejen v leteckém průmyslu, ale i v širší globální ekonomice,“ uvedl Airbus v tiskové zprávě.
Napětí v leteckém průmyslu se může projevit i jinak. Evropská komise oznámila, že zahájila hloubkové vyšetřování plánu amerického Boeingu na převzetí kontrolního podílu ve výrobě osobních letadel brazilském Embraeru. Transakce by podle komise mohla omezit hospodářskou soutěž a zvýšit ceny.
„Chceme zjistit, zda fúze nesníží konkurenci v oblasti cen a vývoje produktů,“ uvedla evropská komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Podle Evropské komise panují obavy, že fúzí zmizí třetí hráč ve výrobě osobních letadel. Konkurenční projekty z Číny, Japonska a Ruska podle Vestagerové v příštích pěti až deseti letech ještě nebudou velkou konkurencí a hrozí tak zvýšení cen.
Copak ti hlupáci v EU zase chrápou???
Obratem měly být okamžitě uvaleny 10% sankce na dovoz Boeingů do Evropy!!!!!!!!!!!!!!!
A jak dopadlo prověření převzetí C-Series Airbusem? 😀
Airbus vs Boeing