V Žilině vykolejilo pendolino Českých drah, v provozu jsou jen čtyři jednotky

Vykolejení jednotky Pendolino v Žilině. Foto: České dráhyVykolejení jednotky Pendolino v Žilině. Foto: České dráhy

Při nehodě nebyl nikdo zraněn.

118 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

V tomhle bych rad rekl jedno, tyhle vlaky a jine jako railjety by mely byt provozovany jen na modernizovanych tratich…
Chyba se sice stat muze vzdycky, ale pravdepodobnejsi to je na trati mene kvalitni…

Juraj

Lze toto tvrzení podložit nějakými empirickými daty?
Kolik vykolejení pendolina bylo způsobeno přímo zastaralou infrastrukturou?

Doplňující otázka: kam by tedy pendolino mohlo jezdit?
– Ostrava padá, kvůli ostravskému uzlu
– Brno úplně stejně
– Praha-Beroun vyloučeno
– Praha-Nymburk vyloučeno
– ČB nejdou kvůli úseku Nemanice-Ševětín
– Ústí nad Labem? (ta trať už má taky třicet let od modernizace)

Karel

Takovou blbost jste vymyslel sám?

Martin

Hlasy v hlavě mi to poradily.. říkaly, že se jmenují Karel

Petr Šimral

Každopádně by neměly být provozovány na Slovensku protože tamní infrastruktura již ztrácí schopnost spolupráce s drážními vozidly.
a) pár vykolejení nákladních vlaků
b) Pendolíno v Žilině
c) Včera přišlo ze slovenského Dráhového úradu upozornění, ať si na Vectronech kontrolujeme nápravové převodovky, že se u třech jezdících pro slovenskou osobku rozbily někde o součásti infrastruktury.
d) na mostě přes Moravu je desítka pomalá a těsně u ní je ponechána vypínačka

Nemám, co bych dále dodal…

Pavel Skládaný

„To je koloběh života, pane strojvedoucí“, nezapomněl by připomenout filozof. Ale lidé již neměli myšlenky na filozofii a ušlapali ho…

Mates

d) Mala by zmiznúť. Po tom vašom uviaznutí bolo stretnutie, kde sa malo prerokovať možnosť zvýšenia myslím na 50 km/h.

asdfasdf

Vítě někdo číslo jednotky. S 680 005 jsem teď jel 2x a při obou jízdách strojvedoucí trápily výpadky napájení, po cca 3 minutách to v obou případech ale dali dokupy a jelo se dál.

Ondra

Měla by to být 007

Capek

V Pendolinu ČD nerad jezdim od doby, kdy jednotky prošly modernizací interiéru a svítí se v nich zbytečně intenzivně.

Petr

Tak s ním nejezděte

Doctor

… se dají koupit klapky na oči. Také mi to někdy vadí – doporučuji.

Petr

Tak a Jižní expresy budou zase jezdit ve starých béčkách! Hlavně že na rychlíkách (!!!) Krušnohor jezdí Interjety…

Zdeněk

A?

Vlastimil Kocurek

Asi reagujete na jiný článek.

Gajda

Ty přeci nikdo nechtěl – nemají jídelňák ani bistro – nemají kupéčka. Velkoprostor je fuj. Ale náhle by pak drtivá většina ten velkoprostor za ty kupéčka tak ráda měnila. Ono to vypadá, že to prostě bude vždycky špatně, ať udělají co udělají a pošlou co pošlou. Mimochodem – jížní express je víc než konkurenceschopnej vůči silnici. Ale aby jel taky někdo vlakem ze Sokolova/Varů/Mostu/Chomutova/Teplic do Prahy už je potřeba se snažit, ono je to po silnici jaksi rychlejší a levnější.

K6_

Tím, že se nasadí jiný vagon, se ta cesta ze Sokolova ale nestane levnější ani rychlejší. V první řadě potřebujeme nutně vybudovat nějakou infrastrukturu.

Nixon99

Myslíte, že becka jezdí jen na jih?

Filip

Tyhle zastaralé šroty už mají být dávno mimo provoz

Thom

Se nejdřív podívejte, jak tam vypadá železniční infrastruktura. Ještě hůř než silniční.

Granja

Silniční infrastruktura má na Slovensku trvale prioritu.

Thom

Sice je hezké, že se staví, ale stav je takový, že většinu cesty do Tater strávíte na nedalnici nebo v zácpě. A cestou při snaze to objet si stav stanic a železničního tělesa můžete prohlédnout.
Jinak já proti SK nic nemám, jen jejich vládnoucí garnitura, která to má na svědomí, je ještě horší než naše (myslím hlavně tu s multiKájou).

Johnny Cash

Nejezděte do Tater. Já tam byl naposledy v roce 2014 a už mě tam nikdo nedostane. Zásadně Alpy.

Mates

A pak nebudou horští záchranáři mít co žrát.

jal

Která garnitura? Střídají se tam a za žádné to nebylo jiné. Něco se postavilo, něco se nepodařilo.
Ale stejně jako u nás se na otvírání nových úseků fotí aktuální politici, i když na jejich stavbě neměli žádný podíl.

Jiří Kocurek

Vodní doprava je tam navíc, oproti ČR. Takže za to může ona. Blablabla.

jal

A když se to předělává, tak je to taky špatně?

Ivan_pha

Šroty bych je nenazval, ale provozovat je v jejich čím dál nižším počtu je nesmysl.

jal

Když je kritizováno pendolino za vykolejení , v Řecku za tu nehodu může vlak osobní nebo nákladní?

Johnny Cash

1. Pendolina pomalu chystat na důchod
2. Na Slovensko posílat nejhorší a nejstarší lokomotivy a vozy, nic nového.

Jiří Kocurek

A přestupovat? Fakt díky.

Johnny Cash

Taky, když to bude nezbytné.

jal

U většiny vlaků se přestupuje z dvodu přestavby celého uzlu. Kromě pendolin ,RJ a Leo.
Až bude Žilina a přilehlé úseky hotové, zas budou kecy, že nás Slováci předběhli.

Doctor

Kdysi tady Pendolínům někdo prorokoval, že skončí na rychlících, ale teď vidím, že mají zřejmě instalovanou časovou autodestrukci …

Pitrys

Pomalu začnem sundávat svislé rychlostníky…

JiP

A s cim by se potom manekyn fotil u 200 do Budejic? Neblbnete.

Jiří Kocurek

No tak se bude fotit s Škafonem v Čakovicích.

Leinad

V cukrovaru na vlečce.

Vojtech

U KZC ? CD tam s 810 nejsou

Johny

Trebs k nam pusti ICE 3. generace nebo svycarska CisAlpina😄😃

Granja

Je to prostě smůla (pokud nedošlo k podhození výhybky), protože ty vexle už melou z posledního. Níže pro představu jak vyžilý je kolejový svršek – 2x ze stavby (z obou směrů).

https://www.youtube.com/watch?v=oJLJNhM6Tkc

https://www.youtube.com/watch?v=DLOfkKJwNlg&list=PLV0g-DgOEKzFavn0_4yEsl11pcb8gnFGZ&index=16

Matěj

Na to Pendolino by se měli už vykašlat a nakoupit radši raijlety.

Ketchup1979

To měli už dávno bez ohledu na Pendolino , ale holt se někdo manažersky lekl a cuknul, mělo jich být 14 myslím

Johnny Cash

Žák a Zelený, Zemanova banda, jen pro připomenutí. Soupravy uvažované pro ČD jezdí u ÖBB a jsou poznatelné podle 1 vozu (řídícího) 1. třídy – stejná konfigurace jako ČD Railjet.

Juraj

Railjet je pro ČD svou koncepcí spíše znouzectnost. A tím neříkám, že jsou špatné pro cestující, ale že netrakční jednotky jsou takový specifický úlet, který dává smysl jen za velmi konkrétních okolností. Pro ČD to znamená pronajímat si rychlé mašiny. Nevyužívá to výhod jednotek (distribuovaná trakce), ale zároveň se nevyužívá možnost posilování klasickými vozy. Takže vlastně kombinace několika nevýhod. A to ten kauf ani nebyl pro ČD tak výhodný, protože přesně v té době ČNB oslabila korunu, takže platby v eurech se prodražily o stovky milionů. A to všechno proto, že ÖBB zasmluvnily víc souprav, než byly schopné objednat, a… Číst vice »

Vojtech

Tak se podívej, kolik staly a kolik stojí InterJet bez ridicaku a dalšího vozu s bistro oddílem. A hned bude vidět cena rakouské a české cesty za timtez.

Ondřej 2

Šikovný ilustrátor domaluje do fotky kopřivy..

Jan

Tyhle malosériové jednotky nám byl čert dlužen. Smůla je provází už od plánování jejich výroby.

AlpenFlair

No tak v době nasazení to byl u nás zázrak, který se nedal s ničím srovnávat. Teď už bych je viděl raději na jiné trase než do Ostravy. Ideálně Linz nebo Cheb, tam by se alespoň více využilo klopení.

Karel

Do Chebu (přes Plzeň) už jezdí několik let.

Vladki

Ale jen jednou denně, jestli se nemylim

JiP

A jeste paradoxne nevyuzivaji klopeni, protoze jsou v taktu s klasickymi rychliky

Thom

Když jsem ním tam jel, klopili. Ale stejně pak nabral zpoždění u Radotína.

Leinad

Fyzicky klopit můžou i když jedou rychlostí, která by byla legální i bez klopení. A dělají to.

Ondra

2x – SC 504 a 512 (po 12. a před 19. hodinou z Prahy a jsou to oba spoje původem z Ostravy)

ksz

Hlavně už by to konečně mohlo vysmahnout z tratě Praha – Plzeň.

David

Na Cheb nejsou moc vhodné protože to klopení je v údolí Mže tak intenzivní, že se lidem dělá nevolno a ve špičkách je 7 vagónů málo a na zdvojování nemáme dost jednotek. S tak málo jednotkami nelze sestavit taktový jízdní řád, který na západě Čech docela funguje.

Leinad

Lidem se dělá nevolno z klopení? 😀
Když už, tak mně víc vadí průjezd obloukem vmax bez klopení.

Vlakem s kolem

Ano, dělá. I já měl ten pocit v Pendolini, když jsem s ním kdysi jel do Děčína. Ono to klopení nestačí pro každého. Ten pocit se těžko popisuje, je to zhruba jakoby člověk měl pocit nerovnováhy, mírné zmatenosti. Trochu jako když brzdí rychlovýtah (ten v paneláku nemáte, ale v některých kancelářských budovách je), ale na to si jde spíš zvyknout. Na to klopení jsem si nezvykl.

Jirka

Pravda, poblite deti jsou jasny dukaz neprijemneho a nevyladeneho klopeni. Obvykle tak 1-3 v kazdem vagone, podle celkoveho poctu deti ve vlaku. Kdyz to neklopi, tak neblejou…

Miri

Já bych řekla, že to nedělá samo klopení, ale závisí to na tom, u kterého okna sedíte. Ta určená k rozbití v případě nehody (ty s červeným kolečekem) způsobují nevolnost i mě. Zdají se mi špatně udělaná, tak jakoby vlnitá. Naučila jsem se čísla sedadel, kterým se při rezervaci vyhnout.

bakiy

Na ježdění do Chebu jich potřeba 8 ks… Linec na tom bude podobně… Prostě jich je málo…

vbb

Jak malosériové?
ETR460 bylo 10, ETR470 taky 10, našich 680 bylo 7…

vbb

… a ještě 18 kusů Sm3 VR a vcelku zanedbatelé 3 kusy 310 SŽ.

VIZEK2442

Podle třetího obrázku Pendo vykolejilo na vyhýbkové křižovatce, podle mne špatně nastavené. Soudím podle zadního podvozku prvního vozu a poloh pohyblivých částí vyhýbky.

VIZEK2442

Na k-reportu je fotka s ulomeným kusem kolejnice.

Petr Šimral

Ať byl angličan postaven kamkoliv, nemá to vliv na sjízdnost.
Pokud na něm něco prasklo, stejně je divné, jakým směrem a jak daleko vyputoval přední podvozek…

Brzdná dráha něco přes dvacet metrů, žádná ohromující rychlost…

none

Co jsem rikal. Mas sedet doma…
Hlavne ze se nikomu nic nestalo. Je to ovsem dalsi skoda na snad jeste porad moderni jednotce. Nahradnich dilu bude asi rychle ubyvat.

Romanero

Na ND bude celá jedna jednotka

Tom

Slováci mysleli že to je terénní Pendolino. 🤣

MHD

A proto mu připravili tankodrom…

Nádražní Vrabec

Může mi prosím někdo zasvěcený vysvětlit proč spoje EC 141, 142 nejely úsek Bohumín – Čadca, když byl mimo provoz úsek Čadca – Žilina? Cestující do Karviné, Těšína, Třince, Návsí a Čadce tyhle spoje mohly klidně přepravit. Tam bylo vše v pořádku… Děkuji za odpověď a cestujte bez nehod a zpoždění pokud možno

Paolo

Probihaji tam reko, provoz je omezen a nebylo by vice mene jak delat obraty souprav.. vice vyluk v jedne v kombinaci s mimoradnosti, stava se to i v Cesku jen skoda dalsiho pendolina

Permonik

Tipoval bych „otočení“ v Bohumině, kvůli časové navaznosti. Pokud byc EC 141 dojel do Čadce. EC 142 byl měl 2 hodinové manko.

JanekPárek

Vše kvůli obratu. Kdo chtěl do SK tak výstup v Hranicích a čekačka hodinu.

Cestovatel z Vysočiny

Už se rozhodlo o tom pendolinu z Bohumína? Tady je další argument pro neopravování, protože i tohle vykolejení, jakkoli vypadá nevinně, bude mít účet v desítkách milionů, a asi je čas začít realizovat spojení toho, co ještě funguje, a zbytek postupně nechat v kopřivách. Neříkám, že mě to těší, ale jsem realista.

Karel

Aha takže se to odstaví do kopřiv..když stě rozhodl že to bude stát miliony..jo věštění s krystalové koule.kdyz to bude chyba zsk tak opravu zacaluji.

Václav

Pokud bude závěr vyšetřování, že je chyba v kolejišti, což se předběžné jeví pravděpodobné, tak opravu zaplatí bratři Slováci. Problém je v tom, že než se vyšetřování dokončí, bude to rok a na to s opravou není možné čekat.

Arpad

Trochu mimo téma.. Môžem sa spýtať odborníka, prečo, alebo na základe akého medzinárodného zákona sa uvádza že na území SR je prepravca ZSSK? Vlak ČD, všetko ČD prečo sa musí vždy na každom vlaku, aj Metropolitane hlásiť po prekročení hraníc dopravca, pričom niekedy to sú vozne ZSSK a „služby“ ZSSK a niekedy to sú vozne ČD, super reštaurák a kvalitné služby. PRečo napríklad pri vlaku EC Budapešť-Hamburg nie je uvedené, že prepravca MÁV, keďže sú to jehov, personál, vozňe atĎ. Aj Pendolino je čisté ČD…
Vopred DAkujem

Juraj

Pretože sa tak dohodli ČD a ZSSK. Dôvody sú historické a praktické. Historické v tom, že „vždy sa to tak robilo“, medzi ČD a ZSSK je to bežná prax. Praktické v tom, že vo vlaku na slovenskom území platia tarifné podmienky ZSSK a personál musí byť schopný odbaviť vnútroštátne lístky vydané ZSSK. Často je za tým aj otázka licencie dopravcu (neviem, či ČD – a teraz nemyslím Cargo – majú licenciu na Slovensku alebo naopak). Pozitívum pre cestujúcich spočíva v tom, že v úseku Čadca-Košice sa ten vlak tvári ako ľubovoľný iný vlak ZSSK. Negatívum je, že cezhraničné cesty sú… Číst vice »

Paolo

CD pokud vim maji licenci i pro SK, ale na spolecnych linkach ji neuplatnuji – je to praktickejsi a licenci planuji uplatnovat jen na jinych linkach…

František Plášek

Nemají, jak zaznělo jinde, jenom ČD Cargo https://www.zsr.sk/dopravcovia/infrastruktura/zoznam-dopravcov/ ….stejně tak na síti SŽ nemá licenci ZSSK ..https://www.spravazeleznic.cz/dopravci/dopravci-na-siti

Pezos

A za odměnu za ty drahé jízdenky Vás pak vyhodí v Bohumíně a dělejte si co chcete

Arpad

dakujem za vysvetlenie.. ono to takto dáva zmysel..dak

Paolo

Vzajomna dohoda mezi CD a ZSSK , opravneni uradu , licence prac. predpisy atd… tych duvodu je vic nez dost proc to je praktickejsi… podobne to dela i OBB, DB a dalsi

Johnny Cash

Protože platí §1.

Avlaky

Protože ČD nemají licenci na Slovensku a ZSSK zase v Česku

Tomáš

Pretože je to dohoda dopravcov, ktorí odvezú vlak. Na území CZ ČD a na území SR ZSSK. Proste dopravca sa mení presne na štátnej hranici. Dôvody sú jednoduché. Vlaky 241 a 240 sú na území SR objednávané MD SR na celom úseku tam a späť a táto objednávka je priamo zadaná pre národného dopravcu ZSSK. Takže ZSSK de facto musí túto kapacitu objednať na celé obdobie GVD u ŽSR. Čo sa týka ČD jedná sa o čisto komerčnú službu a je v ich záujme alebo nezáujme ju prevádzkovať. Keďže na Slovensku musia byť splnené vlakokilometre a kapacita, ktorá odvezie cestujúcich,… Číst vice »

qěcy

Protože se dopravci domluvili a na území státu jedou pod jinou licencí. To dělají i soukromníci a samozřejmě také státní spolu se soukromníky. Půjčují si licence, když nemají vlastní v tom státě anebo je to pouze proto, že je to pro ně výhodné.

Samo

Uvádza sa to na základe toho že dopravca (nie prepravca) je ZSSK. Keby boli dopravcom ČD, tak sú ako dopravca uvedené oni. Od ČD sú na Metropolitnej len a jedine HDV+vozne (a aj to na mnohých vlakoch nie všetky), personál je ZSSK, platí tam tarifa ZSSK, všetky náklady platí ZSSK…

Keď Jančura jazdí s lokomotivou ktorú má na lízing tak to tiež nerobí z banky dopravcu.

Leinad

Regiojet do Chorvatska jede právně na licence místních dopravců, ale tarifně má svoje lístky, většina personálu regiojetí(místní je hlavně strojvedoucí).
Licence obecně neznamená tarif ani personál.

Vojtech

Naposled, když jsem tím SC jel, tak v Cadci nastoupila Slovenska průvodci

V.P.

Podle webu tvnoviny.sk k vykolejení předního podvozku prvního vagonu soupravy došlo při přejezdu výhybkou v nízké rychlosti kolem 30 až 40 kilometrů v hodině.

Jan

Příště tam dají asi desítku.

Martin 13

Pinďa nemá pod sebou koleje.

dopravopat

Uvidíme čo ukáže vyšetrovanie. Osobne tipujem poruchu na výhybke. Stav infraštruktúry ŽSR je žalostný. Severný balkán.

Patrick

Žilinská stanica je v procese modernizácie. Žiaľ, miesto, kde došlo k nehode, sa ešte nedostalo do poradia

Martin 13

Tankodrom je celé nádraží v Žilině.

Paolo

Nehody byly i v CR v miste rekonstrukci… takhle bych to nebral

Pavel Skládaný

To se stalo i u nás v Brně, kde se cítíme být skoro na „Západě“. Stará výhybka v Maloměřících praskla po nákladním vlakem začátkem prosince, vykolejení tří kontejnerových vozů a od té doby je část trati Brno-Havlíčkův Brod jednokolejná. Ovšem začíná se uvažovat o opravě, přece jen jde o mezinárodní koridor.

Jiří Kocurek

Japonci by s tím byli dávno hotoví a to především proto, že neinvestují do silnic. 😀

Pavel Skládaný

Byla by to i legrace, pokud by tahle závada nezpůsobovala nutnost zbytečného křižování a zastavování stovky vlaků denně, včetně dálkových a příměstských.

Péťa

Nevím kdy jste tam byl naposledy ale v Maloměřicích dělají celou novou kolej v místě kde ten vlak vykolejil.

PvvS

Aspoň maj jedno na ND.

Dusanh

To už pár měsíců maj…

Jarda

Naopak, dají dokopy úplně novou jednotku ze zbytků

Ondra K.

Složení jedné funkční jednotky bude nejspíš záviset na tom, jestli ten dnešní vykolejený čelní vůz je stejný jako ten zničený v Bohumíně, nebo ne. Pendolíno totiž nemá oba čelní vozy shodné.

Patrick

A koľko je vlastne momentálne pojazdných?

Libor

Odhadem 5. Časem se to zredukuje a konec pendolin.

Ondra

Po dnešku 4 🙂

„Odpadlé“ jsou 2 kousky (dnešní Žilina a loňský Bohumín) a třetí je na údržbě

libor

tím pádem bych to prodal někam na Balkán, třeba do Řecka a uzavřel historii pendolina v čr…

Karel

Hodně drahé náhradní díly..

PvvS

To jsou od od výroby..

Nádražní Vrabec

Může mi prosím někdo zasvěcený vysvětlit proč spoje EC 141, 142 nejely úsek Bohumín – Čadca, když byl mimo provoz úsek Čadca – Žilina? Cestující do Karviné, Těšína, Třince, Návsí a Čadce tyhle spoje mohly klidně přepravit. Tam bylo vše v pořádku… Děkuji za odpověď a cestujte bez nehod a zpoždění pokud možno

Michal O

Zase to pošlou do Itálie, aby na Vánoce zjistili, že to bude stát desítky milionů?

Ondra

Bohumínské Pendolino se do Itálie neposílalo (technici z Alstomu přijeli do pražského depa) a za druhé předpokládám, že u tohodle je větší šance opravy „vlastními silami“ drah než u komplet rozsekané skříně 🙂