Informační technologie Infrastruktura Logistika Silnice Silniční nákladní doprava

V únoru stát vybral na mýtném 974 milionů, meziročně o 11 procent více

Nová kontrolní mýtná brána v Dasným u Českých Budějovic. Pramen: CzechToll
Kontrolní mýtná brána v Dasným u Českých Budějovic. Pramen: CzechToll

Na českých dálnicích a vybraných silnicích I. třídy se v únoru vybralo na mýtném 974 milionů korun, což je o 11 procent více než loni. Podle společnosti CzechToll, která mýtný systém provozuje, je meziroční nárůst způsoben rozšířením zpoplatnění na silnicích I. třídy (od ledna o 900 kilometrů) a prodlouženým únorem. Z celkového výběru mýtného připadá 874 milionů korun na dálnice, zbylých sto milionů bylo vybráno na silnicích I. třídy.

Ke konci února bylo v mýtném systému registrováno více než 435 tisíc vozidel, z toho necelých 144 tisíc vozidel zaregistrovali dopravci z České republiky.

V únoru projelo po tuzemských silnicích více než 254 tisíc vozidel podléhajících placení mýtného. Nejvíce (105 tisíc) jich pocházelo z České republiky, druhou nejčastější zemí registrace bylo Polsko (přes 60 tisíc vozidel). Podíl českých vozidel přitom stále klesá, už předloni se snížil pod polovinu a v únoru činil 48,2 procenta.

Loni se na mýtném vybralo rekordních 11 miliard korun, celková suma vzrostla o 1,2 procenta. Letošek ale zřejmě nebude pro dopravce lehkým obdobím. Obavy z šíření nového koronaviru vedou k omezení přeprav, což se v únoru projevilo především na obchodu mezi Českou republikou a Čínou.

Jak ukazuje statistika podaných dovozních přihlášek k celnímu řízení, nastal v únoru 2020 viditelný pokles. Oproti měsíci lednu činí 40 procent, oproti loňskému únoru 25 procent. „Ještě výraznější schodek v počtu zásilek bude určitě v březnu, což je již alarmující,“ uvedl Petr Rožek, ředitel Svazu spedice a logistiky České republiky. Dodal, že teprve nyní přichází vlna poklesu u přeprav po moři.

6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ene bene

974/1,11= 877 (loňský výběr=letošní číslo bez nárůstu 11%) Jen na dálnicích letos 874 (už to je méně než 877) a když ještě srovnáme délku února 874*28/29 = 844 tak máme docela zřetelný pokles. Mělo to být chlubení? Snad jako že jezdí méně nákladních aut – to by se dalo vnímat příznivě.

Michellini

já co mám informace tak ten systém není zrovna funkční. A bord unit se musí neustále nabíjet.. Konečně proto by Tok na ministerstvu dlouho. JInak by ho babiš dávno vyhodil.. ale potřebova lho

Blueman

Můžete přiblížit jaké konkrétně informace o nefunkčnosti systému máte a odkud? Dle mých zkušeností systém funguje víc než dobře.

OBU je potřeba trvale nabíjet kvůli jinému typu systému (satelt vs. mikrovlny) a souběhu několika funkcí jednotky (GPS, mobilní data a komunikace s mýtnou bránou) oproti starému systému.

Michellini

cool propaganda. A o kolik kilometrů se rozšířilo mýto?

Jiří

Snad jste článek četl. Je to hned ve druhé větě. Nebo to má být jen řečnická otázka?

Michellini

no cognitivni schopnosti nejsou dány každému…