V tunelech metra vzniknou další úseky s animovanou reklamou. Tentokrát pod historickým centrem
Reklamně-informační systém v tunelech metra. Foto: DPP

Potemnělé tunely se rozzáří reklamou už na třetím úseku metra.
Potemnělé tunely se rozzáří reklamou už na třetím úseku metra.
A co oslňující obrazovky, které se teď dost rozrostly (napadá mě třeba Florenc nebo Kobylisy). Nebo v těch místech strojvedoucí kouká dopředu a neoslňuje ho to. Jinak pokud vím, tak se tímhle chlubila čína, ale to určitě je víc jak 10 let, v dokumentu o stavbě pekingského metra. Dneska už to neni žádná high-tech ale prostě normální komerčně dostupná technologie. Že to budeme mít pokročilejší než města, která to kupovala dříve je celkem normální vývoj. Já si jen říkám, jestli by nebylo jednodušší vybavit vozy metra obrazovkama, které by mohly ukazovat totéž. Ale jinak je to další zdroj vizuálního smogu.… Číst vice »
Další reklamní smog. Praha metropolí východní Evropy plná vizuálního bordelu navždy.
Nekde jsem dřív viděl napsané, že díky penězům za tento druh reklamy bude možné odstranit klasické billboardy ze stanic metra. Kde budou odstraněny billboardy po instalaci těchto reklam?
DPP má pokud vím v plánu po rekonstrukci stanic reklamu buď nevracet (Jiřího z Poděbrad, Českomoravská) a nebo v omezené míře. Škoda že koncepce z Národní Třídy se zatím nikde nezopakovala, za mě nejméně rušivé, designově čisté a umí to zobrazovat i provozní informace. což se zrovna při cestě dolů hodí, když se dozvíte, že dojedete třeba jen na Smíchovské nádraží a dál ne kvůli poruše zabezpečovacího zařízení nebo naopak když jedete nahoru, že čekat na 22 nemá smysl, protože nehoda na I.P.Pavlova..
Co se takhle vybodnout na efekty v tunelech metra a zlevnit, popř. mít MHD zadáčo, jako je to v mnoha městech světa?
Dobře, ale za cenu velice výrazného omezení rozsahu výkonů, spolehlivosti linek, kvality vozového parku a přidružených služeb včetně šotoakcí…
Spolehlivost i cena pro předplatitele už je tak dost nízko. Dále raději ne.
v jakych mestech sveta (velikosti prahy a podobne) je mhd zadarmo?
navic ve meste, kde je mhd takoveho rozsahu?
v žádném a v těch srovnatelných případech je MHD několikanásobně dražší – ale zas nesrovnávat s Londýnem kde jízda pár zastávek vyjde i na víc jak sto korun, aktuálně 6,5 liber. u autobusu 4 libry – za jednu jízdenku bych řekl že docela dost – v Praze je mhd až směšně levné ale zdražení není možné jednak z politických důvodů a jednak v Praze je nutné dostat do MHD co nejvíce lidí, nemůže jízdenka na 30 minut stát 60 korun a víc – stačí že 15 minut stojí 20 korun.
Nevím, kde jste k těm vašim číslům přišel.
6,5 libry to nestálo ani z centra na Heathrow, což je hodina jízdy a ne „pár zastávek“ (a je to za 5,80).
Jízdné v autobusech a tramvajích je 1,75 libry a ne 4, jak píšete.
Uvnitř zóny 1 je jízdné v metru 2,80, uvnitř zóny 2 pak 2,00 (ve špičce o desetník víc).
Ze zóny 1 do zóny 2 je to za 2,90 (ve špičce 3,50).
že by třeba zde? https://tfl.gov.uk/fares/find-fares/tube-and-rail-fares
kde se doslova píše že: A single Tube journey in central London now costs £6.70 when purchasing a paper ticket. Tedy pokud umíte anglicky a k tomu hledat informace na oficiálních stránkách dopravce… vaše informace nejsou pravdivé, jelikož já to uvádím přímo ze stránek TFL…
No vidíte, a já našel na rěch samých stránkách údaje, které jsem psal já.
Jen tiše předpokládám, že každý, kdo nemá hlavu jen proto, aby mu nepršelo do krku, si nekupuje paírové lístky, ale jezdí buď na svou platební kartu, nebo si za 7 liber koupí Oyster card (jak jsem to před měsícem udělal i já), a už při druhé jízdě v zóně 1 zaplatí celkem 12,60 namísto 13,40, které by zaplatil při nákupu papírového lístku.
Ale když vás baví házet peníze do kanálu…
a kdyžtak i zde https://www.londontoolkit.com/briefing/underground.htm je tabulka s cenami londýnského metra. – jasně je uvedeno, že single journey stojí od března 2025 už 7 liber..
a z Heathrow stojí jízdenka od deseti liber – viz https://www.heathrowexpress.com/?tfVersion=b
takže bych se měl ptát spíš já Vás kde jste přišel k těm číslům? Ještě mi řeknete, že na oficiálních stránkách dopravců jsou špatné ceníky a všechno je to vlastně kampaň
když jsme u těch cen, tak zrovna držím v ruce jízdenku Stansted – Liverpool street- valid fot one journey adult standard class – cena £34,60. Ale můžeme se dál bavit o levné a drahé mhd a samozřejmě Londýn je extrém, nicméně i kdyby vlak z letiště na Masaryčku stál třeba jen deset liber, tak to bude pořád extrémní částka.
Já v ruce nedržím nic, a přesto jsem po Londýně jezdil MHD.
V tom hledejte ten rozdíl – pokud nutně potřebujete držet v ruce papírový lístek, tak si ho zaplatíte.
Pokud vám jde o přepravu z bodu A do bodu B, tak jezdíte na bankovní či Oyster kartu a plaíte částky, které jsem uváděl já.
Ty efekty v tunelech DPP nic nestojí, naopak vydělává na nich. Jen rozdíl mezi miliardou a milionem jsou tři nuly. Takže když vyděláte 20 milionů, máte jen 1 % ze 2 miliard a kde vzít těch zbylých 99 %? Nebo máte pocit, že když bude MHD pro cestujícího zadarmo, tak to nikoho nic nestojí a nikde se ty chybějící peníze z jízdného najít nemusí?
Tragická věc. Neviděl jsem to nikde, kde jim na vzhledu záleží. I v jinak přeplácaném BTS v Bangkoku mají velké LED jen ve stanicích. Podzemní dráha snad nemá kromě monitoru ve voze nic. Peking – malý monitor ve voze. Seoul – nevybavuji si nic otravného. Singapur – plakáty na stěně..
Jen Praha bude promítat absurdní cirkus přímo do oken.
A to v situaci, kdy mají papírového jezevčíka a neumí zajistit LCD displej. Výsměch cestujícím. Jediný argument beru je ten, že to má levné, prodělečné jízdné.
Připomíná mi to, když nám v mrakodrapu do výtahu nainstalovali mluvící displej. S hudbou. Potkal jsem nahodou správce budovy a pořádně na něj zařval, jinak jsem měl připravenou láhev vody…
ano, všude jinde je trochu vyšší jízdné. Tak levné metro pro rezidenty nemají nikde, tak musíte něco akceptovat.
Zdražit a místy i trochu více dbát na kvalitu, ne jen kvantitu.
mate snad pocit, ze mhd v praze je nekvalitni?
Nejde se rozhlednout tak, aniz by clovek nevidel neco posprejovaneho, poskrabane okno, rozbite sedacky… Je to odporne hnusne. V tomto jsme totalni vychod. Platime to vsichni, ale je z toho na zvraceni. Za niceni verejneho majetku by mel byt odstrel. Vcetne rodicu…
Zkuste si v Praze stoupnout kdekoli na ulici. Vzdycky tam takova sracka je. Jen jste slepi, protoze jste nikdy nezili jinde…
jojo, v zivote jsem nevytahl paty z prahy… 🙈
co si přečíst článek než začít něco tvrdit? a mimochodem BTS v Bangkoku je nadzemní – tudíž jak byste tam chtěl mít reklamu v tunelech? V MRT v Bangkoku jsou reklamní panely u každých dveří a reklama na nich běží nonstop kromě pár provozních informací a zdůrazňování že mniši mají svoje vlastní vyhrazená sedadla. Jinak podobná technologie v tunelu je minimálně v Madridu, Barceloně, Římě, viděl jsem i v Miláně, Londýně … takže psát že jen Praha bude něco promítat do oken je absolutní nesmysl. Jo a zmiňujete Peking – víte že nejnovější soupravy promítají reklamu přímo na okna a… Číst vice »
jo a zapomněl jsem zmínit že ve vámi zmíněném Soulu to mají v tunelech také a v Singapuru je naprosto běžně v soupravách metra reklama nalepena přímo na oknech viz. https://images.app.goo.gl/xREniutiZd3i7CnB8
Takže o vašich argumentech o tom, že reklama je prakticky jen v Praze a jako protiargument používáte něco, kde je o osobních zkušeností té reklamy snad ještě více je dost trapné. Mimochodem v Soulu mají soupravy reklamou kompletně polepený strop podobně jako v Singapuru…
https://images.app.goo.gl/n7rpStDMzvjcU4mU7 – tento level naštěstí v Praze ještě nemáme – a ano je to reklama..
20 milionů ročně za tuto reklamu je opravdu směšná částka. To je asi 55 000kč za den. Pokud bych počítal, že si ročně koupí 300 000 lidí roční kupón (pravděpodobně dost podhodnocené), tak je to cca 820 lidí denně a denní zisk z jízdného je 3 000 000kč. Za mě by nájem za reklamní plochu v tunelech, kde denně projedou stovky tisíc lidí, měl být tak 10x až 50x dražší. Kdyby dpp ročně získával z animovaných reklam třeba půl miliardy, tak se můžeme o něčem bavit. Ale 20 milionů je plivnutí do moře. Kdyby se cena roční lítačky zvedla o… Číst vice »
a kolik lidi realne tu reklamu uvidi?
z kazdeho vagonu jednotky lidi.
Cena reklamy se řídí možným zásahem. Když na to nasadíte ceny 10x – 50x vyšší, nikdo si to nekoupí a dá ty peníze raději tam, kde bude mít zásah.
Přijde mi to jako promarněná příležitost. Takováto technologie by mohla posloužit k tomu, abychom lidem v metru udělali příjemné prostředí, hezké pohledy z okna, např. ukazovat, kudy zrovna projíždíme by mohlo být velmi zajímavé (i by prospělo orientaci). Mohlo to přispět k tomu, aby metro bylo místem, kde je lidem příjemně a jdou tam rádi a nepůsobilo tolik jako „temná kobka“. Místo toho tam nacpeme reklamu.
Můžete si to pronajmout a dát to tam
A co na to pan Hřib?
Jsem epileptik a na ty jste nemysleli hlavně že jsou dole reklamy které blikají když projíždí metro a epileptik snadno může dostat i záchvat.
A to jste v TV asi nevidel reklamu s rychle se stridajicim zelenym a bilym pozadi a rychlym popakovanim hesla…
To je pro epileptiky uplna lahudka… psal jsem to i na RRTV…
Na TV je celkem snadné se nedívat, ta k ničemu potřeba není. Ale když musíte třeba do Motolské nemocnice přes celou Prahu, tak alternativy jsou poměrně krkolomné.
A nedívat se ven z okna snadné není?
Já si třeba v metru čtu noviny nebo luštím křížovky. Většina lidí čumí do mobilu.
Takže zdroje i alternativy jsou, a nejsou krkolomné.
Je snadné se nedívat z okna, když se tam „nic neděje“. Když tam začne něco zuřivě blikat, tak se to ignoruje o dost hůře.
Pokud se tam „dějí“ reklamy, tak je to totéž, jako když se tam neděje nic.
V TV na reklamy taky nekoukám, pokud výjimečně nejdou přeskočit, tak mám po ruce křížovku a těch 7 minut si spokojeně luštím.
To mi pripomina, ze pry se ted bude doma v bananistanu platit televizi a rozhlasu daň z mobilního telefonu. Nevím jak, asi to vysílali v tv a rozhlasu, které ani jedno 20 let nemám…
Funguje to na podobném principu jako holografická reklama v nakupním centru.
Technicky ano, ale s holografií to nemá nic společného.
Za mě naprosto v pořádku, nijak to neoslňuje, prostě reklama za okny v místě, kde není vůbec nic, jen kabely. Chápu, že se nelíbí velkoplošné reklamy v architektonicky řešených prostorech metra, ale tunel bez jakékoliv estetické hodnoty je podle mě tedy zcela nekonfliktní místo.
A ano, peníze za pronájem nejsou relativně k rozpočtu DPP nic moc, ale na zemi je také nenajdete. Pro DPP jsou to peníze prakticky za nic, nevidím důvod, proč nad nimi ohrnovat nos.
Taky si dáte domů televizi s reklamou třeba na záchod (nekonfliktní místo) za pár halířů na den? Peníze nic moc, ale na zemi je nenajdete, tak snad nad nimi nebudete ohrnovat nos.
Dostat tisícovku za den, klidně si televizi s reklamou na záchod dám.
No jasně. A ti dobráci snad platí DPP tisícovku za den za každýho cestujícího co tu reklamu uvidí? Ne. Těch „pár halířů“ není nadsázka. O tolik moc díky reklamám skutečně bohatneme.
Uprimne, kdyby to prineslo alespon nejake penize DP, i s tim, ze muze na mistech davat sve informace, tak proc ne,… Ja reklamy nesnasim, krome statickych tistenych – ty me nevadi, ale v metru malokdo kouka ven do tunelu, nedava to smysl, vetsina lidi si cte, cuci do mobilu na stupidity, nebo spolu mluvi, nebo jen tak koukaji… Drive byly a v zahranici jeste jsou obrazovky primo ve stanicich verejne dopravy, nic neobvykleho to neni… Uvital bych spise, aby provozovatelem byl sam DP a prijmy sli primo do jeho rozpoctu… Jinak pokud chcete byt bez te reklamy, stavi jet v… Číst vice »
Právě proto by si měl DPP prostě stanovit nějakou velkou hranici. Kdo se bude snažit, dosáhne jí.
ta tisícovka za den by i kdybychom počítali s porovnáním
s nadprůměrně vydělávajícím člověkem, znamenala ekvivalentně pro DPP příjem přes 27 mil. Kč denně. Což je kapku v kontrastu s realitou, protože tento příjem má DPP z reklamy za 5,5 měsíce.
Kdybychom to srovnali s realitou rozpočtu DPP a jeho příjmu z reklamy, tak vaše televize s reklamou na záchodě by vám při porovnání s vaším příjmem vynášela asi korunu denně. Ale za to byste si tam tu reklamu asi nedal, že? 😉
V domácnosti nedává reklamní nosič na WC smysl, protože tam chodí příliš málo lidí a inzerenti by to za to nechtěli platit. Ale v provozovnách, jako jsou restaurace, zdravotnická zařízení nebo benzinové pumpy, jsou reklamy na WC docela běžné. Ano, je to reklamní plevel, ale zřejmě se to vyplácí, jinak by si to hospodští, doktoři nebo pumpaři do svých prostor nedávali.
Vím co máte na mysli, ale už se ani nepamatuju kdy jsem něco takovýho naposled viděl. Mám pocit, že je to spiš na ústupu. Rozhodně to zdaleka není všude, takže to zřejmě žádnej vejvar nebude.
Zrovna na veřejných toaletách mi to přišlo docela časté.
Na druhou stranu řada lidí, co jsou in tak mají šmatlafoun a tam míří reklama. Takže neni tolik potřeba posílat ji na záchod.
musí to být velmi nepříjemné pro oči strojvedoucích
Práci strojvedoucího to nijak neovlivňuje. Projekce je synchronizovaná s jízdou vlaku tak, že ze stanoviště strojvedoucího není vidět.
Zkuste si přečíst ten článek, dozvěděl byste se, že se to zapne až po průjezdu kabiny strojvedoucího.
no odraz v zrcátkách a od stěn tunelu bude stále velký,je to nepříjemné i pro cestující ,kteří mají citlivější oči ,ale ty je můžou na rozdíl od strojvedoucího při průjezdu tímto cirkusem zavřít
A strojvedouci kouka do zrcatek v tunelu?? Technicky nevidi ani tak nic, pac z boku reklama videt, dle meho, neni…
Je to jako koukat na monitor/TV ze 180° uhlu..
Ti to vubec nevidi…
Prý to mají načasované tak, aby se ro rozvítilo až když to strojvedoucí mine. Píšou to v článku. Takže zrovna tohle je nemusí trápit.
Vzhledem k tomu, kolik lidí denně se metrem přepraví, je 20 miliónů dost málo
Moc nechápu zdejší rozhořčení. Tahle reklama mi absolutně nevadí, v metru si obvykle něco čtu a ani o ní nevím. Stokrat lepsi nez hyzdit ulice nebo jiny verejny prostor.
Mě vadí, mluvíme o reklamním smogu a přitom tomhle teď budeme zavádět? 😉
Mně to vadí, je to rušivé a nepříjemné na oči.
jj, asi jste odkojenej výslechama na stb, když vám najednou ze tmy začne do obličeje invazivně blikat zdroj světla s reklamou. Tahle věc je nejen otravná a nevkusná ale i nebezpečná pro epileptiky. Fakt se divím DPP, že chce s tímto pokračovat
A co na to architektka metra – Anna Švarc?
Jakoze navrhovala ty prefa betonove skruze v tunelu?
A bude premium verze metra bez reklam?
Pouze když si k Lítačce koupíte i roční OneTicket. 😆
Pro držitele obou předplatních jízdenek budou vyhrazena místa v posledním voze, kde již reklama pohasne.
Píši sice satiricky, ale je mi vlastně z toho smutno, že se DPP neumí dostat ze zaplevelování veřejného prostoru reklamami. Fakt devadesátky hadr. A pak se budou divit, že někdo zase nenajde stop tlačítko na metru, protože ten banner bude podvědomě ignorovat kvůli všeobecnému reklamnímu smogu.
to že cestující nenajdou nouzové tlačítko které je ve stanicích od samého začátku provozu metra, tudíž déle než 50 let, je otázka idiocie cestujících a nikoliv toho, že je někde umístěna reklama. Mě už jako malému chlapci rodiče při jízdě metrem ukazovali nouzové tlačítko a říkali, že se musí zmáčknout kdyby někdo spadl do kolejí, takže ono je to o výchově a pak o té všeobecné idiocii. např. včera jsem na Hradčanské stál na přechodu na červenou jako jeden z mála. Ostatním bylo úplně jedno že zrovna jedou dvě tramvaje za sebou a že je červená – hezky pěkně ve… Číst vice »
Mně přijde, že mícháte spoustu věcí dohromady. Ano, spousta lidí se dneska chová jako idioti. Situaci na Hradčanské neznám, ale naprosto vám věřím, že to, co popisujete je pravda. Na druhou stranu to, že všudypřítomná reklama má vliv na pozornost je také pravda a zrovna na nalezení nouzového tlačítka to vliv mít může. Taky mě baví váš argument ohledně výchovy. Takže lidi, co se narodili třeba v Rumburku a jako malí metrem nejezdili metrem jsou špatně vychovaní, protože jim rodiče neřekli o tlačíku v metru, kterým beztak nejezdili?
určitě nemíchám víc věcí dohromady. Reklama v tunelu na sto procent nemá žádný vliv na to, zda negramotný člověk dokáže zmáčknout nouzové tlačítko na nástupišti či nikoliv. Navíc co je pro mě zarážející je, že po poslední události, se ukázalo že většina lidí ani neví že tam nějaké tlačítko je. a na to opravdu reklama nemá vůbec žádný vliv. Je to o naprostém ignoranství. a to s chováním na přechodu – spousta lidí to podobně jako vy spojuje s přítomnou reklamou.. což se samozřejmě nemyslel. Jedině kde reklama odpoutává od pozornosti jsou billboardy podél silnice. Nevím od jaké pozornosti a… Číst vice »
a co se týká výchovy, jasně, lidé kteří jedou metrem poprvé neznalost tlačítka omlouvá, lidé z ( jak jste uvedl z Rumburku), kteří žijí v Praze již nějakou dobu to ale vůbec neomlouvá, protože výchova není jen od rodičů. Ale chápu – máte myšlení jako pan Turek který prohlásil, že pokud mu zákon přijde nesmyslný a nebo pro něj zbytečný, tak ho nedodržuje.. opravdu skvělé tohle prosazovat a v tomto případě se vymlouvat na reklamu
Zřejmě v podobě limuzíny se zatmavenými okny.
No už je to na minimálně 3 místech: Dejvická-Bořislavka, Smíchovské nádraží-Anděl a Anděl-Karlovo náměstí, ale fakt tuto reklamu potřebujeme za směšných cca 2000Kč za lokaci na den?
Samozřejmě, že ne. DPP je totální žumpa.
DPP ma 2k, agentura to preprodava za treba 100k.
Není to mnoho . Nicméně, je potřeba si položit otázku, jaký to bude mít dosah – velká část (troufám si říct, že naprostá většina) při jízdě kouká do mobilu apod.
No to je pak ale už riziko provozovatele tý reklamy, v pražském metru by měla být reklama za normální tržní ceny.
co je to normalni trzni cena?
trzni cena se odviji mimojine od dosahu. a to, ze tu reklamu realne vidi malo lidi, je v jeji cene samozrejme zakalkulovano.
Tržní cena je částka za kterou tu reklamu kupují inzerenti, a není to levná reklama
Mínus samozřejmě náklady na reklamu a marži pro agenturu
ok, a za kolik si ji tedy kupuji konkretne do toho metra?
Po odečtení úplatků lidem z DPP, co tuhle opičárnu tlačí, holt už moc nezbyde.
Potřebujeme. Protože člověk už se sebou sám nevydrží v hlavě a tak musí stále odvádět pozornost mimo sebe.
Začínalo to jako dopravní info. DPP se dušoval, že to nebude používat k reklamě. A uběhlo pár let a už to tu máme. Zase na druhou stranu tady aspoň DPP něco inkasuje i když s ohledem na množství cestujících jsou to opravdu zanedbatelné částky. Pamatujete projektory v metru (možná dodnes jsou v některých stanicích vidět promítací plochy nebo konzoly od jejich uchycení, už jsem po tom dlouho nekoukal). Tam jedninou užitečnou funkcí byl dole v rohu čas do odjezdu následující soupravy (na to jsou teď displeje na nástupištích). No tak to prý provozoval DPP a provozoval to se ztrátou. Tohle… Číst vice »