Autobusy Cestovní ruch

V Trojzemí vyjede nová autobusová linka, překročí pětkrát státní hranice

Autobus ČSAD Liberec v Hrádku nad Nisou. Foto: IDOL
Autobus ČSAD Liberec v Hrádku nad Nisou. Foto: IDOL
Příští víkend odstartuje unikátní autobusová linka, která spojí Česko, Německo a Polsko. První týdny nabídne svezení za symbolické jízdné.

Od příštího víkendu začne provoz na tuzemské poměry nezvyklá autobusová linka z českého Hrádku nad Nisou do polského letoviska Swieradów Zdrój. Trasa nové linky povede i přes Německo, autobus překoná státní hranici celkem pětkrát.

Nová linka číslo 691 překoná 61 kilometrů dlouhou trasu, bude jezdit o víkendu. Trasa vede přes německou Žitavu a polskou Bogatyniu, pak se vrací do Česka a přes Frýdlant, Raspenavu a Nové Město pod Smrkem pokračuje do letoviska Świeradów Zdrój na polské straně Jizerských hor. Jedna ze zastávek je přímo pod dolní stanicí lanovky k chatě pod Stógem Izerskim, který je ideálním východiskem pro cesty do Jizerských hor a odkud je to překvapivě blízko na Smrk (3,3 km) a dále z kopce na vlak do Nového Města pod Smrkem (9,8 km) nebo do Bílého Potoka (10,8 km). Na vlak do Harrachova je to přes Velkou Jizerskou louku a Orle přijatelných 21 km. Přes Smrk, Smědavu (9,9 km) na autobus do Bedřichova je to 24,8 km.

Linka bude po skončení drážní výluky na Frýdlantsku (28. 7. – 23. 8. 2020) navazovat na vlaky od Liberce v Raspenavě a nabídne turistům alternativu k oblíbené autobusové lince 650 z Frýdlantu na Smědavu. Jízdní řád je k dispozici zde.

Z opačné strany linka nabídne spojení hostům z lázní Swieradów na Frýdlantský zámek, do Bogatynii a do Zittau, odkud je možné pokračovat parním vlakem až do Žitavských hor.

Start linky byl původně naplánován na 6. 6. 2020, ale vzhledem k uzavřeným hranicím za nouzového stavu nebylo jisté, zda linka v roce 2020 vyjede. „Rozhodnutí o tom, že letos linku rozjedeme, padlo až na konci června. Velmi nám pomohl fakt, že start linky bude možné financovat z finančních prostředků projektu Trans-Borders spolufinancovaného Evropskou unií z programu Central Europe,“ říká Jan Sviták, náměstek hejtmana Libereckého kraje pod jehož rezort spadá Koordinátor veřejné dopravy Libereckého kraje společnost KORID LK spol.s r.o.

Linku bude provozovat ČSAD Liberec, které již má potřebnou mezinárodní licenci pro linku. „Polské ministerstvo dopravy nám vyšlo vstříc a nakonec nám nezakázalo přepravu mezi zastávkami na území Polska, tzv. kabotáž, což je jinak běžná praxe, to bychom pak nemohli vozit cestující z Bogatynie do Swieradówa,“ prozrazuje jedno z úskalí při přípravě projektu ředitel ČSAD Liberec  Martin Oumrt.

Víkendová linka 691 se od začátku připravovala souběžně s prodloužením stávající polské linky Bogatynia – Porajów do Zittau. Tato linka 831a polského dopravce F. H. U. Bielawa, která zahájí provoz do Zittau také 1. 8. 2020, bude zajišťovat každodenní spojení Bogatynii s Zittau s několika zastávkami na cestě. Obě linky se vzájemně doplňují, linka 691 jako víkendová expresní s minimálním počtem zastávek prodloužená přes Frýdlantsko až do Swieradówa Zdróje. Linka 831a slouží jako každodenní obslužná linka, která by mohla být v příštích letech prodloužena o 11 km z Bogatynii až do Frýdlantu. Tím by se do regionu vrátilo spojení, které do doby před rokem 1945 zajišťovala úzkorozchodná železnice Frýdlant – Zittau.

„Abychom podpořili cesty přes naše zdejší státní hranice, bude na lince 691 platit až do neděle 22. listopadu 2020 zvýhodněný tarif, kdy cesta z Hrádku a ze Zittau až do Swieradówa Zdróje vyjde cestující na 2 EUR/8 PLN/50 CZK a cestující z Bogatynii, Frýdlantu či Raspenavy pojedou tamtéž za jednotnou cenu 1 EUR/4 PLN/25 CZK. Děti 6-18, studenti do 26 a senioři 65+ pojednou za poloviční jízdné,“ dodal Sviták.

Odebírat
Upozornit na
guest
41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marcel Štancl

V kterých jízdních řádech bude linka uvedena? A jaké Tarify v ní budou platit ?

Martin

Cili jezdi jen na uzemi Horni Luzice… 🙂

https://luzice.estranky.cz/img/picture/2/image001.jpg

Kalanis

Ještě by mohli podpořit obnovu Heřmaničky do Bogatyně a připravit jí přes Jasnou Horu opět až do Žitavy. https://mapy.cz/s/junujeduha

mgr.pavel

Nebýt Schengenu, tak tato linka nejspíš nevyjede.

Snad si to všichni ti Klausové a další tydýti zapamatují.

jozka

Zivot je otazkou priorit. Zahrat se je fajn, ale barak si kvuli tomu zapalovat nebudu.

Pavel Stařecký

Když Liberecký kraj vylepšuje spojení do pohraničí, stálo by za zvážení udělat něco se spojením do Prahy. První autobus příjezd do Liberce po osmé ranní, poslední snad kolem sedmé večerní. Něco více do ráno a blíže k noci by se hodilo.

Marcel Štancl

To toho chceš moc! Přípoje do Polska Liberec neřeší.

M19

Linka z Liberce do Prahy bývala pod veřejným závazkem. Již není a nemůže být, pokud se nezmění zákon. Takže s tím nyní nemůže kraj dělat vůbec nic.

Marcel Štancl

Platí na to EUronise Ticket?

Marťas

Bohužel platí. Považoval bych za lepší, aby neplatil, neboť by se jednoznačně ukázalo, jestli tato podivně vedená linka bude mít nějaké využití. Nechápu, proč vozidlo provozovny Liberec vyjíždí z Hrádku n. N. Ráno by snad bylo lepší začínat v krajském městě a večer v něm zase končit.

robert

Takže Žitava ano, ale Bohatyně ne. Nechtělo by to v těch českých názvech trochu konzistence?

Marcel Štancl

Klidně Žitava , Bohatyně, Rumový hrad. Otázkou je kdo potom bude vědět kde má Bohatyni hledat?

robert

A kde teda mam hledat Zitavu?

Kajman

V Reichenau.

Marcel Štancl

V Hrádku vlak ČD, v Zittau vlak Trilex jenom jsem nepochopil kde je přestup na polské vlaky?

Petr Šimral

Kde by se v Hrádku vzal vlak ČD, Marceli?

Marcel Stancl

Tvoji 815 mám už jen na fotce a nyní tam je Uwe s desítek. ČD je vzpomínka na Kamenici.

Marcel Štancl

Uwe s Desirem Trilexu.

Marcel Štancl

Swieradow-Zdroj – Mirsk – Gryfow Ślaski je zrušená osobní vlaková doprava!

Kalanis

Je fakt, že tohle někdo nedodělal… https://mapy.cz/s/nujedegomu

Martin

https://en.mapy.cz/s/pacutahuzo

Tohle je puvodni trat z Jindrichovic do Gryfowa

Martin
Džamel

Přijde mi, že to je úmyslně napsáno tak, aby to dalo co nejméně na dietách. Ještě obraty v Polsku a nebude mít řidič skoro nic…

Aabbb

Ano, ono se linky totiž zavádějí proto, aby řidiči dostali zahraniční diety… 🙂

Jenda

Tak možná to primárně nebylo konstruováno kvůli dietám, ale kvůli nabídce cestujícím. Návaznosti na Drážďanské a Liberecké vlaky nebo vlaky do Hejnic, autobusy na Smědavu …
http://www.iidol.cz/files/file/letaky/2020/Zvon_Folder_05.pdf

Stanislav Setina

A myslíte, že právě tento bus je zpestření pro cestující? Já osobně nevidím jediný důvod.

kakov

tak pro cestující ve smyslu cesty do práce/školy to asi nebude, ale pro cestující ve smyslu turisty vidím přínos docela dobrý…

Leinad

Tak to nikdo nebude jezdit.

Marcel Štancl

Proč?

Jiří Kocurek

Podmínky zaměstnavatele vylučují řidiče polského občanství? Já jen, že když to vezme Polák, ta bude začínat a končit v zahraničí.

Džamel

Nevylučují, ale opravdu to je spíše jen šotosen a podojení fondů. Tudíž, když už na to fond je, mohlo se to napsat lépe.Když už, tak už. Zde je spíše jiná otázka? Jak je vůbec možné, že toto vzniklo, protože pokud si odmyslím, první , druhý , možná třetí víkend, kdy se budou kolem motat kravaty, bude to po měsíci adept na soutěž v počtu cestujících, největší konkurent bude lokálka do Mochova…

Jenda

Jak by jste to napsal lépe (vhodné návaznosti, rozsah provozu, na které turistické cíle by jste se zaměřil, znáte názor turistických destinací a obcí na trase)? Pokud pádné argumenty nemáte, tak tu jen hloupě kecáte.

Marcel Štancl

Bylo na čase něco takového spustit! Bylo to jak v Bosně bez dopravního spojení do sousedních států.

Martin

Myslíte Visegrád – Mokrá Gora ? Tam mají koleje a nejezdi po nich vlaky. My zase máme vlaky Hrádek Žitava a nemáme tam ty pěkně koleje …

Marcel Štancl

Kdyby to šlo časem protáhnout z toho Swieradwa třeba do Lubań(e) odkud jezdí vlaky dále na Wroclaw.

M19

Spíše prodloužit do Szklarske Poroby. Zastavit u vodopadů, u žel. stanice a zajet do města. Možná zřídit zastávku u skal ještě. Nebo by poláci místo toho mohli zřídit bus Szklarska Poroba – Świeradów Zdrój – Mirsk – Gryfów Śląski/Mirsk – Leśna – Lubań. To lomítko berte jako varianty trasy.

Martin

A nebylo by lepsi obnovit trat Liberec – Frydlant – Jindrichovice p.Smrkem – Mirsk – Gryfow….

Martin
M19

Ne, bavíme se o turistických linkách, na to stačí s předpokládanou intenzitou autobus a ta zrušená trať co navrhujete obnovit nenabízí propojení do Szklarske Poreby. Jedná se o turistické linky. Takového typu co jezdí u nás třeba po Šumavě. Ostatně pochybuji, že by poláci tu trať vůbec chtěli obnovovat, když tu poslední funkční část na svém území zrušili před nějakými 20 lety.

Vít Jůza

Ten počáteční zjednodušený tarif pro některé případy bude dražší, pro některé levnější, než běžný tarif IDOL, ale nazvat ho symbolickým (více než běžný tarif IDOL) se mi zdá nepříhodné.

Petr Nick

+ zase ty slevy…