Autobusy Dopravci Železnice

V systému slev v dopravě dnes začaly fungovat limity

Cestující na libereckém nádraží nastupují do vlaku Trilex z Liberce do Drážďan. Foto: Jan Sůra
Cestující na libereckém nádraží nastupují do vlaku Trilex z Liberce do Drážďan. Foto: Jan Sůra

Slevy v dopravě pro studenty a důchodce se dnes mění, stát nastavil maximální limity kompenzací za poskytnuté slevy pro dopravce. Ty budou vypočítávány ze systému jednotného tarifu nastaveného ministerstvem dopravy. Sleva tak zůstává 75 procent z ceny jízdného. Maximální limity na kompenzace byly nastaveny kvůli vysokým cenám některých dopravců, podle ministerstva financí to vedlo ke zneužívání slev.

Státní slevy pro děti a studenty do 26 let a seniory nad 65 let platí od předloňského září. Za první rok fungování,tedy do 31. srpna roku 2019, stát dopravcům vyplatil téměř 5,6 miliardy korun.

V říjnu však zástupci vlády poukázali na to, že někteří dopravci slevy zneužívají. Podle ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) se vyskytly případy, kdy nastavené ceny jízdenek několikanásobně převýšily obvyklé hodnoty.

Stát proto nastavil limity pro výpočet kompenzací za slevy. Strop pro kompenzace bude nastavovat ministerstvo dopravy. Bude vycházet z vlastního systému jednotného tarifu, který letos začíná platit pro všechny dopravce. „Nyní jej využijeme pro účely stanovení stropu slev. Nebudeme tedy zatím vyhlašovat tarif jako takový, pouze využijeme jeho výši pro omezení výše jízdného se slevou v rámci příslušné tarifní (kilometrické) vzdálenosti,“ uvedla mluvčí ministerstva Lenka Rezková.

Technicky bude určena nástupní sazba, která bude doplňována cenou za kilometr násobenou ujetou vzdáleností. Nově tak bude stát na jízdenku třeba mezi Prahou a Ostravou dopravcům jako 75 procent ceny doplácet maximálně 389 korun. To bude platit i v případech, kdy cena jízdenky bude například přes 1000 korun.

Podle médií extrémní případy souvisely s Leo Expressem, který ve špičce prodával vlakovou jízdenku z Prahy do Ostravy i za více než 1100 korun. Dopravce pochybení odmítl, měl vycházet z podmínek nastavených ministerstvem dopravy. Společnost přesto od letošního podzimu nastavila nový systém, který stanovil maximální sazby pro slevy.

Z 5,6 miliardy korun za první rok slev vyfakturovaly největší část České dráhy, a to 2,5 miliardy korun. Za státním dopravcem následoval RegioJet s 360 miliony korun. Z autobusových dopravců nejvíce vyfakturovala Student Agency se 176 miliony korun, následovaly jednotlivé regionální podniky Arrivy a ČSAD.

ČTK

70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Medvěd

Naopak město ruší bezplatnou přepravu pro členy Českého svazu bojovníků za svobodu (ČSBS) a Československé obce legionářské (ČSOL). Podle vedení města je to kvůli zneužívání této slevy.

„Sleva je často zneužívána těmi, kterým nebyla určena. Členem těchto korporací se může stát také pouhý příznivec, což není někdo, kdo by měl za sebou nějaký tragický osud. U členů, kteří si slevu zaslouží díky svému občanskému postoji v těžkých dobách totality nebo války, se předpokládá, že budou spadat do jiné kategorie slev, nejčastěji té věkové,“ říká náměstkyně Pourová.

Zdroj: https://www.idnes.cz/hradec-kralove/zpravy/sleva-zdrazeni-jizdenka-jizdne-mhd-doprava-hradec-kralovehradecky-legionar-invalida.A191212_520762_hradec-zpravy_tuu

Lukáš

Mě spíš zaráží, že ČD, která má v závazku přes 99% výkonů, dostává dotaci v podstatě 2x. Jednou za kilometr, kde jsou právě ještě obsaženy státní slevy a pak ještě kompenzace.

Blacklist

a na to jste přišel jak??

Kosmik

Do základních škol by se mělo jezdit zdarma na nulové lístky, když je povinna docházka a stát ruší školy v malých obcích. Proč zvýhodňovat města proti venkovu.

R2R2

MHD take casto neni pro zaky zakladnich skol zdarma.

DAKO BSE

Ale zas to zaplatí někdo to ZDARMA.

R2R2

O tom neni sporu, on nekdo zaplati i „za penize“. Hromadna doprava je dotovana sluzba, kde jizdne nema s naklady mnoho spolecneho.

DAKO BSE

Proč ? To je jasné, ve městě bydlí víc lidí.

Dáda

A v kterým městě se jezdí do školy zadarmo? Že bychom se přestěhovali…

R2R2

Napriklad v Praze.

Dalibor

Tak na to prdím. to zůstanu tam, kde žiju teď. Na tu šalinkartu pro mladýho mám.

R2R2

Mate recht, obzvlast, jestli je mlady zvykly na saliny, ty byste v Praze nesehnal 😉

Kosmik

Ve středním městě třeba Hodonín dojdou těch 400 metrů pěšky.

DAKO BSE

Ty slevy nám byl čert dlužen ! Doufám, že ODS jak vyhraje příští volby tuhle nerovnoprávnost zruší.

Kosmik

Před zavedením 75% slev byla sleva cca65% podle kategorie u dětí do 15, u VŠje to víc ale hlavně i mimo školu .takže až tak dramatické to není, jen teď to stát doplácí.

Blacklist

ale nebyly státem stanovené slevy pro důchodce vyjma ZTP.

Petr Nick

Takto nastavené dotované jízdné bylo , je a bohužel ještě chvíli bude poškozovat ( ne-li diskriminovat) cestující za plné jízdné.. Sociální skupiny, kterých se štědrý systém týká nejsou v hmotné nouzi ( kdyby , tak na to jsou určeny jiné nástroje)
Druhá strana mince je hledisko chování příjemců dotací – dopravních společností.V jiné produktivní činnosti by podobné ‚čerpání‘ 100pro nebylo takto benevolentně tolerováno

Kosmik

Pro některé diskutující. Jednotný tarif povinně platí pouze na závazkové vlaky,proto se uvidí jestli bude na základě dobré vůle implementován RJ a Leo, když v povinně mistenkovych vlacích to nemá moc smysl.

-TR-

RJ bude implementován do SJT na trase Brno – Bohumín a v Ústeckém kraji 😉

To jsou vlaky v závazku, takže tam je to povinné.

Dalibor

Systém slev je nastavený špatně.
1) Měl by být pro studenty adresný na tratě (škola-domů)
2) Dále by měl platit jen do nějlevnější „kategorie“ daného přepravce, i když například proklamuje, že ve 2 třídě jsou ty kategorie 3 – relax, standart, lowcost. Prostě slevy by měla být poskytována na nejlevnější možnou službu.
Protože čerpat státem dotovanou slevu v 2. nejvyšším balíčku „komfortu“ (relax) je mi poněkud proti srsti.

R2R2

Pausalni slevy by nemely existovat vubec. Nekdo sice tvrdi, ze je to podpora potrebnych, ale to vychazi z chybneho predpokladu, ze vsichni starsi lide a studenti jsou chudobni, coz je nesmysl. A je otazkou, zda vubec maji byt nejake slevy pro potrebne, od toho existuji ruzne socialni davky, idealne davky penezni, ty maji zasadni vyhodu v tom, ze je prijemce motivovan je utracet efektivne, pokud dostane slevu nebo proplaceni nakladu na nejakou svou potrebu, tak je tato motivace vyrazne potlacena. Prikladem krom slev na jizdne mohou byt napriklad ruzne doplatky na bydleni, diky kterym casto chudi lide bydli v nadstandardnich… Číst vice »

petr766

A u ČD bude platit jen v nejhorším vagonu? A co děti? Budeme jim účtovat plnou palbu a pak se divit, že lidi se zase hromadně z vlaků začnou vracet do aut?

Kamui

Jde o cenu. U ČD platíte stejně ať jedete koženkovým B nebo ex-ÖBB Bmz. U RJ v subtřídách platíte různě.

Tronda

Nemáte pravdu i v tom samém vagonu jsou u ČD různé tarify, např. PID a tarif ČD s cenovými rozdíly až 50%.

Tronda

Podle požadavků šotoušků to tak být má. Ovšem ukazuje to na druhou stránku věci, že se nikdo z kompetentních osob na MD nezabývá faktem, že i druhá třída v tarifu Relax je u RJ levnější než druhá třída v tr10 u ČD, přitom úrovní služeb odpovídá lowcostu a podle toho by měla být i cenová úroveň tohoto tarifu u největšího dopravce.

Dáda

ČD jestli se nepletu mají 2 standarty a 2 ceny ( i kdaž v různých vozech různé kvality) Tj zde na jízdné 2. třídy.

Tronda

Oni to samé dělají ČD, když si ve druhé třídě nechávají proplácet jízdné z různých tarfiů a v případě, že cestujícímu prodají jízednku dle svého tr10, tak oproti nejnižšímu tarifu PID jim nabízejí v ceně místenku, kterou tak dotujeme z daní.

DAKO BSE

Systém slev se vůbec neměl co zavádět. Je to sociální dávka, kterou zaplatí ti, kteří nejsou v té inkriminované skupině čerpatelů slev na jízdném. Tedy je to nerovnoprávné a ústavní soud měl tento zákon už dávno zrušit. Je to diskriminační. Proč bych měl jako 40 letý člověk platit mladému studentovi nebo seniorovi tuhle sociální dávku, když ten mladý student si na to může vydělat na brigádách a důchodce to dostane ve zvýšené penzi. Proč vymýšlet další sociální dávky ? Tohle na koleje nepatří.

Antonín Neuman

Tady od začátku vůbec nešlo ani o studenty a důchodce i když ti to,,zbaštili i s navijákem“ že pan Babiš to udělal pro ně ab jim na stará kolena umožnil levné poznávání vlasti jak už tady někdo psal ale o legální penězovod RegioJetu jako revanš za podporu v kampani. Ty doplatky nejsou dohledatelné protože jízdenky z eshopu ani z pokaden se v konkrétním vlaku nevalidují tudíž ani případné kontroly nemají co kontrolovat, jakákoli jizdenka ať už nulová, studentská, seniorska je dorovnána do plné ceny aniž by tyto cestující někdo viděl a dopravce přece nemůže za to,, že nejedou“ ač mají… Číst vice »

Tronda

A proto se z toho 2,5 mld nasypou do ČD, ten Silvestr vás nějak zmohl.

Dáda

RJ?? a co ČD a LEO a GWT a Arriva? Ti jsou na tom jinak? Transparentnější? Přímější? Tolerovanější? Myslím, že systém (špatný systém) platí pro všecky firmy stějně.

nenadrazak

Hanička bydlí v Ústí nad Orlicí a byla přes vánoční svátky lyžovat na králicku. O víkendu se po novém roce vrací domů a potřebuje být v UO mezi 19 – 20 hodinou večerní. Hanička má IREDO kartu (z blahovůle hejtmana) si ji koupila na 30 Kč a nechala si ji na nádraží v UO v kase ČD dobít 200 korunami, protože se doslechla, že ji neumějí zatím kontaktních místech LET a vlacích LET dobíjet. Hanička je chytrá a je zaregistrovaná i u nového provozovatele na trati 024 a na ve Smile clubu si nabila peněženku na 200 korun. Hanička ví,… Číst vice »

Generální mandatář

Chudák Hanička. Mne je té dívky líto. Snad to dají do pořádku.

Vladimír D.

V tom případě by se Hanička měla přejmenovat na Gretu Thurnberg, nasadit kukuč Naděždu Konstantinovny Krupské při jejím vstupu do pionýra a začít vehementně stávkovat Volně parafrázováno: „Neříkám nikomu, že musejí přestat jezdit vlakem nebo stát se vegany. Ale kdybych měla dát jedinou radu, prosím, načtěte si to, informujte se o tom, o té vědě, a o tom, co se dělá a co se nedělá. Protože jestliže tomu porozumíte, budete vědět, co můžete sami udělat. A samozřejmě také buďte aktivním demokratickým občanem. Samozřejmě hlasujte ve volbách, ale buďte i aktivní, protože demokracie, to nejsou jen volby. Demokracie probíhá pořád.“ 🥂

Petr Pitrák

Hanička navíc nemůže použít těch 200kč jinde než tam kde lze platit kartou IREDO. Kraj tak má k dospozici těch 200+30 za kartu.
A nebo za vrácení hotovosti zaplatí 40 Kč (zpětná výměna elektronické peněženky IREDO na hotovost mrno převodem na bankovní účet 40 Kč)

Thijs

tak hlavně je podivné, že kraj nechal v závazkových spojích platit tarif dopravce pro relace, kde je možno jet na tarif integrovaný

Tronda

Když to jiný kraj (JMK) dopravci zatrhl, byl kolem toho ze strany šotoušků slušný záchvat vzteku.

Hynek

Akorát je rozdíl, že ve východních Čechách (v dotčených vlacích) platí jen tarif dopravce a na jižní Moravě jen tarif kraje. Nic mezi tím (volba cestujícího mezi tarifem dopravce a kraje). Z toho pramení vás záchvat vzteku, když někdo vyjádří jen údiv.

R2R2

Predpokladam, ze nic nebrani dopravci prodat cestujicicmu vice jizdenek na ruzne useky cesty, takze je to opatreni vicemene k nicemu. Pokud student pojede v dobe drazsiho jizdneho, tak si misto Praha – Ostrava koupi treba Praha – Pardubice, Pardubice – Olomouc a Olomouc – Ostrava, ciste nahodou ve stejnem vlaku na stejne misto 😉

MajsterN

Aneb jak ministerstvo vymysli blbost, pak toho lidi zacnou vyuzivat = hned je to „zneuziti“ a nakonec vymysli blbost jeste vetsi 🙂

55p

Pro trasy Pardubice – Praha, Olomouc – Ostrava atp. bude strop nižší, protože si města jsou blíže.

R2R2

V tom pripade jsem to spatne pochopil, myslel jsem, ze zatim je stanovena pouze maximalni castka na jizdenku, protoze jednotny tarif, ze ktereho by mel strop vychazet ma prijit az koncem roku.

dopravák

Ten „státní tarif“ je velmi pravděpodobně už dávno věcně připraven, jen někdo pořád „hází vidle“ do jeho aktivování.
Osobně bych s jeho aktivací zrušil „státní doplácení“ slev u jízdného jednotlivých dopravců a ponechal bych je jen pro jízdenky zakoupené v ceně dle státního tarifu a nanejvýš ještě dle tarifu IDS: nevidím důvod doplácet dopravci „státní slevy“ z jeho „komerčního levného jízdného“ – když je chce poskytovat, je to jeho vůle, ale také jeho vlastní „komerční riziko“, bezvýhradně povinen poskytovat „státní slevy“ (a nechávat si je doplácet) by měl být pouze u „státního tarifu“ a případně ještě u tarifu IDS.

Mirek Zv.

Při platbě 25% pojede za státní tarif vždy, protože to bude levnější než 100% levného komerčního tarifu dopravce. Stát dopravci doplatí 75% z vyšší částky, stručně řečeno: více. To nejspíš není to, co jste chtěl vymyslet, že?

dopravák

Pak ale ta „komerční sleva“ nebude moci být tak velká, aby se studentům a důchodcům nevyplatila proti „státní slevě“ ze „státního tarifu“ – a především ušetří stát, protože odpadnou ty šméé dopravců, když „státní tarif“ bude mít pod kontrolou.

R2R2

Statni tarif je nejdrazsi varianta, pokud si nebudou dopravci vymyslet fiktivni cestujici studenty, tak proplaceni slev na statni tarif vyjde draz nez na tarify dopravcu. Pokud si fiktivni cestujici vymyslet budou, tak co jim brani, aby si vymysleli cestujici se statnim tarifem? Predpokladam, ze komercni dopravci budou vetsinou zaroven prodejci jizdenek statniho tarifu. Nebo se rysuje system statnich pokladen? Nevyslo by to nakonec jeste draz nez „ty smee dopravcu“?

Jiří Šrámek

Výši zastropování to ovlivní jak? Když je stanovena maximální částka na kilometr. Možná by to chtělo nejdřív myslet.

Pandrhola

Jednoduše… 3 jízdenky = 3x nástupní sazba + cena za km. Ale ten rozdíl tam nebude takový, aby se to v praxi vyplatilo a cestující by s takovou ptákovinou musel souhlasit, což taky není moc reálné.

R2R2

Tak jsem to nemyslel, opravdu jsem to pouze nepochopil. To co navrhujete nema vyznamejsi prakticky vliv a tak to pravdepodobne cestujici ani dopravce nemaji prilis duvod provadet.

Martin V.

Jak to tedy bude přesně? „Nově tak bude stát na jízdenku třeba mezi Prahou a Ostravou dopravcům jako 75 procent ceny doplácet maximálně 389 korun. To bude platit i v případech, kdy cena jízdenky bude například přes 1000 korun.“

A kdo bude platit ten zbytek?
a) půjde to na vrub dopravce a cestující bude mít stále slevu 75 % z ceny pro „nedotovaného“ cestujícího
b) maximální sleva pro cestující bude v tomto případě 389 Kč, tedy jen 38,9 % ceny

Bude moci v případě a) dopravce dotované cestující odmítat, jako že je vyprodáno, a nabízet dále jen plnocenné jízdenky?

Haha

Dopravce může slevy u spoje vyloučit už od počátku.

Chytrý za 2

Ovšemže také může vyloučit z dopravy.

Hen ten oný

Ba i ze strany.

noerf

Martin.V: problém u druhé třídy se týkal pouze dopravce LE, který má v zásadě dvě možnosti:
1) nechat jízdenky, tak jak jsou, s tím, že si to cestující doplatí sami.
2) napálit ceny na všechny jízdenky 519 Kč, s tim, že stát zaplatí 389 Kč a 25 procent budou v rámci smile bodů vracet. A příjem z jizdenky 389 Kč je pořád dobrá cena (na současné poměry na trade nadprůměrná).

babilon

Zbytek nebude platit nikdo nikomu. Pokud je plná cena jízdenky 1000 Kč, pak LE dostane 389 Kč od státu a 250 Kč od studenta (které mu po jízdě zase vrátí jako kredit na další jízdu).

Mirek Zv.

ČD i RegioJet fungují slušně a nezneužívají nabídku státu. Vyčůránci z LE si to nastavili tak, že cestující, jezdící za plné se jim obloukem vyhýbal. Aspoň o exponovaných víkendech by ale mohl možná obsadit i plnocennými, takže teoreticky může nastat ten paradox, který naznačujete, že vyčůránci teď budou naopak občas diskriminovat studenty. Vyloučení slevy u spoje je jedna z možností, jsou ale asi i jiné (třeba teď bude procenta vracet naopak tem, kdo mu dají plnou cenu).

R2R2

Ja to chapu tak, ze strop nezakazuje prodavat studentum drazsi jizdne ani nenuti dopravce slevy poskytovat ze sveho. Mela by tedy pravdepodobne platit varianta b. V modelovem priklade Praha-Ostrava za 1000, by student zaplatil 611 korun a mel realne slevu „jen“ 38,9 %, ale je mozne, ze to dobre nechapu, treba me nekdo opravi.

R2R2

I kdyz radsi me neberte vazne, cim vic informaci se snazim dohledat, tim jsem z toho zmatenejsi a ted aktualne mne zase pripada, ze je spise spravna varianta, kterou uvedl babilon. Dopravce by musel listek prodat za 250, kompenzaci by dostal 389 a proti cestujicimu bez slevy by tak prisel o 361 korun. Takove reseni je navrat o 30 let zpet.

R2R2

Nechal jsem to chvili odlezet a precetl si znovu cenovy vestnik Ministerstva financi c.16/2020, odcituji pasaze, ktere se toho tykaji: „3. Zvláštní jízdné ve výši maximálně 25 % obyčejného jízdného je cena za přepravu:“ nasleduje definice studentu, duchodcu a tak dale a tak podobne … „6. Zvláštní jízdné se poskytuje z obyčejného jízdného reálně uplatňovaného dopravcem, maximálně z obyčejného jízdného ve výši finančního limitu definovaného Ministerstvem dopravy v metodickém pokynu zveřejněném způsobem umožňujícím dálkový přístup.“ Kdyz si to spojim, tak zlastni jizdne nejde poskytnout z jizdenky drazsi nez limit Ministerstva dopravy. Takze v modelovem pripade, ktery jsem uvedl vyse ma… Číst vice »

David

Fakrická moznámka: ty slevy platí už od předloňského září, nikoli loňského.

Vladimír D.

Když ovšem vezmeme v potaz, že doposud byly dopravcům vypláceny neadekvátní doplatky, lze to chápat jako utrpěnou nedbalostní národohospodářskou škodu, a její příčiny by měly být nejen zkoumány, nýbrž i podrobeny trestní odpovědnosti. A ne-li už proto, že to bylo někým umožněno, pak proto, že tomu nebyla učiněna přítrž hned potom, co to vyšlo najevo. Požadoval bych po těch dopravcích, kteří toho zneužili, nejméně to, aby rozdíl v cenách vrátili do fisku.

Tomáš

Možná to chápu špatně, potřebuju opravit.
1.zákon byl ustanoven a je třeba se jím řídit.
2. Někteří soukromí dopravci postupovali dle zákona a zjistili že na tom můžou vydělat na úkor státu a vše je legální.
3. Stát přijde o desítky miliard, ale nemá koho postihnout, protože nikdo zákon neporušil.
4. Pak tady máme tvůrce zákonů, kteří i když stát připravili o desítky miliard, tak vlastně nic nelegálního neudělali, protože zákon nepamatuje na tresty těch, kteří vytvoří špatný zákon.

Vladimír D.

Potom si ovšem přiznejme, že existence mnoha soukromých (nestátních) dopravců neslouží primárně k uspokojování potřeb cestující veřejnosti, nýbrž z většího k docílení svých vlastních zisků (svých majitelů), a to na úkor státu, respektive ke škodě (ne)cestující veřejnosti jako celku. Zde je názorně demonstrována jistá nekompetence zákonodárného sboru ČR, s prostým konstatováním, že „Já nic, já poslanec“. 🥂 Ať slouží.

Tronda

Tak přiznejme si, že existence toho největšího státního dopravce také není primárně k řešení dopravy cestujících, ale k utápéní peněz z našich daní do těch správných kapes přes různé pochybné zakázky na úkor státu.

babilon

Oprava k bodu 3 – nejde o desítky miliard, ale max. o desítky milionů, v celkové sumě se to ani viditelně neprojeví. Jediný dopravce, kterého se týká nový limit, je LE, a to jen během několika exponovaných dnů (Vánoce, Velikonoce, apod.).

Petr Pitrák

Kdo je tvůrce zákona?
Ten kdo jej navrhl a dal impuls ke vzniku (asi Babiš)?
Ti co jej připravili (úřednící)?
Ti co jej poslali do parlamentu (vláda)?
Ti co jej schválili (parlament)?
Ti co jej potvrdili (senát)?
Ten co jej podepsal (prezident)?
Kdo je tvůrce zákona?

Nejprve je nutno určit kdo (a to asi vůbec nepůjde) a pak se můžeme zabývat otázkou odpovědnosti za vytvoření špatného zákona. Takže zbývá politická odpovědnost a na tu asi do voleb zapomeneme.

Jan Sůra

Žádný zákon není. Schválila to vláda, v té době bez důvěry. Pouze vyhláškou.

Dáda

Akoprát že slevy jsou dány vyhláškou, nikoliv zákonem, vyhlášku vymyslela Babišova vláda kterou „držel“ nahoře vychlastánek Zeman, vládu bez důvěry parlamentu, tj i bez „mandátu“ voličů, protože parlament je zástupcem voličů.

Hen ten oný

Voni se zase vyznamenali! Já jim vždycky říkal, že alkohol je zhouba! A voni toho moc nesnesou a pijou to!

Chytrý za 2

Copak se voni můžou na něco pamatovat? Byli napitý jako žok, měli prasečí vočička a místo do dveří lezli támhle na kamna!